Gå til innhold

Jeg er drittlei veldedige organisasjoner på døren!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det verste med å få disse på døren, er at de ofte har en ekstrem lang monolog på inn og utpust fra du åpner døren. Du rekker ikke å si nei takk raskt nok, så du må stå der å høre på som en tulling. 

Anonymkode: 1dab7...2b5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det verste med å få disse på døren, er at de ofte har en ekstrem lang monolog på inn og utpust fra du åpner døren. Du rekker ikke å si nei takk raskt nok, så du må stå der å høre på som en tulling. 

Neida, de avbryter deg i ditt eget hjem, du kan fint avbryte dem i monologen!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang å bli møtt av en hyggelig ung fyr på sparkesykkel i sentrum når jeg luftet hunden. Han innledet med spørsmål om å få hilse på hunden og spurte etter rase osv, og så bytter han plutselig over til å prøve og selge meg tlf abonnement. Så man er vel aldri helt trygg.. 

Anonymkode: 021b7...6fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 23.20):

Haha, ja! Hun ene som kom på døren virker helt normal i starten, småpratet litt om været, før det seriøst så ut som om hun gikk inn i en slags transe da hun begynte på monologen. Ikke lot den seg avbryte, heller. Det var nesten creepy. 

Og ja, de er litt frekke også. "Folk drukner i flom rundt om, og du kan ofre én flaske vin i måneden for å hjelpe, men vil det ikke?!" "Eeh, jeg drikker ikke vin og støtter en annen organisasjon fast..." da marsjerte hun av gårde uten å si hadet.. 

Anonymkode: 74105...5b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uheldig å ble langvarig syk ett par mnd etter fullført bachelor. Stod på ett tidspunkt helt uten inntekt mens jeg ventet på at søknaden min om aap minstesats skulle bli godkjent.

Traff på en fyr fra en organisasjon som presterte å si "alle kan gi litt". Eh, nei. Hvem er det da du samler inn til?

Anonymkode: f144a...d66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått lapp på døren med dørselgere uønsket. Fikk fortsatt selgere og veldedige organisasjoner på døra. Etter den nye loven kom sluttet de med det heldigvis. Jeg begynte å bli veldig brutal, jeg lukket døren med en gang jeg sa at de ville selge noe eller ba meg donere noe. En gang klaget jeg til sektor alarm pga ubehagelig oppførsel av selgeren deres. Da fikk jeg en beklagelse på e-post av direktøren i selskapet tilbake. Det var fint, og sektor alarm har ikke ringt på siden.

Anonymkode: 90c05...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (På 23.2.2024 den 18.38):

Hos oss er dette er irritasjonsmoment

Vi har en sånn "ring" ringeklokke med video.

Når noen ringer på så ser vi på mobilen hvem som ringer på. Er det selgere så åpner vi ikke døren. 

Hvilken er det du har? Link?

Anonymkode: 66359...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får slike som ikke gir seg på døra har jeg begynt å skrive mail til organisasjonen der jeg beskriver fremgangsmåten, og spør om det er slik de vil at organisasjonen skal presenteres av deres respresentanter.  Uten unntak har jeg fått svar tilbake om at "slik vil vi ikke ha det!  Dette skal vi rette opp i ".
Jeg opplever organisasjonene setter pris på å få vite at de innleide selgerne driver med aggressive salgsteknikker, og med det skader organisasjonens rykte, og at de får færre donasjoner på grunn av det.

Anonymkode: c67c6...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er lei, men vi får heldigvis ikke så ofte besøk av de. 

Men jeg er dritt lei måten de prøver å få deg til å virke teit eller usympatisk. "Du er vel i mot barneekteskap" eller "x antall barn dør hver dag av sult, hva tenker du om det?". 

Jeg er ikke interessert i å diskutere slike spørsmål med en fremmed som kun er ute etter å gi deg dårlig samvittighet. Alle vet at 99% er enig om at slike ting ikke er greit. 

Jeg spør alltid om de har et skriv eller nettside. Jeg vil sitte i ro og mak og lese om det er en organisasjon jeg vik støtte. Men nå har de ikke med slikt. Alt skal gjøres på deres egen ipad. 

Det nytter ikke å si man støtter andre.

Det nytter ikke å si "jeg er egentlig midt i leggingen til barna". Da sier de "det tar bare 2min". Sist det skjedde smalt jeg igjen døren etter 2min og sa "du sa 2min, jeg sa jeg ikke har tid, nå syns jeg du er frekk". Så sjokket ut hun. Men helt ærlig, hvor mange utav de som ringer på er egentlig mest ute etter en ekstrajobb for å selv tjene penger?

Hvis det er et stort problem kan du sette på lydopptak på mobilen. Spesielt om noen virker påtrengende. Vet også at noen har skilt. Litt lettere å avvise da når man bare kan si "vet ikke om du har problemer med synet, men dørselgere er uønsket".

Men hva tenker dere om de som oppsøker deg på gaten da? UNICEF osv. Syns det er så utrolig irriterende. Jeg har vel kun sett afrikanere. Tror det er bevist da man sikkert skal virke som en rasist om man avviser. I tillegg snakker 90% av de engelsk. Det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 4224e...508

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 18.22):

Fra nå av sier jeg «Nei, takk» og lukker døren med en gang. Jeg er lei. Jeg er lei den kyniske og manipulative måten veldedige organisasjoner prøver å få tak i pengene mine på. 
I dag ligger jeg og hvilket etter jobb og blir vekket av dørklokken. Som er normal «millennial” uten barn blir jeg litt skremt fordi lyden av en dørklokke er ikke et godt tegn. De jeg ønsker på døren hadde sendt en melding først! Jeg åpner og blir møtt med enda en sleip person fra en veldedig organisasjon (jeg trenger ikke si hvilken). Vedkommende stiller meg et spørsmål om jeg er enig barneekteskap, noe han alle rede veg svarer til og fremstiller det om alle som er imot dette bør støtte hans organisasjon. Jeg forklarer vedkommende at jeg har alle rede støtte to andre organisasjoner over tid, at jeg kan ikke gi penger til en annen. Jeg bruker penger hver måned på slike saker. Det er visst ikke godt nok. Da finner han plutselig en måte jeg kan støtte dem billigere enn det han først foreslo, besten som om vi lan prute på veldedighet! 

Jeg sier jeg er ikke interessert i å «melde meg på» noe akkurat nå, men jeg kan se litt på dette. Han sier jeg kan gi epost og noe greier å se på det. Jeg der enig. Plutselig skal han ha telefonnummer, navn, epost og fødselsdato (for han må sjekke at jeg er over en viss alder). Jeg vet at jeg er dum, men jeg føler meg presset. Jeg sier at jeg er ikke interesser å bli med med en gang, men jeg skal se hva det er for noe og sammenligne med de andre organisasjonene. Han sier jeg må bekrefte på meldingen jeg har fått. Han ber meg om å hente mobilen. Han vil jeg skal bekrefte med BankID.

Jeg skjønner nå at han prøver å lure meg til å i alle fall donere penger for én måned, om ikke flere. Jeg peker ut at det var ikke det han sa han trengte informasjonen min til. Jeg skulle se på det på egen tid. Plutselig må jeg signere med egen ID mens han står der. Jeg sier «Nei, jeg vil ikke dette her.» Han gir seg og går. 

Jeg kjenner meg skikkelig forbanna, og det er ikke bare fordi han vekket meg når jeg hvilte! Jeg var åpen for å få epost fra disse menneskene og jeg lovte at jeg skulle se på hva de jobbet med, men denne personen prøvde å lure meg og presse meg til å i alle fall donere et par hundre kroner. Samtidig som han sier «Jeg skal ikke presse deg». 

I fremdriften er det bare «Nei, takk.» Disse organisasjonene trener opp siden dørvandrere til å være fake og lure folk til å donere penger. Men jeg må innrømme at jeg ikke har skjønt hvor langt de er villig til å gå før i dag. Denne drittsekken løy meg i ansiktet og forsøkte å få meg til å signere med BankID når han først hadde sagt at han trengte informasjon for å sende meg epost. Jeg vurderer å ringe til hovedkontoret deres og skjelle de ut. Jeg vurderer å politianmelde dem. Det er helt sinnsykt hva de gjør. 

Fra nå av er INGEN organisasjoner velkommen hjemme hos meg. Ikke fordi jeg ikke gir til veldedighet, men fordi JEG velger bår jeg gir og hvem jeg gir penger. Jeg vil ikke ha de slue tiggerne deres hjem til meg. 

Anonymkode: 5abf8...c42

Jeg er helt enig med deg. Drittlei falske innpåslitne selgere både på døren og som ringer, og som ikke tar et nei for et nei! De får deg til å føle at all verdens elendighet er DIN feil om du ikke donerer et anselig beløp til deres organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav 200 til Kirkens Nødhjelp hver mnd for ca 20 år siden, da jeg valgte å avslutte det etter ca to år så ble jeg oppringt av en gebrokken dame som skjelte meg ut etter noter. Jeg ringte rett til ledelsen, beskrev henne og tidspunktet hun ringte på. Etter det så har jeg ikke klart å se på organisasjonen med seriøse øyne. Og jeg har heller ikke bundet meg fast opp til noen andre. 

Jeg kan gi men jeg gjør det kun hvis jeg ikke må binde meg. Jeg tror det var planfadder som ikke ville ha pengene mine om jeg ikke bandt meg opp.. 

Helt idiotisk når de lar penger glippe unna pga formaliteter.

Kirkens Nødhjelp sverta seg selv og mange i mine øyne.

Anonymkode: 1e1c3...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bor dere som får alle slike på døren? Jeg hadde blitt gærn. 
hit kommer de kun på døren når det er tv-aksjonen, og en sjelden gang fra sector alarm😅 

ellers er det kun skolebarn som selger kjeks/dopapir/bambussokker/lodd innimellom

Anonymkode: ec571...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha ringekolokke på døra! De fleste som kommer på besøk i dag sender uansett melding. 

Anonymkode: 028d3...036

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var uheldig å ble langvarig syk ett par mnd etter fullført bachelor. Stod på ett tidspunkt helt uten inntekt mens jeg ventet på at søknaden min om aap minstesats skulle bli godkjent.

Traff på en fyr fra en organisasjon som presterte å si "alle kan gi litt". Eh, nei. Hvem er det da du samler inn til?

Anonymkode: f144a...d66

Mitt første møte med sånne organisasjoner var også en sånn fyr. 

Jeg hadde droppa ut av studer, men klarte ikke å få jobb, og hadde ikke rett på dagpenger. Jeg hadde 17 kr på konto og ingen utsikter til noen som helst inntekt med det første. 

Fyren maste og maste, og til slutt måtte jeg bare innrømme at jeg har ikke penger i det hele tatt. Men det var heller ikke god nok grunn, for "du har jo i det minste tilgang til rent vann", som var mer enn de han samla inn penger til hadde. 

Jeg signerte bare til slutt for å bli kvitt ham. Jeg hadde jo ikke penger, men av en eller annen grunn klarte de å trekke penger fra kontoen min likevel så jeg havna i minus. Det var før jeg fikk nettbank og det tok meg et år å klare å avslutte trekket. 

Dette var på tidlig 2000-tall, og jeg vet ikke om det er sånn fortsatt, men den gangen måtte man betale i et år bare for å tjene inn igjen honoraret til ververne. Jeg hater tanken på at pengene jeg hadde så sårt bruk for selv ikke har gått til veldedighet i det hele tatt, men sansynligvis til å finansiere utelivet til en slitsom partytrønder. 

Anonymkode: d3691...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det der ja. Bare at jeg eier ikke ryggrad når det gjelder dørselgere, for de er sabla flink til å spille på samvittigheten din. Så når det ringer på døren hos oss, så åpner ikke jeg hvis det er ukjente jeg ser. Vi har kikkhull på gatedøren vår, så jeg ser igjennom det før jeg åpner. Er det noen jeg ikke kjenner, så ber jeg samboeren om å åpne. Han er mye flinkere til å si nei enn jeg er. 

En gang så ringte det på døren vår. Jeg ser ut av kikkhullet og ser en jente som så ut til å være i 10-11 års alderen. Det er da ikke noe dørsalg, tenkte jeg. Men når jeg åpner døren, så er det også en mann der. Han stod med vilje et par trappetrinn ned, sånn at man ikke kunne se han via kikkhullet. Og det var dørsalg. Husker ikke hva han ville selge. Det er så sleipt å bruke barn på den måten. Vi bor i toppetasjen i en blokk.

Vi har nå printet ut et "nei takk til dørsalg" skilt og teipet det til dørkarmen. Det gjorde jeg med en gang jeg leste at man kan nå reservere seg mot dørsalg. Har faktisk ikke hatt noen dørselgere på døren etter det. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare å lukke døren da.

Anonymkode: ca3c5...53c

Hehe, gøy å ha intens blikkontakt mens de babler i vei, og så lukker du bare døren langsomt 😁

Jeg er jammen glad for å kunne deaktivere ringeklokka med en bryter. Effektivt mot både ring på spring og andre irritasjoner.

Noen leiligheter har jo helt sinnssykt høy og ubehagelig ringelyd som man ikke kan gjøre noe med. Ikke noe koselig "ding dong"-lyd der i gården, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dried Mangoliano skrev (2 timer siden):

Hehe, gøy å ha intens blikkontakt mens de babler i vei, og så lukker du bare døren langsomt 😁

Jeg er jammen glad for å kunne deaktivere ringeklokka med en bryter. Effektivt mot både ring på spring og andre irritasjoner.

Noen leiligheter har jo helt sinnssykt høy og ubehagelig ringelyd som man ikke kan gjøre noe med. Ikke noe koselig "ding dong"-lyd der i gården, nei. 

Gjerne legge på en liten langfinger i sekvensen så blir det bra 😃

Nei men altså man trenger ikke være så høflige hele tiden. Det er ens eget hjem og egen tid, man kan stort sett gjøre som man vil med den.

Anonymkode: ca3c5...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...