AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Har lenge følt meg veldig sliten, men er blitt verre siste 2- 3 årene. Har mange bekymringer, men føler liksom aldri jeg er uthvilt.. jobber som nattevakt, det kan jo ha en sammenheng.. Men jeg er så sliten hele tia, kan sove 9 timer ++ og våkne helt utslitt. Noen ganger føles det liksom som at det gynger på en måte. Jeg er ikke direkte svimmel, men litt ør på noe vis.. føler meg bare elendig hele tia.. Vært hos legen, alle prøver er fine, ingen vitamin mangler. Alt bra på prøvene.. legen mener det er belastning over tid som gjør det. Og hun har ikke noe forslag til hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Utenom psykolog, som jeg går til. Jeg bare føler meg så utmattet.. Andre som har det sånn? Hva hjelper deg? Anonymkode: 34ab5...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Har det også sånn. Like trøtt når jeg våkner. Prøver viser ikke noe unormalt. Anonymkode: fb545...39a 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Hadde det lenge sånn. Viste seg å være søvnapne. Fikk CPAP. Ble et nytt menneske.
K.B. Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Nei det er det ikke. Nå sier du ikke hvor gammel du er, men de fleste merker tydelig nedgang i overskudds energi ved flere stadier i livet. Du skriver inn også at du jobber natt, noe som beviselig er hardt for kroppen over tid. Du kan selvfølgelig ta en full sjekk hos legen, men kanskje vurder arbeidssituasjonen og andre ting i livet ditt også?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Overgangsalder? Anonymkode: e90bd...6ee
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Det var ikke normalt før våren/sommeren 2021 i hvert fall. Anonymkode: aef82...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Skrevet 23. februar 2024 Får du noe mosjon? Jeg blir veldig slapp og trøtt når jeg glemmer å trene Anonymkode: b1011...133
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Skrevet 23. februar 2024 Alle referanseverdier for prøveresultat er definert av legemiddelindustrien. Legemiddelindustrien er gjengen som tjener penger på mangelsykdommer. Det er ikke en konspirasjoneori engang. Det er fakta. Anonymkode: fdc91...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #10 Skrevet 23. februar 2024 Nesten alle jeg kjenner, inkludert meg selv, er trøtte og slitne hele tiden på denne tiden av året. Inkludert meg selv. Tror ikke du skal bruke mer tid på helsevesenets ressurser når du er utredet. Men ja, hva jeg gjør selv; trener ute når det er dagslys. Merket bedring på energien da jeg valgte å jogge ute kontra tredemøllen. Legge deg tidligere og stå opp tidligere enn det vi gjør 😄 Jeg har lakenskrekk, og må opp før 8 for jobb. Men her sitter jeg nå. Anonymkode: fb31a...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lenge følt meg veldig sliten, men er blitt verre siste 2- 3 årene. Har mange bekymringer, men føler liksom aldri jeg er uthvilt.. jobber som nattevakt, det kan jo ha en sammenheng.. Men jeg er så sliten hele tia, kan sove 9 timer ++ og våkne helt utslitt. Noen ganger føles det liksom som at det gynger på en måte. Jeg er ikke direkte svimmel, men litt ør på noe vis.. føler meg bare elendig hele tia.. Vært hos legen, alle prøver er fine, ingen vitamin mangler. Alt bra på prøvene.. legen mener det er belastning over tid som gjør det. Og hun har ikke noe forslag til hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Utenom psykolog, som jeg går til. Jeg bare føler meg så utmattet.. Andre som har det sånn? Hva hjelper deg? Anonymkode: 34ab5...0ab Nei aldri. Er 100% utvilt tilenhver tid, aldri sliten, alltid overskudd. Dette er det som er normalt, iværtfall om de spør de som mener at de har ME. Fra spøk til alvor, det du kjenner på er helt normalt, og noe alle føler på. Noen perioder i livet kan være mer hektiske, mer krevende mentalt, og mer slitsomme enn andre. Anonymkode: f6805...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 For meg hjelper det å spise næringsrik mat. Vi trenger næringsstoffene som er i animalsk. De er mye mer biotilgjengelige i animalsk enn i planter. Blodprøvene viser bare hva som er i blodet, ikke hva som er i resten av kroppen. Man kan ha mangel uten at det vises på blodprøver. Jeg har hørt om mange eks-veganere som fikk flere og flere helseproblemer, men blodprøvene "var fine", så de nektet å tro at det kunne være kostholdet som gjorde dem syke. Merkelig nok ble alle friskere når de begynte å spise animalsk igjen. Anonymkode: eee6d...eda 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 Er du kvinne ...? Å være sliten om vinteren, er relativt normalt, men vedvarer dette over lengre tid, kan man spørre seg om andre årasker ligger bak. Om lag 160.000 kvinner fikk diagnosen kronisk utmattelse bare ifjor, så dette er noe som rammer mange. Long covid: Dobbelt så mange kvinner rammes Mens flest menn fikk alvorlig akutt covid under pandemien, får dobbelt så mange kvinner long covid. https://www.nrk.no/rogaland/dobbelt-sa-mange-kvinner-som-menn-har-long-covid-1.16699947 Noen av dem som har fått livet snudd på hodet: Ingen vet hvor mange som har long covid – De blir overlatt til seg selv https://www.nrk.no/rogaland/ingen-vet-hvor-mange-som-har-long-covid_-_-de-blir-overlatt-til-seg-selv-_-de-usynlige-1.16682837 La oss håpe at dette går over for din del, men skjer det ikke endringer etter hvert som tiden går, burde man kanskje ta flere prøver for å forsøke å finne ut mer ...? Anonymkode: 751eb...abf 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): La oss håpe at dette går over for din del, men skjer det ikke endringer etter hvert som tiden går, burde man kanskje ta flere prøver for å forsøke å finne ut mer ...? Er ikke problemet med long covid at alle prøver legene tar viser at du er frisk ("alle prøvesvar er innafor") selv om du er syk? Anonymkode: fdc91...eb7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #15 Skrevet 23. februar 2024 K.B. skrev (8 timer siden): Nei det er det ikke. Nå sier du ikke hvor gammel du er, men de fleste merker tydelig nedgang i overskudds energi ved flere stadier i livet. Du skriver inn også at du jobber natt, noe som beviselig er hardt for kroppen over tid. Du kan selvfølgelig ta en full sjekk hos legen, men kanskje vurder arbeidssituasjonen og andre ting i livet ditt også? Ts her. Jeg er snart 36 år. Må nok vurdere flere ting i livet mitt. Vet jeg bekymrer meg mye. Trives egentlig med å jobbe natt, har ikke vært plaget av det før, liksom kommet siste tiden. Har mye dårlig samvittighet, tør ikke be om det jeg vil, det er og veldig slitsomt.. Anonymkode: 34ab5...0ab
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #16 Skrevet 23. februar 2024 Jeg føler meg liksom så dårlig hele tiden. Litt vondt i hodet, stive muskler i nakken, litt små uvel liksom hele tiden.. vet jeg må ut å gå, men jeg har bare ikke overskudd. Men må vel bare tvinge meg selv ut. Ser noen skriver dette er vanlig på vinteren, men jeg har det sånn hele året, hele tiden.. Ts Anonymkode: 34ab5...0ab
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #17 Skrevet 23. februar 2024 Jeg har hatt det sånn i 2-3 år (!!), K28. Konstant sliten året rundt, ingen energi å hente, måtte sove MYE, stiv/anspent, hodepiner, litt "groggy" hele tiden. Bare det å dusje var slitsomt! Blir en evig ond sirkel. Det var først for 4-5 måneder siden at jeg kjente jeg fikk tilbake energien igjen. Hva som gjorde det vet jeg ikke, men har etter det presset meg selv til å spise nokså sunt, mosjonere (gåturer, løpeturer, styrketrening) og ikke minst ta meg tid til å gjøre ting jeg liker! For eksempel lese, bake, ha "velvære/spa" 1 gang i uka, leke med/trene triks/agility med hunden, dra på konsert / pub / cafè også videre. Helt ærlig, det var og er drit TUNGT å skulle gjøre tiltak for å få opp energien. Effekten var ikke akkurat umiddelbar heller. Det tar tid og på vinteren er det ekstra tungt, men jeg tenker at jeg må jo bare hvis jeg skal kunne ha et liv som er verdt å leve, ikke bare jobb - hjem å lage middag - hvile - jobb igjen. Jeg kjenner meg jo fortsatt sliten, men absolutt ikke i så stor grad hele tiden. Har ingen problem med å stå opp lengre når alarmen ringer. Får fortsatt en "knekk" på jobb i 11-13 tiden hver dag, men da pleier jeg å stille meg i utgangsdøra på jobb for å få frisk luft og det hjelper. Når jeg kommer hjem fra jobb frister det mest å slippe ut hunden for å tisse raskt så jeg kan sette meg i sofaen, men tvinger meg selv alltid til å gå tur med hunden i stedet. Det hjelper og jeg føler meg klar til å fortsette med dagens gjøremål. Når jeg kommer hjem fra turen må jeg jo lage middag, og det går jo av seg selv. Etter middag blir det jo oppvask og smårydding, så sitter vi i rundt 1-2 timer for å samle oss litt, bare være tilstede sammen/par tid og "decompress" dagen så langt. Etter det må jeg tvinge meg til fysisk aktivitet i en eller annen form igjen. Alt er bedre enn ingenting! Man må bare ta seg selv i nakken og tvinge seg, eventuelt finne noe som motiverer deg veldig. For min del har hunden min og samboeren min motivert meg masse - hunden blir så glad/lykkelig/avbalansert av all den fysiske aktiviteten og ikke minst det at jeg har overskudd og energi til å leke/trene med han. Det er også så fint å kunne ha energi til å slenge meg med samboer på det han skal gjøre som sykkeltur / ut å måke snø / kappe trær / skogtur / skru bil eller hva det enn er og at vi nyter ekstra tid sammen. Anonymkode: 4fdea...200
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #18 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ts her. Jeg er snart 36 år. Må nok vurdere flere ting i livet mitt. Vet jeg bekymrer meg mye. Trives egentlig med å jobbe natt, har ikke vært plaget av det før, liksom kommet siste tiden. Har mye dårlig samvittighet, tør ikke be om det jeg vil, det er og veldig slitsomt.. Anonymkode: 34ab5...0ab Du sier du har mange bekymringer. Du kan bli veldig sliten av dette når tanker kverner i hodet ditt hele dagen. Psyken og kropp henger sammen. Anonymkode: 42d67...869 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #19 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg er snart 36 år. Må nok vurdere flere ting i livet mitt. Vet jeg bekymrer meg mye. Trives egentlig med å jobbe natt, har ikke vært plaget av det før, liksom kommet siste tiden. Har mye dårlig samvittighet, tør ikke be om det jeg vil, det er og veldig slitsomt.. Anonymkode: 34ab5...0ab Grubling og bekymring er noe av det som tar mest energi, så det kan helt klart være det som er grunnen. Å forsøke å få kontroll over dette vil nok være første steg. Regner med det blir tatt tak i ettersom du går til psykolog? Man kan bli utbrent av å gå med mange bekymringer over tid. Det kan være du trenger en pause fra jobb og ha fullt fokus på positive tiltak som gir påfyll. Få en god døgnrytme, spise bra mat, bevegelse og det å jobbe med tankekjør og grubling. Vil tro ting etterhvert ville blitt bedre da:) hilsen en som har vært utbrent og ikke unner noen å leve med lite energi/utmattelse Anonymkode: d52f0...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #20 Skrevet 23. februar 2024 Jeg tror mye kan gå på kosthold, inaktivitet, lite ute i frisk luft. Dårlig søvn har også utrolig mye å si. Samt bekymringer ect. Anonymkode: 4ab35...717 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå