AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #21 Skrevet 23. februar 2024 Jeg har ingen problemer med å betale for strømmen. Men vil jeg det? Nei! Jeg vil bruke pengene mine som jeg jobber hardt for på annet. Burde hun dama med tre millioner i inntekt, og andre som har så usmakelig høy lønn betale hele strømregningen? JA! Anonymkode: 79a3a...af3 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #22 Skrevet 23. februar 2024 Strømstøtten er vel bare en måte å vende folket til de høye strømprisene i en overgangsperiode. Snart er det fast høy pris og null strømstøtte. Prisene på mat og drivstoff kommer også til å holde seg høye Anonymkode: 85788...8e9 8
Perine Skrevet 23. februar 2024 #23 Skrevet 23. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg gidder ikke snakke mye politikk lenger, når omtrent alle nordmenn stemmer på globalister så fortjener dem det dem får. Et drittsamfunn i bakvendtland. Værsågod. Anonymkode: eb47a...f9d Av og til kommer det inn noe nytt i politikken, småpartier med gode saker, men ingen helhet. Bare enkeltsaker eller halvparten av programmet uspiselig for de fleste. Har til gode å se noe nytt som virker troverdig og samlende. Det er også derfor vi har det som vi har det. Du synes at vi fortjener dritt, men hva foreslår du da? Hva tror du tjener land og folk bedre enn det vi sitter igjen med? Noe som tar vare på både storkarer og småfolk på en ordentlig måte. Endret 23. februar 2024 av Øyne
Topsi Skrevet 24. februar 2024 #24 Skrevet 24. februar 2024 Nå ser vi hvordan vi sponser Storbritannia med flaskehalsinntekter for å eksportere bort forsyningssikkerheten vår jeg bytte mot høye priser, kan det bli mer latterlig dumt.og provoserende? https://borsen.dagbladet.no/nyheter/betaler-milliarder-for-a-eksportere-strom/81003455 2 1
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #25 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 2.55): Vi har godt helsevesen i norge, så jeg håper hun faller på isen og brekker lårhalsen på begge sider slik at hun får utnyttet det. Anonymkode: c1632...e43 Hun bruker nok private helsetjenester og slipper helsekø 3
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #26 Skrevet 24. februar 2024 Agnesjenta skrev (På 23.2.2024 den 9.32): "Vi har ekstremt god råd i Norge". Når de sier dette så mener de tydeligvis at vi skal få det mye verre ja. Når det sammenlignes med andre land så glemmer de HELT at vi har basert energien vår på VÅR (Norges befolkning) sin billige vannkraft! Vi varmer opp husene med elektrisitet, ikke gass el. Og i tillegg bor vi i et kaldt land! Jeg har registert dette Banksjefen med 15 000 000,- i årslønn og en leilighet til 40 000 000,- satt hos World Economic Forum (WEF) og sa at folket må lære seg smerte 6
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #27 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Strømstøtten er vel bare en måte å vende folket til de høye strømprisene i en overgangsperiode. Snart er det fast høy pris og null strømstøtte. Prisene på mat og drivstoff kommer også til å holde seg høye Anonymkode: 85788...8e9 Den tanken har slått meg også det var aldri meningen og gjøre noe med problemet heller det staten har gjort er å fylle pengekassa til strømselskapene ikke gjort noe med problemet som så mange andre steder i dette landet man skyver problemene videre foran seg det går seg til liksom
Druid Skrevet 24. februar 2024 #28 Skrevet 24. februar 2024 Helgekarjol skrev (På 23.2.2024 den 2.42): Vi har ekstremt god råd i Norge, og har råd til å ta inn over oss hva energi faktisk koster, sier hun. Danskene, svenskene og europeere generelt, betaler mye mer for strømmen enn vi nordmenn. Men de har alternativer. I disse områdene har billig gass vært del av infrastrukturen for energi. Det som er utenfor fatteevnen hennes som økonom, er at energimarkedet i Norge er designet rundt elektrisitet fordi det har vært den som har vært enklest å tilby billig. Fordi det er ikke en økonomisk vurdering, men en politisk: olje og gass er enklere å transportere og transporten er i Norge verdiskaping. I Norge har vi politisk faset ut gass, olje og jobber med å fase ut ved: politisk har vi basert oss på at strøm skal være billigere i Norge enn i alle andre land til et nivå der den sammenfattete energikostnaden tilsvarer energikostnaden i andre land. Helgekarjol skrev (På 23.2.2024 den 2.42): Lett for henne å si som tjener 6 millioner i året Det er ikke poenget hennes. Og poenget hennes er faktisk riktig og en issue. Eneste er at hun ikke skjønner verdien av strømstøtte for å løse hennes problem. Noe av grunnen er at hun ikke klarer skille pragmatisk-kyniske bedriftsøkonomiske vurderinger fra personøkonomiske vurderinger: ingen Nordmenn setter prisen av strøm i sammenheng med vindmøller: det er to vidt forskjellige områder for diskusjon i Norge. Helgekarjol skrev (På 23.2.2024 den 2.42): Hvor lenge før strømstøtten blir fjernet tror du? Lenge. Og grunnen er at POLITIKERE skjønner hva Statkraftsjefen ikke ser: frikoblingen av kosten fra prisen i prisens favør, er en enorm stimulans for ny og uprøvd strømproduksjon. Strømstøtten muliggjør utbygging som ikke har vært lønnsom i mange år, og som er mye av grunnen til at vi har fått så mange utenlandskabler. Den sikrer også at det er balanse i etterspørselen, hvilket er ekstremt viktig. En ukontrollert prisutvikling uten regulering, ville dumpe etterspørselen og ville skade grunnlaget for produksjonsutvikling.
Topsi Skrevet 24. februar 2024 #29 Skrevet 24. februar 2024 Druid skrev (2 minutter siden): Den sikrer også at det er balanse i etterspørselen, hvilket er ekstremt viktig. En ukontrollert prisutvikling uten regulering, ville dumpe etterspørselen og ville skade grunnlaget for produksjonsutvikling. Hvis etterspørselen faller her oga økte priser er det vel bare å eksportere enda mer, er vel det som er deres våte drøm uansett
Bombasi Skrevet 24. februar 2024 #30 Skrevet 24. februar 2024 Blir fysisk uvell når jeg leser rike mennesker i toppstillinger med mangemillionlønninger skal diktere hva bermen av nordmenn skal gjøre og ikke gjøre, gjerne på bekostning av disse. Det er så taktløst og usmakelig som du får det. Statnett-sjefen har opplagt ikke samme hverdagstrykk på seg som folk ellers, og hun har en egen agenda enn andre. Ironien er vel at hun gjerne har en egen privat strømavtale siden hun er toppsjef, som strømtopper ofte har. Angående strømstøtten så er dette en av de tingene jeg frykter ved å gi Høyre makten. Rødgrønn regjering ga mye høyere strømstøtte enn blåblå regjering, og jeg antar at blåblå regjering nok har en våt drøm om å øke eller fjerne strømstøtten lenge før rødgrønn regjering. 7
Maskinfører Skrevet 24. februar 2024 #31 Skrevet 24. februar 2024 Sånne folk som Statkraft sjefen er psykopater de elsker og plage folk det er nok av disse i disse statsbedriftene 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #32 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 7.58): Vet du hva, det er ikke en saklig mening hun har og ytrer. Jeg og mannen tjener 1,2 mill, helt alminnlig inntekt. Og helt vanlige utgifter til huslån, studielån (fast ansatte sykepleiere tjener ikke 800k, nei), barn og bil. Vi merker allerede MED strømstøtte at det svir, jeg tør ikke tenke på hva vi måtte ut med UTEN strømstøtte. I et så kaldt land som Norge, som også er selvforsynt med strøm, burde det være selvkostprinsipp, akkurat som vann og kloak. Strøm er ikke en vare som skal handles på børs. Kan bare håper at folk våkner når strømregning bikker 5.000 i alle vintermåneder. Anonymkode: 92d85...179 Tanken er jo å tjene penger på å selge strøm dyrt til utlandet. Så kan man like eller ikke like det. Hvis strøm skal selges til selvkost, vil det føre til store inntektstap for staten, for ikke å snakke om de smellrike kraftkommunene. Strøm til selvkost gir heller ingen insentiver for å spare på strømmen når det er behov for det. Realiteten er at strømstøtten kommer til å være midlertidig. Det er det ingen tvil om. Spørsmålet er bare hvor lenge vi vil ha den. Anonymkode: 5bd1a...f7a 1
Druid Skrevet 24. februar 2024 #33 Skrevet 24. februar 2024 Topsi skrev (29 minutter siden): Hvis etterspørselen faller her oga økte priser er det vel bare å eksportere enda mer, er vel det som er deres våte drøm uansett Utfordringen er at det er et gulv på den tapte etterspørselen, og det gulvet stiger med populasjonen og industriens behov for elektrisk strøm. Kombinert med 70 års produksjonseffektivisering, betyr det at strømbehov pr nytt hode, øker. Vi møter på mange måter samme problem for andre gang: grunnen til at vi har hatt overskudd av elektrisk energi, har vært fordi vi har hatt mye kraftkrevende industri som har betalt for det. Industrien døde, og vi som samfunn kapitaliserte på billig energi, og vi lærte aldri VERDIEN av strømmen. Dermed tok det lang tid før etterspørselen spiste opp overskuddet, og i dette tidspunktet var det hverken lønnsomt å bygge nytt eller fornye gammelt. Dette er ikke et problem for Statkraft sjefen: hun er ansatt for å maksimere verdien av statens energiproduksjon. Som du sier, fra hennes ståsted får hun alltid solgt produktet sitt. Men for politikere er dette et problem. Og det er de som vedtar strømstøtten. 1 1
iheia Skrevet 24. februar 2024 #34 Skrevet 24. februar 2024 (endret) Strømstøtte? Dette er tilbakeføring av en liten del av det vi betaler for i form av urimelig høye strømpriser. Det koster ca 14 øre å produsere strøm i Norge. Selv etter strømstøtte håver staten inn penger på oss "vanlige" borgere i Norge. Staten tjener grovt på oss alle etter at kablene for eksport av strøm til Europa ble bygd. Vi har nok strøm i Norge, noen "glupe hoder" fant ut at vi skulle begynne å selge strøm til Europa. Nå har man tatt ut "proppen" som sikret oss strøm for det den kostet å produsere. Denne situasjonen kan vi takke Høyre, Ap og Frp for. Endret 24. februar 2024 av iheia 5
bvp Skrevet 24. februar 2024 #35 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 9.35): 🤣🤣🤣 Nordmenn i gule vester?? Haha, det skjer ikke. Anonymkode: a46ab...a6f Jeg tror det muligens kan bli 1 time sultestreik utenom arbeidstid så ikke uskyldig tredjepart blir skadelidende.
ltfutt Skrevet 24. februar 2024 #36 Skrevet 24. februar 2024 Det er altså slik den moderne sivilisasjonen ender. Vi har ikke råd til vår egen energi lengre. 2
Pawn Hearts Skrevet 24. februar 2024 #37 Skrevet 24. februar 2024 On 2/23/2024 at 2:42 AM, Helgekarjol said: Vi har ekstremt god råd i Norge, og har råd til å ta inn over oss hva energi faktisk koster, sier hun. Danskene, svenskene og europeere generelt, betaler mye mer for strømmen enn vi nordmenn. Lett for henne å si som tjener 6 millioner i året. Hvor lenge før strømstøtten blir fjernet tror du? https://www.nettavisen.no/okonomi/statnett-sjefen-gir-klar-beskjed-om-norske-strompriser/s/5-95-1657318 Nei, hun sier at vi har ekstremt god råd når vi har råd til å la være å ta inn over oss hva energi faktisk koster – og her mener jeg det er rimelig å tolke det slik at "vi" ikke er norske husholdninger, men staten. Videre sier hun at strømstøtten er en politisk sak som hun ikke har noe med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #38 Skrevet 24. februar 2024 Burde skamme seg! Oss på gulvet har mye mindre igjen av lønnen enn for 3 år siden. Det merkes godt både renter, strøm og mat. Denne dama er syk i hodet som ikke forstår at ikke alle har så god inntekt som henne. Jeg blir rasende!! Anonymkode: bc9e3...97a 8
Fant80 Skrevet 24. februar 2024 #39 Skrevet 24. februar 2024 On 2/23/2024 at 8:04 AM, AnonymBruker said: Med så god inntekt regner jeg med at dere bor over evne, når dere kjenner på at strømmen svir. Vi har dårligere inntekt, men har valgt å bo med lavt lån - for å ha en mer romslig økonomi. Inntekt og utgifter er ikke an konstant, det er slik at man må prioritere og kanskje gjøre noen valg som gjør at man tåler mer utgifter som renter og strøm. Anonymkode: 4bd8a...c89 Tror du at det var poenget? Tror du det? Alltid skal det komme sånne "fornuftige" som alltid har det så godt å flott. Aldri noe å klage over. "Gjør bare sån og sån,så går det så flott atte" Der har du feilen til Nordmenn. Folk sliter med strømregninger i dag,ok? Enten du tror det eller ikke (Jeg tipper ikke) Snøblind blir man av litt av hvert. Folk har forksjellige typer utgifter. Er ikke bare å adoptere hva andre gjør i alle tilfeller. Ved å ta bort strømstøtten i tillegg,vil jeg tippe mange Nordmenn vil havne på minusen. Der vil vi ikke være. 1 1
newman01 Skrevet 24. februar 2024 #40 Skrevet 24. februar 2024 (endret) 3 hours ago, Fant80 said: ed å ta bort strømstøtten i tillegg,vil jeg tippe mange Nordmenn vil havne på minusen. Der vil vi ikke være En normal bolig idag i sone N01 får fikk omtrentlig 800kr i strømstøtte i januar. Det sier ihvertfall Elvia-appen min, på er forbruk på 2800kWh. Så prisene har stabilisert og roet seg en del siden 2022 Endret 24. februar 2024 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå