Agnesjenta Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 (endret) Kan noen forklare meg dette? Det henger jo ikke sammen. Energi er blitt/blir en kjempeknapp ressurs pga eksportkablene og etableringen av Datasenter ++. Feks nå i Skien, som de hadde om på Debatten i går. Dette vil selvfølgelig presse strømprisen ENDA høyere. (Og hva skjer når strømstøtten går ut, noen som vet om den blir forlenget?). Vi får hele tiden høre at vi må spare på energien, det kommer EU krav om oppgradering av energiklasse på bolig som vil koste millioner for mange huseiere. Bedriftene sliter med høye strømpriser, mange små og mellomstore bedrifter har lagt ned og flere vil komme. Etterspørselen til folket har stupt pga høy inflasjon (med vilje skapt av disse strømprisene). Så vi folket skal gjøre alt vi kan for å spare på energi slik at det kan eksporteres enda mer. Men HVORFOR skal det da bygges datasenter som bare i Skien vil bruke 5% av krafta i Norge?? Det er så viktig for "Det grønne skiftet" får vi høre. Men HVORFOR? Hvis det er så viktig å spare energi, er det ikke bedre å IKKE bruke den dyrebare energien på slike datasenter? Jeg vil heller klare meg uten kattevideoer enn uten jobb og bolig? Jeg vil bevare vår flotte natur, vil ikke ha hele Norge dekket av vindmøller og solceller! Er ikke velferden viktigere enn Facebook, Tik Tok, Kryptovaluta, digital valuta osv? Kutte ned på digitaliseringen for å heller bevare vår velferd? Og ikke kom og si at et Datasenter gir mange nye arbeidsplasser, for nei, de gjør ikke det. Det var bare noe de sa for å selge dette inn. Så kan man jo lure på hva i alle dager de trenger alle disse datasentrerene til. Det kan vel ikke være overvåkning og kontroll? Er det noen "faktasjekkere" her som kan svare meg? Eller nei, helst noen ærlige personer. Endret 23. februar 2024 av Agnesjenta . 4 3
miniomelett Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Jeg vet ikke svaret, men hiver meg på. Jeg syns også at internett er en søppelhaug av tiktok, facebook og annet møkk. Folk forstår heller ikke hvor mye lyd det blir fra et datasenter. Det blir en evig støyende summing. 2 1
KatteLatte Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 Et stort datasenter erstatter mange små. I stedet for at bedrifter lagrer dataene sine lokalt i små datarom, samles dataene i et større. Moderne datarom gir stordriftsfordeler, har moderne kjølingsteknologi, bedre fysisk sikring, og bruker mindre strøm enn mange små. Det blir som at en buss med 40 passasjerer gir mindre utslipp enn om 40 personer skulle kjørt personbil. 1 2
Isambard Skrevet 23. februar 2024 #4 Skrevet 23. februar 2024 Jeg synes datasenteret høres ut som galskap. I det store bildet er det nok positivt å erstatte flyreiser med Teams. Erstatte fysiske bøker og aviser med digitale. (Det er en vanvittig mengde papir/skog per år). Problemet er at mesteparten av båndbredden er videoer av kattepuser og annet fjas. Det med AI er en joker her. Det vil endre alt, men jeg vet ikke hvordan. 2
Agnesjenta Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2024 KatteLatte skrev (13 minutter siden): Et stort datasenter erstatter mange små. I stedet for at bedrifter lagrer dataene sine lokalt i små datarom, samles dataene i et større. Moderne datarom gir stordriftsfordeler, har moderne kjølingsteknologi, bedre fysisk sikring, og bruker mindre strøm enn mange små. Det blir som at en buss med 40 passasjerer gir mindre utslipp enn om 40 personer skulle kjørt personbil. Så de bruker ikke mer strøm altså?
Agnesjenta Skrevet 23. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2024 Isambard skrev (12 minutter siden): Jeg synes datasenteret høres ut som galskap. I det store bildet er det nok positivt å erstatte flyreiser med Teams. Erstatte fysiske bøker og aviser med digitale. (Det er en vanvittig mengde papir/skog per år). Problemet er at mesteparten av båndbredden er videoer av kattepuser og annet fjas. Det med AI er en joker her. Det vil endre alt, men jeg vet ikke hvordan. Jeg kan godt klare meg uten A1 også jeg. 1
miniomelett Skrevet 23. februar 2024 #7 Skrevet 23. februar 2024 KatteLatte skrev (48 minutter siden): Et stort datasenter erstatter mange små. I stedet for at bedrifter lagrer dataene sine lokalt i små datarom, samles dataene i et større. Moderne datarom gir stordriftsfordeler, har moderne kjølingsteknologi, bedre fysisk sikring, og bruker mindre strøm enn mange små. Det blir som at en buss med 40 passasjerer gir mindre utslipp enn om 40 personer skulle kjørt personbil. Men er det egentlig datalagring fra sånn, vanlige bedrifter som trenger skylagring? Er det ikke bare en haug med elektronikk som står og koker og "løser matte" for å drive krypto og annet drit? 1
KatteLatte Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 Agnesjenta skrev (På 23.2.2024 den 9.13): Så de bruker ikke mer strøm altså? Hvis datasenteret erstatter flere små, lokale, datasentre, så går det totale strømforbruket ned. miniomelett skrev (På 23.2.2024 den 9.50): Men er det egentlig datalagring fra sånn, vanlige bedrifter som trenger skylagring? Er det ikke bare en haug med elektronikk som står og koker og "løser matte" for å drive krypto og annet drit? Vet ikke hva akkurat datasenteret i Skien skal inneholde, men antar at det er Google-tjenester for både privat og bedrift. Sikkert noe som «løser matte» som du sier og, men det ville blitt «løst» et annet sted, uansett.
Caniggia Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Datasentrene og andre strømsluk i megaklassen bidrar kraftig til å øke strømprisene, og dermed lønnsomheten i fornybare prosjekter. 1 1
Agnesjenta Skrevet 26. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 26. februar 2024 Caniggia skrev (På 25.2.2024 den 18.24): Datasentrene og andre strømsluk i megaklassen bidrar kraftig til å øke strømprisene, og dermed lønnsomheten i fornybare prosjekter. Vi blir rundlurt altså 3 1
Agnesjenta Skrevet 26. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2024 KatteLatte skrev (På 24.2.2024 den 13.56): Hvis datasenteret erstatter flere små, lokale, datasentre, så går det totale strømforbruket ned. Vet ikke hva akkurat datasenteret i Skien skal inneholde, men antar at det er Google-tjenester for både privat og bedrift. Sikkert noe som «løser matte» som du sier og, men det ville blitt «løst» et annet sted, uansett. Men når de blir plassert i Skien så øker strømprisene i Norge… de tar VÅR strøm.
Selvsagt Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Agnesjenta skrev (På 23.2.2024 den 8.51): Energi er blitt/blir en kjempeknapp ressurs pga eksportkablene og etableringen av Datasenter Det er dagens regjering som er problemet. Eksportkablene har ikke skylden her. Norge tjener på de kablene - problemet er at regjeringen (venstresiden) ikke deler ut inntektene til befolkningen, men beholder de selv til alle slags tvilsome prosjekt som økt innvandring, diverse bistand og en stadig større offentlig sektor (Hvor mange jobber i NAV nå ? 22 000? Skatteetaten 7000?) Ikke klag på høye strømregninger om du stemmer på et av partiene på venstresiden! I Norge er det også innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). "Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi." https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-merren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå