AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Del Skrevet 23. februar 2024 Er det årsresultatet som er viktigst å se utvikling på over tid? Hva er et bra årsresultat? Tilleggstjenesten Proff forvalt, er det noe bedriften blir varslet om at noen kan se, som når noen ber om innsyn på skattetallene dine? Anonymkode: 8926a...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det årsresultatet som er viktigst å se utvikling på over tid? Hva er et bra årsresultat? Tilleggstjenesten Proff forvalt, er det noe bedriften blir varslet om at noen kan se, som når noen ber om innsyn på skattetallene dine? Anonymkode: 8926a...67e Skjønner ikke helt hva du lurer på, men du kan bestille årsregnskap helt gratis på Brønnøysungregisteret, og ingen firma får vite at du har bestilt det. Anonymkode: 23efd...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt hva du lurer på, men du kan bestille årsregnskap helt gratis på Brønnøysungregisteret, og ingen firma får vite at du har bestilt det. Anonymkode: 23efd...18c 100% sikkert? jeg ønsker å finne ut av om jeg har tapt millioner i arv, pga overdragelse av et firma. Då må utbytte og mye mer sjekkes. Hvor lang tid tilbake i tid kan man bestille? Anonymkode: e6dd5...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #4 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 100% sikkert? jeg ønsker å finne ut av om jeg har tapt millioner i arv, pga overdragelse av et firma. Då må utbytte og mye mer sjekkes. Hvor lang tid tilbake i tid kan man bestille? Anonymkode: e6dd5...1a7 Årsregnskap er offentlig informasjon, så alle kan hente det, det går år bakover. Men er ikke sikkert du får informasjonen du trenger fra det offentlige årsregnskapet. Anonymkode: 23efd...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Del Skrevet 23. februar 2024 Hvis TS tenker på et AS, så er jo all informasjon tilgjengelig på f.eks. Proff.no uten kostnad og et par tastetrykk unna. Dette er offentlig info, og her kan alle (anonymt) lese både fullt balanse- og resultatregnskap. Her fremgår det hvilke kostnader og inntekter og gjeld selskapet har – relativt detaljert. Under "nøkkeltall" får man en grei sammenfatning av situasjonen med lønnsomhet, likviditet og soliditet (der vises også beregningsmodellene). Det viser også historisk utvikling, med regnskap og tall for de siste årene. Så ja: Det er SVÆRT transparent hvis en driver et lite AS. Som ENK er denne informasjonen "skjult" i din egen selvangivelse. Anonymkode: a56d1...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #6 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis TS tenker på et AS, så er jo all informasjon tilgjengelig på f.eks. Proff.no uten kostnad og et par tastetrykk unna. Dette er offentlig info, og her kan alle (anonymt) lese både fullt balanse- og resultatregnskap. Her fremgår det hvilke kostnader og inntekter og gjeld selskapet har – relativt detaljert. Under "nøkkeltall" får man en grei sammenfatning av situasjonen med lønnsomhet, likviditet og soliditet (der vises også beregningsmodellene). Det viser også historisk utvikling, med regnskap og tall for de siste årene. Så ja: Det er SVÆRT transparent hvis en driver et lite AS. Som ENK er denne informasjonen "skjult" i din egen selvangivelse. Anonymkode: a56d1...116 Du har bare tilgang til det offentlige regnskapet - ikke regnskapet i sin helhet… Du får informasjon, men ikke ALL informasjon… Det er altså ikke svært transparent med hverken AS eller ENK. Anonymkode: 23efd...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #7 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har bare tilgang til det offentlige regnskapet - ikke regnskapet i sin helhet… Du får informasjon, men ikke ALL informasjon… Det er altså ikke svært transparent med hverken AS eller ENK. Anonymkode: 23efd...18c Hehe... Det er jo selvsagt et definisjonsspørsmål hva som er SVÆRT transparent eller bare transparent. Du har rett i at det offentlige regnskapet for et AS ikke er ned på "skruer og muttere"-nivå, men det trengs ikke for å analysere virksomheten såpass godt at du får "tatt tempen"/gjort en analyse og får en god føling med hva som foregår økonomisk i virksomheten (i alle fall i fjor) – særlig når en tar med historiske data. Dette gir spesielt mye informasjon i tilfeller med små selskaper (som i utgangspunktet ofte er mer oversiktlige). Det er sjelden jeg ikke finner tilstrekkelig informasjon når jeg ser på de offentlig tilgjengelige tallene for et selskap av typen "Bentes hekling og snekkerverksted AS". Anonymkode: a56d1...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Del Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er sjelden jeg ikke finner tilstrekkelig informasjon når jeg ser på de offentlig tilgjengelige tallene for et selskap av typen "Bentes hekling og snekkerverksted AS". Anonymkode: a56d1...116 Hvis du gikk inn på proff.no og søkte opp 'Bentes hekling og snekkerverksted AS', så ser du tallene. Du ser ikke om Bente feks har stilt huset sitt som sikkerhet. Det kan man se hvis man annonserer på Proff forvalting. Hvis jeg abonnerer på Proff forvaltning, vil Bente se at jeg har sett der? Anonymkode: 8926a...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå