AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Del Skrevet 23. februar 2024 Hei. Er ei 22 år gammel jente. Gjennom hele oppveksten har jeg alltid hatt masse venner og vært populær osv og ting har gått veldig bra. Når jeg ble eldre mista jeg dessverre mine gode venninner fra ungdomsskolen osv, fordi jeg begynte å henge med feil folk som jeg trodde var snille men som brukte mye rus og var psykiske syke og veldig ustabile. De virka helt friske utad, og når jeg hang med dem mista jeg enda flere av mine ekte gode venninner. Har selvfølgelig kutta ut disse rusfolkene og har ingenting med de å gjøre. Men, den senere tiden har jeg funnet ut av at nesten alle venninnene jeg har er falsk, spesielt hun ene som jeg regna som søstra mi, som en av mine nærmeste, vi har kjent hverandre siden 1 klasse og jeg trodde hun var bestevenninna mi, men tydeligvis ikke , hun har svikta meg, vært slem med meg og vist at hun ikke er en ekte venn. Så, føler meg veldig ensom for tiden har ikke noe mange , og føler det er vanskelig å bli kjent med noen nye jenter nå som jeg er i voksen alder liksom, bor også i en av de største byene. Og føler meg så ensom uten kjæreste, alt er bare tomt. Datet en fantastisk fyr og vi møttes og det og alt var bra, men plutselig sa han at han mista interessen. Jeg er heller ikke på noe dating apper eller tinder, det er ikke noe for meg. Er en veldig rolig jente, trener styrke daglig , veldig glad i å lese , leser mye, og er også veldig lite på byen. Så vanskelig å bli kjent med noen nye..:( flere som er i samme båt? ❤️ Som føler seg veldig ensomme? Anonymkode: bb8d2...49b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Del Skrevet 23. februar 2024 Når du skriver at du bor i en av de største byene, er det mange steder man kan gå til uten å nødvendigvis være en festløve; for eksempel i kantinen på et universitet kan man sikkert komme i snakk med noen, og kanskje bli bedre kjent med vedkommende. Andre steder som kulturhus eller biblioteker er også steder der man kan møte folk som har lyst til å slå av en prat; bibliotekene der jeg bor har forskjellige arrangementer, og når du skriver at du liker å lese, kunne kanskje en lesesirkel være noe ...? Musikk er også en fellesnevner der man kan bli kjent med nye mennesker, og både konserter og festivaler er steder der man møter mange med felles interesse, noe som i enda større grad gjelder hvis man spiller et instrument selv - da jeg spilte i rockegruppe sammen med vennene mine, var dette en døråpner til et sosialt liv; en musiker sitter aldri alene. Dette med at man er avhengig av å glane på en skjerm for å bli kjent med andre, er en myte; det finnes mange måter å møte nye folk på, eller bli kjent med dem i det virkelige, analoge livet. Skriver du noe selv, som dikt eller kanskje noveller? Da kan man bli kjent med andre som også gjør det. Gamle venner kommer og går, men verden er stor, og den er fylt av flotte mennesker man ikke har blitt kjent med enda. Som Abraham Lincoln sa det: - Think of strangers as friends you not met yet. Ønsker deg uansett lykke til videre, og håper at du får en riktig fin helg. - B. Anonymkode: 990c4...0a5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når du skriver at du bor i en av de største byene, er det mange steder man kan gå til uten å nødvendigvis være en festløve; for eksempel i kantinen på et universitet kan man sikkert komme i snakk med noen, og kanskje bli bedre kjent med vedkommende. Andre steder som kulturhus eller biblioteker er også steder der man kan møte folk som har lyst til å slå av en prat; bibliotekene der jeg bor har forskjellige arrangementer, og når du skriver at du liker å lese, kunne kanskje en lesesirkel være noe ...? Musikk er også en fellesnevner der man kan bli kjent med nye mennesker, og både konserter og festivaler er steder der man møter mange med felles interesse, noe som i enda større grad gjelder hvis man spiller et instrument selv - da jeg spilte i rockegruppe sammen med vennene mine, var dette en døråpner til et sosialt liv; en musiker sitter aldri alene. Dette med at man er avhengig av å glane på en skjerm for å bli kjent med andre, er en myte; det finnes mange måter å møte nye folk på, eller bli kjent med dem i det virkelige, analoge livet. Skriver du noe selv, som dikt eller kanskje noveller? Da kan man bli kjent med andre som også gjør det. Gamle venner kommer og går, men verden er stor, og den er fylt av flotte mennesker man ikke har blitt kjent med enda. Som Abraham Lincoln sa det: - Think of strangers as friends you not met yet. Ønsker deg uansett lykke til videre, og håper at du får en riktig fin helg. - B. Anonymkode: 990c4...0a5 Tusen hjertelig takk for svar ❤️ gode råd her. Det med biblioteket var lurt, men er det mange på min alder på sånne arrangementer gjennom biblioteket da? Som er i 20 årene. Sånn lesesirkel høres gøy ut vært på noen festivaler og skal på en festival i sommer, så kanskje blir kjent med noen der ja er mange som går på treninga mi som jeg har lyst å bli kjent med av gutter og sånn men de virker bare opptatt av sitt. Ts Anonymkode: bb8d2...49b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
. Anonym. Skrevet 23. februar 2024 #4 Del Skrevet 23. februar 2024 Jeg føler meg veldig ensom også, hver dag, av forskjellige grunner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er tungt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Del Skrevet 23. februar 2024 . Anonym. skrev (1 minutt siden): Jeg føler meg veldig ensom også, hver dag, av forskjellige grunner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er tungt. Det er leit å høyre. Kva slags tiltak har du allereie gjort for å få bukt med einsemda? Anonymkode: d58d8...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 23. februar 2024 #6 Del Skrevet 23. februar 2024 Ensom jeg også spesielt etter far og mor gikk bort føler med deg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
. Anonym. Skrevet 23. februar 2024 #7 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er leit å høyre. Kva slags tiltak har du allereie gjort for å få bukt med einsemda? Anonymkode: d58d8...5f8 Har ikke gjort noe egentlig for jeg vet ikke hva jeg burde gjøre. Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Del Skrevet 23. februar 2024 Ensom her og. Singel og alene med barn, og "låst" til hjemmet hver kveld. Anonymkode: 83e3f...b83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Del Skrevet 23. februar 2024 Ensom er kanskje noe med tiden. Mye skjerm. Og det at mange er brutt opp fra rammer (bygda, familien) som før lot deg bli sett og hadde tilbud om sosial omgang. Det ligger mye ensomhet i et parforhold som knaker i sammenføyningene og barn som har utfordringer. Anonymkode: fe6ca...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen hjertelig takk for svar ❤️ gode råd her. Det med biblioteket var lurt, men er det mange på min alder på sånne arrangementer gjennom biblioteket da? Som er i 20 årene. Sånn lesesirkel høres gøy ut vært på noen festivaler og skal på en festival i sommer, så kanskje blir kjent med noen der ja er mange som går på treninga mi som jeg har lyst å bli kjent med av gutter og sånn men de virker bare opptatt av sitt. Ts Anonymkode: bb8d2...49b Det er lenge siden biblioteket var et sted for alvorstunge mennesker som sa "hyyyyysj" bare man åpnet munnen, så der finner man folk i alle aldre; på arrangementer spørs det hvilket arrangement dette er, men stort sett kan man vel si at på områder som har sammenheng med kunst og kultur tror jeg det er større mulighet til å komme i kontakt med folk enn for eksempel på et treningssenter - idag har man blitt så vant til å sitte med nesen i smarttelefonen og se på en skjerm at det å begynne å snakke med en fremmed virker rart; folk lukker seg inne i sin egen sosiale boble der utenforstående ikke får adgang. Glemte i forrige kommentar å nevne film; hvis man skriver et filmmanus eller har en ferdig idé til en film, kan man bli kjent med nye mennesker; å lage en film som hobbyprosjekt krever ikke all verden og mer profft utstyr kan man enten låne eller bruke noe man har liggende. Samtidig trenger en film både skuespillere og andre som jobber bak kamera, og da har man noe å spørre om når man møter noen: "Hei, jeg holder på med et kreativt filmprosjekt om ..., og lurte på om du kanskje ville være interessert i å bli med." Teater er også en mulighet - selv har jeg spilt både hest og lik på scenen til BUL i et amatørstykke, og det var riktig morsomt. Man har også noe som kalles Laiv; dette er levende rollespill der man samles, og i løpet av én eller flere dager improviserer et teaterstykke, der man eksempelvis går et par hundre år tilbake i tid, eller lever seg inn i en verden med trollmenn og alver. Så bare man bruker fantasien uten å være redd for å prøve noe nytt, er mulighetene nærmest endeløse; selv delte jeg tidligere ut et par tusen oppmuntringslapper for å spre litt livsglede i Oslos triste gater, noe som ble tatt godt imot, mens andre legger igjen små, håndskrevne hilsener på steder der folk kan finne dem som en stille protest mot at samfunnet vårt er blitt så kaldt; i gamle dager sendte man flaskepost med en beskjed inni - som kanskje ble funnet flere måneder eller år senere i et annet land etter at havet hadde tatt flasken med seg. Vet ikke hvordan det er der idag, men land som Spania eller Italia var i alle fall kjent for å være langt mer spontane og varmere enn kalde Norge, der det å for eksempel å forsøke å starte en samtale på en bussholdeplass blir sett på som unaturlig og påtrengende; alle stirrer på hver sin skjerm, har nok med seg selv, og den som våger å åpne munnen blir sett på som en krysning av en psykiatrisk pasient og en potensiell mistenkt i en islandsk krimserie. Men, men. Verden er som tidligere nevnt full av flotte mennesker man ikke har blitt kjent med enda, slik som i denne fortellingen i eventyret om Pingu og vennene hans, der Rollo ikke kjenner igjen tvillingbroren sin, og Julenissen blir tatt for å være en skurk fra Star Wars. Fortsatt riktig god helg. - B. Anonymkode: 990c4...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Del Skrevet 24. februar 2024 Det har aldri vært enklere å møte og bli kjent med mennesker enn det er nå, så jeg sliter med å forstå hvorfor andelen av ensomhet er så høy. Stor tilgang på tilbud, og flere sosiale arenaer. Lurer nesten på om det er for mange sosiale tilbud. Ensomhet er noe man kan få bukt med, hvis man tar ansvar og jobber seg ut av det. Det er et valg. Ønsker man å gjøre noe med situasjonen, eller velger man å bli værende i denne tilstanden. Anonymkode: d5792...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Del Skrevet 24. februar 2024 Jeg har blitt kjent med de fleste venninnene mine erter at jeg var på din alder Vis jobb, via skole, via venner, via fritidsinteresser og barn. Går du på skole, har du jobb? Ofte lettest å finne venner der når man er ung, du er jo i en alder da «alle» er uetablerte og fleksible og åpne for nye ting. Folk flytter til og fra, og åpner seg for nye vennskap. Fint at du trener, men å trene styrke på studio er ikke særlig sosialt. Kanskje du kan finne deg en hobby som innebærer fysisk akribitet? Klatring, buldring, Røde Kors hjelpekorps? Anonymkode: f37c8...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har aldri vært enklere å møte og bli kjent med mennesker enn det er nå, så jeg sliter med å forstå hvorfor andelen av ensomhet er så høy. Stor tilgang på tilbud, og flere sosiale arenaer. Lurer nesten på om det er for mange sosiale tilbud. Ensomhet er noe man kan få bukt med, hvis man tar ansvar og jobber seg ut av det. Det er et valg. Ønsker man å gjøre noe med situasjonen, eller velger man å bli værende i denne tilstanden. Anonymkode: d5792...cd4 At man har 419 venner på Facebook, er ikke synonymt med ekte vennskap. At noen er aktiv på sosiale medier, er heller ikke synonymt med at man vil få kontakt med menneskene bak skjermen i det virkelige livet. Har på følelsen av at folk er blitt mer lukket nå enn før når mange lever livet sitt gjennom skjermen, så det å påstå at ensomhet er noe man velger og legge ansvaret for dette på de som føler seg ensomme, synes jeg blir fullstendig feil - det blir som når en rik person forteller at fattige selv har ansvaret for at de er fattige med alle mulighetene som finnes for å tjene penger. Et eksempel på hvordan skjermbruken skaper ensomhet og lukker dører som tidligere var åpne, ser man hos barn; der barn i gamle dager bare kunne gå ut på lekeplassen og møte halve nabolaget på løkka, er lekeplassene og fotballøkkene idag tomme og overgrodd, og barna sitter foran skjermene mens de venter på å bli fraktet til en lukket aktivitet som er forbeholdt dem som kan betale for dette. Det at man møter og omgås mange er heller ikke synonymt med at man har venner som man kan stole på og betro seg til; for å sitere Janis Joplin: - On stage, I make love to 25,000 different people, then I go home alone. For min del klarer jeg meg. Men ikke alle gjør det, og jeg har full forståelse for mennesker som føler seg ensomme i dagens samfunn. - B. Anonymkode: 990c4...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har aldri vært enklere å møte og bli kjent med mennesker enn det er nå, så jeg sliter med å forstå hvorfor andelen av ensomhet er så høy. Stor tilgang på tilbud, og flere sosiale arenaer. Lurer nesten på om det er for mange sosiale tilbud. Ensomhet er noe man kan få bukt med, hvis man tar ansvar og jobber seg ut av det. Det er et valg. Ønsker man å gjøre noe med situasjonen, eller velger man å bli værende i denne tilstanden. Anonymkode: d5792...cd4 Hvor møter man folk? Når jeg er ute på ting holder alle seg til "sin" gjeng. Og selv om man havner i prat med folk ofte betyr det jo ikke at man blir venner? Anonymkode: 83e3f...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå