Gå til innhold

Hjelp! MÅ Tesla bli vasket børsteløs eller kan den bli vasket med børster?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å vaske bilen. Samboer sier det er høl i hue å vaske børsteløs pga prisen og at det maaange som vasker med børster - men dem hører man aldri noe om. 
Så hadde man de artiklene som sier det går ut over lakk og lykter.

Er det så ille som ^ sier, eller kan man vaske med børster?

(Ikke fortell meg at Tesla er rævva og at bensinbiler er så mye bedre. JEG spør om Tesla).

Anonymkode: 22a48...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Tesla spesiallakk som skiller seg fra øvrige biler? 

Hvis børstene er skitne vil det kunne gå ut over lakken, uansett bil. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil blir ikke ren uten børster, uansett hva slags bil det er.
Den ser grei ut, men kjenn med en finger over lakken = MØKK!  :opplyser: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, nordlending said:

Har Tesla spesiallakk som skiller seg fra øvrige biler? 

Hvis børstene er skitne vil det kunne gå ut over lakken, uansett bil. 

https://www.tocn.no/vask-og-bilpleie/#:~:text=Har du ikke vaskemulighet hjemme,skjør og får lettest riper.

«Har du ikke vaskemulighet hjemme, er det vaskehall som gjelder. Noen generelle råd for vaskehaller er følgende:

Går du for maskinvask; kjør kun i børsteløse vaskehaller. Spesielt den svarte lakken er skjør og får lettest riper. Multicolor hvit og rød er i den andre enden av skalaen, men ingen av lakkfargene er spesielt «glad» i børstevask.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og hørt man ikke skal vaske med børster på sort lakk. Har og hørt at noen sier Tesla har litt dårligere eller tynnere lag lakk men vet ikke om jeg tror på det 😄 Jeg har ikke pleid å bruke den børsten som er i selvvask-hallen men de gangene vi har vasket i vaskemaskin så har vi brukt vanlig program med børster. Tatt sjansen på noen riper. Vi vasker ikke bilen kjempeofte da, tenker det har litt å si også?

Anonymkode: 951b0...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forresten få sånn voksbehandling uttapå bilen så holder den mye bedre mot riper. Husker ikke hva det heter men er ikke kjempedyrt, vi så på det men så glemte vi det av. Google det :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket min med børster de 7 årene jeg har hatt den. Svart bil. Har ikke merket at den har tatt noen skade av det. 

Anonymkode: 42ce0...83d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har og hørt man ikke skal vaske med børster på sort lakk. Har og hørt at noen sier Tesla har litt dårligere eller tynnere lag lakk men vet ikke om jeg tror på det 😄 Jeg har ikke pleid å bruke den børsten som er i selvvask-hallen men de gangene vi har vasket i vaskemaskin så har vi brukt vanlig program med børster. Tatt sjansen på noen riper. Vi vasker ikke bilen kjempeofte da, tenker det har litt å si også?

Kjøpte bilen i fjor og har faktisk ikke vasket bilen siden da - følte ikke det var nødvendig :sjenert: Men nå er den møkkete så tenkte da at den trengte vask. Har en annen bensinbil med svart lakk og husker ikke sist den var til vask. Noen år siden tror jeg.
Men hvis du har brukt bilen i vanlig vaskehall med børster så burde det jo gå for min og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tesla går i oppløsning hvis du bruker børster...

Anonymkode: 636b6...d73

Jaha? Så når jeg kjører ut av vaskehallen så detter bilen fra hverandre? 

5 minutter siden, Anonyme-meg said:

Har vasket min tesla med børster i de to årene vi har hatt den, ikke hatt noe problemer. Den er blå. 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vasket min med børster de 7 årene jeg har hatt den. Svart bil. Har ikke merket at den har tatt noen skade av det. 

Kan jeg spørre hva man gjør før og under vasking av bilen? 😅 Har lest man skal sette i en modus, men fint å høre fra andre hva de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jaha? Så når jeg kjører ut av vaskehallen så detter bilen fra hverandre? 

Kan jeg spørre hva man gjør før og under vasking av bilen? 😅 Har lest man skal sette i en modus, men fint å høre fra andre hva de gjør. 

Eneste vi gjør er å felle inn speil. Ellers har jeg ikke gjort noe annet enn med andre biler. Hatt en rød telsa før den blå, vasket på samme måte uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

En bil blir ikke ren uten børster, uansett hva slags bil det er.
Den ser grei ut, men kjenn med en finger over lakken = MØKK!  :opplyser: 

Nøyaktig samme erfaring👍☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller har vel samme melding ang Audi.  

Tror de begge sliter i tilknytning til forbrukerkjøpsloven, men jeg husker ikke hvordan det gikk med den møller saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tesla går i oppløsning hvis du bruker børster...

Anonymkode: 636b6...d73

Ja, den er jo laget av økologisk materiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Anonyme-meg said:

Eneste vi gjør er å felle inn speil. Ellers har jeg ikke gjort noe annet enn med andre biler. Hatt en rød telsa før den blå, vasket på samme måte uten problemer. 

Det her står i brukermanualen for Y ser jeg. Trenger jeg virkelig alt det der? 👀

Når Model Y kjøres inn i en bilvask, lukker bilvaskmodus vinduene, låser ladeporten og deaktiverer vindusviskerne, Sentry Mode, Walk-Away-dørlåsen og lydsignaler fra parkeringssensorene. Aktiver ved å berøre Kontroller > Service > Bilvaskmodus. Kjøretøyet må stå stille og ikke lade aktivt.

Hvis du bruker en automatisk bilvask, holder Aktiver fri rulling kjøretøyet i Neutral og aktiverer fri rulling under hele vasken, mens Model Y hindres i å aktivere parkeringsbremsen hvis du forlater førersetet. Aktiver ved å trykke på bremsepedalen og berøre Aktiver fri rulling, eller skift gir til Neutral.

Bilvaskmodus deaktiveres hvis kjøretøyets hastighet overskrider 15 km/t eller ved å berøre Avslutt på berøringsskjermen.

Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model Y. Noen berøringsfrie bilvasker bruker kaustiske løsninger som over tid kan føre til misfarging på utvendig dekorkledning. Unngå bruk av såper og kjemikalier over pH 13. Hvis du er usikker, ser du på produktetiketten eller spør de ansatte ved bilvasken. Skader forårsaket av feilaktig vasking dekkes ikke av garantien.

ADVARSEL
Ved vask i en automatisk bilvask må du sørge for at kjøretøyet er låst. I tillegg må du unngå å bruke kontroller på berøringsskjermen som kan føre til at dører eller bagasjerom åpnes mens kjøretøyet vaskes. Eventuelle skader som forårsakes, dekkes ikke av garantien.

ADVARSEL
Sørg for at viskerne er slått av før Model Y vaskes, slik at du unngår fare for å skade dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg må aktivere bilvaskmodus som lukker vinduene, låser ladeporten og deaktiverer vindusviskerne, Sentry Mode, Walk-Away-dørlåsen og lydsignaler fra parkeringssensorene ved å berøre Kontroller > Service > Bilvaskmodus? 
Så må jeg ha bilen i Neutral under vasking?

Når bilen er ferdig vasket avsluttes Bilvaskmodus ved at jeg trykker på gassen eller trykker på Avslutt på berøringsskjermen? Jeg må ikke bruke kontroller på berøringsskjermen som kan føre til at dører eller bagasjerom åpnes mens kjøretøyet vaskes, sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke plettfri lakk, men har 2 km grusvei for å komme hjem. Vi har hatt den siste Teslaen i 7 år, og vasker enten hjemme eller i maskin med børster. Gjør ikke noe annet enn å sette bilen i P og skru av vindusviskere.

Anonymkode: 64ef9...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...