Gå til innhold

Familie som vurdere å flytte til en tilflytningskommune

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du erfaring med disse eller erfaring å dele? Takk for tips :) 

Anonymkode: 855b1...400

Eg er født og oppvokst i Vinje/Tokke og var mykje i Bykle, så eg er vel partisk🤪 Alle tri ligg i nærheten av kvarandre. Men eg prøvar å få samboaren til å flytta frå Drammen og til Vinje heile tida🙊

Anonymkode: 88c5d...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du tenker på fraflytningskommune, ikke tilflytningskommune.

Anonymkode: c9ce6...355

Ja. Hvis du tenker på en kommune som har gunstige vilkår for tilflyttere, type gratis tomt, gratis barnehage etc, så er det en grunn til at de må lokke med penger for å få folk dit. Gratis tomt = ikke lurt, for det vil koste dere mer å bygge hus enn dere noen gang vil få igjen når/hvis dere selger. Som en annen skrev, obs på skoletilbud, så ungene ikke må flytte på hybel for å gå på vgs. Og hvis dere tenker å besøke familie på Østlandet, for eksempel, kan det koste like mye som en flybillett til Thailand (per pers), så ta med det i regnskapet når du vurderer hvor mye penger kommunene kaster etter dere. 

Anonymkode: a384a...84f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Hvis du tenker på en kommune som har gunstige vilkår for tilflyttere, type gratis tomt, gratis barnehage etc, så er det en grunn til at de må lokke med penger for å få folk dit. Gratis tomt = ikke lurt, for det vil koste dere mer å bygge hus enn dere noen gang vil få igjen når/hvis dere selger. Som en annen skrev, obs på skoletilbud, så ungene ikke må flytte på hybel for å gå på vgs. Og hvis dere tenker å besøke familie på Østlandet, for eksempel, kan det koste like mye som en flybillett til Thailand (per pers), så ta med det i regnskapet når du vurderer hvor mye penger kommunene kaster etter dere. 

Kommer jo heilt an på kvar i landet det er det. Om ein flyttar til vestre del av Telemark så er det 3,5 time med bil til Oslo. Dalen og Hovden har vgs. Bø er 1-1,5 time unna og ja ein må flytte dit, men det er da ikkje berre negativt å flytte ut på vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kommer jo heilt an på kvar i landet det er det. Om ein flyttar til vestre del av Telemark så er det 3,5 time med bil til Oslo. Dalen og Hovden har vgs. Bø er 1-1,5 time unna og ja ein må flytte dit, men det er da ikkje berre negativt å flytte ut på vgs?

Joda, men kommuner som tilbyr betydelige goder er jo gjerne lengre unna Oslo enn som så. 
For mange er det altfor tidlig å flytte hjemmefra som 15-åring. Noen takler det fint, andre ikke. Jeg ville aldri bosatt meg et sted hvor barna MÅTTE flytte på hybel for å gå på vgs. Det er noe annet å flytte fordi man velger en spesifikk linje. Men å måtte flytte uansett, det ville jeg ikke lagt opp til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, men kommuner som tilbyr betydelige goder er jo gjerne lengre unna Oslo enn som så. 
For mange er det altfor tidlig å flytte hjemmefra som 15-åring. Noen takler det fint, andre ikke. Jeg ville aldri bosatt meg et sted hvor barna MÅTTE flytte på hybel for å gå på vgs. Det er noe annet å flytte fordi man velger en spesifikk linje. Men å måtte flytte uansett, det ville jeg ikke lagt opp til. 

Og kva meiner du med betydelige goder? Dei tre kommunane eg snakka om og Valle for den del har jo mange goder til innflytterar. Er jo for å få oss unge til å flytte tilbake dei gjer dette, ikkje fordi det er ein dårlig plass å bu🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Finnmark og måtte til et annet sted i landet i begravelse måtte jeg betale 8000 kr tur/retur i flybillett. Du både sparer og bruker penger ved å bo så avsides. Skulle jeg flytte til et mindre sted hadde jeg flyttet i nærheten av toget. Gjerne også 1-2 t unna Gardermoen. 

Anonymkode: def0f...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker enten kjøpe eller bygge bolig, og kunne bosette oss over lengre tid om vi trives. 

Bare obs om du bygger hus på "landet" så er det ofte rent tapsprosjekt. Kjedelig å sitte igjen med mulig med flere hundre tusen om ikke millioner kroner i minus om dere ikke trives.

Anonymkode: 20ecd...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg er født og oppvokst i Vinje/Tokke og var mykje i Bykle, så eg er vel partisk🤪 Alle tri ligg i nærheten av kvarandre. Men eg prøvar å få samboaren til å flytta frå Drammen og til Vinje heile tida🙊

Skal sjekke ut disse stedene :) 

Gode tips. Vi er vant til å kjøre bil, og ja, det koster å ta fly, men mange steder kan man jo også ta hurtigruta eller tog. 

Må tenke oss godt om hvor vi evnt flytter. Derfor har ho tilbudene litt å si. Vanskelig å finne ved å Google synes jeg. 

Hareena skrev (1 time siden):

Tror ikke vi faller inn under kategorien ‘unge’ , vi har jo vært i jobb noen år og er ferdig utdannet. Men klart, hadde jo hjulpet det også da man sitter med studielån likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare obs om du bygger hus på "landet" så er det ofte rent tapsprosjekt. Kjedelig å sitte igjen med mulig med flere hundre tusen om ikke millioner kroner i minus om dere ikke trives.

Anonymkode: 20ecd...244

Ja, har tenkt tanken. Kanskje enkelte å bare leie eller kjøpe og pusse opp. Hadde helt klart vært kjekkere å høre om andres erfaring med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva jobbar se de etter, TS? :) 

Anonymkode: b3739...462

Vi ser i utgangspunktet etter jobber innenfor helsesektoren :) Har utdanning innenfor dette. Mannen min har et håndverksyrke i bunn, så han kan nok kanskje velge mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser militæret blir nevnt av mange.

Jeg har mange kollegaer (typ 19-20 åringer) som har hatt planer om militæret. Hun ene ble innkalt, men ble dimmet før hun skulle inn pga kyssesyken, han andre ble dimmet etter 3 uker pga en skulderskade.

Er litt andre krav for å komme inn i militæret enn for 20+ år siden, hvor man virkelig måtte kjempe for å slippe(jeg gjorde det). I dag må man kjempe for å komme inn...

Anonymkode: ec5ec...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser militæret blir nevnt av mange.

Jeg har mange kollegaer (typ 19-20 åringer) som har hatt planer om militæret. Hun ene ble innkalt, men ble dimmet før hun skulle inn pga kyssesyken, han andre ble dimmet etter 3 uker pga en skulderskade.

Er litt andre krav for å komme inn i militæret enn for 20+ år siden, hvor man virkelig måtte kjempe for å slippe(jeg gjorde det). I dag må man kjempe for å komme inn...

Ble feil tråd dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jo litt å si at man har eget nettverk, så bra at du fikk det. Tok det lang tid å få seg jobb? Har dere barn også? 
Har vurdert Helgelandskysten, men foreløpig er det litt uaktuelt, da vi kjenner flere som bor der. Men er tilbudene gode nok, så kan vi vurdere det. 

Siden jeg den gangen jobbet i helsevesenet, fikk jeg jobb med en gang. Det var en telefon, så hadde jeg et vikariat. Jeg hadde med meg et barn når jeg flyttet og vi har fått to barn i etterkant. 

For meg var det viktig at det ikke var for langt unna familien. At jeg kunne reise hjem på besøk, også på dagsturer. 

Det er alltid litt jobb å flytte på seg på denne måten. En må være litt åpen og søkende selv. Det er ingen som banker på døra di, om du ikke gjør en innsats selv. Som voksen er det krevende å få nye nettverk. Jeg har flyttet mye, også som barn og det er ikke bare bare å komme inn i de ulike miljøene. Skal man for langt ut på bygda, må man passe inn i stedets "norm", ellers så faller man fort utenfor. I byene, er det noe lettere, men alle har på en måte "sine" Derfor er det lurt å flytte til et sted, hvor folk, ikke flytter fra, men til. 

Anonymkode: 066d9...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Siden jeg den gangen jobbet i helsevesenet, fikk jeg jobb med en gang. Det var en telefon, så hadde jeg et vikariat. Jeg hadde med meg et barn når jeg flyttet og vi har fått to barn i etterkant. 

For meg var det viktig at det ikke var for langt unna familien. At jeg kunne reise hjem på besøk, også på dagsturer. 

Det er alltid litt jobb å flytte på seg på denne måten. En må være litt åpen og søkende selv. Det er ingen som banker på døra di, om du ikke gjør en innsats selv. Som voksen er det krevende å få nye nettverk. Jeg har flyttet mye, også som barn og det er ikke bare bare å komme inn i de ulike miljøene. Skal man for langt ut på bygda, må man passe inn i stedets "norm", ellers så faller man fort utenfor. I byene, er det noe lettere, men alle har på en måte "sine" Derfor er det lurt å flytte til et sted, hvor folk, ikke flytter fra, men til. 

Anonymkode: 066d9...658

Det kjem heilt an på bygda. Veldig mange bygder er tilflytningsbygder, og der er det alle typer folk og det er somregel dei som har lokketilbud. 

og jobb i helse og dei fleste handtverkar jobbar er det ikkje noko problem å få i dei fleste bygder🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kjem heilt an på bygda. Veldig mange bygder er tilflytningsbygder, og der er det alle typer folk og det er somregel dei som har lokketilbud. 

og jobb i helse og dei fleste handtverkar jobbar er det ikkje noko problem å få i dei fleste bygder🙌🏼

Veldig mange bygder er ikke tilflyttingsbygder. De områdene som virkelig vokser for tiden er bynære kommuner som Nordre Follo, Lillestrøm, Asker og deres tilsvarende kommuner rundt de andre større byene  

Anonymkode: efcc1...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig mange bygder er ikke tilflyttingsbygder. De områdene som virkelig vokser for tiden er bynære kommuner som Nordre Follo, Lillestrøm, Asker og deres tilsvarende kommuner rundt de andre større byene  

Anonymkode: efcc1...988

Du skjønnar ikkje kva eg meinte. I feks Telemark så har dei fleste bygdene der omkring ein del folk som er tilflytterar; altså du trenger ikkje å vera utanfor om du ikkje er ein typisk bygdeperson eller innanfor normen som nokon skreiv. Så det finnes mange bygder ein kan flytte til som tek ein i mot med åpne armar, sjølv om ein er ein by-person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere kommuner på vestlandet som lokker med goder for nyinnflyttere - spesielt de som kan jobbe innen helse, men jeg kommer dessverre ikke på noen i farten.

Anonymkode: fb984...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...