Gå til innhold

Carnivore diett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 14.16):

Hvordan lukter det? Høres ikke spesielt sunt ut.

Anonymkode: d8a2e...f28

Ekspander  

Ikke meg du spør, men man kan få veldig vond lukt pga dehydrering når man spiser slik. Dette skjer fordi man mister elektrolytter pga ingen/lite karbohydrater. Karbohydrater holder nemlig på væske. Derfor veldig viktig å drikke elektrolytter og bruke nok salt i maten, samt drikke nok vann. 

Anonymkode: 67eb5...027

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 14.12):

Jeg hadde det fantastisk da jeg spiste carnivore. Men jeg er sårbar for høyt kolesterol så jeg fikk kolesterol på 12! Av det dessverre. Gikk ned igjen til 8 på et par uker, da jeg sluttet. Mistenker kunstig høyt kolesterol grunnet lav østrogen og div. andre årsaker så prøver å nøste opp i det først, så prøver jeg på nytt. Kanskje ikke full-caernivore men carnivore basert..

Anonymkode: f5a27...cf2

Ekspander  

Marit Kolby og kolleger har en teori som de har fått publisert i store medisinske tidsskrifter på hvorfor kolesterolet øker for noen når de spiser mer mettet fett og nyere forskning ser ut til å bekrefte teorien. Helsedirektoratet følte seg truet av teorien og svarte på teorien og følte at de hadde skutt den ned, men Kolby og kolleger svarte bra på den igjen.

Teorien går ut på at hvis man spiser mye umettet fett så blir celleveggene ustabile og kroppen bruker kolesterol for å stive opp veggen. Kroppen bruker det fettet man spiser i celleveggene. Hvis man spiser mer mettet fett, så blir dette stabile fettet brukt til celleveggene og man får mer stabile cellevegger og trenger ikke å stive dem opp med kolesterol. Og dette har ingen effekt på hjertesykdom, så altså kolesterolnivået i blodet har lite å si for hjertesykdom. 

Fra nyere forskning vet vi at det er inflammasjon som er hovedårsaken til hjertesykdom, ikke kolesterol. Noen av carnivore-guruene har også fått forhøyet kolesterol, men de finnes ikke bekymret for det. Flere av dem har til og med sjekket åreforkalkning etter flere år med carnivore og høyt kolesterol og de hadde absolutt ingen åreforkalkning.

Anonymkode: 99fcc...b70

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 22.04):

TS her! Kroppen min takket det ikke, og jeg kastet inn håndkle etter 2 mnd. Men mannen min trivest veldig godt på det, og lever på streng carnivore sider april. Så middagskosen er ikke det samme her lengre🙃 Og gud hjelpe meg ketose ånden er døden, og jeg tvinger han til å gå ut av ketose med en gang😂 

Anonymkode: 85cb9...778

Ekspander  

Be mannen din prøve å spise mer fett. Ketoseånde kan være et tegn på at han spiser for magert.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 20.30):

Carnivore er ikke en kortvarig diett. Det er et sunt kosthold man kan leve med hele livet. Er man besatt av kosthold, så er man besatt av kosthold. Det er personen og ikke kostholdet sin feil. Carnivore kurerer ikke alt, men det er mange "ukurerbare" sykdommer som folk rapporterer at kostholdet har kurert. Over 1000 suksess-historier her.

Ekspander  

Hvem som helst kan hevde at de har blitt kurert av det ene eller andre fordi de kun spiser animalske produkter, men det vil aldri være noe pålitelig kilder. 

Anonymkode: d2a55...625

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 18.02):

Hvem som helst kan hevde at de har blitt kurert av det ene eller andre fordi de kun spiser animalske produkter, men det vil aldri være noe pålitelig kilder. 

Ekspander  

Du var veldig bastant her. Er ikke studier og artikler publisert i anerkjente medisinske tidsskrifter pålitelige kilder?

Et kjapt søk her og jeg fant flere.

IBD (inflammatorisk tarmsykdom) er en samlebetegnelse der ulcerøs kolitt og crohn's er de mest vanlige av dem. Keto og carnivore ga en universell forbedring hos alle. Verdt en lesing av alle de utrolig resultatene. De blir symptomfrie etter noen uker med carnivore og kan slutte på medisiner. Dette er mennesker som har levd med alvorlige tarmsykdommer i flere tiår.

Case report: Carnivore–ketogenic diet for the treatment of inflammatory bowel disease: a case series of 10 patients

Sitat

Results: We report on 10 cases of IBD responsive to ketogenic, mostly carnivore, diets. Clinical presentations were diverse, including six cases of UC and four of Crohn’s disease. Clinical improvements were universal, with clinical improvement scores ranging between 72 and 165 points on the IBDQ. Patients’ diets comprised mostly meat, eggs, and animal fats. Patients report their diets are pleasurable, sustainable, and unequivocally enhance their quality of life.

Conclusion: Ketogenic and carnivore diets hold promise for the treatment of IBD, including UC and Crohn’s disease. These cases are consistent with clinical literature that shows an inverse association between intestinal ketone levels and IBD activity, as well as the therapeutic effects of low residue elimination diets on colonic microbiota metabolism.

Ekspander  

Mange eksempler med migrene som har blitt kurert av keto og carnivore. 

Specifically formulated ketogenic, low carbohydrate, and carnivore diets can prevent migraine: a perspective

Sitat

In another example, a teenager presented with her mom. He had cyclical vomiting and irritable bowel syndromes. Given his strong reaction to any form of carbohydrate, he started a specifically formulated high protein medium fat carnivore diet, which he has been able to maintain now for over 5 years. He and his parents celebrated his success of passing the Marine’s Crucible last year

Ekspander  
  Sitat

Medications blunt the hypersensory neurons of the migraine brain by blocking how the brain normally functions. While this may help reduce migraine symptoms, these medications degenerate the brain to work at a lower level of sensitivity. Instead of reducing the sensitivity, thereby dulling the senses of the migraineur, we could simply support the migraine brain with the right nutrients to reduce the chance for an electrolyte imbalance and the ensuing migraine.

Ekspander  

SIBO (bakteriell overvekst i tynntarmen) ble kurert etter bare 4 uker med carnivore.

A Zero Carbohydrate, Carnivore Diet can Normalize Hydrogen Positive Small Intestinal Bacterial Overgrowth Lactulose Breath Tests: A Case Report

Sitat

Results: five patients that followed the carnivore diet for four weeks or longer tested negative for SIBO, and the one patient that only endured the diet for two weeks had a near complete eradication of her hydrogen elevation. Methane values were generally low both before and after the dietary treatment, but there was a significant decrease in patients 3 and 5.

Conclusions: The carbohydrate, zero fibre, carnivore diet shows great potential for being a readily available, cost-effective, and equally effective alternative treatment for SIBO. According to our observations it also results in better satisfaction after meals, decreases cravings for sweets and generate weight-loss in patients where it is needed.  

Ekspander  

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 11.03):

Marit Kolby og kolleger har en teori som de har fått publisert i store medisinske tidsskrifter på hvorfor kolesterolet øker for noen når de spiser mer mettet fett og nyere forskning ser ut til å bekrefte teorien. Helsedirektoratet følte seg truet av teorien og svarte på teorien og følte at de hadde skutt den ned, men Kolby og kolleger svarte bra på den igjen.

Teorien går ut på at hvis man spiser mye umettet fett så blir celleveggene ustabile og kroppen bruker kolesterol for å stive opp veggen. Kroppen bruker det fettet man spiser i celleveggene. Hvis man spiser mer mettet fett, så blir dette stabile fettet brukt til celleveggene og man får mer stabile cellevegger og trenger ikke å stive dem opp med kolesterol. Og dette har ingen effekt på hjertesykdom, så altså kolesterolnivået i blodet har lite å si for hjertesykdom. 

Fra nyere forskning vet vi at det er inflammasjon som er hovedårsaken til hjertesykdom, ikke kolesterol. Noen av carnivore-guruene har også fått forhøyet kolesterol, men de finnes ikke bekymret for det. Flere av dem har til og med sjekket åreforkalkning etter flere år med carnivore og høyt kolesterol og de hadde absolutt ingen åreforkalkning.

Ekspander  

Eller ganske enkelt: De som bryter ned fettet skikkelig i fordøyelsen får det ikke kaket på innsiden av blodårene. Mens de som har litt svakere fordøyelse får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 12.20):

Du var veldig bastant her. Er ikke studier og artikler publisert i anerkjente medisinske tidsskrifter pålitelige kilder?

Et kjapt søk her og jeg fant flere.

IBD (inflammatorisk tarmsykdom) er en samlebetegnelse der ulcerøs kolitt og crohn's er de mest vanlige av dem. Keto og carnivore ga en universell forbedring hos alle. Verdt en lesing av alle de utrolig resultatene. De blir symptomfrie etter noen uker med carnivore og kan slutte på medisiner. Dette er mennesker som har levd med alvorlige tarmsykdommer i flere tiår.

Case report: Carnivore–ketogenic diet for the treatment of inflammatory bowel disease: a case series of 10 patients

Mange eksempler med migrene som har blitt kurert av keto og carnivore. 

Specifically formulated ketogenic, low carbohydrate, and carnivore diets can prevent migraine: a perspective

SIBO (bakteriell overvekst i tynntarmen) ble kurert etter bare 4 uker med carnivore.

A Zero Carbohydrate, Carnivore Diet can Normalize Hydrogen Positive Small Intestinal Bacterial Overgrowth Lactulose Breath Tests: A Case Report

Ekspander  

Det er såpass få personer det er snakk om her til å kunne hevde at carnivore kan kurere både det ene og det andre, men med det sagt så gjelder min første påstand om at personlige historier hvor folk hevder det ene eller det andre er ikke en pålitelig kilde. Og folk hevder mye rart. Det er ikke lenge siden det var en annen tråd her om Carnivore hvor en person presterte å hevde at han hadde fått tilbake emaljen på tennene sine og at tannlegen også hadde sett det, men det er fysiologisk umulig for emaljen på tennene og komme tilbake når den først har forsvunnet så om det hadde stemt så hadde man funnes mange artikler om dette på nett for det hadde da ikke vært noe annet enn et rent mirakel.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 14.14):

Det er såpass få personer det er snakk om her til å kunne hevde at carnivore kan kurere både det ene og det andre, men med det sagt så gjelder min første påstand om at personlige historier hvor folk hevder det ene eller det andre er ikke en pålitelig kilde. Og folk hevder mye rart. Det er ikke lenge siden det var en annen tråd her om Carnivore hvor en person presterte å hevde at han hadde fått tilbake emaljen på tennene sine og at tannlegen også hadde sett det, men det er fysiologisk umulig for emaljen på tennene og komme tilbake når den først har forsvunnet så om det hadde stemt så hadde man funnes mange artikler om dette på nett for det hadde da ikke vært noe annet enn et rent mirakel.

Ekspander  

Kanskje det var dette h*n mente?

https://kidssmilesdental.com/blog/can-tooth-enamel-grow-back/#:~:text=Because tooth enamel does not,loss of your protective enamel.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 15.49):
Ekspander  

Nei det var det ikke. Vedkommende sa klart og tydelig at tannemaljen som hadde forsvunnet kom tilbake når vedkommende begynte å spise carnivore. Og som du selv kan lese helt i starten av artikkelen står det klart og tydelig at tannemaljen ikke vokser tilbake av seg selv da det er et dødt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 1.36):

Nei det var det ikke. Vedkommende sa klart og tydelig at tannemaljen som hadde forsvunnet kom tilbake når vedkommende begynte å spise carnivore. Og som du selv kan lese helt i starten av artikkelen står det klart og tydelig at tannemaljen ikke vokser tilbake av seg selv da det er et dødt materiale.

Ekspander  

Jeg trenger ikke lese artikkelen, jeg kom bare med et forslag om det kunne ha vært det personen hadde ment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tenkes om carnivore og barn? 

Anonymkode: e3237...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frank Tufano lagde en video for noen år siden på youtube om hvordan han mener carnivore nesten tok livet av han. Og han spiser kjøtt, men aldri mer carnivore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 12.57):

Frank Tufano lagde en video for noen år siden på youtube om hvordan han mener carnivore nesten tok livet av han. Og han spiser kjøtt, men aldri mer carnivore.

Ekspander  

Jeg er ingen forkjemper for carnivore selv, men jeg er veldig nysgjerrig på om han Tufano forstod viktigheten av hydrering og drikke elektrolytter/bruke mye salt. Man kan få alvorlige problemer hvis man ikke gjør det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 12.57):

Ekspander  

Han har hemokromatose, noe som ca 1 av 300 mennesker har. Dr Anthony Chaffee og Dr Shawn Baker har begge behandlet flere med hemokromatose og de blir faktisk bedre med et kosthold med mer jern. De sier selv at de ikke vet nøyaktig hvorfor, bare at de observerer at det skjer.

Dessuten er det et mye større problem med for lite jern. De fleste mangler jern. Å anbefale folk å holde seg unna carnivore pga mye jern blir som at man anbefaler alle å trene mindre fordi noen få overtrener.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 21.29):

Han har hemokromatose, noe som ca 1 av 300 mennesker har. Dr Anthony Chaffee og Dr Shawn Baker har begge behandlet flere med hemokromatose og de blir faktisk bedre med et kosthold med mer jern. De sier selv at de ikke vet nøyaktig hvorfor, bare at de observerer at det skjer.

Dessuten er det et mye større problem med for lite jern. De fleste mangler jern. Å anbefale folk å holde seg unna carnivore pga mye jern blir som at man anbefaler alle å trene mindre fordi noen få overtrener.

Ekspander  

Det var jo nylig et intercju med Ken Berry rundt bl.a dette med veldig høye nivåer av jern på carnivore. Håper jeg linker til riktig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 10.04):

Det var jo nylig et intercju med Ken Berry rundt bl.a dette med veldig høye nivåer av jern på carnivore. Håper jeg linker til riktig:

Ekspander  

Tittelen er click-bait. Han var ikke bekymret for jern i det hele tatt i videoen jo og forklarte hvordan normalområdene ikke nødvendigvis er de sunne nivåene. Det er bare basert på x antall normale folk og hvilke nivåer som er normale. Normalområdet er faktisk ikke basert på kun friske mennesker, og mange av dem har et usunt kosthold med mye korn. For eksempel ble øvre grense for normalområdet for c-peptid (viser hvor mye insulin kroppen har produsert i det siste) endret fra 0,7 til ca 1,5 (varierer litt etter hvilket laboratorium) etter en studie på hjertesyke middelaldrende menn... Det er ikke usannsynlig å tro at mange av disse hjertesyke middelaldrende mennene er insulinresistente... I stedet for å si at "oi, her har vi et problem i samfunnet", så endret de bare hva som defineres som normalt. Før var man "sannsynligvis insulinresistent" over 0,7 og "betydelig insulinresistent" over 1,0. Nå hever ikke de fleste leger et øyebryn av å se en c-peptid på godt over 1,0 fordi det er innenfor normalområdet.

I videoen sa han at litt høyt ferritin var han ikke bekymret for og det sannsynlig var det ikke noe problem. Og så sa han at hvis du hadde veldig høyt ferritin, så bør du få sjekket ferritinen igjen (det kan være andre faktorer som gjør det) og om du kanskje har hemokromatose. Har du hemokromatose, så bør man vurdere å gi blod til man finner ut av det.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 12.53):

Hva tenkes om carnivore og barn? 

Anonymkode: e3237...3d8

Ekspander  

At det er sunt. Mennesket har utviklet seg til å spise nesten utelukkende kjøtt, og det finnes noen få stammer som fortsatt er carnivore. Det finnes ikke ett eneste næringsstoff som vi trenger for god helse som man ikke får fra animalsk. Det er ulogisk å tro at barn plutselig nå skulle bli syke av et kosthold som mennesket og dens forfedre har hatt i ca to millioner år. Mennesket har ikke utviklet seg noe særlig siden jordbruksrevolusjonen kom og menneskene veldig plutselig ble kortere, feitere, syke og fikk dårlige tenner. Evolusjonen tar lengre tid.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig tydelige resultater fra forskning som viser at høyt inntak av rødt kjøtt øker risikoen for kreft. Forskning er vanskelig, men jeg mener at denne skal være tydelig sikker.

Jeg mistenker at årsaken til alle suksess-historier ikke handler om kjøttinntaket, men at man samtidig har kuttet ut alt det andre usunne - prosessert mat, f.eks sukker. Vi har samme suksess-historier på de som spiser kun plantemat, men også gjør det veldig nøye - kun råvarer.

Det er mye mye vanskeligere å spise rent og fullverdig på plantemat. Må ha mye kunnskap om hvordan få tak i alle aminosyrer, derfor er det MYE lettere å spise rent på kun animalt. En biff om dagen og man har (nesten) alt man trenger. Men jeg har lest at C-vitaminmangel på carnivore-diett kan bli alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 11.31):

At det er sunt. Mennesket har utviklet seg til å spise nesten utelukkende kjøtt, og det finnes noen få stammer som fortsatt er carnivore. Det finnes ikke ett eneste næringsstoff som vi trenger for god helse som man ikke får fra animalsk. Det er ulogisk å tro at barn plutselig nå skulle bli syke av et kosthold som mennesket og dens forfedre har hatt i ca to millioner år. Mennesket har ikke utviklet seg noe særlig siden jordbruksrevolusjonen kom og menneskene veldig plutselig ble kortere, feitere, syke og fikk dårlige tenner. Evolusjonen tar lengre tid.

Ekspander  

Jeg vil heller si at vi har utviklet oss til å bli altetende. Og det er stort forskjell på å overleve på en diett og å leve sunt og godt på en diett. Det ER for lite c- og b-vitaminer i kun kjøtt til at man kan kalle det sunt. Kanskje et nivå så man overlever (jeg vet ikke nok).

Likedan er det fult mulig å overleve på kun planter. Eneste vi mangler på kun plantemat er B-12 men som vi ville fått naturlig om vi faktisk spiste planter uvasket fra bakken.

Men menneskets fysikk tilsier også at vi må supplere med planter for å overleve. Vi er dårlige jegere rent fysisk, dog har vi en hjerne som kompenserer den dårlige fysikken, og at vi kan lage ild som kompenserer fra å mangle tannstell og munnen til rovdyr.

Jeg mener bare å si at evolusjonen kan ikke si om vi er utelukkende kjøtt- eller planteetere. I steinalderen spiste de nok alt som var å finne, som da var perioder med kjøtt, og perioder uten kjøtt.

Anonymkode: 44c64...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Eureka! skrev (På 20.1.2025 den 13.33):

Vi har veldig tydelige resultater fra forskning som viser at høyt inntak av rødt kjøtt øker risikoen for kreft. Forskning er vanskelig, men jeg mener at denne skal være tydelig sikker.

Jeg mistenker at årsaken til alle suksess-historier ikke handler om kjøttinntaket, men at man samtidig har kuttet ut alt det andre usunne - prosessert mat, f.eks sukker. Vi har samme suksess-historier på de som spiser kun plantemat, men også gjør det veldig nøye - kun råvarer.

Det er mye mye vanskeligere å spise rent og fullverdig på plantemat. Må ha mye kunnskap om hvordan få tak i alle aminosyrer, derfor er det MYE lettere å spise rent på kun animalt. En biff om dagen og man har (nesten) alt man trenger. Men jeg har lest at C-vitaminmangel på carnivore-diett kan bli alvorlig.

Ekspander  

Det med rødt kjøtt og kreft er ikke så tydelig som folk tror. Det man baserer dette utsagnet på er et politisk dokument fra WHO der de valgte å ekskludere mange studier som viste at rødt kjøtt ikke var kreftfremkallende, og de de valgte å inkludere var slettes ikke så entydige. https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer

rat-studies-in-WHO-report-on-meat-and-ca

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

Jeg er helt enig i at mange suksesshistorier uansett kosthold går ut på at man spiser renere. Men det er veldig mange eks-veganere som har fått helsa tilbake ved å spise carnivore. De spiste veldig rent og hadde veldig mye kunnskap om hvordan man skulle kombinere matvarer og likevel ble de etter hvert syke på et vegansk kosthold, for så å få helsa tilbake på et animalsk kosthold.

C-vitamin-mangel på carnivore er ikke en bekymring. Kjøtt har mer enn nok c-vitamin hvis man spiser bare det. Karbohydrater og c-vitamin konkurrerer i kroppen. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mindre c-vitamin tar du opp. Hvis du spiser tilnærmet 0 karbohydrater, så trenger man veldig lite c-vitamin fordi den ikke har konkurranse.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...