Gå til innhold

Kjærester - fordeling av inntekter airbnb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min ble sammen for 4 måneder siden. Før vi ble sammen hadde jeg planlagt å leie leiligheten min ut på airbnb i januar og februar for å spe på inntekten ettersom renteutgiftene har økt. Mens leiligheten var utleid var planen å bo hos min far.

Kjæresten min sa at jeg heller kunne bo hos han og at det var en bonus å ha meg boende disse to månedene. Jeg sa ja og tenkte at dette ville være en fin prøvelse for et evt. samboerskap i fremtiden og sa at vi kunne bruke deler av airbnb-inntekten (17 000 kr) til å dekke en ferie sammen i sommer som vi allerede har bestilt. I dag sa han til meg at han forventet at vi delte inntektene fra Airbnb likt mellom oss siden jeg tross alt har bodd hos han og at han ønsket å få halvparten utbetalt.

Kjæresten min har ikke engasjert seg i Airbnb-delen. Jeg har brukt tid på å ta imot gjestene, vasket mellom hver gang og gjort innkjøp av utstyr (ekstraseng, dyner, sengetøy, vaskeutstyr mm.). 

Jeg trodde vi var enige og at alt var greit. Nå er jeg usikker på hva jeg skal si til dette og hvordan vi på en rettferdig måte kan fordele inntekten. Nedenfor er regnestykket for det jeg har fått inn disse to månedene.

Inntekt (etter skatt) 32 000 kr

Utgifter ca. 5000 kr

Sum 27 000 kr

Anonymkode: 5c6c2...68f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bedt ham klappe igjen, og dratt til min far istedet. 

Anonymkode: 47570...380

• Liker 32
  • Nyttig 15
Skrevet

ja, bo heller hos din far.

Anonymkode: 300ee...967

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Dratt til far. Dette var jo ikke avtalen dere imellom? Det var han som tilbydde deg å bo hos han.  

om du vil bli boende og dele fortjenesten, må du skrive timer/kjøring på arbeidet ditt. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

...å her har du fått en smakebit på hvordan det er å bo og ha avtaler sammen med han 😑

Du leier ut din leilighet for å spe på din økonomi, og det var han klar over, så hvorfor forventforventer han å få noe av dette? Å han har ikke bidratt med noe i denne samenhengen engang.

Hadde ikke gitt han ei krone av fortjenesten. Tar det som en selvfølge at du har bidratt og betalt din del av mat osv mens du har bodd hos han.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde jeg aldri godtatt. Men jeg hadde bidratt noe med utgifter til strøm og selvfølgelig mat disse to mnd. Det var hans forslag og du hadde tross alt et gratis alternativ!!

Anonymkode: 5a2d5...660

• Liker 13
  • Nyttig 5
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Skjønner ikke dette. Du skal dekke deler av ferie og han skal ha halvparten? Om han skal ha noe, så skal han ha litt for at du har bodd hos ham i de to ukene, men ellers skal han da ikke ha noe som helst. Du gjør jo ikke dette for å bli rik, men for å demme opp for en økonomisk vanskelig tid. Han høres ut som en tosk!

Skrevet

For en sleiping. Løp.

Får du barn med han og dere flytter fra hverandre blir det baluba om hvert eneste plagg barnet trenger.

Anonymkode: 15d58...95b

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Her får du ikke bare en prøvesmak på hvordan det er å bo med han, men også en øvelse i å rette ryggen og stå opp for deg selv! 
Dette er DINE penger 100% og de skal overhodet ikke deles. 
hadde heller ikke betalt ekstra på ferien deres!! 
Dette forutsetter at du har betalt din del av mat og strøm mens du har bodd hos han selvfølgelig. 

Anonymkode: 459a0...e73

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Han er av typen "egen kalkulatormetode".

Anonymkode: 15d58...95b

• Liker 4
Skrevet

AiAiAi, dette lover ikke godt 😳 

Dersom han har tilbudt deg å bo hos han, vel vitende om at du kunne bodd gratis hos far, når hensikten var å spe på inntektene dine, og i etterkant ber om halvparten? For en leilighet han ikke har noe økonomisk ansvar for? Nope! 
Da ville jeg bodd hos far likevel, og til og med trukket tilbake tilbudet om å bruke deler av pengene til felles ferie, makan til frekkhet.. Det ville vært mer naturlig å be deg bistå med 50% av budsjettet til mat, da det sikkert vil øke de neste to månedene.  

Anonymkode: bc074...149

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjæresten min sa at jeg heller kunne bo hos han og at det var en bonus å ha meg boende disse to månedene. Jeg sa ja og tenkte at dette ville være en fin prøvelse for et evt. samboerskap i fremtiden og sa at vi kunne bruke deler av airbnb-inntekten (17 000 kr) til å dekke en ferie sammen i sommer som vi allerede har bestilt. I dag sa han til meg at han forventet at vi delte inntektene fra Airbnb likt mellom oss siden jeg tross alt har bodd hos han og at han ønsket å få halvparten utbetalt.

Han er temmelig grådig av seg. Er du sikker på at en slik holdning er greit for deg i det lange løpet??

Anonymkode: 300ee...967

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye betaler du i leie hos han? 

Hvordan fordeler dere fortløpende variable utgifter i hverdagen? 

Anonymkode: 0da62...733

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke greit. Det er dine penger. Jeg ville ikke satset på et langvarig forhold med denne mannen. 

Anonymkode: 836af...577

Skrevet

Nei!

Om han ville ha penger for at du skulle bo hos ham i 2 mnd så måtte han sagt det FØR du flyttet inn hos ham. Du hadde jo et annet sted å bo. Ikke la deg manipulere av at folk sier at du ikke skal bo gratis. Du har jo til og med foreslått å spandere ferie på ham, du er raus og han er grisk og urimelig.

Han kunne lagt frem denne ideen fra starten av sånn at du visste hva du hadde å forholde deg til og kunne planlagt med ham og fordelt arbeid og slikt om han ønsket at det skulle være noe form for felles prosjekt og du også ønsket dette.

Anonymkode: e1f79...f0d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Men betaler du for å bo hos han da?

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, Snublefot62 said:

Det er jo helt irrelevant siden han ikke sa noe om dette da han ba henne flytte inn og hun ikke måtte flytte inn der. Man kommer ikke i etterkant og krever leie av folk man har invitert på besøk.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg usikker på hva jeg skal si til dette 

Du skal si at dere ble enige om: 

38 minutter siden, AnonymBruker said:

at vi kunne bruke deler av airbnb-inntekten (17 000 kr) til å dekke en ferie sammen i sommer som vi allerede har bestilt.

Og at det er dette du har tenkt å gjennomføre. 

Endret av Kristin70
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Snublefot62 said:

Og, han forventer 13500kr månedsleie, innkrevd i etterkant, for at kjæresten bodde hos ham?

Hun har jo faktisk tilbudt ham å dekke 8500 kr av en ferie for ham, det er raust og burde være mer enn nok betaling for å bo i noen andres leilighet et par måneder sammen med dem.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg og kjæresten min ble sammen for 4 måneder siden. Før vi ble sammen hadde jeg planlagt å leie leiligheten min ut på airbnb i januar og februar for å spe på inntekten ettersom renteutgiftene har økt. Mens leiligheten var utleid var planen å bo hos min far.

Kjæresten min har ikke engasjert seg i Airbnb-delen. Jeg har brukt tid på å ta imot gjestene, vasket mellom hver gang og gjort innkjøp av utstyr (ekstraseng, dyner, sengetøy, vaskeutstyr mm.). 

Jeg trodde vi var enige og at alt var greit. Nå er jeg usikker på hva jeg skal si til dette og hvordan vi på en rettferdig måte kan fordele inntekten. Nedenfor er regnestykket for det jeg har fått inn disse to månedene.

Inntekt (etter skatt) 32 000 kr

Utgifter ca. 5000 kr

Sum 27 000 kr

Anonymkode: 5c6c2...68f

Altså, dette blir dumt. HAN ønsket å ha deg boende, i stedet for å bo hos din far. Nå forventer han å få masse penger for at du bor der. Når du egentlig hadde lyst til å flytte til din far, dere hadde ingen avtale om leie eller deling av inntekter før du flyttet inn. Han ønsker å utnytte deg økonomisk. Jeg hadde forlatt en slik mann. 

Anonymkode: 1e871...bbc

• Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...