Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er samboer med en mann på 38 år. Selv er jeg 32. Vi har stadig diskusjoner om mobilbruk. Han mener jeg bruker for mye mobil, og ønsker at jeg legger den vekk når vi er hjemme sammen. Vi har barn (hans) 50% av tiden og da er jeg selvfølgelig veldig påpasselig med når jeg tar frem telefonen. Men når et barn ser på YouTube på ipad, det andre spiller fortnite på TVen i stua, og jeg ikke har mer klær å brette/kroker å støvsuge osv, så ser jeg ikke helt problemet med at jeg sjekker snapper jeg har mottatt for eksempel. 

Han syns også at når det bare er oss to så burde jeg ikke være på mobilen når jeg kommer hjem fra jobb. Men mye av mitt "sosiale liv" foregår der. Det er der jeg holder kontakten med venner og familie, jeg ser podkaster på YouTube og selvfølgelig scroller jeg instagram/tiktok/reddit/nettaviser innimellom. Jeg ser aldri på tv hvis ikke vi ser sammen, og 9 av 10 ganger er det noe han vil se. 

Jeg er åpen for og villig til å inngå et slags kompromiss men for meg virker det som at han vil at telefonen skal legges vekk i det sekundet jeg kommer inn døra etter jobb, og ikke røres igjen før jeg må sette på alarmen for dagen etter. Scrolling på mobilen i senga blir også kommentert negativt. Jeg forstår ikke helt når jeg skal få tid til å gjøre de tingene jeg liker? Selv om han syns det er dumt/teit/unødvendig så er det jo noe som gir meg glede.

Jeg sitter på bussen ca 1 time til sammen hver dag, men det er den eneste alenetiden jeg får ila dagen/uken/mnd, så den bruker jeg mest til å lukke øyene og høre på musikk. 

Hvordan har dere gjort det? Er jeg helt blåst som er så opptatt av mobilen? Jeg tar aldri opp mobilen med bordet eller hvis vi gjør noe sammen, men hvis det er dødtid og alle driver med sitt, ser jeg ikke helt problemet. 

Anonymkode: 4a0b9...c19

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg er samboer med en mann på 38 år. Selv er jeg 32. Vi har stadig diskusjoner om mobilbruk. Han mener jeg bruker for mye mobil, og ønsker at jeg legger den vekk når vi er hjemme sammen. Vi har barn (hans) 50% av tiden og da er jeg selvfølgelig veldig påpasselig med når jeg tar frem telefonen. Men når et barn ser på YouTube på ipad, det andre spiller fortnite på TVen i stua, og jeg ikke har mer klær å brette/kroker å støvsuge osv, så ser jeg ikke helt problemet med at jeg sjekker snapper jeg har mottatt for eksempel. 

Han syns også at når det bare er oss to så burde jeg ikke være på mobilen når jeg kommer hjem fra jobb. Men mye av mitt "sosiale liv" foregår der. Det er der jeg holder kontakten med venner og familie, jeg ser podkaster på YouTube og selvfølgelig scroller jeg instagram/tiktok/reddit/nettaviser innimellom. Jeg ser aldri på tv hvis ikke vi ser sammen, og 9 av 10 ganger er det noe han vil se. 

Jeg er åpen for og villig til å inngå et slags kompromiss men for meg virker det som at han vil at telefonen skal legges vekk i det sekundet jeg kommer inn døra etter jobb, og ikke røres igjen før jeg må sette på alarmen for dagen etter. Scrolling på mobilen i senga blir også kommentert negativt. Jeg forstår ikke helt når jeg skal få tid til å gjøre de tingene jeg liker? Selv om han syns det er dumt/teit/unødvendig så er det jo noe som gir meg glede.

Jeg sitter på bussen ca 1 time til sammen hver dag, men det er den eneste alenetiden jeg får ila dagen/uken/mnd, så den bruker jeg mest til å lukke øyene og høre på musikk. 

Hvordan har dere gjort det? Er jeg helt blåst som er så opptatt av mobilen? Jeg tar aldri opp mobilen med bordet eller hvis vi gjør noe sammen, men hvis det er dødtid og alle driver med sitt, ser jeg ikke helt problemet. 

Her sitter både jeg og mannen på mobilen.. Når ungen sitter å leker alene, ser på barne tv eller lignende setter jeg meg i sofaen med mobilen. Legger den bort så fort hun søker oppmerksomhet, og jeg sitter ikke timesvis. På kveldene sjekker jeg også mobilen med jevne mellomrom, svarer på snapper, sjekker insta og Facebook. Mannen spiller litt på sin. 

Han vet også at min egentid/pause i hverdagen er å sitte med mobilen i fred og ro når alt av husarbeid osv er unnagjort. Man må faktisk ikke snakke med andre mennesker HELE tiden, da blir jeg gal… 

Kan du ikke bare si «Nå trenger jeg litt tid alene så jeg går på rommet en time»

Anonymkode: d0aa1...04d

• Liker 2
Skrevet

Dere må snakke sammen og finne en løsning som fungerer for begge. 

Selv er jeg som mannen din, jeg ønsker ikke å leve livet mitt på mobilen. Hva gir insta og TikTok i lengden? For meg - ingenting. For andre - avslapping og glede. Det finnes ikke en fasit her. 

Anonymkode: 75811...b46

• Liker 4
Skrevet

Jeg reagerer på mye mobilbruk, og hadde ikke likt å dele livet med noen som var mobilavhengig. Men de fleste er jo knyttet til mobilen sin idag, og jeg hadde ikke likt at en partner prøvde å sette krav til hva jeg drev med heller, så syns egentlig du skal stå opp litt for deg selv.

Det høres ut som om du er relativ fornuftig med tanke på at den ikke brukes under måltider etc. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også ganske mye. Mobilen min sier hver mandag at det er omtrent 4 timer hver dag (noen uker mer, andre mindre). Jeg hadde skjønt om mannen hadde reagert. To timer tenker jeg hadde vært helt greit. Men så kommer det også an på hva som gjøres. Tiktok og mye YouTube skjønner jeg at er mer hjernedødt og irriterende enn podkaster for å lære ting og musikk. Kanskje litt av løsningen kan være at du sier ifra at nå har du lyst på en halvtime med sløving på telefonen, eller at du trekker deg unna for å slappe av? Da blir kanskje irritasjonen han har bygget seg opp mindre. 

Anonymkode: ba70d...629

• Liker 1
Skrevet

Mannen din høres ekstrem ut. Du bør forlange litt egentid hver dag. Den egentiden bruker du til hva du vil, han kan ikke bestemme over den. 

Anonymkode: 12282...3e8

Skrevet

Selv om vi er et par og bor sammen, så er vi også individer som behøver å slappe av. 

Telefonen ligger alltid et annet sted når vi spiser felles middag (og lunsj og frokost i helgene), den er ikke med når vi ser noe felles på TV, og den legges bort i det vi begynner å prate om noe.

Ellers står vi fritt til å bruke vår egentid til det vi ønsker. Jeg slapper godt av med youtube og litt surfing på nett. Han er gladere i sofakroken og TV eller en bok. Uten at vi belærer den andre i at noe er mer riktig. 

Anonymkode: 7f109...bc6

Skrevet

Kor mange timar ila ein dag sit du på tlf, sånn eksakt? Eg tenkjer at her er anten mannen din kontrollerande og tek feil, eller så er du ikkje klar over kor mykje du faktisk er på tlf.

Snap, tiktok, instagram, reddit, nettaviser, podcast på youtube. Det høyres plutseleg litt mykje ut? Spesielt når borna er heime. Mannen din meiner det er for mykje, kva betyr det for deg?

• Liker 3
Skrevet

Du bestemmer jo selv hvor mye du er på mobilen. En mellomting er gjerne bra?

Tenk litt over om du egentlig er veldig mye på mobilen. Kanskje du legger fra deg mobilen, men har på varsler, og plukker den opp 20 ganger i timen pga av varsler på nettavisen, snapchat, noen trykket liker på kommentaren din. Da er du aldri til stede. Samtaler blir avbrutt midt i setningen fordi snapen til Kari ikke kan vente til du har snakket ferdig.

Anonymkode: 287b2...9d7

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for mange fine svar. Vi hadde en fin samtale i går etter at jeg postet dette, litt frustrert. For han er det mobilen som er problemet, han hadde ikke blitt like irritert om jeg satt i sofaen og leste en bok f.eks. Noe jeg syns er litt rart, men ok. Jeg skal bli flinkere å legge mobilen i et annet rom når vi er sammen, og flinkere til å trekke meg vekk når jeg trenger egentid (les: scrolle hjernedødt på mobilen for å koble av). 

Jeg jobber i barnehage og er rundt folk 24t i døgnet (han og/eller barna er alltid hjemme). Han har vært sykemeldt de siste mnd og hatt 6-7 timer egentid hver eneste dag utenom i helgene og har nok ikke sett mitt behov for å bare være alene og slå hjernen helt av i en time eller så. 

Men vi snakket godt i går kveld og så håper jeg at det blir bedre etterhvert nå 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For han er det mobilen som er problemet, han hadde ikke blitt like irritert om jeg satt i sofaen og leste en bok f.eks. Noe jeg syns er litt rart,

En bok driver ikke og avbryter deg i tide og utide. Den ligger lukket til du plukker den opp. Den gir også mer ro enn en mobil hvor du skroller forbi 20 nyheter pr minutt i stedet for å åpne en papiravis og bruke flere minutter på de artiklene du har lyst til å lese. Det står heller ikke 10 stykker utenfor døra (som du ikke har sett siden videregående eller kanskje har truffet én gang på fest) for å fortelle deg hva de hadde til middag, eller for å fortelle deg at katten kastet opp, eller at de har spilt farmville.

• Liker 4
Skrevet

Du sier at du aldri har telefonen oppe når dere gjør noe sammen, likevel har du den oppe når dere ligger i sengen sammen? Mobilbruk i sengen er en stor synder når det kommer til å ta knekken på et sunt sexliv, som også er et viktig lim i mange forhold. 

Jeg tenker at du må jo bare velge hvilke kompromiss du er villig til å gå med på. Du har jo helt rett i at begge må få dekt sine ønsker og behov, ikke bare ham. Jeg ser for meg at hvis du f.eks aldri har telefon i senga, så ville han reagert mindre på at du hadde det i stua når andre er opptatt med egne ting. 

Jeg tror skjermbruk kommer til å bli et større og større konfliktmoment i parforhold og familier i årene fremover. Selv er jeg takknemlig for å være med noen som ser det likt som meg. Og jeg forstår at du TS synes dette er vanskelig å manøvrere. Jeg og eksen var veldig uenig om skjermbruk, og jeg følte at telefonen hans kom mellom oss. Jeg kan godt forstå at han syntes det var vanskelig at jeg hadde sånn "allergi" mot hans skjermbruk, samtidig er jeg også mye lykkeligere nå med en mann som ikke er avhengig av skjerm. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor er han ikke strengere med ungene, om han er så streng med voksne om skkermbruk? Og du skal ikke få lese en bok? Får ungene lov å lese bøker? Hva med han selv, får han lov? Leser noen avisen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En bok driver ikke og avbryter deg i tide og utide. Den ligger lukket til du plukker den opp. Den gir også mer ro enn en mobil hvor du skroller forbi 20 nyheter pr minutt i stedet for å åpne en papiravis og bruke flere minutter på de artiklene du har lyst til å lese. Det står heller ikke 10 stykker utenfor døra (som du ikke har sett siden videregående eller kanskje har truffet én gang på fest) for å fortelle deg hva de hadde til middag, eller for å fortelle deg at katten kastet opp, eller at de har spilt farmville.

😄godt bilde! 

Mobile  er så irriterende og forstyrrende.   Det ødelegger hverdagen. 

HVA er så interessant med å se bilder på Snap og instabilder av andres middager, kaffekopper etc. Du kan ikke kalle DETTE ditt sosiale liv. Begynn å produsere, ikke konsumere.

Mann og barnet er ditt sosiale liv, når dere er sammen hjemme.  

Livet er der du er. 

Bruk bussturen til å svare på Snap og sosiale medier.  Resten av kvelden kan du ha varsler skrudd av. Men at du hører om det ringer( aka  noe viktig). 

Anonymkode: a772f...319

• Nyttig 1
Skrevet

Han høres litt ekstrem ut, samtidig som jeg mener at mobilbruk bør begrenses.

Her har vi aldri mobiler ved matbordet. Heller ikke når flere sitter sammen i stua. Mobilene ligger som regel på kjøkkenbenken. Jeg sjekker innom mobilen flere korte ganger i løpet av en ettermiddag kveld, men ikke midt i en sosial familiestund. Det er jeg som styrer mobilen, ikke den som styrer meg.

Det hender ofte at jeg trekker meg tilbake til et annet rom for å lese bøker, og da hender det jeg tar en skikkelig runde på mobilen. Men da forstyrrer det ikke noen andre. Eller tidlig på morgenen, som nå, da ingen andre er oppe 🙂

Anonymkode: 07339...902

• Liker 1
Skrevet

Han synes vel du er hans hushjelp og barnepasser, og at han bestemmer over din tid. Hvorfor er du sammen med han? Og vil du ikke ha egne barn?

Anonymkode: dcaef...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var da veldig fordømmende. Og jeg lurer mest på hva slags forhold du har til egen telefon og SoMe. 

Jeg slapper veldig godt av med telefon (eller Mac). Og leser ikke bøker lenger. 

1) Lyd er aldri på. Den vibrerer om noen ringer eller sender melding. Øvrige varsler er stille. Og push er av på mail, facebook, etc.

2) Jeg plukker den aldri opp når jeg snakker med mannen, når vi spiser, eller ser TV.

3) Det er bare her inne jeg fortsatt leser om folk som bruker SoMe til å dele egen hverdag. Facebook er nå kun grupper og feed på hva som skjer i nærmiljøet. Instagram er inspirasjon for matlaging og reise. 

Anonymkode: 7f109...bc6

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan godt skrolle på mobilen når jeg kjeder meg. Men jeg er flink til å bestemme over mobilen istedenfor at den maser og bestemmer over meg.

Ser på restaurant at det er mange som sitter på mobilen. Det synes jeg er trist. Synes det signaliserer at de heller vil tilbringe tiden sin med andre. At de kjeder seg.

Jeg har også som du, skrudd av varsler med lyd. Ser andre med lyd, tar opp mobilen hver gang det plinger. Både meldinger, mail og nyhetsvarsler.

Jeg er ikke ekstrem. Prøver bare å skille mellom mobiltid og ikke mobiltid. At det ikke glir over i hverandre. At man må sjekke mobilen 20 ganger i timen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det står heller ikke 10 stykker utenfor døra (som du ikke har sett siden videregående eller kanskje har truffet én gang på fest) for å fortelle deg hva de hadde til middag, eller for å fortelle deg at katten kastet opp, eller at de har spilt farmville.

🤣🤣🤣🤣🤣

SoMe i et nøtteskall.

Anonymkode: ccb4c...cd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...