Gå til innhold

Tilbudt sluttpakke - bør jeg kontakte advokat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når det står på attesten din at du måttet gå grunnet omstilling, har ikke det noe å si. 

Anonymkode: 691aa...f26

Legger man med attesten til CV'et da? Eller hvordan får man delt det før jeg havner i "nei bunken"?

Anonymkode: 3e5e6...e2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det står på attesten din at du måttet gå grunnet omstilling, har ikke det noe å si. 

Anonymkode: 691aa...f26

Enig i dette, og det kan være et pluss at du er raskere tilgjengelig for en ny arbeidsgiver. Skrive i søknadene at pga nedbemanning i nåværende jobb er jeg allerede ledig fra dato xxx

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Sniff76 said:

Enig i dette, og det kan være et pluss at du er raskere tilgjengelig for en ny arbeidsgiver. Skrive i søknadene at pga nedbemanning i nåværende jobb er jeg allerede ledig fra dato xxx

Takk. Vet du når denne attesten kan brukes, er det først om det evt ber om å se den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi jeg er redd for å angre. Om de feks utlyser stillingen rett etter min oppsigelse, så var det jo ikke en reell omorganisering. 

Om det ikke er en reell omorganisering/nedbemanning, og du hypotetisk hadde greid å beholde stillingen allikevel - hvordan/hvor hyggelig er det å gå på den jobben hver dag...? Forholde seg til ledere som egentlig ønsket en bort, og jobbe med kolleger som trolig hører om det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Sniff76 said:

Om det ikke er en reell omorganisering/nedbemanning, og du hypotetisk hadde greid å beholde stillingen allikevel - hvordan/hvor hyggelig er det å gå på den jobben hver dag...? Forholde seg til ledere som egentlig ønsket en bort, og jobbe med kolleger som trolig hører om det.

Ja, det er så sant. Hadde  nok søkt meg vekk på sikt da.

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (På 23.2.2024 den 16.09):

Sparke en lærling?! Ledere bør skjønne at "lærlingen skal forlate bedriften sammen med siste fagarbeider".

Jeg mistet faktisk lærlingjobb..hadde 4mnd igjen før jeg kunne ta fagbrev, vi var 3 lærlinger som måtte gå samtidig. Kom ingen vei med det. Ble og tungt inn i nytt firma for å fullføre fordi flere da ikke ønsker kvinner inn i yrket. Så endte med å drive med andre ting

Anonymkode: 07606...35d

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Vet du når denne attesten kan brukes, er det først om det evt ber om å se den?

Vet dessverre ikke. går det an å skrive i cv på raden for denne arbeidsgiveren og fra og til datoene: legge til i parentes "(pga nedbemanning)"?

Endret av Sniff76
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, Sniff76 said:

Vet dessverre ikke. går det an å skrive i cv på raden for denne arbeidsgiveren og fra og til datoene: legge til i parentes "(pga nedbemanning)"?

Ikke dumt det :) takk

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi jeg er redd for å angre. Om de feks utlyser stillingen rett etter min oppsigelse, så var det jo ikke en reell omorganisering. 

Om de gjør det bryter de loven. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
4 minutter siden, Tiuren said:

Om de gjør det bryter de loven. 

Det er akkurat det. Med en sluttpakke fraskriver jeg meg retten til å bestride avskjeden i etterkant. Er akkurat derfor jeg har vurdert å sjekke opp i dette først

Skrevet

Om firmaet er villig til å strekke seg såpass for å bli kvitt deg er det rart du ønsker å bli. Her må du nok gå i deg selv og ikke i angrep. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 15.56):

Vært ansatt i 3 mnd bare. 

Da hadde jeg prøvd å forhandle opp sluttpakken selv. Jeg hadde ikke brukt penger på advokat, for jeg mistenker at du ikke vil få igjen de pengene…

Anonymkode: 2dcfe...21a

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er akkurat det. Med en sluttpakke fraskriver jeg meg retten til å bestride avskjeden i etterkant. Er akkurat derfor jeg har vurdert å sjekke opp i dette først

Her er jeg på tynn is i ukjent lende... men retten til å bestride oppsigelsen er vel noe annet er at du har rett på jobben om den lyses ut innen 1 år? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Bokormsen said:

Om firmaet er villig til å strekke seg såpass for å bli kvitt deg er det rart du ønsker å bli. Her må du nok gå i deg selv og ikke i angrep. 

Det er noe jeg selvfølgelig gjør. Har ikke fått noen tilbakemeldinger fra dem å ta tak i. Hadde hjulpet

Skrevet
1 minutt siden, Tiuren said:

Her er jeg på tynn is i ukjent lende... men retten til å bestride oppsigelsen er vel noe annet er at du har rett på jobben om den lyses ut innen 1 år? 

Usikker selv.

Annonse
Skrevet

Men ja, rart at de omorganiserer og sier opp en etter 3 mnd, visste de ikke om dette når de ansatte deg og samtidig sier de at de skal satse på ditt område. Hvis de har langsiktige strategier virker det merkelig at så mye skulle forandre seg fra de ansatte deg til nå. 

Anonymkode: d568b...61d

• Liker 1
Skrevet

Men ja, rart at de omorganiserer og sier opp en etter 3 mnd, visste de ikke om dette når de ansatte deg og samtidig sier de at de skal satse på ditt område. Hvis de har langsiktige strategier virker det merkelig at så mye skulle forandre seg fra de ansatte deg til nå. 

Ja, det er rart. Derfor det er vanskelig å akseptere det

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er rart. Derfor det er vanskelig å akseptere det

Det er forståelig. Du kan jo be om en samtale og en ærlig begrunnelse. 

• Liker 2
Skrevet

Det er forståelig. Du kan jo be om en samtale og en ærlig begrunnelse. 

Det har jeg, både med sjef og HR. De sier at det ikke har noe med meg å gjøre. Jeg får det også skriftlig. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg, både med sjef og HR. De sier at det ikke har noe med meg å gjøre. Jeg får det også skriftlig. 

Du har vel hatt prøvetid inntil nå? Om den egentlige grunnen var at de ville sparke deg kunne de benyttet prøvetiden og ikke "rigget en omorganisering". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...