Gå til innhold

Golden retriever som knurrer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min familien har to golden retrievere, han ene er på 9 år og han andre på 1 år og 5 mnd. De er begge hverdens snilleste og mye kos. Men han yngste har vi hatt litt utfordringer med. Han er veldig dominerende og vil vise han er «sjefen». Tar alltid leker fra han eldste hunden, dytter han vekk osv. Men når han spiser, knurrer han når vi nærmer oss matskålen. Er det noen tips for å lære han til å slutte med dette?

I tillegg når min far koser med han og klapper han, knurrer han og viser tenner. Og dette er kun med han! Med en gang vi andre gjør det slutter han. Forstår ikke hvorfor han gjør dette. Min far er hverdens snilleste og det er han som i hovedsak går tur med dem begge. Hunden pleier å logre med hallen imens han knurrer og viser tenner til min far, men jeg syntes ikke dette er greit og vil ha slutt på det. 
Noen tips? 

Anonymkode: f3596...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. maten: Ikke gå bort til maten når han spiser. La ham få spise i fred. Samme hvis han får tyggebein - la ham få ha det i fred og ikke ta ting fra ham.

Etter dere en lang stund har holdt dere borte slik at han slapper litt mer av, så kan dere gå forbi mens han spiser og slippe en godbit ned i matskålen. Ikke si eller gjør noe, bare slipp ned godbiten og gå forbi. 

Ved denne fremgangsmåten lærer hunden to ting:

1. Han får erfare at han får ha maten sin i fred.
2. Han får erfare at hvis dere nærmer dere mens han spiser, så drypper det noe enda bedre ned i matskålen - OG han får fortsatt ha maten sin i fred.

Knurring og vising av tenner er språk hvor hunden forteller at han ønsker at vedkommende skal slutte og gå bort. Jeg synes dere skal respektere det, dvs at din far ikke ikke koser med hunden som tydelig ikke liker det. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli også mer bevisst på ikke-verbale signaler. Hunder gir en hel haug med ikke-verbale signaler før de tyr til knurring. Dette inkluderer whale eye, slikke seg rundt munnen/smatte, stivt ansikt, stiv kropp, gjesping, snu hodet vekk, og hvordan halen 'logrer' kan også være tegn på misnøye, usikkerhet og andre negative følelser. En hundehale rører seg ikke kun når den er glad. Om halen logrer mer til høyre enn venstre, hvor høyt halen står, om det er lange sving eller korte, kjappe sving etc, sier mye om hvordan hunden føler seg i det øyeblikket.

Helst bør faren i familien kunne lese de ikke-verbale signalene til hunden, så han kan slutte å kose med hunden/snu seg unna lenge før hunden må ty til knurring. Det vil, med tid, føre til at hunden vil utvikle høyere toleranse for de gangene dens signaler blir ignorert.

La hunden få spise i fred, som tabris sier. 

Anonymkode: c1123...5bb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender min hund knurrer ved kos. Da tar jeg konsekvent hendene unna/setter han ned i det øyeblikket det skjer. 

Jeg vil at min hund skal oppleve at å bruke språket sitt = bli hørt. Hvis det motsatte skjer, at hunden ikke blir hørt, vil det mest sannsynlig ende i bitt. 

(Og ja, han kommer sikkert med tegn før det skjer, men ikke alltid jeg følger så godt med hvis han ligger og koser mens jeg ser på tv) 

Så vil jeg oppfordre til å trene håndtering ved siden av. Følg nøye med på hunden når du kommer med en hånd, trekker den seg unna, fjern hånda med en gang. 

Og som vanlig alt det Tabris sier. 

Anonymkode: d356e...aef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golden selv som bruker språket sitt og er verbal. Han liker ikke fremmede barn, og noen enkelte mennesker. Vi trodde at han var aggressiv som valp og ung, men er egentlig verdens fineste og snilleste.
Mat liker hunden ikke å dele, det respekterer vi og lar hunden spise i fred. Når han var liten spiste han på eget rom å lot han få helt fred, nå kan han dele med sine hundevenner og barna kan gå forbi uten problem. 
Dette med at golden skal være så vennlig og like alle stemmer ikke, de er også personligheter. 
Jeg prøver stadig å la barn hilse, da med godbiter og viser han at han ikke synes noe om det så ber jeg barna trekke seg unna. 
Når barna lar han være i fred så liker han de etterhvert og lar de både kose og leke med han.  

Anonymkode: b7ffb...5fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode tips!

Skal forsøke jobbe med det dere har nevnt☺️

Er veldig uvant med en slik type oppførsel i en retriever. Han eldste vi har er bare snill, kan klappes når han spiser, knurrer eller viser aldri tennene.

Etter vi fikk han yngste har det vært litt mer utfordring.

Har dere forklaring på hvorfor han knurrer og viser tenner til min far? Det er liksom med en gang vi andre klapper han og tar over, da slutter han.  Men når min far gjør det er det nesten som han glefser etter han. Vil han vise at han et sjefen foran min far? Har er kun 1 år og 5 mnd og jeg syntes ikke vi kan akseptere en slik oppførsel til han blir gammel. 

Min far mener at hunden ikke vil noe vondt, men jeg syntes ikke det er greit når han viser tenner og ser veldig truende på min far 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan oppfører faren din seg rundt hunden? Jeg vet om to goldner som blir tatt litt hardt, rykking i båndet på tur og litt annet (som jeg overhode ikke synes er greit). De kan knurre og logre, kan synes at noe er ekkelt, men er samtidig glade i eier. Hvis yngstemann er en myk hund kan han ha blitt usikker av litt tøff håndtering, noen treller seg bare av litt streng stemme. 

Vil anbefale å trene yngstemann med litt forskjellige triks og aktiviteter og skryte og gi godbiter når han er flink. Det er fint for relasjonen mellom hund og eier. Du kan gjerne begynne og så vil kanskje resten av familien følge deg og din trening🙌🏼

Jeg støtter også alt @Tabrisskriver!

Anonymkode: 447fd...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er veldig snill med dem begge. Han er rolig og er som sagt han som mest går turer med dem. De får gjøre nesten hva de vil av han. Det er faktisk jeg som er den «strenge» og som de har mest respekt for. Er egentlig mine hunder men de bor hos foreldrene mine (pga min bosituasjon, turnus, studie). De er på måte familiehunder men står på mitt navn. Så det er jeg som har lært den mest opp til triks osv. 

jeg hadde den yngste hos meg i 2 uker når mine foreldre var bortreist, og da forsøket jeg å lære han en del ting. Det gikk veldig fint men med en gang jeg leverte han tilbake til foreldrene mine, så følger de ikke opp det jeg har lært han og han er tilbake til sitt gamle.

Jeg vet at min far aldri har gjort han noe vondt. Er nesten han som er den snilleste (og min mor som er «matmoren» deres😅). 
men skal jobbe med det @Tabris har skrevet ang.matsituasjon👍🏻 + dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at faren din er snill med de, da trenger du ikke tenke noe mer på det! Men få de gjerne til å trene litt med hundene i stua likevel, de har godt av å få en relasjon til faren din og at det ikke bare er han som er i andre enden av båndet på tur😅

Anonymkode: 447fd...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg nok tippe at den har bommet litt under opplæring. Hunden altså. For en hund, er det naturlig å knurre når den flekker tenner. Det er også normalt at vi mennesker flekker tenner når vi har det bra. Smiler altså. Golden har en ufattelig lett for å lære av oss. Dere smiler når dere har det bra, da skal han gjøre det også. Men så ligger det i hunden natur å knurre når den flekker tenner. Det kan være en forklaring. Men se på øyne, ører, pelsen på ryggen og halen neste gang han gjør sånt.

vil gjette på at når han får kos, viser han at han har det bra med resten av kroppen, og ved matskåla viser han at han ikke har det så bra. Lykke til. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min far er veldig snill med dem begge. Han er rolig og er som sagt han som mest går turer med dem. De får gjøre nesten hva de vil av han. Det er faktisk jeg som er den «strenge» og som de har mest respekt for. Er egentlig mine hunder men de bor hos foreldrene mine (pga min bosituasjon, turnus, studie). De er på måte familiehunder men står på mitt navn. Så det er jeg som har lært den mest opp til triks osv. 

jeg hadde den yngste hos meg i 2 uker når mine foreldre var bortreist, og da forsøket jeg å lære han en del ting. Det gikk veldig fint men med en gang jeg leverte han tilbake til foreldrene mine, så følger de ikke opp det jeg har lært han og han er tilbake til sitt gamle.

Jeg vet at min far aldri har gjort han noe vondt. Er nesten han som er den snilleste (og min mor som er «matmoren» deres😅). 
men skal jobbe med det @Tabris har skrevet ang.matsituasjon👍🏻 + dere andre!

Først, legg fra deg den "sjef" tankegangen. Hunder lever i løse, sosiale grupper uten en leder. De har blitt avlet til å ville glede mennesker, og er også veldig bevisst på at vi er en kilde til de viktigste ressursene (mat, aktivisering, kos, kjærlighet, lek etc). Hunder tenker ikke" sjef". De tenker "jeg vil være nær denne personen fordi de er en kilde til gode ting". Vi lærer de hva VI mener er god og dårlig atferd ved å belønne god atferd og avlede eller på annen måte vise at dårlig atferd ikke lønner seg.

Det betyr ikke at hunder vil finne seg i alt vi gjør med de. Noen hunder har et gemytt som gjør at de tar alt på strak arm, aldri utvikler ressursforsvar uansett miljø og generelt tolererer alt. Men mange hunder blir født med et gemytt hvor de har tendenser mot å føle usikkerhet rundt f.eks ressurser, og da kan de begynne å ressursforsvare i "feil" miljø (det vil si, om eier ikke aktivt og tidlig går inn for å unngå at dette utvikler seg). Noen hunder utvikler ressursforsvar uansett. Gener er ekstremt viktig i hvordan en hund blir, og man kan være knallflink som eier og gjøre 'alt rett', og likevel se atferdsproblemer i hunden.

Din yngste hund har ting som har kommet frem over tid. Det betyr ikke at du ikke har vært en god hundeeier, det betyr kun at du nå må tilegne deg litt mer informasjon om hundepsykologi, signaler og trening for å kunne jobbe vekk disse uønskede atferdene. Det vil du klare fint. 

Når det kommer til knurring på far; Det kan være så enkelt som at han klapper på feil måte, klapper for lenge om gangen, eller kanskje han har klappet hunden for mye ute på tur, når hunden har vært opptatt med andre ting og har følt at klappingen har vært en irritasjon når han prøver å lukte på en urinflekk etter en tispe.

Min yngste hund er langt mer komfortabel med min mor enn min far. Min mor setter seg på kne når de møtes. Hun klør henne lett på rumpa når hun gir kos. Hun følger min 5 sekund regel (min yngste hund sliter med å gå vekk fra situasjoner hun ikke er komfortabel i. Hun kan be om kos, men plutselig føler hun at det blir for mye. Istedenfor å gå vekk, blir hun stående stiv og slikker seg rundt munnen. Til slutt vil hun knurre. Jeg har derfor en 5 sekunder regel når det kommer til venner og familie: gi henne kos i 5 sekunder, også dra vekk hendene og vent. Hun vil enten trave vekk, eller så vil hun be om mer kos. Denne regelen gjør at hun føler at hun har mer kontroll, og det gir henne en trygghet, som igjen betyr at hun sjeldnere blir usikker når hun får kos). 

Min far er litt mer hardhendt i kosen, og noen ganger glemmer han 5 sekunder regelen. Dette gjør at hun generelt er litt mer usikker når de har en interaksjon. Han er kjempesnill og veldig god med henne, men denne lille tingen gjør at hun har knurret på han et par ganger. Noen hunder er selektive, sånn sett.

Sjekk ut Five by Five Canine på tiktok. De har masse flotte videoer om hundens kroppsspråk med eksempler, og veldig mange av de er nettopp på det med å bli kost på. Man får nesten litt bakoversveis over hvor subtil hundens kroppsspråk kan være, men det er utrolig gøy å lære mer om det, og begynne å se på interaksjonene med sine egne hunder.  

https://vm.tiktok.com/ZGeAcG2ey/

Anonymkode: c1123...5bb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden gir signal når den knurrer, den trenger ikke å være aggressiv - men det er et signal om «back off». Hvordan er det rundt hunden når den spiser? Er det stille og rolig, eller mye støy/folk som kan føre til stress hos hunden? 
Ikke la barna gi hunden godbiter dersom han er usikker, da vil hunden bli «tvunget» nærmere det som den er redd for. Kast heller godbit på bakken så nær som hunden synest at det er ok. Det kan være kloss i deg i starten, og så må en jobbe seg gradvis nærmere. Ikke la folk klappe hunden på hodet, det kan oppleves som truende.  Det er store krav til en familiehund, og ikke alle hunder trives med det men har behov for mer ro og trygge rammer for å være trygg.

Anonymkode: b663b...01e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har mer naturlig dominans enn kvinner, dette kan være årsaken til at han reagerer som han gjør på faren din. Min ene kan knurre på mannlige veterinærer, men aldri kvinnelige, selv om behandlingen han får av kvinnene er vondere. 

Anonymkode: ca66e...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...