Gå til innhold

Kan jeg kreve ring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri ville giftet meg, før nå, når er det innafor å forvente det? Tror ikke kjæresten min tenker på det engang, men burde jeg si det tidlig eller vente med å si jeg forventer et frieri?

Anonymkode: 87394...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri ville giftet meg, før nå, når er det innafor å forvente det? Tror ikke kjæresten min tenker på det engang, men burde jeg si det tidlig eller vente med å si jeg forventer et frieri?

Anonymkode: 87394...ecf

Hvorfor vente? Hvis du har lyst til å gifte deg må du gi klar beskjed. Kjæresten kan ikke gjette seg til at du plutselig har funnet ut at du gjerne vil gifte deg, spesielt ikke hvis du tidligere har vært skeptisk til giftemål.

Du kan eventuelt fri sjøl. Hvis du trenger et påskudd - skuddårsdagen er rett rundt hjørnet:

"..kvinnen ifølge gammel skikk bare kan fri på skuddårsdagen hvert fjerde år. Når en kvinne fridde til en mann på skuddårsdagen, var mannen forpliktet til å svare ja. Svarte mannen nei, måtte han ut med en mulkt, som i nyere tid er satt til tolv par hansker, for å skjule kvinnens manglende forlovelsesring. "

🤣

https://www.skikkogbruk.no/single-post/frieri

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke forvente noe, men dere burde kanskje drøfte  hva dere begge vil. 

Anonymkode: 7eb3c...14f

• Liker 1
Skrevet

Nei, du kan ikke kreve ring. 

• Liker 2
Skrevet

Ekteskap er det vanlig å snakke om, og vite at man er på samme plan. 

Frierier "ut av det blå" fremstår på meg bare merkelig. 

Anonymkode: 225f3...cdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nok vise at bryllup er noe du ønsker.

Anonymkode: aa07d...c76

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dere må jo snakke om det😅

Skrevet

Ja du kan kreve det.  Det betyr ikke at du får det da. 
Man kan kreve akkurat hva man vil, men man kan ikke forvente få alt man vil eller alt man krever, og det kan også slå ut helt motsatt. 

Det er ikke veldig sjarmerende med "jeg vil ha!", da er "kan jeg få" en langt bedre fremgangsmåte... 

Ekssamboeren min krevde at jeg lagde mat, han forble ganske så sulten da... 
Hadde han spurt pent, og hatt en dialog, fremfor å kreve noe, så hadde jeg vært tilbøyelig til å ta hovedansvaret for maten. 

Anonymkode: c95f2...0dc

Skrevet

Da jeg følte meg gifteklar, tok jeg det opp med han og loddet stemningen (bad selvsagt ikke om noe frieri, men ønsket å sjekke hva han tenkte om ekteskap). Han var positiv til saken, og da planla jeg et frieri (ikke noe spektakulære greier altså, men spørsmålet ble stilt over en hyggelig middag i all sin beskjedenhet) og fikk ja ❤️ Det er hyggeligere å fri enn å kreve, synes jeg.  

Anonymkode: e83c7...62b

Skrevet

Er denne posten fra 1938? 

Anonymkode: 7529f...63a

Skrevet

Det er kanskje ikke så lurt å kreve det, du vil vel ikke gifte deg med en som blir tvunget? Men å si at du ønsker det, i og med st det ikke lengre er en selvfølge, syns jeg du bør gjøre. 

Anonymkode: 1ef40...8cc

Skrevet

Hva slags grunnlag for et giftemål er det, hvis det er tuftet på et krav?

Anonymkode: b4f42...024

Skrevet

Er det fortsatt folk som gidder å gifte seg?

Anonymkode: cc134...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...