AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 Eksempel: Mann går etter kvinne med hensikt å få ut penger fra henne. Hun blir spurt om å kjøpe noe / gi penger, men sier nei. Mannen fortsetter å følge etter kvinnen og når hun sier at hun ikke har penger, så ber mannen henne gå til en minibank å ta ut penger. Kvinnen sier nei, men mannen gir seg ikke. Han spiller på pengenød, sykdom og død som grunn for hvorfor kvinnen må gi. Kvinnen gir etter pga manipulasjonen. Utpressing etter straffeloven § 330, eller bare moralsk forkastelig? Hvor langt kan disse tiggerne gå før det begynner å grense til straffbar atferd? Noen jurister her? Anonymkode: 68c33...884 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Og forskjellen på dette og spleis? Anonymkode: 77e00...2a0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og forskjellen på dette og spleis? Anonymkode: 77e00...2a0 Spleis oppsøker man selv, mens tiggere oppsøker oss Anonymkode: 68c33...884 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Jeg svarer på overskriften. Løsgjengerloven ble opphevet i 2006, og det var ikke lenger straffbart med tigging. Senere ble det foreslått et nasjonalt tiggeforbud, men dette ble nedstemt i Stortinget. Alle kommuner i Norge fikk i 2015 derimot lov til å ha lokale forskrifter med tiggeforbud. Det kan altså være straffbart i enkelte kommuner, men jeg vet ikke om noen har vedtatt dette. Anonymkode: d6bba...4c5 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg svarer på overskriften. Løsgjengerloven ble opphevet i 2006, og det var ikke lenger straffbart med tigging. Senere ble det foreslått et nasjonalt tiggeforbud, men dette ble nedstemt i Stortinget. Alle kommuner i Norge fikk i 2015 derimot lov til å ha lokale forskrifter med tiggeforbud. Det kan altså være straffbart i enkelte kommuner, men jeg vet ikke om noen har vedtatt dette. Anonymkode: d6bba...4c5 Trakassering er fortsatt straffbart, og sitasjonen TS beskriver, er i aller høyeste grad stalkning/svært påtrengende opptreden i mine øyne. Hvis en mann hadde gjort det samme, og forfulgt eks-en sin på tilsvarende vis uansett grunn, hadde politiet dukket opp. Anonymkode: a20e6...83b 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trakassering er fortsatt straffbart, og sitasjonen TS beskriver, er i aller høyeste grad stalkning/svært påtrengende opptreden i mine øyne. Hvis en mann hadde gjort det samme, og forfulgt eks-en sin på tilsvarende vis uansett grunn, hadde politiet dukket opp. Anonymkode: a20e6...83b Det kan godt være, men selv om jeg veldig godt forstår at det var ubehagelig (jeg har opplevd det selv) kan jeg ikke si om dette gikk over grensen fra ren tigging til trakassering. Men spørsmålet i overskriften var om tigging var straffbart, og det var dette jeg svarte på. Anonymkode: d6bba...4c5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eksempel: Mann går etter kvinne med hensikt å få ut penger fra henne. Hun blir spurt om å kjøpe noe / gi penger, men sier nei. Mannen fortsetter å følge etter kvinnen og når hun sier at hun ikke har penger, så ber mannen henne gå til en minibank å ta ut penger. Kvinnen sier nei, men mannen gir seg ikke. Han spiller på pengenød, sykdom og død som grunn for hvorfor kvinnen må gi. Kvinnen gir etter pga manipulasjonen. Utpressing etter straffeloven § 330, eller bare moralsk forkastelig? Hvor langt kan disse tiggerne gå før det begynner å grense til straffbar atferd? Noen jurister her? Anonymkode: 68c33...884 I samme situasjon ville jeg ha brølt (og dette har jeg gjort mot innpåslitne tiggere før korona; nå viser jeg bare at de skal holde 1-meteren og holde seg på trygg, smittevennlig avstand): NEI ...!!!!!!!!!!! Da tar de faktisk hintet. Anonymkode: a20e6...83b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan godt være, men selv om jeg veldig godt forstår at det var ubehagelig (jeg har opplevd det selv) kan jeg ikke si om dette gikk over grensen fra ren tigging til trakassering. Men spørsmålet i overskriften var om tigging var straffbart, og det var dette jeg svarte på. Anonymkode: d6bba...4c5 Nei, tigging er ikke straffbart, men oppførselen de mest påtrengende tiggerne viser ved å klenge seg til folk, hindre dem i å gå videre og følge etter dem, tror jeg klart ville regnes som trakassering om en vanlig person hadde oppført seg på samme måte mot vilt ukjente. Folk er altfor tålmodige ovenfor "turistene"; jeg har flere ganger skjelt dem ut. Anonymkode: a20e6...83b
tvertimot Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 Hvis enhver hadde stoppet med å gi til tiggere, da hadde tigging opphørt. Altså kan man si at det er giverne som opprettholder tigging. 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 tvertimot skrev (1 minutt siden): Hvis enhver hadde stoppet med å gi til tiggere, da hadde tigging opphørt. Altså kan man si at det er giverne som opprettholder tigging. Helt korrekt. At det fortsatt finnes mennesker med så liten hjernekapasitet at de fortsetter å subsidiere organisert kriminalitet, er mer enn jeg kan fatte. Anonymkode: a20e6...83b 2
Honey Dew Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 Tror jeg hadde filmet han og kontaktet politiet.
Pringle Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Det er noe som heter aggressiv tigging. Vet ikke om det er ulovlig, men det er ihvertfall ikke bra. Vi burde alle stoppe å gi til tiggere. Paradokset er at det er både vanskeligere og lettere å ikke gi til de aggressive tiggerne.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trakassering er fortsatt straffbart, og sitasjonen TS beskriver, er i aller høyeste grad stalkning/svært påtrengende opptreden i mine øyne. Hvis en mann hadde gjort det samme, og forfulgt eks-en sin på tilsvarende vis uansett grunn, hadde politiet dukket opp. Anonymkode: a20e6...83b Men er det som skisseres i HI straffbart? Anonymkode: 978f3...6e9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 Rotemor skrev (6 timer siden): Dette er ikke tigging. Tigging er lov. Hva er det da? Anonymkode: 978f3...6e9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan godt være, men selv om jeg veldig godt forstår at det var ubehagelig (jeg har opplevd det selv) kan jeg ikke si om dette gikk over grensen fra ren tigging til trakassering. Men spørsmålet i overskriften var om tigging var straffbart, og det var dette jeg svarte på. Anonymkode: d6bba...4c5 Spørsmålet i hi er vel om det tigger-eksempelet i hi er straffbart? Anonymkode: 978f3...6e9
Honey Dew Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 Pringle skrev (2 timer siden): Det er noe som heter aggressiv tigging. Vet ikke om det er ulovlig, men det er ihvertfall ikke bra. Vi burde alle stoppe å gi til tiggere. Paradokset er at det er både vanskeligere og lettere å ikke gi til de aggressive tiggerne. Jeg har bitt meg merke i at de som gir til tiggere ofte er pensjonister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå