Gå til innhold

Noe som hjelper mot halsbrann? Ikke korttidslindring, men permanent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hatt halsbrann i ny og ne, men aldri slik at det har vært en stor plage. For noen år tilbake ble jeg imidlertid satt på tabletter mot høy magesyre (Somac/Nexium) på grunn av noen problemer som ikke akkurat var halsbrann, men magerelatert.

Lang historie ble jeg avhengig, men etter nedtrapping før jul greidde jeg å slutte tvert i år. Har vel gått 54 dager nå uten noe :)

Men, dessverre har halsbrannen blusset opp igjen og jeg sliter nå litt. Tar Pepciduo som lindrer, men føler ikke at det avtar. Om det ikke går over på noen dager frister det å begynne med Somac igjen, men det føltes så bra å endelig være kvitt de.

Hvis problemet er svak lukkemuskel - er det ikke noe man kan gjøre for å trene den opp? :) 

Anonymkode: 05997...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svak lukkemuskelen må opereres. Spiser du eks sjokolade, alkohol, sterk mat, tomater ?

Skrevet

Legg om kosten, spis mindre måltider, slutt å spise tidlig så all mat er ute av magesekken når du skal legge deg.

Anonymkode: 6b9cd...8f0

Skrevet (endret)

Jeg ville sett på kosthold. Spiser du mat som kan trigge dette, evt store måltider? Har du allergier? Sitter du i feil stilling lenge om gangen?

Endret av xQueenKx
  • Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her viste halsbrann kom av spiserørsbråk har du sjekket opp om det

Så her fikk jeg somac som holder det någelunde i sjakk

Skrevet

Spiserørsbrokk er en vanlig årsak til slike tilbakevendende plager, så det bør absolutt undersøkes.

Anonymkode: d9627...2bd

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (34 minutter siden):

Svak lukkemuskelen må opereres. Spiser du eks sjokolade, alkohol, sterk mat, tomater ?

Av og til, men ikke daglig. Kan gå lenge mellom hver gang.

Skrevet

Her er kostholdet nøkkelen. Prøv å kutt ut enkelte matvarer og se om det blir bedre. Og så gjenninfører du det og ser hva som skjer da. Både mat og drikke. Ta gjerne kontakt med kostholdsekspert for å få hjelp. 

Anonymkode: b17d8...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Legg om kosten, spis mindre måltider, slutt å spise tidlig så all mat er ute av magesekken når du skal legge deg.

xQueenKx skrev (33 minutter siden):

Jeg ville sett på kosthold. Spiser du mat som kan trigge dette, evt store måltider? Har du allergier? Sitter du i feil stilling lenge om gangen?

Jeg innbiller meg at jeg spiser ganske sunt og ikke veldig store måltider. Er i hvert fall veldig sjeldent sprengmett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Spiserørsbrokk er en vanlig årsak til slike tilbakevendende plager, så det bør absolutt undersøkes.

Anonymkode: d9627...2bd

Hvordan behandles det? Ser man det på gastroskopi?

Har tatt gastroskopi to ganger tidligere i forbindelse med symptomene som gjorde at jeg begynte på Somac. De fant ingenting, men så kanskje heller ikke etter brokk. 

Siste undersøkelse var jo så rask at jeg er overrasket om han så noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg innbiller meg at jeg spiser ganske sunt og ikke veldig store måltider. Er i hvert fall veldig sjeldent sprengmett.

Når har du siste måltid/snack før du legger deg? En venninne må spise før kl 16, ellers får hun halsbrann. Hun får og halsbrann av torsk uansett mengde. Har du ført matblogg og sett om det har sammenheng med halsbrannen?

Skrevet

Jeg har rett og slett begynt å drikke mer vann og mindre annen drikke på kveldene. Da har jeg nesten ikke halsbrann lenger. 

Anonymkode: 7bc74...6de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alltid at " sunt" hjelper mot halsbrann. F.eks grovt brød kan trigge og det er jo sunt, likeens appelsinjuice.  

Anonymkode: b17d8...974

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser også sunt, men kan ikke drikke melk f.eks. Juice er også no-go. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan behandles det? Ser man det på gastroskopi?

Har tatt gastroskopi to ganger tidligere i forbindelse med symptomene som gjorde at jeg begynte på Somac. De fant ingenting, men så kanskje heller ikke etter brokk. 

Siste undersøkelse var jo så rask at jeg er overrasket om han så noe som helst.

Hos meg så gikk de inn med rør inn via munn og ned i magesekk når de oppdaget det

Noen holder det med somac andre må bli operert. Første gang hos meg så de ikke noe, 2 mnd etter på ny kontroll så de det

Anonymkode: 8b30b...9b6

• Nyttig 1
Skrevet

Kosthold og livsstilsendringer er det eneste som hjelper i lengden. Hvis du trenger å ta medisin i tillegg, ta pepcid. Det er ufarlig i motsetning til protonpumpehemmere som somac, nexium osv som øker sjansen for kreft og mer. Kan ta 20 mg pepcid morgen og kveld over lang tid uten at det er skadelig.

Anonymkode: 78066...746

Skrevet

Nexium

Anonymkode: 7da5b...005

Skrevet
Sofakona skrev (På 23.2.2024 den 17.22):

Og hva er årsaken til svak lukkemuskel? 

Skrevet

Er du overvektig? I så fall kan det å gå ned I vekt fikse problemet. 

Som flere sier så er ikke sunt alltid bra for magen. Eksempel på ting jeg ikke kan spise: tomat, paprika, kiwi, sitrus, og mye krydret mat. 

Jeg har refluks og mye av "snill" mat kommer opp igjen. Men jeg er tjukk og har lite spiserørbrokk. 

Har også gått et par år på Somac.

Nå lindrer jeg det med: 

Melk

Bikarbonat/ samarin. 

Anonymkode: 64192...576

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 18.14):

Hos meg så gikk de inn med rør inn via munn og ned i magesekk når de oppdaget det

Noen holder det med somac andre må bli operert. Første gang hos meg så de ikke noe, 2 mnd etter på ny kontroll så de det

Anonymkode: 8b30b...9b6

Hva så de da? Og hvordan ble det behandlet? Gikk du på Somac under den nye kontrollen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...