Gå til innhold

Personlighet vs attraktivt utseende. En teori

Gammelsmurfen

Anbefalte innlegg

Slik samfunnet er og som forskningn viser, så lønner det seg å være pen. Flere venner, høyere status, mer oppmerksomhet, høyere lønn. Blant annet. Men, min teori er at mennesker som ikke oppleves å være blant de mest utseendemessige attraktive, har bedre og finere personligheter. Generelt sett altså. Årsaken er at disse menneskene fra naturens side utvikler sine personligheter i større grad fordi de ikke kan alene hvile på et pent ytre. Dette er kortversjonen. Kjør debatt.

Endret av Gammelsmurfen
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den peneste dama jeg har møtt var absolutt nydelig sånn personlighetsmessig også. Jeg tenkte litt på det, og kom frem til at alle er så ekstra hyggelige med henne, så hun oppfatter det som hvordan man er med hverandre, og derfor er hun ekstra hyggelig med alle? Men jeg kjenner henne ikke godt, så vet ikke hvordan hun er i motgang. Hun er helt ekstraordinært pen da, og det var ganske spesielt å gå i butikker med henne.. Hun fikk masse hjelp av glade morsomme ekspeditører, som svermet rundt henne.

Men jeg har møtt pene mennesker som er kjipe og stygge mennesker som også er kjipe. Folk som ikke umiddelbart er populære på skolen i den perioden de først utvikler sin egen personlighet (10-15 år) er etter min erfaring morsommere og hyggeligere, men folk kan vokse inn i utseendet sitt. Hun "peneste" på ungdomsskolen min er ikke spesielt pen nå, jeg var penere da jeg var 30 enn da jeg var 15. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er DIN teori? Nei… Det er vel en slags trøst eller fordom som vi mindre vakre ofte trøster oss med, særlig i barndom/ungdom. Veldig vanlig.

Anonymkode: 1d7b6...502

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er DIN teori? Nei… Det er vel en slags trøst eller fordom som vi mindre vakre ofte trøster oss med, særlig i barndom/ungdom. Veldig vanlig.

Anonymkode: 1d7b6...502

Jeg anses som å ha et ok utseende, oh har opplevd at f.eks tykke og kraftige kvinner har nydelige personligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. Kjenner mange virkelig pene mennesker, og alle er også veldig fine personligheter. Min teori er at når hele verden alltid møter deg med et smil og med interesse fordi førsteinntrykket er styrt av et pent utseende så navigerer de pene ut fra at folk er gode, og utvikler en vennlig personlighet selv. 

Mange som er mindre heldige med utseendet har en tendens til å være litt bitre fordi de høster ikke av samme sosiale goder. 

Anonymkode: e4b10...266

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man formes av privilegene man får tildelt gratis, enten det er et bra utseende eller å bli født inn i en rik familie feks. Intelligens er litt annerledes, siden det ikke gir deg noe gratis. Man må fortsatt jobbe hardt som intelligent, selv om man får mer tilbake enn dumme folk.

Jeg tror ikke pene folk er slemmere, de er kanskje åpnere og vennligere siden de er vant til å få positiv respons. De er definitivt mindre morsomme da, ofte ler jo folk av vitsene deres okke som. Mens en uattraktiv person kun får positiv respons om han virkelig utretter noe.

Anonymkode: 656c5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kissmequick skrev (På 23.2.2024 den 14.36):

Den peneste dama jeg har møtt var absolutt nydelig sånn personlighetsmessig også. Jeg tenkte litt på det, og kom frem til at alle er så ekstra hyggelige med henne, så hun oppfatter det som hvordan man er med hverandre, og derfor er hun ekstra hyggelig med alle? Men jeg kjenner henne ikke godt, så vet ikke hvordan hun er i motgang. Hun er helt ekstraordinært pen da, og det var ganske spesielt å gå i butikker med henne.. Hun fikk masse hjelp av glade morsomme ekspeditører, som svermet rundt henne.

Men jeg har møtt pene mennesker som er kjipe og stygge mennesker som også er kjipe. Folk som ikke umiddelbart er populære på skolen i den perioden de først utvikler sin egen personlighet (10-15 år) er etter min erfaring morsommere og hyggeligere, men folk kan vokse inn i utseendet sitt. Hun "peneste" på ungdomsskolen min er ikke spesielt pen nå, jeg var penere da jeg var 30 enn da jeg var 15. 

Dette har jeg opplevd også. Mange av de som var pene er fortsatt relativt pene også, men jeg har sett mange som ikke var noe å se på da de var unge og også noen som hadde relativt spesielle trekk som voksne har blitt knallpene! Noen blir bare penere og penere med alderen også. Mamma fikk kommentarer om at jeg var pen da jeg var 12-13 år, men derfra gikk det nedover ganske fort.

Anonymkode: c36a1...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngre søster er helt latterlig pen, alltid vært, og det ser jammen ut til at hun alltid kommer til å være det. Til gjengjeld er hun et ekstremt kjedelig menneske, og hun er ikke spesielt hyggelig. Hun har aldri trengt å være det, eller jobbe hardt for noe. 

Jeg derimot ser ut som et takras, men har både interessante hobbyer og er ganske hyggelig 🤣

Helt utrolig at vi har samme foreldre.. 

Anonymkode: c5438...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene mennesker er iallefall ikke morsomme, de trenger ikke være det fordi de får masse oppmerksomhet pga utseendet sitt. Så de utvikler aldri slike talent.

Men opplever de ikke som slemmere enn mindre pene mennesker. Jeg opplever pene mennesker derimot som alltid glade og smilende, sikkert fordi andre er snille med dem.

Anonymkode: 3c14a...e37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det man kaller fattigmannstrøst. 

Altså det halmstrået de mindre pene klamrer seg til. 

Anonymkode: ac881...aca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsmurfen skrev (På 24.2.2024 den 8.15):

Jeg anses som å ha et ok utseende, oh har opplevd at f.eks tykke og kraftige kvinner har nydelige personligheter. 

Det har jeg opplevd også. Mange overvektige er morsomme og snille, men noen er bitre også. Pen trenger ikke bety tynn da. Man kan veie for mye og fremdeles være ansiktspen

Anonymkode: 9c238...985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pene mennesker er iallefall ikke morsomme, de trenger ikke være det fordi de får masse oppmerksomhet pga utseendet sitt. Så de utvikler aldri slike talent.

Men opplever de ikke som slemmere enn mindre pene mennesker. Jeg opplever pene mennesker derimot som alltid glade og smilende, sikkert fordi andre er snille med dem.

Anonymkode: 3c14a...e37

Jeg har ei kusine som er pen og kjempemorsom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere glemmer hvor mye sjalusi og hat pene kvinner møter. Det antas at de blir behandlet bra men ofte er det det motsatte. Dersom menn liker ei pen kvinne så får du en flokk andre sjalu kvinner som også omsvermer deg.

Anonymkode: a38fb...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. Kjenner mange virkelig pene mennesker, og alle er også veldig fine personligheter. Min teori er at når hele verden alltid møter deg med et smil og med interesse fordi førsteinntrykket er styrt av et pent utseende så navigerer de pene ut fra at folk er gode, og utvikler en vennlig personlighet selv. 

Mange som er mindre heldige med utseendet har en tendens til å være litt bitre fordi de høster ikke av samme sosiale goder. 

Anonymkode: e4b10...266

Enig i det altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Flere glemmer hvor mye sjalusi og hat pene kvinner møter. Det antas at de blir behandlet bra men ofte er det det motsatte. Dersom menn liker ei pen kvinne så får du en flokk andre sjalu kvinner som også omsvermer deg.

Anonymkode: a38fb...f71

Opplever det. Min kjære er virkelig pen, utrolig omsorgsfull, intelligent, gründer, morsom og utadvent. Menn, men også damer blir lett betatt. Merker at også jeg får mer oppmerksomhet fra damene, noe jeg bryr meg døyten om fordi hun er alt jeg vil ha. Ingen over, ingen ved siden 😁

Endret av Gammelsmurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har ei kusine som er pen og kjempemorsom! 

Søskenbarn på Gjøvik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den peneste dama jeg vet om (og hun er virkelig superpen, ligner på Natalie Portman bare _penere_) er også tilsynelatende et utrolig bra menneske. Gift med en mann som bare har pene ting å si om henne, veloppdragne barn, jobber som spesialpedagog, stiller som frivillig i ALT av tilbud rettet mot barn og unge i området, og er stadig vekk i avisa for et-eller-annet veldedig prosjekt hun har vært med på (det er kanskje ikke så rart at avisa ser seg ut den peneste deltageren når de skal lage sånne reportasjer men...). 

Og ellers i "veldig pene damer jeg kjenner"-kategorien har jeg ei som jobbet som modell for å finansiere legeutdanningen sin og som har jobbet i Leger Uten Grenser, og ei som dro og jobbet som frivillig i Afghanistan..

De "styggeste" jeg gikk sammen med på skolen var også de som var mest bitchy, og de fleste av dem har ikke gjort mer ut av seg enn å få seg jobb på nærbutikken, bli alenemor/skilt, og sitter og baksnakker de pene damene hver gang de møtes. Som stort sett foregår på byen i fylla. Selv om de er godt over 40.

(Jeg var ikke i noen av gruppene, jeg er en solid 5/10 grå mus, men uten noen tydelig negative trekk utseendemessig - og grå mus er jeg i livsstilen også.)

Anonymkode: 7e915...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den peneste dama jeg vet om (og hun er virkelig superpen, ligner på Natalie Portman bare _penere_) er også tilsynelatende et utrolig bra menneske. Gift med en mann som bare har pene ting å si om henne, veloppdragne barn, jobber som spesialpedagog, stiller som frivillig i ALT av tilbud rettet mot barn og unge i området, og er stadig vekk i avisa for et-eller-annet veldedig prosjekt hun har vært med på (det er kanskje ikke så rart at avisa ser seg ut den peneste deltageren når de skal lage sånne reportasjer men...). 

Og ellers i "veldig pene damer jeg kjenner"-kategorien har jeg ei som jobbet som modell for å finansiere legeutdanningen sin og som har jobbet i Leger Uten Grenser, og ei som dro og jobbet som frivillig i Afghanistan..

De "styggeste" jeg gikk sammen med på skolen var også de som var mest bitchy, og de fleste av dem har ikke gjort mer ut av seg enn å få seg jobb på nærbutikken, bli alenemor/skilt, og sitter og baksnakker de pene damene hver gang de møtes. Som stort sett foregår på byen i fylla. Selv om de er godt over 40.

(Jeg var ikke i noen av gruppene, jeg er en solid 5/10 grå mus, men uten noen tydelig negative trekk utseendemessig - og grå mus er jeg i livsstilen også.)

Anonymkode: 7e915...d36

Klart det fins unntak. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngre søster er helt latterlig pen, alltid vært, og det ser jammen ut til at hun alltid kommer til å være det. Til gjengjeld er hun et ekstremt kjedelig menneske, og hun er ikke spesielt hyggelig. Hun har aldri trengt å være det, eller jobbe hardt for noe. 

Jeg derimot ser ut som et takras, men har både interessante hobbyer og er ganske hyggelig 🤣

Helt utrolig at vi har samme foreldre.. 

Anonymkode: c5438...3fa

Hvordan ser hun ut?

Anonymkode: 94e4c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...