Gå til innhold

Verre av norsk psykisk helsehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår og bryr de som jobber i helserelaterte yrker  virkelig seg om å hjelpe? Hvorfor blir mange da verre når de kommer på dps, poliklinikk eller psykiatrien?

Er det noen som velger yrker som dette fordi det å være i en posisjon å hjelpe andre setter dem selv i en maktposisjon hvor de får kontroll over sårbare mennesker i en sårbar situasjon og dermed har noen å herske over? Er det typiske mobbere som velger helserelaterte yrker for å få følelsen av at de har kontroll over noen?

Det å hjelpe er noe som føles godt for alle, inkludert mobbere og giftige mennesker.

Jeg er en av de som har vært i bup, dps og psykiatri gjennom oppveksten, men har kun gjort meg ene og alene verre. Jeg er i dag uføretrygdet etter langvarig hjelp av norsk psykisk helsehjelp.

Anonymkode: 6e483...534

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du om du er blitt mef behandling enn du ville vært uten behandling i det hele tatt?

Anonymkode: 270b6...a71

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du høres paranoid ut

Anonymkode: 51ef6...77d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det noen som velger yrker som dette fordi det å være i en posisjon å hjelpe andre setter dem selv i en maktposisjon hvor de får kontroll over sårbare mennesker i en sårbar situasjon og dermed har noen å herske over? Er det typiske mobbere som velger helserelaterte yrker for å få følelsen av at de har kontroll over noen?

ja, de finnes. 

Anonymkode: 3cf08...f0f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er merkelig at du konkluderer med at norsk psykisk helsehjelp er årsaken til at du er uføretrygdet. Du har i stor grad hatt mulighet til å kontrollere situasjonen, og ta ansvar. Slutt å skyld på alle andre rundt deg. Det er faktisk ikke en selvfølge at du hadde vært her i dag, om du ikke hadde fått hjelpen du har fått.

Jeg hadde ikke vært her i dag, om det ikke ville vært for BUP og DPS.

Anonymkode: 40364...4be

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her. Greit nok at jeg er uføretrygdet, men jeg lever i alle fall.

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høres paranoid ut

Er det bedre være blåøyd og naiv og tro at disse ikke finnes?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet du om du er blitt mef behandling enn du ville vært uten behandling i det hele tatt?

Anonymkode: 270b6...a71

Problemene mine ble mye verre etter lenge vært i dette systemet. Jeg var helt annerledes som barn, men hadde noe angstlidelse som gjorde at kom i bup allerede i barnehagen. Nå som voksen er jeg mye mer isolert. Som barn kunne jeg invitere venner og hadde å venner.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Er det bedre være blåøyd og naiv og tro at disse ikke finnes?

Ja, det vil jeg si. I og med at egen innstilling og innsats er viktigst for å oppnå bedring.

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er merkelig at du konkluderer med at norsk psykisk helsehjelp er årsaken til at du er uføretrygdet. Du har i stor grad hatt mulighet til å kontrollere situasjonen, og ta ansvar. Slutt å skyld på alle andre rundt deg. Det er faktisk ikke en selvfølge at du hadde vært her i dag, om du ikke hadde fått hjelpen du har fått.

Ja, for et barn og ungdom uten riktige forutsetninger og støttepersoner og uten å være fullt utviklet kan kontrollere situasjonen sin i oppveksten? Du vet ikke hele min historie og alt jeg har gått gjennom. Du kjenner ikke til mine problemer og det jeg har slitt med og sliter med.

Vet du hvordan livet mitt er? Jeg kunne like godt vært død. Har ingen venner nå. Ingen jobb. Lever uten mål og mening. Livet er en pine nå. Føler hjelp man får er mer som å sy puter under armene og gjør en selv hjelpeløs.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Du kan heller ikke konkludere at jeg ikke ville vært her i dag om ikke vært for bup og dps. Jeg har aldri hatt psykose eller selvmordstanker. Jeg har selektiv mutisme.

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, det vil jeg si. I og med at egen innstilling og innsats er viktigst for å oppnå bedring.

Jeg hadde nok klart det bedre på egen hånd, enn å bli sykeliggjort i systemet gjennom hele oppveksten

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i innlegget og valgte tidlig å ta avstand til psykiatrien og klare meg selv.

Anonymkode: 066c4...2fa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja det kan tenkes de er jo opptatt av og beholde jobbene sine og oppførsel som kan minne om narsissisme

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror de aller fleste som jobber i psykiatrien er velmenende, men enig i at behandling er risikabelt og ofte ikke verdt risikoen. 

Man kan møte en inkompetent behandler, behandlere som har så mange pasienter at de driter i alle samme, behandlere som ikke greier opprette relasjoner med noen, men det største problemet er nok at alt handler om penger. Folk sendes som postpakker mellom ulike instanser, der de stadig må forholde seg til nye folk, i stedet for at noen bruker tiden det tar å bli kjent med en pasient og få ryddet opp i problemene når man er kommet i en behandlingsposisjon. Men det er typisk for dyrt.

Anonymkode: 70409...77a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

var helt annerledes som barn, men hadde noe angstlidelse som gjorde at kom i bup allerede i barnehagen. Nå som voksen er jeg mye mer isolert. Som barn kunne jeg invitere venner og hadde å venner.

Det er vel ganske naturlig selv om man ikke har vært i psykisk helsevesen? 

Anonymkode: 68856...234

• Liker 7
Skrevet

”Den narsissistiske benektelsen av avhengigheten av de andre kan bli ødeleggende for de andre Han samlet på ofre Hans omsorg for ofrene gav ham – i alle fall for en stund – en følelse av å være et svært betydningsfullt menneske”

Ei jente jeg drev på med i 2009-2010  (ble aldri sammen) hun utdannet seg til psykolog og etter flere år kom jeg i kontakt med henne igjen og sa jasså er du blitt  psykolog nå ? ja hun var jo det spurte om grunnen nei det var for å forstå seg selv bedre 

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (13 timer siden):

Ja det kan tenkes de er jo opptatt av og beholde jobbene sine og oppførsel som kan minne om narsissisme

Litt paranoid og psykisk ustabil du også?

Anonymkode: 535aa...436

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Litt paranoid og psykisk ustabil du også?

Nei det er psykologene som er gærne og psykisk ustabile lobotomerer og utsetter sine medmennesker for elektrosjokk og det som verre er (hadde ei uti slekta som ble lobotomert 2 strikkepinner øyekrokene  og en hammer) hun ble verre enn hun var og stort sett pleietrengende i slutten av livet sitt 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Nei det er psykologene som er gærne og psykisk ustabile lobotomerer og utsetter sine medmennesker for elektrosjokk og det som verre er (hadde ei uti slekta som ble lobotomert 2 strikkepinner øyekrokene  og en hammer) hun ble verre enn hun var og stort sett pleietrengende i slutten av livet sitt 

🤣 for en fjern "virkelighet" du lever i

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...