Gå til innhold

Uerfaren og usikker. Kommer til å få baksmell - hva lønner seg frem til det?k

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i fjor hatt 2 jobber for første gang, og har dritet meg ut på skatten. Begge jobbene har svært variabel lønn og mye diverse tillegg, så det slo meg ikke at begge trakk tabelltrekk. Jeg sjekket ikke lønnsslippene (det har jeg nå lært). Jeg justerte opp skattekortet ift forventet inntekt, men det stod ingen steder om hver arbeidsgiver var bi- eller hovedarbeidsgiver, så jeg antok at min ekstravakt-stilling hadde satt seg som biarbeidsgiver. Det var feil… 

Viste seg at begge hadde trukket tabelltrekk som hovedarbeidsgiver. Det er såklart min feil, det bare slo meg ikke at det var en mulighet engang. 

Jeg har regnet meg frem til en betraktelig baksmell (rundt 1 netto månedslønn for meg). 

Hvordan bør jeg håndtere dette? Har byttet alt til prosenttrekk, så det blir riktig fremover. 

Om jeg betaler i mai så slipper jeg vel renter. Hvor store er rentene, og påløper de om jeg betaler i feks August? Hva lønner seg? Ta ut av aksjesparing, eller ta rentene? Det er som sagt snakk om omtrent en netto månedslønn for meg. 

takk for alle innspill!

Anonymkode: 2c0d1...031

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde begynne å spare til det nå, og betale inn det du klarer innen 31. mai.

Om du ikke klarer alt da, så fortsett å spare og betal inn når du får regninger i august og oktober.

Jeg hadde ikke tatt ut penger fra aksjesparing før jeg virkelig måtte, hadde heller betalt renter. Det blir uansett ikke så mye om du klarer å få betalt ned noe før 31. mai.

Anonymkode: 23b3b...69b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Renta er forresten 3,51 prosent, beregnet fra 1. juli 2023 til forfall første termin restskatt i 2024.

Det blir da på den summen du fortsatt står skyldig per 31. mai 2024. Alt som betales inn innen 31. mai 2024 slipper du renter på.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk også å grundig sjekke at du får med alle fradrag du har rett på i skattemeldinga.

• Hjerte 1
Skrevet

Man kan forresten betale inn fortløpende til skatteetaten, trenger ikke betale alt i en slump. Det kan være lurt, så slipper du å falle for fristelsen til å bruke det du sparer opp til noe annet.

Eventuelt sett det på en konto med god rente, det finnes nå kontoer der du kan låse pengene for 31 dager og få litt over 5 % rente.

Alle monner drar 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruk feriepengene, og fordel litt utover.

Anonymkode: 1418d...af1

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilken rente har du på sparekonto?

Jeg tror at jeg hadde satt inn så mye jeg klarte på en sparekonto nå fremover. I slutten av mai hadde jeg så tømt kontoen og betalt inn til skattetaten (husk å sørge for at du betaler for 2023, ikke forskuddsskatt for 2024). Så er det bare å fortsette å spare (feriepengene f.eks) og betale inn frem til du får faktura på det resterende. Først da hadde jeg vurdert å selge aksjer, hvis jeg måtte.

• Nyttig 1
Skrevet

Rundt 1mnd med lønn bør jo din buffer kunne dekke med god margin. Om du ikke har en slik så begynner du å spare :) !

Schmuhu

Skrevet
7 hours ago, Schmuhu said:

Rundt 1mnd med lønn bør jo din buffer kunne dekke med god margin. Om du ikke har en slik så begynner du å spare :) !

Schmuhu

Sånne arrogante svar, hvor man svarer som om TS selvfølgelig har en buffer vedkommende kan bruke, selv om man av spørsmålene forstår at TS ikke har det - de er temmelig ræva! Er mye av det for tiden, det er en latterlig hersketeknikk.

Selvsagt er det kjempesmart å ha buffer - det betyr ikke at alle har det.

Hadde vedkommende hatt en buffer, hadde de vel bare betalt med den - ikke bedt om råd her!

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 15.53):

Hei! Jeg har i fjor hatt 2 jobber for første gang, og har dritet meg ut på skatten. Begge jobbene har svært variabel lønn og mye diverse tillegg, så det slo meg ikke at begge trakk tabelltrekk. Jeg sjekket ikke lønnsslippene (det har jeg nå lært). Jeg justerte opp skattekortet ift forventet inntekt, men det stod ingen steder om hver arbeidsgiver var bi- eller hovedarbeidsgiver, så jeg antok at min ekstravakt-stilling hadde satt seg som biarbeidsgiver. Det var feil… 

Viste seg at begge hadde trukket tabelltrekk som hovedarbeidsgiver. Det er såklart min feil, det bare slo meg ikke at det var en mulighet engang. 

Jeg har regnet meg frem til en betraktelig baksmell (rundt 1 netto månedslønn for meg). 

Hvordan bør jeg håndtere dette? Har byttet alt til prosenttrekk, så det blir riktig fremover. 

Om jeg betaler i mai så slipper jeg vel renter. Hvor store er rentene, og påløper de om jeg betaler i feks August? Hva lønner seg? Ta ut av aksjesparing, eller ta rentene? Det er som sagt snakk om omtrent en netto månedslønn for meg. 

takk for alle innspill!

Anonymkode: 2c0d1...031

Sette av penger hver måned. 

Anonymkode: 997f4...331

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...