Gå til innhold

Hjelper hostesaft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2,5 åring som hoster hele natten og kvelden og ikke får sove. Hjelper hostesaft? Jeg har aldri brukt dette selv. 

Anonymkode: a1d2f...f72

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Nei, en oppkuttet gul løk på et fat under sengen derimot gjør underverk. 

Skrevet

Nei, var nettopp i samme situasjon selv med vår på 2 og anbefaler deg å google det for mer info. Der står det mye om at hostesaft ikke har dokumentert effekt, og at det faktisk er få eller ingen som er godkjent for så små barn. Anbefaler å lage te av en blanding av honning, sitron og kokende (selvsagt nedkjølt) vann, det har effekt :)

Anonymkode: fdddc...d4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, var nettopp i samme situasjon selv med vår på 2 og anbefaler deg å google det for mer info. Der står det mye om at hostesaft ikke har dokumentert effekt, og at det faktisk er få eller ingen som er godkjent for så små barn. Anbefaler å lage te av en blanding av honning, sitron og kokende (selvsagt nedkjølt) vann, det har effekt :)

Og til alle med mindre barn, ikke gi honning til barn under 1 år! De fleste vet det nok, men det er såpass skummelt at jeg bare nevner det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Reseptfri hostesaft til barn er bare noe lakrisgreier. Det hadde ingen effekt her. Prøvde den selv også og det hadde ingen effekt på meg heller.

Fastlegen sa at til 2-åring var det ingenting å gi mot hoste.

Anonymkode: 18ca1...550

Skrevet

Reseptfri hostesaft virker ikke. 

Den reseptbelagte hostesaften cosylan virker, men skal kun brukes ved tørrhoste - hvis man har slim i brystet/halsen har jo hosten en funksjon med å få dette opp. Cosylan er et morfinpreparat, det står i felleskatalogen at det kan gis til barn over to år, men jeg hadde nok ikke valgt det til mitt barn, med mindre det var veldig langvarig eller alvorlig. 

Anonymkode: d0feb...55d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Reseptfri hostesaft virker ikke. 

Den reseptbelagte hostesaften cosylan virker, men skal kun brukes ved tørrhoste - hvis man har slim i brystet/halsen har jo hosten en funksjon med å få dette opp. Cosylan er et morfinpreparat, det står i felleskatalogen at det kan gis til barn over to år, men jeg hadde nok ikke valgt det til mitt barn, med mindre det var veldig langvarig eller alvorlig. 

Anonymkode: d0feb...55d

For tørrhoste med slim kan man få Solvipect Comp på resept. 

Anonymkode: b4883...6d5

Skrevet

Reseptfritt er lik 0 å gi

Skrevet

De med resept virker. De reseptfri har stort sett null effekt.

Anonymkode: d4773...49d

Skrevet

Noskapin har jeg god erfaring med, den hemmer hosterefleksen, og kan brukes fra 2 år. Skal kun brukes på tørrhoste. Er det snakk om slimhoste, kan det prøves med noe slimløsende.

Anonymkode: 5c646...835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...