Gå til innhold

Jeg er drittlei veldedige organisasjoner på døren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra nå av sier jeg «Nei, takk» og lukker døren med en gang. Jeg er lei. Jeg er lei den kyniske og manipulative måten veldedige organisasjoner prøver å få tak i pengene mine på. 
I dag ligger jeg og hvilket etter jobb og blir vekket av dørklokken. Som er normal «millennial” uten barn blir jeg litt skremt fordi lyden av en dørklokke er ikke et godt tegn. De jeg ønsker på døren hadde sendt en melding først! Jeg åpner og blir møtt med enda en sleip person fra en veldedig organisasjon (jeg trenger ikke si hvilken). Vedkommende stiller meg et spørsmål om jeg er enig barneekteskap, noe han alle rede veg svarer til og fremstiller det om alle som er imot dette bør støtte hans organisasjon. Jeg forklarer vedkommende at jeg har alle rede støtte to andre organisasjoner over tid, at jeg kan ikke gi penger til en annen. Jeg bruker penger hver måned på slike saker. Det er visst ikke godt nok. Da finner han plutselig en måte jeg kan støtte dem billigere enn det han først foreslo, besten som om vi lan prute på veldedighet! 

Jeg sier jeg er ikke interessert i å «melde meg på» noe akkurat nå, men jeg kan se litt på dette. Han sier jeg kan gi epost og noe greier å se på det. Jeg der enig. Plutselig skal han ha telefonnummer, navn, epost og fødselsdato (for han må sjekke at jeg er over en viss alder). Jeg vet at jeg er dum, men jeg føler meg presset. Jeg sier at jeg er ikke interesser å bli med med en gang, men jeg skal se hva det er for noe og sammenligne med de andre organisasjonene. Han sier jeg må bekrefte på meldingen jeg har fått. Han ber meg om å hente mobilen. Han vil jeg skal bekrefte med BankID.

Jeg skjønner nå at han prøver å lure meg til å i alle fall donere penger for én måned, om ikke flere. Jeg peker ut at det var ikke det han sa han trengte informasjonen min til. Jeg skulle se på det på egen tid. Plutselig må jeg signere med egen ID mens han står der. Jeg sier «Nei, jeg vil ikke dette her.» Han gir seg og går. 

Jeg kjenner meg skikkelig forbanna, og det er ikke bare fordi han vekket meg når jeg hvilte! Jeg var åpen for å få epost fra disse menneskene og jeg lovte at jeg skulle se på hva de jobbet med, men denne personen prøvde å lure meg og presse meg til å i alle fall donere et par hundre kroner. Samtidig som han sier «Jeg skal ikke presse deg». 

I fremdriften er det bare «Nei, takk.» Disse organisasjonene trener opp siden dørvandrere til å være fake og lure folk til å donere penger. Men jeg må innrømme at jeg ikke har skjønt hvor langt de er villig til å gå før i dag. Denne drittsekken løy meg i ansiktet og forsøkte å få meg til å signere med BankID når han først hadde sagt at han trengte informasjon for å sende meg epost. Jeg vurderer å ringe til hovedkontoret deres og skjelle de ut. Jeg vurderer å politianmelde dem. Det er helt sinnsykt hva de gjør. 

Fra nå av er INGEN organisasjoner velkommen hjemme hos meg. Ikke fordi jeg ikke gir til veldedighet, men fordi JEG velger bår jeg gir og hvem jeg gir penger. Jeg vil ikke ha de slue tiggerne deres hjem til meg. 

Anonymkode: 5abf8...c42

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager stavefeil. Jeg skrev på mobil. 

Skrevet

Vi har skaffet oss et "nei til dørsalg"-skilt og det har virkelig hjulpet mot de veldedige organisasjonene også!!! 

Anonymkode: f3caa...509

• Liker 7
Skrevet

Hvis du vil at folk skal brukte BankID og binde seg til å betale månedlig, så må du være ærlig om det. Ikke lyg dem opp i ansiktet og lur dem til å signere noe som helst. 
Jeg ble sint fordi han prøvde å lure meg, ikke fordi han ville at jeg skulle donere. Uærlighet er det verste! 

Tenk hvor mange gamle mennesker som ikke helt skjønner hvordan slike ting fungerer som blir lurt av disse folkene? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har skaffet oss et "nei til dørsalg"-skilt og det har virkelig hjulpet mot de veldedige organisasjonene også!!! 

Anonymkode: f3caa...509

Jeg nå skaffe meg et sånt. Jeg er så lei. 

Skrevet

Hos oss er dette er irritasjonsmoment

Vi har en sånn "ring" ringeklokke med video.

Når noen ringer på så ser vi på mobilen hvem som ringer på. Er det selgere så åpner vi ikke døren. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Når noen ringer på så ser vi på mobilen hvem som ringer på. Er det selgere så åpner vi ikke døren. 

Jeg vil han en sånn! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vil han en sånn! 

Løp og kjøp

Skrevet

Sånn som den selgeren oppførte seg må du bare varsle oppdragsgiver, jeg er temmelig sikker på at de ikke vet hva slags metoder som brukes, jeg har opplevd det selv og kontaktet firmaet de representerte, 3 dager etter ringte de meg og sa de hadde avsluttet avtalen med han som ringte på hos meg.

• Nyttig 2
Gjest issoras
Skrevet

Åå, jeg vet, de er så sykt sleipe! Jeg har også hatt noen på døra som bare ville at jeg skulle signere et opprop men så var det plutselig nødvendig med bank ID og han ville ha penger. Altså hva faen? Seriøse organisasjoner som prøver å lure folk til å betale?! 

En fyr fra Amnesty ble sur da jeg sto med en sliten baby på armen i døråpninga og sa jeg var uinteressert. "JASSÅ DU STØTTER DRAP AV HOMOFILE, DU?" Hva faen, nei?! 

Støtter ikke disse organisasjonene. Støtter Leger uten Grenser og Unicef med sporadiske beløp, de har jeg foreløpig ikke opplevd som slitsomme, men dukker de opp blir det jammen stopp. 

Skjønner at det er krevende å finne nye givere, men å manipulere er overhodet ikke greit, og det burde de som jobber FOR menneskerettigheter forstå?? 

Skrevet (endret)

Er jo bare å si "nei takk, ikke interessert" og så lukke døren. Om de prøver å presse seg innafor tar du frem telefonen og sier at du ringer 112 nå.

Edit: alternativt - bor du i blokk så skriker du av full hals "VOLDTEKT" og fortsetter å rable. Da skal du se at de kommer seg fort ned trappa igjen.

Endret av imagineme
Skrevet

😨😨😨Neeei! Har allerede skrekk for sånne pågående gatesamlere og må gå omveier rundt i sentrum og på kjøpesentre for å unngå dem deler av året. Jeg er en konfliktsky pleaser og klarer ikke riste dem av meg. En av dem ga seg ikke når jeg begynte å grine en gang, hun sto bare og ropte HVORFOR HATER DU BARN!! i fjeset mitt. :gråter:

Visste ikke at det hadde begynt å gå hjem til folk også nå, håper de aldri kommer hit. 😨😨

Anonymkode: d3691...f87

• Hjerte 4
Skrevet

Får de mer betalt for flere signaturer? 

Skrevet
Rucula skrev (2 timer siden):

Løp og kjøp

Jeg har en håndskrevet lapp på døra. Fungerer den og.

Anonymkode: 8261d...68a

Skrevet

Helt enig.  Jeg gir gjerne min støtte til diverse veldedige organisasjoner,  men aldri når det kommer noen på døren.  Det er prinsippsak. 

• Nyttig 1
Skrevet

Man sier da bare rett og slett "Nei takk." og så lukker man døren.

Anonymkode: 49688...0dd

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dem gidder. Er det noen som går på det maset der?

Jeg har en liten en på 1,5. Vi legger tid og energi i legging av barnet. Vanvittig festlig at de skal stå å ringe på den h*lvetes dørklokken 15 min etter han har sovnet annenhver dag 🙄

De møter et surt «barn sover, hold kjeft og stikk» tryne i døra her.

Jeg har dessuten 2 organisasjoner jeg støtter av egen fri vilje fordi det er saker som betyr noe for meg. Det må jammen være bra nok!

• Hjerte 3
Skrevet

Flytt i borettslag, der kommer dem ikke inn. 

Ellers kan du gjøre som meg, aldri åpne om ikke noen har avtalt på forhånd. Det er alltid noen som tulle ringer på eller som prøver å kommer seg inn som ikke vil ha ansvar for å slippe inn i fellesgang.

Anonymkode: cb342...761

Skrevet

Jeg pleier å si at det er et godt formål, men jeg støtter allerede x og y fra før og man kan ikke støtte alle. Beklager! Sier det i en myndig, men hyggelig tone. Man må være veldig tydelig☺️

Anonymkode: 828ba...f41

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (4 timer siden):

Skulle ønske jeg kunne ha det. Men styret i sameiet er så vrange og vanskelige. Om de ikke ønsker å bli filmet, så kan de bare drite i å ringe på da. Hadde forstått forbudet om det var snakk om kamera som filmet 24/7. Lurer på om de egentlig har lov å nekte meg.... 

Anonymkode: 1dab7...2b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...