Gå til innhold

Tilbudt sluttpakke - bør jeg kontakte advokat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Tiuren said:

Her er jeg på tynn is i ukjent lende... men retten til å bestride oppsigelsen er vel noe annet er at du har rett på jobben om den lyses ut innen 1 år? 

Fraskriver meg retten til å bestride oppsigelsen - det står i kontrakten som er standard. 

Anonymkode: 3e5e6...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Tiuren said:

Du har vel hatt prøvetid inntil nå? Om den egentlige grunnen var at de ville sparke deg kunne de benyttet prøvetiden og ikke "rigget en omorganisering". 

Nei, ingen prøvetid i kontrakten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe å kverulere på når du bare har jobbet 3 mnd. der. Kanskje derfor de nedbemanner/omorganiserer😉

Anonymkode: 4d300...d72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel ikke noe å kverulere på når du bare har jobbet 3 mnd. der. Kanskje derfor de nedbemanner/omorganiserer😉

Anonymkode: 4d300...d72

Forstod ikke helt hva du mente? At de omorganiserer fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 17.23):

Tre måneder er ekstra ille, føler jeg. Er redd det tar tid å få jobb, særlig nå med en slik kort ansettelse på CV. Veldig glad de "glemte" prøvetid. Burde gått en varsellampe hos meg før jeg signerte, var mye feil og mangler de måtte rette opp før jeg signerte. Har lært

3 måneders ansettelse er ikke noe problem. Jobben var ikke det du hadde forestilt deg osv.

En arbeidsrettssak koster fort 150 000 kr. i følge fagforeningen min. Jeg ville tatt de 3 månedene med etterlønn uten problemer, forutsatt at du får det skriftlig at de ønsker å si deg opp. Fra NAV:

"Har du selv sagt opp stillingen din er hovedregelen at du må vente i 18 uker (karenstid) før du får dagpenger fra NAV. Hvis du sa opp fordi alternativet var oppsigelse fra arbeidsgiver, må du sørge for at du kan dokumentere dette. Da slipper du ventetiden på 18 uker."

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du kjempe om jobben når de ikke vil ha deg der? Tro meg, stemningen blir klein. Av og til møter vi motgang i arbeidslivet. Ta det som en lærdom og kom deg videre. Har hvert igjennom dette sjøl bare jeg hadde vært i bedriften i 15 år. Jeg hadde sak og vant. I min sak betalte bedriften halvparten av mine advokatutgifter dette mente min advokat var rimelig siden de hadde sagt meg opp på feil grunnlag. Jeg beholdt jobben, sjefen fikk sparken på dagen. Det er forskjell på 15 år og være ansatt kun 3 måneder. Har skrevet før og anbefaler deg sterkt og ta sluttpakken og ikke lage styr over det. 

Anonymkode: 94da0...b56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må legge dette bak deg og gå videre, hvis ikke ødelegger du fremtiden din på arbeidsmarkedet.

Det er ingen nye arbeidsgivere som vil ansette deg om de får høre at du har lagd rabalder og gått til sak etter å ha vært ansatt i kun tre måneder. Du vil bli sett på som en kverulant som de ikke tar sjansen på ansette.

Anonymkode: 0f4f5...4e8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 17.08):

Sannsynligvis vil en advokat råde deg til og ta sluttpakken.

Jepp. Han vil ta 6000 kr for å råde deg til å ta sluttpakken🙃

Anonymkode: 5c221...6f5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi jeg er redd for å angre. Om de feks utlyser stillingen rett etter min oppsigelse, så var det jo ikke en reell omorganisering. 

Da har du en lovmessig fortrinnsrett til stillingen. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er akkurat det. Med en sluttpakke fraskriver jeg meg retten til å bestride avskjeden i etterkant. Er akkurat derfor jeg har vurdert å sjekke opp i dette først

Du har fortrinnsrett til stillingen du er nedbemannet fra, det har ingenting med selve oppsigelsen å gjøre. 
Med mindre du i sluttpakken også sier i fra deg fremtidig fortrinnsrett. 

Og hvis de utlyser stillingen i nærmeste fremtid, DA har du derimot en sak, og DA kan det være verdt bruke advokat. 

Anonymkode: 61087...408

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da har du en lovmessig fortrinnsrett til stillingen. 

Du har fortrinnsrett til stillingen du er nedbemannet fra, det har ingenting med selve oppsigelsen å gjøre. 
Med mindre du i sluttpakken også sier i fra deg fremtidig fortrinnsrett. 

Og hvis de utlyser stillingen i nærmeste fremtid, DA har du derimot en sak, og DA kan det være verdt bruke advokat. 

Anonymkode: 61087...408

Jeg frasier meg fortrinnsretten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 0.31):

Hvis dette er tilfelle hos meg, tror du jeg kan vinne ved å gå den legale veien?

Ikke gjør noe ulovlig. Det er bare vanvittig dumt. Du kommer ikke til å vinne noe uansett om du velger advokat eller «hjelp fra gata». Begge deler er like dyrt og like dumt. Bare gå videre med livet ditt. 

Anonymkode: 9f85c...dc7

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tenkt på ryktet mitt i bransjen. Hvis du lager masse bråk om dette ryker jo mest sannsynlig din gode referanse. Er det verdt det? Vil du bli kjent som en vanskelig og kranglete person? 

Antakelig taper du saken. Skulle du mot all formodning vinne må du tilbake på en arbeidsplass der du er uønsket og der du akkurat har møtt ledelsen i en rettslig prosess. Det blir neppe gøy. 

Det er en kjip situasjon du har havnet i. Men tre måneders etterlønn og en god referanse er ikke ingenting. Noe annet vil bare være en tap-tap situasjon! 

Anonymkode: 8aef3...02c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke gjør noe ulovlig. Det er bare vanvittig dumt. Du kommer ikke til å vinne noe uansett om du velger advokat eller «hjelp fra gata». Begge deler er like dyrt og like dumt. Bare gå videre med livet ditt. 

Anonymkode: 9f85c...dc7

Ja, tenker jeg gjør det. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville også tenkt på ryktet mitt i bransjen. Hvis du lager masse bråk om dette ryker jo mest sannsynlig din gode referanse. Er det verdt det? Vil du bli kjent som en vanskelig og kranglete person? 

Antakelig taper du saken. Skulle du mot all formodning vinne må du tilbake på en arbeidsplass der du er uønsket og der du akkurat har møtt ledelsen i en rettslig prosess. Det blir neppe gøy. 

Det er en kjip situasjon du har havnet i. Men tre måneders etterlønn og en god referanse er ikke ingenting. Noe annet vil bare være en tap-tap situasjon! 

Anonymkode: 8aef3...02c

Veldig gode poenger. Takk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta et møte med dem. 

Ta det de kommer med for god fisk, og tro dem når de sier de skal nedbemanne, og at dette ikke har noe med deg å gjøre. 

Si at du er interessert i sluttpakken, men at det er noen ting i den du synes fremstår som urimelig. 
Forsøk å forhandle den bedre. (Og når du forhandler, vær saklig, og hold deg til det du er sikker på vil kunne gagne din sak.) 

Ettersom du ikke er problemet her, og de kun lar deg gå fordi de skal nedbemanne, er det urimelig at du skal si fra deg fortrinnsretten til stillingen dersom de lyser den ut igjen. Du ber derfor om at denne klausulen tas ut av avtalen. 

Ut fra hvordan de responderer på dette, vil du få ganske mye informasjon. 
1. Er det de har sagt reelt, og de egentlig ikke vil la deg gå, men må, så godtar de lett at du har fortrinnsrett. Det er jo da en fordel for dem også. 
2. Om de egentlig vet at de forsøker å kaste deg ut, og at de kommer til å lyse ut stillingen på nytt snart. (Som de vet er ulovlig) Så vil de kanskje tilby deg litt mer penger, eller noe annet positivt for deg, for at du skal godta denne klausulen om å si fra deg fortrinnsrett. 
3. Alternativt spiller de høyt spill, og håper du ikke tar dem i løgn. Ved å holde på avtalen som den er.
Hvis du da oppdager om kort tid at de lyser ut stillingen igjen, ville jeg vurdert om det hadde lønt seg for meg å bryte avtalen, for å ta dem i lovbrudd. 

Uansett er det vel helt sikkert at dette ikke er en jobb du vil ha tilbake igjen. 
Her er det bare å finne seg noe annet snarest mulig. 

Anonymkode: 70e2c...2ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det de kommer med for god fisk, og tro dem når de sier de skal nedbemanne, og at dette ikke har noe med deg å gjøre. 

Si at du er interessert i sluttpakken, men at det er noen ting i den du synes fremstår som urimelig. 
Forsøk å forhandle den bedre. (Og når du forhandler, vær saklig, og hold deg til det du er sikker på vil kunne gagne din sak.) 

Ettersom du ikke er problemet her, og de kun lar deg gå fordi de skal nedbemanne, er det urimelig at du skal si fra deg fortrinnsretten til stillingen dersom de lyser den ut igjen. Du ber derfor om at denne klausulen tas ut av avtalen. 

1. Er det de har sagt reelt, og de egentlig ikke vil la deg gå, men må, så godtar de lett at du har fortrinnsrett. Det er jo da en fordel for dem også. 
2. Om de egentlig vet at de forsøker å kaste deg ut, og at de kommer til å lyse ut stillingen på nytt snart. (Som de vet er ulovlig) Så vil de kanskje tilby deg litt mer penger, eller noe annet positivt for deg, for at du skal godta denne klausulen om å si fra deg fortrinnsrett. 
3. Alternativt spiller de høyt spill, og håper du ikke tar dem i løgn. Ved å holde på avtalen som den er.
Hvis du da oppdager om kort tid at de lyser ut stillingen igjen, ville jeg vurdert om det hadde lønt seg for meg å bryte avtalen, for å ta dem i lovbrudd. 

Uansett er det vel helt sikkert at dette ikke er en jobb du vil ha tilbake igjen. 

De lar seg ikke presse på etterlønn. Jeg har prøvd. Jeg må signere i dag. Kan høre om å fjerne klausul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Redd for å virke kravstor også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (På 23.2.2024 den 15.49):

Her ser vi hvor viktig det er å være fagorganisert. Hvor mye du får kommer vel an på hvor lenge du har vært ansatt. Hos oss har vi blitt tilbudt en årslønn, med tillegg for ansettelse over 10 år og alderstillegg over 50 år. Dette er ting som blir forhandlet fram av fagforeningen

å være fagorganisert er ikke alltid det man tror. mange som har meldt seg ut etter å ha erfart at det er bortkastede penger. mye inkompetanse og trynefaktor der også. den juridiske hjelpen deres er ofte immaginær... tror det er lurere å spare pengene og bruke advokat. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, meg anonym said:

å være fagorganisert er ikke alltid det man tror. mange som har meldt seg ut etter å ha erfart at det er bortkastede penger. mye inkompetanse og trynefaktor der også. den juridiske hjelpen deres er ofte immaginær... tror det er lurere å spare pengene og bruke advokat. 

Takk. Ja, jeg har spart mange penger gjennom årene hvor jeg ikke har hatt bruk for det. Som evt kunne vært brukt på advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...