AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Del Skrevet 23. februar 2024 Kan jeg lime rehabgips rett på eksisterende vegg for å dempe støy (primært musikk, skriking, men også smelling med dører osv) fra nabo? Vil det ha effekt? Anonymkode: 26a0d...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Del Skrevet 23. februar 2024 Kanskje litt. Sitat Støy fra vegg i vegg I gamle bygårder er det ofte ingen ting inne i lettveggen. Bærende vegger er gjerne murt i tegl. De er tunge og isolerer godt mot støy fra leiligheten vegg i vegg. Er det bare en lettvegg mellom dere må du åpne veggen og isolere med mineral- eller steinull. Legg dobbel gips på din side og håp at naboen bare tok seg råd til enkel gips. Asymmetri gir en ekstra demping. Har du ikke lyst til å fjerne lister i taket og langs gulvet kan du få blåst inn isolasjon. Gipsing med rehab-gips kan være et alternativ. Disse platene er 6 mm og forsterket med glassfiber - mot vanlige plater som er 11 mm. https://www.byggogbevar.no/enoek/artikler/isolere-mot-stoey Anonymkode: dde4e...615 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. februar 2024 #3 Del Skrevet 24. februar 2024 (endret) Det beste er å lage en ny utlektet vegg på utsiden av veggen du allerede har. Sett opp bunnsvill, toppsvill og stenderverk 3cm utafor eksisterende vegg med en gipsplate bak. Fjern lister på gammel vegg og fug glippe mellom vegg og tak/gulv med akryl. Bruk 73mm strender og fyll hulrom med rockwool. Skru gipslplate på utsiden og sparkle skjøter. Fug overganger mellom tak, vegg og gulv. Den demper godt, og tar ca 12cm av rommet ditt Endret 24. februar 2024 av newman01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Del Skrevet 24. februar 2024 newman01 skrev (5 timer siden): Det beste er å lage en ny utlektet vegg på utsiden av veggen du allerede har. Sett opp bunnsvill, toppsvill og stenderverk 3cm utafor eksisterende vegg med en gipsplate bak. Fjern lister på gammel vegg og fug glippe mellom vegg og tak/gulv med akryl. Bruk 73mm strender og fyll hulrom med rockwool. Skru gipslplate på utsiden og sparkle skjøter. Fug overganger mellom tak, vegg og gulv. Den demper godt, og tar ca 12cm av rommet ditt Ok, men det høres veldig komplisert ut. Vil gipsplater hjelpe? Anonymkode: 26a0d...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 24. februar 2024 #5 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil gipsplater hjelpe? Antagelig ikke noe målbart. Men lyd er ikke lyd, så umulig å si noe konkret om forholdet hos deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Del Skrevet 24. februar 2024 newman01 skrev (5 timer siden): Det beste er å lage en ny utlektet vegg på utsiden av veggen du allerede har. Sett opp bunnsvill, toppsvill og stenderverk 3cm utafor eksisterende vegg med en gipsplate bak. Fjern lister på gammel vegg og fug glippe mellom vegg og tak/gulv med akryl. Bruk 73mm strender og fyll hulrom med rockwool. Skru gipslplate på utsiden og sparkle skjøter. Fug overganger mellom tak, vegg og gulv. Den demper godt, og tar ca 12cm av rommet ditt Bare for moro skyld markerte jeg alle ordene jeg ikke forstår i innlegget ditt Så ser du hvor inkompetent jeg er! Jeg forstår selvsagt heller ikke hvordan man fester en gipsplate bak noe, hvordan man fyller et hulrom med rockwool eller hvordan man fjerner lister på veggen etter at man har satt opp noe 3 cm foran. Lime noe på en vegg kan jeg klare, i alle fall om jeg ikke trenger å røre listene Anonymkode: 26a0d...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Del Skrevet 24. februar 2024 A-hunter skrev (Akkurat nå): Antagelig ikke noe målbart. Men lyd er ikke lyd, så umulig å si noe konkret om forholdet hos deg. Jeg skjønner. Men det er vel ganske billig å prøve og det går vel an å få se av igjen om det er helt krise (?) Anonymkode: 26a0d...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Del Skrevet 24. februar 2024 https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/trelast-og-tyngre-byggevarer/lar-a-lydisolere-selv Viktigste er å fylle hulrom med Glava eller rockwool Anonymkode: 2a5ac...32d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 24. februar 2024 #9 Del Skrevet 24. februar 2024 Du vil sannsynligvis ikke få merkbar forskjell med kun rehabgips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. februar 2024 #10 Del Skrevet 24. februar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner. Men det er vel ganske billig å prøve og det går vel an å få se av igjen om det er helt krise (?) Anonymkode: 26a0d...358 En gipsplate er bortkastet. Om du ikke vil bygge en skikkelig vegg er bomullsdotter i ørene det eneste alternativet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/trelast-og-tyngre-byggevarer/lar-a-lydisolere-selv Viktigste er å fylle hulrom med Glava eller rockwool Anonymkode: 2a5ac...32d For å sitere direkte; – Har du en trevegg, så er det fullt mulig å isolere den selv. Av utstyr kommer du langt med en tommestokk, en isolasjonskniv og eventuelt et arbeidsbord som kan brukes som underlag når du skal kutte i glassullen, sier Norland. – Begynn med å ta ned de eksisterende veggplatene slik at hulrommet kommer til syne. Fyll med Glava Proff 34, men unngå å presse isolasjonen sammen, da reduseres nemlig effekten, sier Norland. Etter at hulrommet er fylt opp med Glava, monterer du kledningen. Hvilken kledning du velger utenpå isolasjonen påvirker også resultatet. – Velg gips- eller sponplater med en tykkelse på minst 12 millimeter. Trepanel eller tynne og lette interiørplater er lite egnet. Er støyproblemet stort, kan du også legge på to lag med plater, sier Norland. – Kledningen monterer du med klaring mot tilstøtende gulv, vegg og himling, og i spaltene legger du bunnfyllingslist. Deretter tettes det med høyelastisk fugemasse. En lydkonstruksjon er avhengig av lufttetting, ellers vil lyden snike seg igjennom, sier Norland. Dette klarer de fleste på en helg. Ta ned veggplatene, fyll på med glava/rocwoll så kan du bruke de platene utenpå. Sett på lister, ferdig. Anonymkode: 2a5ac...32d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 24. februar 2024 #12 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å sitere direkte; – Har du en trevegg, så er det fullt mulig å isolere den selv. Av utstyr kommer du langt med en tommestokk, en isolasjonskniv og eventuelt et arbeidsbord som kan brukes som underlag når du skal kutte i glassullen, sier Norland. – Begynn med å ta ned de eksisterende veggplatene slik at hulrommet kommer til syne. Fyll med Glava Proff 34, men unngå å presse isolasjonen sammen, da reduseres nemlig effekten, sier Norland. Etter at hulrommet er fylt opp med Glava, monterer du kledningen. Hvilken kledning du velger utenpå isolasjonen påvirker også resultatet. – Velg gips- eller sponplater med en tykkelse på minst 12 millimeter. Trepanel eller tynne og lette interiørplater er lite egnet. Er støyproblemet stort, kan du også legge på to lag med plater, sier Norland. – Kledningen monterer du med klaring mot tilstøtende gulv, vegg og himling, og i spaltene legger du bunnfyllingslist. Deretter tettes det med høyelastisk fugemasse. En lydkonstruksjon er avhengig av lufttetting, ellers vil lyden snike seg igjennom, sier Norland. Dette klarer de fleste på en helg. Ta ned veggplatene, fyll på med glava/rocwoll så kan du bruke de platene utenpå. Sett på lister, ferdig. Anonymkode: 2a5ac...32d Mot lyd er steinull (f eks Rockwool) bedre enn glassull fordi det har høyere egenvekt og er mer kompakt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. februar 2024 #13 Del Skrevet 24. februar 2024 Man skal være litt forsiktig med å tulle med den eksisterende veggen. Dette er et branncelleskille mot naboen, og du har ikke lyst å tulle altfor mye med det uten å vite at man gjør ting korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #14 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, men det høres veldig komplisert ut. Vil gipsplater hjelpe? Anonymkode: 26a0d...358 Det er ikke komplisert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #15 Del Skrevet 24. februar 2024 A-hunter skrev (29 minutter siden): Mot lyd er steinull (f eks Rockwool) bedre enn glassull fordi det har høyere egenvekt og er mer kompakt. Jeg liker best og jobbe med Rockwool hater Glava (Knust glass) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Del Skrevet 24. februar 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Man skal være litt forsiktig med å tulle med den eksisterende veggen. Dette er et branncelleskille mot naboen, og du har ikke lyst å tulle altfor mye med det uten å vite at man gjør ting korrekt. Ja, jeg skal ikke gjøre dette alene. Det er også elektriske ledninger på veggen, kort sagt. Maskinfører skrev (2 timer siden): Det er ikke komplisert Nei, helt sikkert ikke hvis man kan det Hadde jeg bodd i enebolig kunne jeg alltids prøvd meg litt fram, men litt skummelt i tomannsbolig - plutselig graver jeg meg inn til naboen eller gjør støyproblemet verre! Anonymkode: 26a0d...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå