AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 Jeg har tenkt og skissert over en lang stund nå. Er innenfor det jeg er utdannet som, men noe som ikke finnes som en tjeneste. Man kan kanskje kalle det unikt? (Helt ydmykt). Har så lyst til å starte egen bedrift, men tør ikke. Har fulltidsjobb, og trenger disse pengene. Tenkte derfor å starte på siden av jobben, men alt er «kaos» oppi hodet på hva som er neste steg, hvordan skal dette gå osv., samtidig som jobben gjør sliter meg ut og gjør at det er lite krefter igjen på ettermiddagen. Jeg brenner for det jeg vil starte, men er redd for at det kommer å ta all min tid. Selv om det garantert er verdt det. Hjelp! 🙃 Anonymkode: 97890...889 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Sjekk hjelpesider hos innovasjon Norge. Der finner du hjelp om markedsvurdering, finansieringsmulugheter og mye mer. Anonymkode: f0628...d92 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 Noen banker har ansatte rådgivere man kan snakke med. Folk som jobber med oppstartslån er vant til å høre både ville og litt mer vanlige forretningsidéer. Hvis du er kunde kan du ha rett på en halvtimes prat/rådgivning selv om du ikke har tenkt å låne noe, noen banker reklamerer i hvert fall med sine rådgivere, sjekk din bank. Om du er redd for at de skal stjele idéen, be de signere en non-disclosure agreement først, tror det heter konfidensavtale på norsk, så de skjønner at de kan bli saksøkt om de gjør det. Anonymkode: b2245...bff
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har tenkt og skissert over en lang stund nå. Er innenfor det jeg er utdannet som, men noe som ikke finnes som en tjeneste. Man kan kanskje kalle det unikt? (Helt ydmykt). Har så lyst til å starte egen bedrift, men tør ikke. Har fulltidsjobb, og trenger disse pengene. Tenkte derfor å starte på siden av jobben, men alt er «kaos» oppi hodet på hva som er neste steg, hvordan skal dette gå osv., samtidig som jobben gjør sliter meg ut og gjør at det er lite krefter igjen på ettermiddagen. Jeg brenner for det jeg vil starte, men er redd for at det kommer å ta all min tid. Selv om det garantert er verdt det. Hjelp! 🙃 Anonymkode: 97890...889 Første steget er å få idèen din realitetssjekket. Mange grundere har en overdreven tro på egen idè, så prøv ut idèen på folk du kjenner og vet vil gi deg ærlige tilbakemeldinger. Senere prøve idèen på folk med kompetanse innen det du skal starte. Det å være altfor hemlighetsfull fører deg ingen plass, du må dele informasjon for å motta informasjon. Om du føler at du har lite krefter igjen nå, så må du være forberedt på å bruke ennå mere tid og krefter for å sette idèen ut i livet, og du må være forberedt på å gjøre dette i mange år fremover. Selv når det begynner å gå rundt så er det alltid nye utfordringer som vil ta mesteparten av tiden din. Visst idèen din er god nok så skal det være mulig å hente inn kapital og kompetanse, men det krever at du selv går all in, for de som investerer betaler for din innsatsvilje og gjennomføringsevne. Har de ikke tro på deg så er løpet kjørt. Anonymkode: 93027...d11 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #6 Skrevet 23. februar 2024 Har du ikke konkurranseklausuler hos arbeidsgiver? Anonymkode: 189d1...d4d 2
Høna79 Skrevet 23. februar 2024 #7 Skrevet 23. februar 2024 1. Lag en forretningsplan. Osterwalder har en enkel modell kalt business Model canvas. Google det, det er masse nettsider og videoer som forklarer logikken. 2. Tenk godt gjennom: hvorfor skal akkurat DU lykkes? Jeg tror helt ærlig de færreste av oss er så unike - gode idéer og tanker har stort sett vært tenkt før. Det som skiller en suksessrik grunder og en som ikke er det, er evnen til å ta den gode idéen ut til handling OG det på en forretningsmessig interessant måte. 3. Som en over her foreslår, snakk med en bank. F eks har DNB en oppstartslos som kan gi gode råd i denne typen setting. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Første steget er å få idèen din realitetssjekket. Mange grundere har en overdreven tro på egen idè, så prøv ut idèen på folk du kjenner og vet vil gi deg ærlige tilbakemeldinger. Senere prøve idèen på folk med kompetanse innen det du skal starte. Det å være altfor hemlighetsfull fører deg ingen plass, du må dele informasjon for å motta informasjon. Om du føler at du har lite krefter igjen nå, så må du være forberedt på å bruke ennå mere tid og krefter for å sette idèen ut i livet, og du må være forberedt på å gjøre dette i mange år fremover. Selv når det begynner å gå rundt så er det alltid nye utfordringer som vil ta mesteparten av tiden din. Visst idèen din er god nok så skal det være mulig å hente inn kapital og kompetanse, men det krever at du selv går all in, for de som investerer betaler for din innsatsvilje og gjennomføringsevne. Har de ikke tro på deg så er løpet kjørt. Anonymkode: 93027...d11 Tusen takk for svar! 😊 Selvsagt, det burde jeg tenkt på. Jeg bør nok sjekke med målgruppen først, (altså å få ideen realitetsjekket), for å finne ut om dette faktisk er en bra nok idé. Jeg vet jeg i bunn og grunn har mye overskudd og arbeidskapasitet, men er så lei og sliten av jobben min, samtidig som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gå frem med businessen. Jeg har alltid gjort mye ved siden av full jobb, jeg er ganske kreativt anlagt (helt ydmykt igjen 😅), og nå vil jeg bare komme i mål med drømmen min. Skal sjekke ut dette med kapital 👍 Ts Anonymkode: 97890...889
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Skrevet 23. februar 2024 Høna79 skrev (16 minutter siden): 1. Lag en forretningsplan. Osterwalder har en enkel modell kalt business Model canvas. Google det, det er masse nettsider og videoer som forklarer logikken. 2. Tenk godt gjennom: hvorfor skal akkurat DU lykkes? Jeg tror helt ærlig de færreste av oss er så unike - gode idéer og tanker har stort sett vært tenkt før. Det som skiller en suksessrik grunder og en som ikke er det, er evnen til å ta den gode idéen ut til handling OG det på en forretningsmessig interessant måte. 3. Som en over her foreslår, snakk med en bank. F eks har DNB en oppstartslos som kan gi gode råd i denne typen setting. Lykke til! Flott, tusen takk for gode råd! 😊 Ts Anonymkode: 97890...889
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #10 Skrevet 23. februar 2024 Maskinfører skrev (39 minutter siden): Å sette den ut i live 🙌🤩 Takk for motivasjon! 🥳 Ts Anonymkode: 97890...889 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Noen banker har ansatte rådgivere man kan snakke med. Folk som jobber med oppstartslån er vant til å høre både ville og litt mer vanlige forretningsidéer. Hvis du er kunde kan du ha rett på en halvtimes prat/rådgivning selv om du ikke har tenkt å låne noe, noen banker reklamerer i hvert fall med sine rådgivere, sjekk din bank. Om du er redd for at de skal stjele idéen, be de signere en non-disclosure agreement først, tror det heter konfidensavtale på norsk, så de skjønner at de kan bli saksøkt om de gjør det. Anonymkode: b2245...bff Dette visste jeg ikke! Tusen takk for godt tips 😊🙌 Ts Anonymkode: 97890...889
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sjekk hjelpesider hos innovasjon Norge. Der finner du hjelp om markedsvurdering, finansieringsmulugheter og mye mer. Anonymkode: f0628...d92 Aha, tusen takk! 😊 Ts Anonymkode: 97890...889
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 Masse lykke til!!! Norge trenger mange mange flere slike som deg!!!! Anonymkode: 7eea6...630
Maskinfører Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 🙌🤩 Takk for motivasjon! 🥳 Ts Anonymkode: 97890...889 Bare koselig når planen er klar så må det jo ikke stoppe opp 🥳🤩
Majer Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 (endret) Her må du være påpasselig. Hvilken sektor snakker vi om? Jeg har en del erfaring og kan gi deg råd dersom det er innenfor enkelte sektorer. Det viktigste er at du jobber på en måte som gjør at du klarer å få til mye i løpet av kort tid siden du jobber. Enkle tips: - Ikke del ideen uten at det er inngått en kontrakt. Ikke engang med folk du stoler på. Man kan dele uten å gjøre det med vilje. Men du må allikevel gjøre som Maskinfører skrev= teste markedet - Skriv ned ideen på en måte som gjør at du kan bevise dagens dato dersom du plutselig trenger det - lag landingsside tidlig, men ikke lag en avansert en selv om du skulle hatt bakgrunn i it - betegn alltid firmaet som 'oss' og ikke 'jeg' - se hva som er kundenes ønsker og behov, ikke dine - test, test, test - outsource det som må outsources. Bruk gjerne studenter da de er billige i drift og trenger erfaring - sett opp mål og delmål. Det letter fremdrift - ikke finn på å skrive at du er CEO for da kan det begrense eventuelle forhandlinger med andre om løsninger du kan være tjent med Dersom du skal bruke noen eksterne for rådgivning må du også vite motivet deres. Noen vil eks at de skal få investere i bedriften din i håp om at de selv kan melke den for penger. Banker og Innovasjon Norge er andre alternativer, men hva kan være motivasjonen deres? Det er ikke alltid lurt å være først ute med en idé da andre kan late som de hjelper deg, men egentlig saboterer litt sånn at de selv, eller noen de vil investere i, kan komme med en enda mer konkurransedyktig løsning basert på din idé Når jeg gir råd til oppstartsbedrifter er motivasjonen min å få det på CVen sånn at jeg lettere kan markedsføre meg selv som selvstendig konsulent i fremtiden. Finner du noen med den type motivasjon kan du være tryggere på vedkommende ønsker at bedriften skal gå så godt som mulig uten at den tømmes for kapital Endret 24. februar 2024 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 31 minutter siden, Majer said: Her må du være påpasselig. Hvilken sektor snakker vi om? Jeg har en del erfaring og kan gi deg råd dersom det er innenfor enkelte sektorer. Det viktigste er at du jobber på en måte som gjør at du klarer å få til mye i løpet av kort tid siden du jobber. Enkle tips: - Ikke del ideen uten at det er inngått en kontrakt. Ikke engang med folk du stoler på. Man kan dele uten å gjøre det med vilje. Men du må allikevel gjøre som Maskinfører skrev= teste markedet - Skriv ned ideen på en måte som gjør at du kan bevise dagens dato dersom du plutselig trenger det - lag landingsside tidlig, men ikke lag en avansert en selv om du skulle hatt bakgrunn i it - betegn alltid firmaet som 'oss' og ikke 'jeg' - se hva som er kundenes ønsker og behov, ikke dine - test, test, test - outsource det som må outsources. Bruk gjerne studenter da de er billige i drift og trenger erfaring - sett opp mål og delmål. Det letter fremdrift - ikke finn på å skrive at du er CEO for da kan det begrense eventuelle forhandlinger med andre om løsninger du kan være tjent med Dersom du skal bruke noen eksterne for rådgivning må du også vite motivet deres. Noen vil eks at de skal få investere i bedriften din i håp om at de selv kan melke den for penger. Banker og Innovasjon Norge er andre alternativer, men hva kan være motivasjonen deres? Det er ikke alltid lurt å være først ute med en idé da andre kan late som de hjelper deg, men egentlig saboterer litt sånn at de selv, eller noen de vil investere i, kan komme med en enda mer konkurransedyktig løsning basert på din idé Når jeg gir råd til oppstartsbedrifter er motivasjonen min å få det på CVen sånn at jeg lettere kan markedsføre meg selv som selvstendig konsulent i fremtiden. Finner du noen med den type motivasjon kan du være tryggere på vedkommende ønsker at bedriften skal gå så godt som mulig uten at den tømmes for kapital Majer er inne på noe viktig her som du bør tenke igjennom. Det er ikke alltid en fordel å være først ute med en god idé. Men noen ganger kan det være det. Det er litt vanskelig å svare på uten å kjenne konkret til produktet, tjenesten din og det økonomiske bildet. Men helt genrelt vil ofte nye tjenester og produkter. medføre en del utviklingskostnader, og de som kommer etter deg og kopierer deg vil ofte slippe noe letter unna. Det kan medføre at du får konkurrenter som har et kostnadsnivå som du ikke klarer å konkurrere med. Men det er ikke alltid sånn. Noen tjenester koster ikke særlig mer å utvikle for en nyskaper enn en som kopierer. Og noen produkter/tjenester vil være vanskelig å kopiere. I alle fall på kort sikt. Hva som gjelder for deg er vanskelig for oss å vite uten å kjenne til detaljene, som du selvsagt ikke skal poste på KG. Og jeg skriver ikke dette for å ta fra deg ambisjoner, eller bremse deg på noen måte. Mange lykkes selv om de utvikler dyre produkter som andre kopierer. Men noen går også på en smell pga av akkurat det. Dette er ting som i alle fall er lurt å tenke igjennom. Anonymkode: 88f53...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 Selve ideen er bare starten, jobben er å fakstisk sette den ut i live. 99% av ideer blir aldri gjennomført. Anonymkode: ac5a2...910
nordicfox Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 Så spennende TS! Du har fått mange gode svar her inne allerede, så jeg ser ikke behovet for å gjenta, men dersom du ønsker å snakke med noen helt anonymt for mer spesifikke ting (du trenger ikke nevne hva det gjelder), så skal du skrive til meg på privat melding. Jeg har startet fem bedrifter som alle gikk i pluss før første kalenderår, og jeg er ikke en bedriftskvinne på noen måte. Noe flaks, men jeg for hver bedrift har jeg optimalisert og fått det til bedre, og raskere. Jeg vet hvor slitsom den prosessen du står i akkurat nå er, og jeg sender deg mange gode tanker enten du ønsker å snakkes privat eller ikke. Du kan klare det! 2
Tibbie Skrevet 28. februar 2024 #19 Skrevet 28. februar 2024 Anbefaler deg å se på Strategyzer-bøkene. Alle er gode og veldig, veldig lettleste med mange illustrasjoner. Tror man kan få kjøpt hele bokserien i en pakke. Men vil tro at mange biblioteker har dem hvis du vil bla i dem først Anbefaler også Running Lean veldig varmt! Har lest mange bøker om forretningsutvikling (har masterutdanning i fagfeltet), og Running Lean er nok min favoritt. Hva som er neste steg avhenger av hva du trenger for å komme deg videre. Trenger du kapital? Da må du finne investor. Og for å få investor bør du ha en god forretningsplan, og bevise at det er et marked for idéen din (at produktet/tjenesten din løser et eksisterende behov/problem for noen). Disse tingene er nok greit å ha på plass uansett, sånn at du slipper å kaste bort tid og penger på noe som det ikke er marked for. Den største grunnen til at oppstartsbedrifter feiler, er at det ikke var et markedsbehov. Hvordan du finner ut av dette står godt beskrevet i alle bøkene nevnt over 😊
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #20 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 17.59): Har fulltidsjobb, og trenger disse pengene. Tenkte derfor å starte på siden av jobben, Sjekk kontrakten din. Ofte er det en klausul der om hva du har lov til å jobbe med ved siden av jobben. Kan hende blir du nødt til å si opp, og heller jobbe nattevakt på sykehjem mens du jobber med oppstartsfirmaet ditt på dagtid. Du vil ikke bli førstemann til å ta en enkel jobb på Kiwi, bensinstasjon, sykehjem, BHG mens du jobber med ideen din. Anonymkode: 1650e...739 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå