Mardina Skrevet 23. februar 2024 #21 Del Skrevet 23. februar 2024 Folk med Asperger er forskjellige. Jeg er sammen med en mann som fikk diagnosen i godt voksen alder. Han sliter hovedsakelig med det sosiale, men ellers er det ikke så mye som skulle tilsi at han har Asperger 😊 Vi har vært sammen i 9 år nå og har det bra sammen 😊 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #22 Del Skrevet 23. februar 2024 Mardina skrev (7 minutter siden): Folk med Asperger er forskjellige. Jeg er sammen med en mann som fikk diagnosen i godt voksen alder. Han sliter hovedsakelig med det sosiale, men ellers er det ikke så mye som skulle tilsi at han har Asperger 😊 Vi har vært sammen i 9 år nå og har det bra sammen 😊 Da spørs det om han har Asperger. Anonymkode: 007fc...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #23 Del Skrevet 23. februar 2024 Du beskriver min x her. Han hadde Asberger, og det var hovedårsaken til bruddet. han greide heller ikke å forholde seg til mitt barn som etterhvert ble veldig utrygg ved ham. Er sjeleglad jeg ikke fikk felles barn med han, (noe han ville) men han hadde blitt en grusom omsorgsperson rett og slett fordi han ikke greide å møte andre mennesker på følelsesmessige uttrykk. Anonymkode: a9079...fcc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #24 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må komme deg bort fra han! Et liv med en autist er dødfødt. Det er arvelig også. Han kommer aldri til å forstå deg og dine følelser. Han har asberger som er innenfor autismespekteret. Kom deg bort! Anonymkode: d6afb...eb1 Dette er en myte Anonymkode: 32dac...51e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #25 Del Skrevet 23. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er mange som får diagnosen som voksen, og jeg har faktisk lært mye på TikTok. Det høres flåsete ut, men førstehåndserfaringer man finner her er veldig verdifult for meg i allefall. Anbefaler for eksempel Pippa Hastings, som er veldig åpen og veldig flink til å forklare hvordan hun har det. Anbefaler også at dere sammen ser BBC-serien som ligger på NRK, tror den heter Autisme fra innsiden. Den er veldig fin. Men hvis dette forholdet skal fungere, så må han etterhvert erkjenne diagnosen (og faktisk få den). Hvis ikke kommer du til å bli sprø. Og spesielt om dere får barn, og han ikke kan relatere til dem i det hele tatt. Anonymkode: 34e61...34f TikTok er vel den største sprederen av motediagnoser. Husk at TikTok er den kinesiske statens psy-opsverktøy for å svekke vesten og gjøre våre unge til sjelvende bleke aspeløv som bare sitter dagen lang i mammas kjeller og scroller som en zombie. https://www.health.harvard.edu/blog/tics-and-tiktok-can-social-media-trigger-illness-202201182670 Anonymkode: 8af76...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 23. februar 2024 #26 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TikTok er vel den største sprederen av motediagnoser. Husk at TikTok er den kinesiske statens psy-opsverktøy for å svekke vesten og gjøre våre unge til sjelvende bleke aspeløv som bare sitter dagen lang i mammas kjeller og scroller som en zombie. https://www.health.harvard.edu/blog/tics-and-tiktok-can-social-media-trigger-illness-202201182670 Anonymkode: 8af76...c46 Nå må du ikke gå helt i konspirasjonskjelleren da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 23. februar 2024 #27 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da spørs det om han har Asperger. Anonymkode: 007fc...275 Han har papirer på at han har det 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #28 Del Skrevet 23. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Nå må du rulle inn......... Jeez. Anonymkode: 0ba98...616 Har du vært i et slikt forhold selv, siden du shamer andre som fo 4 hours ago, AnonymBruker said: Det går fint å være sammen med en som har Asperger hvis han ser det selv, og ikke tror at alt som går på tverke er partnerens feil. Sønnen min har Asperger, og han er både empatisk og omsorgsfull. Han har ikke kjæreste, og han er 25. Vet ikke om han ser for seg å kunne fungere i et forhold hvor man ikke kan være 100% seg selv. Skal du være sammen med denne mannen, så må du nok greie å leve med at gaflene og skeiene må ligge på rett plass. Da er det verre det at han ikke forstår følelsene dine, eller viser sine. Autisme er arvelig. Men hvis moren har Asperger, og har vansker relatert til omsorgsevne, så kan det ha gitt han mangler i oppveksten, slik at han ikke er så god på omsorg selv. (veldig mange med Asperger er glimrende foreldre. Det kommer HELT an på hvilke vansker de har, og hvor mye pedagogisk hjelp de fikk som barn, og OGSÅ hvilken oppvekst de hadde) Anonymkode: 6e324...066 eh... bare fordi sønnen din er en grei sønn betyr ikke det at han er en grei partner, som det går fint å å ha et forhold, hus,barn, og drive familien AS sammen med Anonymkode: ae75e...b96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #29 Del Skrevet 23. februar 2024 Det finnes bøker og støttegrupper på engelsk for neurotypiske med autistiske partnere, og parterapeuter som spesialiserer seg på å hjelpe slike par. Se om du kjenner deg igjen i det som er beskrevet her: https://asdmarriage.com Anonymkode: ae75e...b96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #30 Del Skrevet 24. februar 2024 Anbefaler denne: Fin dokumentar om Tv-personligheten Chris Packham. Anonymkode: b46da...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #31 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TikTok er vel den største sprederen av motediagnoser. Husk at TikTok er den kinesiske statens psy-opsverktøy for å svekke vesten og gjøre våre unge til sjelvende bleke aspeløv som bare sitter dagen lang i mammas kjeller og scroller som en zombie. https://www.health.harvard.edu/blog/tics-and-tiktok-can-social-media-trigger-illness-202201182670 Anonymkode: 8af76...c46 Mange flotte kontoer om autisme på TikTok ❤️ Det har vært den største hjelpen for meg, som fikk diagnosen i voksen alder. Anonymkode: b46da...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #32 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da spørs det om han har Asperger. Anonymkode: 007fc...275 Hvorfor spørs det om det? Anonymkode: 68cdc...592 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #33 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor spørs det om det? Anonymkode: 68cdc...592 Fordi det stort sett bare er det sosiale han sliter med, og ellers er det ikke mye som skulle tyde på at han har asperger. Jeg mener det må mer til enn å bare slite sosialt for å virkelig ha asperger slik jeg ser det. Ja, jeg vet jeg provoserer litt nå, men føler jeg må utfordre det litt. Anonymkode: 007fc...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #34 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det stort sett bare er det sosiale han sliter med, og ellers er det ikke mye som skulle tyde på at han har asperger. Jeg mener det må mer til enn å bare slite sosialt Anonymkode: 007fc...275 Tja. Poenget med Asberger er at man tenker på en litt annen måte enn mange folk. Det å slite sosialt kommer eventuelt av at man ikke klarer å skjønne hvordan andre tenker. Et annet viktig symptom på Asberger er helt motsatt; å slite med å skjønner seg selv og ivareta seg selv fysisk og psykisk. En del synes feks dusj er litt ekkelt og at det lukter ekkelt (ny lukt) når man vasker huset. Selv om man ikke lenger sliter sosialt eller praktisk har man fortsatt Asberger, man bytter ikke hjerne. Anonymkode: 68cdc...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #35 Del Skrevet 24. februar 2024 On 2/23/2024 at 5:20 PM, AnonymBruker said: Hvs i alle dager skulle det hjelpe deg om han fikk den diagnosen??? Han vil jo bare akkurat den samme om han har asberger eller en asparges i lomma. En diagnose kan hjelpe omgivelser på å forstå dem bedre. Så du kan jo tilpasse deg asperger allerede nå. Klarer du det? Antakelig ikke. Så da hjelper det ingenting med diagnose Anonymkode: 1001f...1c2 Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Ikke noe sted skrev jeg at jeg krevde en diagnose. Han vil være den samme ja, men det kan også vært greit å vite hva slags type eller spekter han er på som igjen kan gi en pekepinn på hva man kan jobbe med. De der evige spørsmålstegnene dine kan du spare deg for. Poenget ditt ble ikke bedre av den grunn. Anonymkode: 266bb...927 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #36 Del Skrevet 24. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Tja. Poenget med Asberger er at man tenker på en litt annen måte enn mange folk. Det å slite sosialt kommer eventuelt av at man ikke klarer å skjønne hvordan andre tenker. Et annet viktig symptom på Asberger er helt motsatt; å slite med å skjønner seg selv og ivareta seg selv fysisk og psykisk. En del synes feks dusj er litt ekkelt og at det lukter ekkelt (ny lukt) når man vasker huset. Selv om man ikke lenger sliter sosialt eller praktisk har man fortsatt Asberger, man bytter ikke hjerne. Anonymkode: 68cdc...592 Jeg vet ikke om du leste hva jeg faktisk skrev for der står mye annet, det sosiale kommer faktisk ganske langt ned. Hjelper å lese hele teksten. Anonymkode: 266bb...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #37 Del Skrevet 24. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Ikke noe sted skrev jeg at jeg krevde en diagnose. Han vil være den samme ja, men det kan også vært greit å vite hva slags type eller spekter han er på som igjen kan gi en pekepinn på hva man kan jobbe med. De der evige spørsmålstegnene dine kan du spare deg for. Poenget ditt ble ikke bedre av den grunn. Anonymkode: 266bb...927 "Man"? Du vil at han skal jobbe med å endre seg. Lykke til med det. Anonymkode: 1001f...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #38 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg vet ikke om du leste hva jeg faktisk skrev for der står mye annet, det sosiale kommer faktisk ganske langt ned. Hjelper å lese hele teksten. Anonymkode: 266bb...927 Man får som regel diagnosen hvis man har problemer man søker hjelp for, men man har Asperger også om man ikke har store problemer. Det er grunnleggende sett en hjernevariasjon, ikke en sykdom. Anonymkode: 68cdc...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #39 Del Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): "Man"? Du vil at han skal jobbe med å endre seg. Lykke til med det. Anonymkode: 1001f...1c2 De må vel jobbe med sitt samliv som par. Slik alle par må. Men diagnosen kan gi noen tips, og visse rettigheter, for begge. Anonymkode: 68cdc...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #40 Del Skrevet 25. februar 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: "Man"? Du vil at han skal jobbe med å endre seg. Lykke til med det. Anonymkode: 1001f...1c2 Herregud du forstår jo ikke hva du leser en gang. Når en skriver "man" så referer en til noen, ikke nødvendigvis han, og dersom det er ment å være mann, så kan jeg såpass norsk at jeg skriver det med to nn. Når du ikke vet hva du leser eller hva som er ment så har du heller ikke noe med å kommentere. Anonymkode: 266bb...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå