Gå til innhold

Skal jeg betale utgifter til marsvinpass når passeren har selv bedt om å få passe de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to marsvin i bur som også er ute og beveger seg i huset daglig.

Får naboen til å stikke innom og mate de hvis jeg er borte ei helg eller ei uke, men nå skal jeg på feltarbeid i 4 uker til Svalbard

Min pensjonerte onkel som bor langt unna sier ofte at han har så lyst å passe marsvinene og blir litt snurt når han hørerat jeg har vært bortreist og noen andre har sett etter de, derfor spurte jeg han om han kunne bo her i huset mens jeg er borte, og han sa ja.

Jeg tenkte da at han bor her gratis, bruker så mye strøm han vil (selv om strømregningen kommer til å bli høy fordi han alltid fryser) og kan spise av det jeg har på kjøkkenet.

Han ringte meg og sa han hadde sjekket flybilletter, og de var så dyre at han måtte kansellere og hintet om at jeg skulle spandere billettene på han.

Det var han som foreslo å passe marsvinene, og jeg aldri bedt han gjøre det ellers.

Drar om 9 dager og finner ikke annen pass.

Er det ikke frekt å  hinte om at jeg skal betale for hans billetter, når han selv ønsker å passe marsvinene?

Han tenker jo at han skal få gratis ferie i storbyen og dulle litt med marsvinene i tillegg.

Anonymkode: 0d47f...152

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er urimelig t han skal ha noe ekstra utgifter ift pass av dine marsvin👍(forutenom kjøp av mat til seg selv, for det er jo utgifter han uansett vil ha). 

Anonymkode: 6ed83...8cc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Han må fly for å passe marsvinene? 

Han ser etter en gratis reise Han der, frekk som flatlusa!

Sjekk på finn.no, mange som passer dyr for småpenger der.

Du skal hvertfall ikke spandere tur på den frekke onkelen din!

• Nyttig 3
Skrevet

Han ville jo ikke hatt utgiften til fly. Så jeg hadde nok betalt det og mat til dyrene. Så stod han for sin egen mat. 

Anonymkode: eb3c7...38b

• Nyttig 1
Skrevet

Ts her

Jeg hadde aldri spurt min onkel i Namsos hvis ikke han ofte sender meldinger der han skriver;" Når skal jeg få komme å passe Albert & Herbert?

Alle andre får passe de men ikke deres "gammelonkel😉".

Da jeg sa ja til tilbudet tenkte jeg at han får sørge for sine utgifter, men bor her gratis og jeg betaler alt i utgifter til marsvinene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at det er urimelig t han skal ha noe ekstra utgifter ift pass av dine marsvin👍(forutenom kjøp av mat til seg selv, for det er jo utgifter han uansett vil ha). 

Anonymkode: 6ed83...8cc

Jamen han har jo selv bedt om å få komme å passe de.

Jeg kunne laget avtale med en nabo over gaten, og betalt i en blomsterbukett eller en konfekt.

Vi snakker om flybilletter til 3-4000,-

Ts

• Liker 3
Skrevet

Han høres rar ut. Hvorfor har han ikke skaffet sine egne marsvin, hvis han er så opptatt av det? Men avlys avtalen, også legger du ut en annonse på finn. Er mange som vil passe marsvin for et lite beløp😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

....derfor spurte jeg han om han kunne bo her i huset mens jeg er borte, og han sa ja....

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

...Det var han som foreslo å passe marsvinene, og jeg aldri bedt han gjøre det ellers...

Tja...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her

[…]
" Når skal jeg få komme å passe Albert & Herbert?

Alle andre får passe de men ikke deres "gammelonkel😉".

[...]

Oversatt: Når skal jeg få komme og låne leiligheten din til storbyferien min? (Og forresten, du spanderer vel reisen også?)

Anonymkode: a1a98...9ec

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Tja...

Hva tja?

Han har spurt meg ca 5 ganger siste året, senest for en måned siden og da sa jeg takk til tilbudet hans.

Jeg tok ikke ansvar for hans transport, for jeg tenker at den utgiften måtte han ha vært klar over at han skulle betale

Ts

• Liker 2
Skrevet
Bella90 skrev (9 minutter siden):

Han høres rar ut. Hvorfor har han ikke skaffet sine egne marsvin, hvis han er så opptatt av det? Men avlys avtalen, også legger du ut en annonse på finn. Er mange som vil passe marsvin for et lite beløp😊

Vet ikke. Han er min fars merkelige bror. Kun hatt seg selv å tenke på.

Aldri hatt dame eller barn, men veldig snill og grei.

Ts

Skrevet

Problemet her er at dere egentlig ikke snakker sammen, dere begge bare antar at den andre er tankeleser og kan lese tankene deres. Og det problemet er like mye ditt som hans.

Jeg tenker ellers at når man har dyr, så må man også være forberedt på å betale for pass av dyrene når man selv reiser bort. Å få noen til å se etter marssvinene dine og la de få være ute av buret daglig i fire uker, og så betale for det kun med en blomsterbukett eller konfekt, det synes jeg er smålig av deg.

Anonymkode: b0734...703

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet her er at dere egentlig ikke snakker sammen, dere begge bare antar at den andre er tankeleser og kan lese tankene deres. Og det problemet er like mye ditt som hans.

Jeg tenker ellers at når man har dyr, så må man også være forberedt på å betale for pass av dyrene når man selv reiser bort. Å få noen til å se etter marssvinene dine og la de få være ute av buret daglig i fire uker, og så betale for det kun med en blomsterbukett eller konfekt, det synes jeg er smålig av deg.

Anonymkode: b0734...703

Det er en avtale jeg har med naboen, for jeg passer katten hans når han er borte og det er mye mer arbeid enn at han går inn og mater mine marsvin.

Jeg må da slippe ut katten hver dag og så må jeg finne han om ettermiddagen, og slippe han inn igjen, også tilbringe en time der og kose med han.

Han har ikke gitt meg så mye som en karamell, men jeg gir han enten kattemat, blomster eller konfekt.

Hvis jeg maste på min niese, kusine eller venninne om å få lov til å passe dyret hennes og samtidig bo gratis i leiligheten i ukesvis, så hadde jeg tenkt at jeg stod for alle utgifter unntatt mat till dyra.

Jeg hadde ikke invitert meg selv på besøk og forventet att hun skulle betale mine transportutgifter.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg passer gjerne andres dyr helt gratis. 

Kunne jo bare gitt han 200 kroner? Eller en konfekt? Blomster?

• Liker 1
Skrevet

Hadde betalt billetten, men ikke hyrt han en annen gang. Men tviler på maten du har varer en mnd 😄

Skrevet
3 minutter siden, Gine said:

Jeg passer gjerne andres dyr helt gratis. 

Kunne jo bare gitt han 200 kroner? Eller en konfekt? Blomster?

Hvorfor? Han har jo ikke råd til flybillettene?

Anonymkode: f65c5...45f

• Liker 2
Skrevet
Bella90 skrev (På 23.2.2024 den 14.18):

Aldri hørt om voksne folk som har marsvin.

Anonymkode: 55e56...3be

• Liker 2
Skrevet

Hvem av dere har best økonomi? Er han ufør betaler du biletten!

Anonymkode: b587a...c51

Skrevet

Du skal være borte i fire uker? Da synes jeg godt du kan dekke flybillett til 4000 ja, virker jo ikke som du har tenkt å betale ham for pass utover det

Anonymkode: 17ad7...599

• Nyttig 1
Skrevet

Han kan ikke forvente at du betaler for de, og du kan heller ikke forvente at han betaler for flybillettene. Så det kommer an på om du er villig til å betale for flybillettene eller om du vil finne en alternativ løsning. Det blir jo en veldig dyr løsning for deg, så jeg hadde nok prøvd å finne et alternativ. Om du spør noen du kjenner om de er villig til å passe for 1000 kr så er det nok mange som sier ja.

Om du er desperat kan du spørre han om han er villig til å dele kostnadene for flybillett, eller si du kan betale f.eks 1000 kr. Men at ellers blir det for dyrt for deg. Om han blir sur, så tenker jeg det er hans problem. 

Anonymkode: f0c04...a74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...