Gå til innhold

Hashimotos og lavt stoffskifte (men det viste seg å være lav B 12)

every woman

Anbefalte innlegg

Dere som har hypotyreose, hvordan oppdaget dere det? Og hvordan hadde dere det på det tidspunktet?

Jeg har en autoimmun tyreoiditt som jeg har hatt i mange år, og tar blodprøver annethvert år. Fram til siste måling for et år siden har jeg hatt normale tall. 

Sånn bare for å si det, jeg vet jeg kan lese meg fram til symptomer og alt det der. Men nå vil jeg gjerne lese andres erfaringer i prosessen fra "kun" Hashimotos til å måtte på medisin. Hvor lang tid tok det fra dere fikk diagnosen Hashimotos til dere fikk hypotyreose? 

Jeg har ikke følt meg i toppform akkurat, nå etter nyttår, og blir vel nødt til å teste meg selv om det bare har gått ett år. Jeg vet ikke hvor fort det kan gå fra normale tall til medisinering, derfor hadde jeg satt pris på andres erfaringer her. :) 

Endret av every woman
La til noe i tittelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble oppdaget ved rutineblodprøver. Jeg ble fulgt opp regelmessig pga tidligere Graves (høyt stoffskifte). Jeg hadde høy anti tpo og stoffskifteverdier i grenseland. 

Symptomene mine var vel først og fremst en generell følelse av uvelhet, var ofte kald, spesielt hender og føtter, mistet hår, tørre slimhinner, vektøkning og sliten. 

Jeg fikk diagnosen Hashimotos og lavt stoffskifte samtidig, trodde egentlig det var det samme. Autoimmunt lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 0a2e4...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ble oppdaget ved rutineblodprøver. Jeg ble fulgt opp regelmessig pga tidligere Graves (høyt stoffskifte). Jeg hadde høy anti tpo og stoffskifteverdier i grenseland. 

Symptomene mine var vel først og fremst en generell følelse av uvelhet, var ofte kald, spesielt hender og føtter, mistet hår, tørre slimhinner, vektøkning og sliten. 

Jeg fikk diagnosen Hashimotos og lavt stoffskifte samtidig, trodde egentlig det var det samme. Autoimmunt lavt stoffskifte. 

Husker du hvor høy anti tpo lå på? Fikk du diagnosen basert på stoffskifteverdier i grenseland i tillegg til symptomene du beskriver? Jeg har nemlig samme symptomer og stoffskifteverdier i grenseland, men ikke så høy anti tpo. Kan jeg spørre om hvilken medisin du fikk, og om du opplever bedring? 

Beklager mange spørsmål, men fastlegen min virker ikke å ha så mye kunnskap om dette. 🫠

Anonymkode: 386f9...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke høy anti-tpo før jeg fikk lavt stoffskifte. Jeg hadde Tsh som ofte var forhøyet på rutineblodprøver.

Da det bikket over fra subklinisk til lavt stoffskifte ble jeg gradvis, men skikkelig syk. Hadde symptomer som hovent ansikt, muskelsvakhet, lav puls, lavt blodtrykk, lav blodprosent, sykelig forstoppelse, hovenhet i legger og mage, uregelmessig menstruasjons, hjertebank, svimmelhet, hårtap, mistet deler av øyenbryn og jeg frøs og frøs. Anti-tpo var for høy ved diagnose, men bare to-sifret. Det var de andre verdiene som var mest problematiske.

Anonymkode: a4c4e...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker du hvor høy anti tpo lå på? Fikk du diagnosen basert på stoffskifteverdier i grenseland i tillegg til symptomene du beskriver? Jeg har nemlig samme symptomer og stoffskifteverdier i grenseland, men ikke så høy anti tpo. Kan jeg spørre om hvilken medisin du fikk, og om du opplever bedring? 

Beklager mange spørsmål, men fastlegen min virker ikke å ha så mye kunnskap om dette. 🫠

Anonymkode: 386f9...b1b

Ifølge fastlegen min var anti-tpo så høy at den var utellelig, regner med det betyr at den var så høy som prøven kunne måle 🤷🏼‍♀️Det var derfor jeg startet på medisin, også, fordi betennelsen var så tydelig. 

Jeg fikk levaxin, startet på laveste dose og har økt etterhvert som kjertelen fungerer dårligere og dårligere. Anti-tpo ligger fortsatt høyt, men måles veldig sjelden nå. 

Jeg opplevde bedring, men er ikke bra. Stoffskiftet mitt er vanskelig å regulere og jeg må stadig justere dosen. I tillegg har jeg ingen fastlege lenger og de ulike vikarene har forskjellige meninger om hva prøven bør vise og hvordan jeg skal medisineres 🙄 Men de fleste har lite kunnskap. 

Jeg har flere andre autoimmune sykdommer og det kan være vanskelig å vite hvilke symptomer som kommer fra hvilken sykdom. Alt glir i hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ganske vanlig å få begge diagnoser samtidig, har jeg skjønt. Men, ved autoimmun tyreoiditt vet ingen hverken om eller når en får lavt stoffskifte. Det behøver ikke å gå dit i det hele tatt. For meg er det akkurat den tingen som er litt irriterende, for om jeg opplever typiske lavt stoffskifte-symptomer så må jeg få tatt blodprøve siden jeg vet at jeg har Hashimotos. Men lavt stoffskifte ligner jo på en haug andre ting, som f. eks. overgangsalder (utslitthet, depresjon, vondt i kroppen, tåkehjerne, treg mage, lett vektøkning). Jeg fryser sjelden, men det er nettopp på grunn av overgangsalder. Så jeg vet ikke, jeg gidder ikke å løpe for ofte til legen heller. Et år siden nå, da, så jeg har ikke rent ned dørene der. Men det er noen kvinner som ser ut til å ønske seg lavt stoffskifte, og som jakter på symptomer og tester seg hver mulig anledning. Jeg vil ikke være en sånn en, så jeg går kanskje heller litt for lenge før jeg sjekker.

Det er interessant å se hvor dårlige folk blir av dette. Er en lettere sliten, eller helt på felgen? Er en litt lei seg, eller kraftig deprimert, har en småvondt eller råvondt, og så videre. Jeg kommer til å vente litt før jeg går og måler, for å se om jeg blir bedre av meg selv. Og hvis stoffskiftet nå er i ferd med å bli lavt, så har jeg forstått at det kan ta lang tid før medisin blir aktuelt. 

Uansett, tusen takk for svar til alle, det er godt å lufte tankene for noen med erfaring. Kom gjerne med flere! :) 

Endret av every woman
tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ifølge fastlegen min var anti-tpo så høy at den var utellelig, regner med det betyr at den var så høy som prøven kunne måle 🤷🏼‍♀️Det var derfor jeg startet på medisin, også, fordi betennelsen var så tydelig. 

Jeg fikk levaxin, startet på laveste dose og har økt etterhvert som kjertelen fungerer dårligere og dårligere. Anti-tpo ligger fortsatt høyt, men måles veldig sjelden nå. 

Jeg opplevde bedring, men er ikke bra. Stoffskiftet mitt er vanskelig å regulere og jeg må stadig justere dosen. I tillegg har jeg ingen fastlege lenger og de ulike vikarene har forskjellige meninger om hva prøven bør vise og hvordan jeg skal medisineres 🙄 Men de fleste har lite kunnskap. 

Jeg har flere andre autoimmune sykdommer og det kan være vanskelig å vite hvilke symptomer som kommer fra hvilken sykdom. Alt glir i hverandre. 

Må bars spørre deg. Hva sier legen din om den høyw anti tpoen. Min sier den forblir høy selvom prøvene er ok? Hvorfor det? Jeg har sky høyr over 1300,men stoffskifte er normalr på medisinerring på 50 mikrogram levaxin.

Anonymkode: f1904...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Må bars spørre deg. Hva sier legen din om den høyw anti tpoen. Min sier den forblir høy selvom prøvene er ok? Hvorfor det? Jeg har sky høyr over 1300,men stoffskifte er normalr på medisinerring på 50 mikrogram levaxin.

Det var ikke meg du spurte, men jeg kan jo svare likevel. Anti-TPO forblir i kroppen, men kan gå ned litt over tid. Borte blir det altså ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anti tpo forteller bare at det er betennelse i kjertelen.  Noen sier den kan gå ned ved riktig kosthold, endokrinologen min sa den kunne gå ned med prednisolon, fastlegen min sa den kunne gå ned når stoffskiftet ble stabilt regulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (42 minutter siden):

Det var ikke meg du spurte, men jeg kan jo svare likevel. Anti-TPO forblir i kroppen, men kan gå ned litt over tid. Borte blir det altså ikke. :) 

Men vil det si at betennelsen er veldig stor. Jeg har masse symptomer forsatt. Er nedstemt og legger på meg. Sliten og trøtt. De andre hormonene er helt fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har det på samme måte som meg? Som har en kjent Hashimotos i mange år før stoffskiftet blir lavt? Kanskje det er uvanlig å ha det sånn? 

Hadde vært interessant å se om vi er flere her med samme greie. :) 

Grunnen til at jeg vet om dette er at jeg hadde en post partum tyreoiditt, og da anbefales det å teste jevnlig etterpå. En av testene ble gjort privat, og de tok anti-TPO-test. 

Endret av every woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Okei, stoffskiftet var bra, men jeg er lav på vitamin B 12. Det har jeg visst vært i mange år, uten at fastlegen har sagt noe om det. Jeg gikk privat denne gangen for å slippe å vente på time hos fastlegen i ukevis. 

Jeg har alltid trodd at B 12 var bra så lenge det er innenfor referanseområdet. Men nå fikk jeg vite at hvis en ligger i nedre del så kan en få slike symptomer som jeg hadde. Jeg tok et søk, blant annet på forumet her, og fikk det bekreftet av folk som har erfart det selv. 

Jeg ante virkelig ikke at en kan bli så slapp og utafor av "bare" lav B 12. Men, da vet jeg det. B 12-tabletter innkjøpt. Jeg håper det har effekt, for jeg har slept bena etter meg en god stund nå. :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (1 time siden):

Okei, stoffskiftet var bra, men jeg er lav på vitamin B 12. Det har jeg visst vært i mange år, uten at fastlegen har sagt noe om det. Jeg gikk privat denne gangen for å slippe å vente på time hos fastlegen i ukevis. 

Jeg har alltid trodd at B 12 var bra så lenge det er innenfor referanseområdet. Men nå fikk jeg vite at hvis en ligger i nedre del så kan en få slike symptomer som jeg hadde. Jeg tok et søk, blant annet på forumet her, og fikk det bekreftet av folk som har erfart det selv. 

Jeg ante virkelig ikke at en kan bli så slapp og utafor av "bare" lav B 12. Men, da vet jeg det. B 12-tabletter innkjøpt. Jeg håper det har effekt, for jeg har slept bena etter meg en god stund nå. :) 

Så bra du fant ut av det! Jeg ville gått tilbake til samme lege og fått målt b12 igjen om 3 mnd. Hvis tablettene ikke funker, kan du be om b12 sprøyte.

Anonymkode: f0b9c...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
every woman skrev (På 25.2.2024 den 17.03):

Er det noen andre som har det på samme måte som meg? Som har en kjent Hashimotos i mange år før stoffskiftet blir lavt? Kanskje det er uvanlig å ha det sånn? 

Hadde vært interessant å se om vi er flere her med samme greie. :) 

Grunnen til at jeg vet om dette er at jeg hadde en post partum tyreoiditt, og da anbefales det å teste jevnlig etterpå. En av testene ble gjort privat, og de tok anti-TPO-test. 

Har hatt anti tpo i 14 år. Da fikk jeg høyt stoffskifte. Endokrinologen sa jeg måtte forvente lavt stoffskifte i løpet av få år, men det har ikke kommet. Jeg har dog fatigue. Er konstant sliten. Bruker alle krefter på å takle jobb. Hver kveld og i helga er jeg utmattet. Mistenker at jeg blir sliten av antistoffene, selv om endokrinologen mente at det ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så bra du fant ut av det! Jeg ville gått tilbake til samme lege og fått målt b12 igjen om 3 mnd. Hvis tablettene ikke funker, kan du be om b12 sprøyte.

Ja, jeg skulle ta tablettene i 3 måneder, så får vi se. :) 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har hatt anti tpo i 14 år. Da fikk jeg høyt stoffskifte. Endokrinologen sa jeg måtte forvente lavt stoffskifte i løpet av få år, men det har ikke kommet. Jeg har dog fatigue. Er konstant sliten. Bruker alle krefter på å takle jobb. Hver kveld og i helga er jeg utmattet. Mistenker at jeg blir sliten av antistoffene, selv om endokrinologen mente at det ikke er mulig.

Jeg fant en studie for noen år siden som jeg leste abstraktet til. Jeg skal se om jeg finner den igjen, men jeg kan gjengi det jeg leste. 

Jeg mener studien ble gjort ved et sykehus i Østerrike. De tok for seg rundt 400 kvinner som var lagt inn for kirurgi på skjoldkjertelen. Det var godartet hos alle, og alle hadde normale stoffskiftetall ved innleggelsen. Av de 400 var det noen som fikk påvist forhøyet anti-TPO, og av dem igjen var det et visst antall (jeg husker ikke hvor mange) som ble diagnostisert med autoimmun tyreoiditt. De som fikk diagnosen hadde en hel rekke symptomer som de andre ikke hadde. 

Nå er dette jo kun én studie med bare 400 personer, og kan ikke nødvendigvis tillegges all vekt. Men det er noe der som tyder på at høy anti-TPO med tyreoiditt kan gi symptomer selv om stoffskiftet er normalt ennå. 

Endret av every woman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (2 timer siden):

Jeg fant en studie for noen år siden som jeg leste abstraktet til. Jeg skal se om jeg finner den igjen, men jeg kan gjengi det jeg leste.

Del gjerne, hvis du finner tilbake til den! Synes å huske at jeg også fant noen studier som konkluderte med at anti TPO kan gjøre at en blir sliten da jeg først fikk det påvist. Nevnte det for endokrinologen, men hun avfeide det totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 19.14):

Forresten, du virker å ha litt peiling på dette. :) Hvor lang tid tar det før en begynner å kjenne seg bedre, og kan konkludere med at det faktisk hjalp å ta B 12? Ikke hele tre måneder, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...