AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 Jeg er far til en jente som snart er 15 år, og de siste to årene har hun bare blitt mer og mer svimete og klarer ikke å få med seg innholdet i beskjeder, unntatt ting som angår hennes utseende, sminke eller klær. For eksempel når jeg ber henne om å rydde bort ting på rommet sitt som hun ikke bruker lenger, slik som leker eller barnebøker, så skjer det fint lite. Hun spør alltid hva det er hun skal gjøre og da forteller jeg henne at hun skal ta bort alle barnebøker og leker hun ikke bruker lenger og legg de i en kasse, så kan vi selge det på Finn eller gi det tll en bruktbutikk. Ofte kommer hun ikke i gang med projektet, og blir sittende på tiktok eller ggjør andre ting. Jeg må da gå inn på rommet sammen med henne og peke på forskjellige ting som hon Ikke bruker lenger, og si til henne at det er slike ting jeg ønsker at hun skal ta bort slik at hun får mer plass. Så sier hun ok og jeg går ut. Etter en halvtime kikker jeg inn på rommet hennes og fint lite har skjedd. Hun holder da på med andre ting som å lakke negler, skriv i dagboken eller har funnet en pakke med perler som hun brukte når hun var liten som hun sitter å ser på. Det virker som hun ikke helt forstår innholdet i beskjeder jeg gir henne, eller at hun blir tidsblind og glemmer seg helt. Hun har en bror som er 6 år eldre og jeg kan ikke erindre at han var så svimete, men vi måtte også mase litt på han, men det var med helt andre ting. Det er så tungt og det fører ofte til sure kommentarer fra min sin side, og jenta forstår ikke helt hvorfor jeg blir irritert. Hjelp! Anonymkode: 82ad9...3c6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Dette er som å les om min ungdom med ADHD. Det meste har ungdommen lært seg å håndtere, men slike bestemte oppgaver er helt umulig. Jeg må sitte sammen med vedkommende og veilede. Gjelder pakking, større skoleoppgaver og rydding som ikke er gjort på eget initiativ. Å lette falle ut på denne måten er veldig vanlig ved ADHD eller ADD. Anonymkode: 9747d...b38 1
pompdelux Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 Normal hormonell tenåring med fokuset alle andre steder enn åå beskjedene som blir gitt 😅 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #4 Skrevet 23. februar 2024 Det er vanskelig å svare siden du bare kommer med ett eksempel og det er et ganske dårlig eksempel. Leker og barnebøker er jo hennes, om hun ikke vil bruke tid på å rydde det opp for å selge på Finn så la henne bare ha det da! Jeg skjønner ikke hvorfor du skal lage en greie ut av det når det er hennes ting og det kan umulig plage deg at hun har leker og barnebøker på sitt eget rom. Hvis du skal klare å håndtere en tenåring må du lære deg å velge kamper med omhu. Det som omhandler hennes ting bør ikke være en kamp en gang. Foreslå gjerne at hun kan samle sammen leker som kan selges eller gis bort, men om hun ikke viser tegn til å gjøre noe med saken så la det ligge. Du får mye mer gehør for ting som faktisk betyr noe hvis du ikke stadig plukker, plukker og plukker på ting som er uvesentlige. Så det er mitt viktigste råd, la uviktige ting ligge. Utover det høres dette helt normalt ut. Tenåringshjernen er under store omveltninger og de kan oppføre seg totalt annerledes enn de gjorde for bare få måneder siden. La også være å komme med sure kommentarer når du blir irritert, hva tenker du at du oppnår med det? Det skaper bare dårlig stemning og fører ikke til at hun hører mer etter eller gjør det du vil. Du er den voksne så oppfør deg slik. Om du ikke kan snakke til henne uten å komme med sure kommentarer må du lære seg å ta en pause, puste dypt og komme tilbake når du kan snakke på en ordentlig måte, Vær rolig og vis forståelse for hennes situasjon. Anonymkode: 14f22...582 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Skrevet 23. februar 2024 Ja. De er som hjerneskada folk i denne fasen. Noen verre enn andre. Og Tiktokjenter er aller verst. Avskyr dem. Anonymkode: 49f45...919 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #6 Skrevet 23. februar 2024 Veldig vanlig tenåringsoppførsel. Jeg har to, de er nøyaktig slik begge to. Overhodet ikke noe mistanke om noen diagnoser eller annet, tvert i mot. Anonymkode: 168eb...98e 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #7 Skrevet 23. februar 2024 Er det fordi hun er svimete og litt i sin egen verden, eller fordi hun rett og slett driter i hva du sier? Anonymkode: f4f74...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. De er som hjerneskada folk i denne fasen. Noen verre enn andre. Og Tiktokjenter er aller verst. Avskyr dem. Anonymkode: 49f45...919 Du avskyr tiktok-jentene blant barna dine, de er de verste i hele søskenflokken? Anonymkode: 168eb...98e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Skrevet 23. februar 2024 Det er normalt. De fungerer ikke en periode. Ikke lag sure miner over dette. Sett deg ned med henne og gå gjennom disse bøkene. Ta en samtale, og se på bøkene, snakk og le sammen. Du kan jo nevne dette med at du merker at hun er litt glemsom og svimete og undre på hva som opptar henne for tiden. Vær litt far og bruk slike anledninger til å komme nærmere henne, og ikke bli en sint og sur far. Dette er en ikke-sak. Du har snart mye verre ting å forholde deg til antageligvis. The shit is about to get real. Hilsen mor med 4 voksne døtre. Anonymkode: 9f37d...857 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #10 Skrevet 23. februar 2024 Helt normal oppførsel. Og dette er antagelig noe som er viktig for deg, men hun anser oppgaven som ikke viktig og i alle fall ikke hastverk. Da prioriterer hun annerledes. Som en annen skrev over, jeg ville valgt mine kamper. Anonymkode: 5d01d...5c2 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er som å les om min ungdom med ADHD. Det meste har ungdommen lært seg å håndtere, men slike bestemte oppgaver er helt umulig. Jeg må sitte sammen med vedkommende og veilede. Gjelder pakking, større skoleoppgaver og rydding som ikke er gjort på eget initiativ. Å lette falle ut på denne måten er veldig vanlig ved ADHD eller ADD. Anonymkode: 9747d...b38 Hvis jeg gir henne en beskjed på sms og skriver;" Vi skal besøke oldemor på sykehjemmet i kveld kl 19 og siden du sa du ønsket å være med og lage kort, ønsker jeg at du tegner et kort når du kommer hjem. Vi kommer hjem 18 og da må kortet være ferdig. Går det greit vennen?" Får ikke noe svar på den meldingen, så jeg ringer henne og sier at jeg har sendt en melding på Snap som jeg ønsker hun skal lese. Så leser hun meldingen mens jeg har henne på tråden, og så spør jeg om det er ok og hun sier ja. Når vi kommer hjem klokken 18, spør jeg om hun har tegnet kortet til oldemor, men det har hun ikke gjort fordi hun fikk ikke tid fordi hun skulle vaske håret (hun hadde da tre timer på seg til å tegne kortet) Jeg lurer på om dette er bare tenåringshormoner og eller om det er noe mer. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vanskelig å svare siden du bare kommer med ett eksempel og det er et ganske dårlig eksempel. Leker og barnebøker er jo hennes, om hun ikke vil bruke tid på å rydde det opp for å selge på Finn så la henne bare ha det da! Jeg skjønner ikke hvorfor du skal lage en greie ut av det når det er hennes ting og det kan umulig plage deg at hun har leker og barnebøker på sitt eget rom. Hvis du skal klare å håndtere en tenåring må du lære deg å velge kamper med omhu. Det som omhandler hennes ting bør ikke være en kamp en gang. Foreslå gjerne at hun kan samle sammen leker som kan selges eller gis bort, men om hun ikke viser tegn til å gjøre noe med saken så la det ligge. Du får mye mer gehør for ting som faktisk betyr noe hvis du ikke stadig plukker, plukker og plukker på ting som er uvesentlige. Så det er mitt viktigste råd, la uviktige ting ligge. Utover det høres dette helt normalt ut. Tenåringshjernen er under store omveltninger og de kan oppføre seg totalt annerledes enn de gjorde for bare få måneder siden. La også være å komme med sure kommentarer når du blir irritert, hva tenker du at du oppnår med det? Det skaper bare dårlig stemning og fører ikke til at hun hører mer etter eller gjør det du vil. Du er den voksne så oppfør deg slik. Om du ikke kan snakke til henne uten å komme med sure kommentarer må du lære seg å ta en pause, puste dypt og komme tilbake når du kan snakke på en ordentlig måte, Vær rolig og vis forståelse for hennes situasjon. Anonymkode: 14f22...582 Hun sier selv at hun ikke har nok plass på rommet sitt og at bokhyllen og skapene er fulle av ting hun ikke leker med lenger, og da er det jo logisk og fjerne det. Jeg kan godt gjøre det men jeg synes at en jente på 14 og et halvt år må klare å kunne ta ut gamle bøker og leker, når hun selv ønsker plass til noe nytt. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 Høres ut som om hun er lik som meg. Og jeg er voksen. Har alltid trodd jeg har adhd da men foreldrene mine nektet utredning for jeg var jo så smart... Anonymkode: 3c8bf...a30
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis jeg gir henne en beskjed på sms og skriver;" Vi skal besøke oldemor på sykehjemmet i kveld kl 19 og siden du sa du ønsket å være med og lage kort, ønsker jeg at du tegner et kort når du kommer hjem. Vi kommer hjem 18 og da må kortet være ferdig. Går det greit vennen?" Får ikke noe svar på den meldingen, så jeg ringer henne og sier at jeg har sendt en melding på Snap som jeg ønsker hun skal lese. Så leser hun meldingen mens jeg har henne på tråden, og så spør jeg om det er ok og hun sier ja. Når vi kommer hjem klokken 18, spør jeg om hun har tegnet kortet til oldemor, men det har hun ikke gjort fordi hun fikk ikke tid fordi hun skulle vaske håret (hun hadde da tre timer på seg til å tegne kortet) Jeg lurer på om dette er bare tenåringshormoner og eller om det er noe mer. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 Veldig rart å be en 15 år gammel jente om å tegne et kort... Men ja, ungdommen ser ikke på det vi voksne syns er viktig og lever i sin egen boble. Anonymkode: e3f83...736 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #15 Skrevet 23. februar 2024 Et tips er at du har gitt henne en alt for stor og udefinert oppgave uten en spesifikk tidsramme. Det som kan hjelpe er å gi mindre konkrete oppgaver og en viss tid de skal gjøres. Vær gjerne sammen med henne når det gjøres, det hjelper veldig Anonymkode: 3c8bf...a30 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #16 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det fordi hun er svimete og litt i sin egen verden, eller fordi hun rett og slett driter i hva du sier? Anonymkode: f4f74...ebf Nei hun driter ikke i det for hun er ikke en frekk jente, men hun er svimete og helt siden 7 klasse har flere lærere snakket om dette. Den ene læreren foreslo utredning via bup, men vi har ikke kommet så langt da jeg tenker det også kan være mye tenåringshormoner, men er i tvil. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #17 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis jeg gir henne en beskjed på sms og skriver;" Vi skal besøke oldemor på sykehjemmet i kveld kl 19 og siden du sa du ønsket å være med og lage kort, ønsker jeg at du tegner et kort når du kommer hjem. Vi kommer hjem 18 og da må kortet være ferdig. Går det greit vennen?" Får ikke noe svar på den meldingen, så jeg ringer henne og sier at jeg har sendt en melding på Snap som jeg ønsker hun skal lese. Så leser hun meldingen mens jeg har henne på tråden, og så spør jeg om det er ok og hun sier ja. Når vi kommer hjem klokken 18, spør jeg om hun har tegnet kortet til oldemor, men det har hun ikke gjort fordi hun fikk ikke tid fordi hun skulle vaske håret (hun hadde da tre timer på seg til å tegne kortet) Jeg lurer på om dette er bare tenåringshormoner og eller om det er noe mer. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 Om dette at hun er så distre og ikke får tid til ting er nytt, og ikke noe som også kunne skje før hun var tenåring, så er det nok tenåringshjernen som er under omarbeidelse. Hvis dette egentlig er ting som har vært der siden hun var liten, men har blitt forsterket nå som hun er eldre, så bør dere vurdere om dere skal lese dere opp på ADHD og snakke med noen om potensiell utredning. Altså, har hun alltid hatt lett for å "miste beskjeder?" Har dere alltid måttet gjøre ting sammen med henne for å få henne til å gjøre dem? Har hun alltid hatt lett for å bli distrahert når hun gjør noe "kjedelig", mens hun kan være kjempekonsentrert om ting hun liker? Jeg tenker uansett at den SMS meldingen din er alt for lang, og inneholder for mange ord og beskjeder på en gang. Kunne du forkortet og delt opp? Du ville være med til oldemor i kveld? Vi skal dra hjemmefra 18. Kan du tegne et kort som er ferdig før vi må dra? Anonymkode: c9c6c...bab 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #18 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis jeg gir henne en beskjed på sms og skriver;" Vi skal besøke oldemor på sykehjemmet i kveld kl 19 og siden du sa du ønsket å være med og lage kort, ønsker jeg at du tegner et kort når du kommer hjem. Vi kommer hjem 18 og da må kortet være ferdig. Går det greit vennen?" Får ikke noe svar på den meldingen, så jeg ringer henne og sier at jeg har sendt en melding på Snap som jeg ønsker hun skal lese. Så leser hun meldingen mens jeg har henne på tråden, og så spør jeg om det er ok og hun sier ja. Når vi kommer hjem klokken 18, spør jeg om hun har tegnet kortet til oldemor, men det har hun ikke gjort fordi hun fikk ikke tid fordi hun skulle vaske håret (hun hadde da tre timer på seg til å tegne kortet) Jeg lurer på om dette er bare tenåringshormoner og eller om det er noe mer. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 Skal ikke være rask med å sette diagnose, men det kan være verdt å sjekke for ADHD. For dette er typisk for det. Det er ikke det at de ikke vil eller gidder, men har man ADHD skjer det så utrolig mye inni hodet samtidig at det er vanskelig å holde fokusen. Det er som om det går tre filmer samtidig inni hodet, samtidig som en skal få med hva som skjer utenfor. Anonymkode: 9747d...b38 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #19 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei hun driter ikke i det for hun er ikke en frekk jente, men hun er svimete og helt siden 7 klasse har flere lærere snakket om dette. Den ene læreren foreslo utredning via bup, men vi har ikke kommet så langt da jeg tenker det også kan være mye tenåringshormoner, men er i tvil. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 Hvis lærer anbefaler utredning, så er det nok mye mer enn vanlige tenåringshormoner. Jeg ville gått videre med den utredningen via bup. For sånn som det er nå, så er det tydelig at du og andre forventer mye av henne, og blir frustrerte når hun ikke klarer å levere. Samtidig som dere ikke tar hensyn til hva som faktisk er vanskelig for henne, og hun føler nok at hun mislykkes nesten hele tiden. Da er det bedre at både dere og hun får vite at dette er lett for andre, men ikke henne. Men dersom man gjør "sånn og slik" så er det mye lettere for henne å få det gjort. Om det er ADHD, så vil det at du maser om at samme ting må gjøres, gjøre at oppgaven blir tyngre og tyngre for henne å ta tak i. Anonymkode: c9c6c...bab 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #20 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis jeg gir henne en beskjed på sms og skriver;" Vi skal besøke oldemor på sykehjemmet i kveld kl 19 og siden du sa du ønsket å være med og lage kort, ønsker jeg at du tegner et kort når du kommer hjem. Vi kommer hjem 18 og da må kortet være ferdig. Går det greit vennen?" Får ikke noe svar på den meldingen, så jeg ringer henne og sier at jeg har sendt en melding på Snap som jeg ønsker hun skal lese. Så leser hun meldingen mens jeg har henne på tråden, og så spør jeg om det er ok og hun sier ja. Når vi kommer hjem klokken 18, spør jeg om hun har tegnet kortet til oldemor, men det har hun ikke gjort fordi hun fikk ikke tid fordi hun skulle vaske håret (hun hadde da tre timer på seg til å tegne kortet) Jeg lurer på om dette er bare tenåringshormoner og eller om det er noe mer. Ts Anonymkode: 82ad9...3c6 Jeg tror det bare er tenåringshormoner, som sagt, mine er prikk like. Anonymkode: 168eb...98e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå