Gå til innhold

11-åring og Grand Theft Auto:San Andreas.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tildels store diskusjoner med min sønn på 11 år som synes jeg er verdens strengeste fordi han ikke får lov av meg å spille dette PS2-spillet. Han påstår at "halve klassen" spiller og at han ikke skjønner hvorfor jeg alltid skal være så streng.

Dette spillet har jo 18 års grense og etter hva jeg har lest om det, så er aldersgrensen helt berettiget. Han maser snart daglig, og er både sur og tverr på meg på grunn av dette. Jeg står på mitt og sier at det ikke er aktuelt!!

Hva synes du? Hjelp meg med flere argumenter MOT dette spillet for en 11-åring!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ingen andre argumenter enn at det faktisk er atten års aldersgrense.

Selv om gutta i klassen driter i buksa trenger ikke sønnen din gjøre det.

Vi har spillet, jeg har sett det og det er ikke for 11-åringer, men for 18-åringer.

Har selv en 13-åring, og en på snart 19. Har hatt samme diskusjonen med min 13-åring om dette spillet, og han har akseptert at han må vente. (men det var ikke lett å få ham til å fatte dette).

Lykke til :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Stå på ditt. Det spillet passer ikke til en elleveåring!

Skrevet

Vi, dvs samboern min, har spilt det med en ganske "umoden" 14-15-åring, men da under kontrollerte former; det går an å spille på måter som ikke inkluderer vold og skyting. Man kan bare "traske rundt" og kjøre bil uten å ta kriminelle oppdrag og sånn, uten at jeg er sikker på hvordan man gjør det. Gutten vi har spilt med synes det er kjempegøy med alle bilene - men både han og vi er helt klare og enige om at de andre delene av spillet ikke passer for folk som er langt under aldersgrensa (mentalt eller i år).

Å la en 11-åring spille GTA alene uten voksne tilstede mener jeg er forkastelig. Greit nok at mange sikkert får sneket seg til å spille det hos andre, men som forelder synes jeg man skal si fra om hvor grensene går, og ikke tillate ting "fordi alle andre får lov". Det er garantert ikke SÅ mange som faktisk får lov heller...

Gjest Bodillen
Skrevet

Sønnen vår på 15 1/2 får ikke lov å spille GTA. Det spillet der kommer ikke over dørstokken i dette huset så lenge vi bestemmer, i hvert fall. Hele konseptet er skikkelig forkastelig. Drit i hva vennene får lov til, og la sønnen din få klar beskjed om at du gjør det. Er ikke sikkert "alle" får lov, sånn som han sier. Akkurat den har jeg opplevd flere ganger som et pressmiddel, men jeg kjøper den ikke. Dessuten vet han godt at det spiller null og niks rolle for meg hva "alle andre" får lov til.

Skrevet (endret)

Det er suttring det som står i media!

Unger skjønner att dette foregår på en skjerm, ihvertfall 99,9 prosent av dem!

Hvor mye tillit har du til din sønn?

Media skriver om det fordi hysteriske foreldre betaler for og lese det.

Voldsspill er gøy og underholdende, og for meg har det vert en fin avkobling siden barneskoletia, og er det fortsatt. Det er jeg ikke alene om....

endrett: nå er jeg 21.

Endret av LarsLarsere
Skrevet
Sønnen vår på 15 1/2 får ikke lov å spille GTA. Det spillet der kommer ikke over dørstokken i dette huset så lenge vi bestemmer, i hvert fall. Hele konseptet er skikkelig forkastelig. Drit i hva vennene får lov til, og la sønnen din få klar beskjed om at du gjør det. Er ikke sikkert "alle" får lov, sånn som han sier. Akkurat den har jeg opplevd flere ganger som et pressmiddel, men jeg kjøper den ikke. Dessuten vet han godt at det spiller null og niks rolle for meg hva "alle andre" får lov til.

Får han lov når han blir 16?

Da mener myndighetene att han er klar for og bli pappa.

Jeg synes dere er hysteriske!

Gjest lilletroll
Skrevet
Stå på ditt. Det spillet passer ikke til en elleveåring!

Signerer!!

Skrevet
Det er suttring det som står i media!

Unger skjønner att dette foregår på en skjerm, ihvertfall 99,9 prosent av dem!

Hvor mye tillit har du til din sønn?

Media skriver om det fordi hysteriske foreldre betaler for og lese det.

Voldsspill er gøy og underholdende, og for meg har det vert en fin avkobling siden barneskoletia, og er det fortsatt. Det er jeg ikke alene om....

endrett: nå er jeg 21.

(det var jeg som skrev innlegget om at vi har spilt deler av GTA med en 14-15-åring)

Samboern min har også spilt voldsspill siden han var ganske mye for ung, mye uten tillatelse fra foreldrene. Det er vel i den sammenheng ikke helt uvesentlig at spill som lages i dag er mer virkelighetstro enn da min samboer var barn og ung på 80/tidlig 90-tallet.

Nå er selvsagt barn i dag mer vant til å lese visuelle inntrykk enn det vi litt eldre er. Konsekvensene av å spille voldelige spill er heller ikke at man går ut og blir voldelig. Men derfra til å mene at foreldre bør tillate en 11-åring å spille voldsspill med 18-årsgrense er ganske forskjellige ting, mener jeg.

Foreldre har tross alt en viktig rolle som grensesettere, og det er faktisk ikke alle ting som egner seg for en 11-åring å sitte med aleine og uten noen som kontrollerer hva h*n driver med - og en del ting trenger de ikke holde på med i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har selv spillt GTA spillene, og jeg hadde IKKE latt min unge spille det (jeg er også 21)

Ja de fleste klarer sikkert å skille spill fra virkelighet, men det er også noen som ikke klarer det, uansett, hva er vitsen med å oppfordre til såpass rå vold som det er i GTA spillene??? Skal vi lære ungene at det er greit å drepe på værst mulig makaber måte bare fordi det er på spill? Er det det de skal kose seg med?

IKKE mine unger i alle fall!

Skrevet

Det er det jeg også mener Cathie... at jeg ikke helt forstår hvorfor man trenger å introdusere slikt til barn. Og han er da et barn når han bare er 11 år. Jeg har jo skjønt for lenge siden at "halve klassen" ikke trenger å bety mere enn kanskje 1 eller 2... så det argumentet hjelper ikke han. Men vi har diskusjoner som er ekle og unødvendige. Han er ikke den som gir seg så lett, så jeg tenkte jeg skulle vise han denne tråden så han ser at han ikke er den eneste i verden som har en så streng mamma.

Skrevet

En 11 åring er et barn ja! Nei de kan kose seg med oppmuntrende/oppbyggende ting isteden for å juble hver gang de har meid ned folk med motorsag og sett blodet sprute!

Skrevet
Får han lov når han blir 16?

Da mener myndighetene att han er klar for og bli pappa.

Jeg synes dere er hysteriske!

Nei, det er 18-årsgrense, så han må nok vente, gitt.

At den seksuelle lavalder er satt til 16 år vil ikke si det samme som at man er klar for å bli pappa når man er 16. Sex er ikke ensbetydende med graviditet. Mange er ikke klare for papparollen før de er 30-35..

Kall meg gjerne hysterisk, men jeg synes faktisk ikke GTA er et spill som kan tilføre noen noe positivt. Noen unger er dessuten veldig lett påvirkelige, både når det gjelder filmer og spill. Husker sønnen min hadde fått fatt i Tekken for noen år siden. Han ble til de figurene i spillet, og leken med kameratene ble ikke noe hyggelig i det hele tatt, de var jo Tekken-figurer hele gjengen! Har aldri opplevd så mye konflikter og blåmerker som i den perioden. Møkkaspill.

Gjest Bodillen
Skrevet

At den seksuelle lavalder er satt til 16 år vil ikke si det samme som at man er klar for å bli pappa når man er 16. Sex er ikke ensbetydende med graviditet. Mange er ikke klare for papparollen før de er 30-35..

Kall meg gjerne hysterisk, men jeg synes faktisk ikke GTA er et spill som kan tilføre noen noe positivt. Noen unger er dessuten veldig lett påvirkelige, både når det gjelder filmer og spill. Husker sønnen min hadde fått fatt i Tekken for noen år siden. Han ble til de figurene i spillet, og leken med kameratene ble ikke noe hyggelig i det hele tatt, de var jo Tekken-figurer hele gjengen! Har aldri opplevd så mye konflikter og blåmerker som i den perioden. Møkkaspill.

Og det var meg over her....

Skrevet

Stor forskjell på å være ansvarlig og hysterisk :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det er en grunn til at det er satt 18-årsgrense på GTA-spillene, og selv om barn selvsagt er veldig gode til å skille virkelighet og fantasi, så er det jo ikke dette skillet som er diskusjonstema her. Sex og vold er jo temaer som ikke hører til i barns hverdag, og på dette grunnlaget er det fullstendig fornuftig å overholde 18-årsgrensen.

Dessuten - hvis vi som forbrukere ikke respekterer disse grensene og likevel kjøper voksenspill til barn, så vil dette bare være bensin på bålet til de som vil totalforby de mest voldelige spillene.

Skrevet

Jeg er svært enig med trådstarter her.

Min samboer har spillet og jeg syns endel av det er grotesk.

Ja, mange barn klarer å skille virklighet og tv spill fra hverandre men er det verdt å ta sjansen?

Vet ikke om noen husker en drapssak fra england eller Usa for en ca ti år siden?

Det var to ungutter som stjal en baby og la den på en togskinne og toget kjørte over. Dette hadde de sett i ganske kjent skrekkfilm men der reiste babyen seg opp og ble spøkelse etterpå.

Jeg så et intervju med moren til den ene gutten som gjorde dette.

Hun ble spurt om hvorfor guttene hadde fått se filmen selv om de var for unge.

Hun fortalte at de hadde trodd deres egne barn kunne forstå forskjell på film og virkelighet. Men så feil kunne de altså ta..

jeg sier ikke at sønnen din kunne blitt drapsmann eller noe, missforstå meg rett. :)

Men det er helt klart en grunn til at det er satt 18 års aldersgrense på spillet.

En dame jeg jobber med har også en sønn på 11 år, hun fikk også beskjed om at hun var verdens kjipeste mor siden hun ikke lot sønnen få spillet. Neten ALLE i klassen hadde det.. Sønnen mente han kom til å bli mobbeoffer fordi han ikke fikk ha dette spillet. Moren ble jo lei seg og vi snakket om det flere ganger på jobben, hun sa hun ville la han få spillet da hun ikke ville utsette han for vonde ting på skolen. Ingen vil jo la barna sine bli mobbet.

Men så var det en mor i klassen som tok opp dette på et foreldremøte.

Fortalte at hun hadde nektet sønnen og få dette spillet og her var det samme historien om at hun var en terrormamma..

enden på visa var faktisk at det kun var en gutt i klassen som hadde dette spillet, og der visste ikke foreldrene hva det gikk ut på en gang så han hadde bare fått det i gave i god tro fra foreldrene..

Så jeg kan forstå at det ikke er noe moro å måtte si nei, men setningen ALLE i klassen er som regel svært sjelden helt sann..

lykke til...

Skrevet

Vet ikke om noen husker en drapssak fra england eller Usa for en ca ti år siden?

Det var to ungutter som stjal en baby og la den på en togskinne og toget kjørte over. Dette hadde de sett i ganske kjent skrekkfilm men der reiste babyen seg opp og ble spøkelse etterpå.

Jeg så et intervju med moren til den ene gutten som gjorde dette.

Hun ble spurt om hvorfor guttene hadde fått se filmen selv om de var for unge.

Hun fortalte at de hadde trodd deres egne barn kunne forstå forskjell på film og virkelighet. Men så feil kunne de altså ta..

Det er mulig du tenker på Bulger-saken fra England som ofte trekkes frem i debatter om barn og vold i media. I akkurat den saken er det mye av det som er kommet frem i media som ikke stemmer. HVIS det er den saken du tenker på så er det faktisk ikke bevist at de så filmen, og de vokste opp i et voldelig miljø med minimalt med kjærlighet. De aller fleste voldsforskere avviser at filmen/medier var skyld i den saken.

MEN å tillate et barn å spille voldelige spill er ikke anbefalt, til tross for at de klarer å skille fantasi og virkelighet.

For det første er spill verre enn film, nettopp fordi man er I spillet og utfører handlingene.

For det andre er ikke handlingene i spillet noe en ønsker å føre videre som positive/ underholdende/ morsomme for våre barn. (de aller fleste av oss)

For det tredje så vil barn med voldelige tendenser mest sannsynlig få større problemer etter å ha spilt slike spill. (Det er vanskelig å vite om det ligger latent i så unge barn.)

Skrevet
(det var jeg som skrev innlegget om at vi har spilt deler av GTA med en 14-15-åring)

Samboern min har også spilt voldsspill siden han var ganske mye for ung, mye uten tillatelse fra foreldrene. Det er vel i den sammenheng ikke helt uvesentlig at spill som lages i dag er mer virkelighetstro enn da min samboer var barn og ung på 80/tidlig 90-tallet.

Nå er selvsagt barn i dag mer vant til å lese visuelle inntrykk enn det vi litt eldre er. Konsekvensene av å spille voldelige spill er heller ikke at man går ut og blir voldelig. Men derfra til å mene at foreldre bør tillate en 11-åring å spille voldsspill med 18-årsgrense er ganske forskjellige ting, mener jeg.

Foreldre har tross alt en viktig rolle som grensesettere, og det er faktisk ikke alle ting som egner seg for en 11-åring å sitte med aleine og uten noen som kontrollerer hva h*n driver med - og en del ting trenger de ikke holde på med i det hele tatt.

Så det er bare for og sette grense, som en form for oppdragelse att dere blir nødt til og kutte ut noe morro?

Det er klart det er forskjell på spill nå og da,men verdens største online spill har faktisk ikke forandrett seg voldsomt. Jeg sikter til counter-strike (som er en Half-life modifikasjon) annet enn det grafiske og bevegelsesmønsteret og oppdaterte våpen er det ikke store forskjeller. Selv har jeg vert med fra versjon 5.2 og konseptet har alltid vert det samme. Du skyter noen, de blør og dør. att dette skjer skjønte ungene like godt i 5.2 som nå. jeg var vel 14-15 da. Dette spillet er forøvrig ett godt eksempel. Mengder av spillere, få som finner på noe tull etterpå.

Forøvrig opplever jeg att spillenes forandring er veldig gradvis. Du kan godt gå tilbake ett par versjoner uten og merke store forskjeller. Men om du innstalerer Counter- Strike 5.2 i dag vil forskjellen være stor selv om du husker det slik att "Det var veldig bra". Som du sikkert skjønner mener jeg 18 års grensa er latterlig og har selv aldri fulgt slike.

Da jeg var barn brukte vi ofte argumentet om att mange andre fikk lov.

Det var stort sett alltid riktig også. (men sjelden ett problem for meg)

Skrevet

Poenget mitt var vel att alle aldersgrenser er veiledende og noen helt ulogiske.

(det kom dårlig frem,beklager)

Gta er morsomt og det er jo positivt.

Da tror jeg du har en særdeles lett påvirkelig sønn.

Men det synes jeg ikke alle skal lide under.

Tekken er skikkelig kjedelig. (synes jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...