Gå til innhold

Naboklage for første gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nylig flyttet inn i tomannsbolig og fått første naboklage i mitt liv.

Holdt på å montere seng til min datter, da naboen begynte å dunke i veggen kl. 20. Kl. 21 kom han å banket på å ba meg være stille, fordi "han skulle sove snart". (Han har rom rett under min datter.)

Jeg har leid mange steder opp gjennom årene, og alltid forholdt meg til at det skal være stille mellom kl. 23 og 07. Men jeg er hensynsfull nok til å ikke stå med drill til kl.23 på kvelden..

Jeg ringte huseier og forklarte situasjonen, og huseier forsto, men kjenner heller ikke til husreglene ift. når det skal være stille, og sier at der de bor, er reglene kl.20. Huseier skal selvfølgelig sjekke opp dette, men sånn kan jeg ikke bo. Jeg har bodd her i 5 dager.. 

Selv spiller naboen musikk på full guffe hele dagen og jeg jobber turnus, men jeg kan ikke gå å be han dempe seg for å tilpasse seg meg, for sånn er det å dele hus med andre!

Hva er reglene her??

Anonymkode: 2d374...887

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må få huseier til å sjekke opp husreglene. Der vi bor skal det være stille etter 23, men banking, borring og høy musikk skal opphøre senest kl. 21. 

Anonymkode: 14c73...7d1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Bare å leve livet som normalt. Det gjør vi. Selv om kjerringa under klager av og til, hu var helt ekstrem i starten, for hver minste ting. Alt innen normale tidsrom. Men at hu klipper gresset en søndagskveld kl 20 er helt innafor for hu. 

Har man valgt å bo nært andre folk så må man bare godta at det kan forekomme noe støy på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk naboklage på at jeg gikk for mye i mitt eget hjem på kveldstid. Jobbet turnus og kom noen ganger hjem rundt 23:30.. Dummeste klagen jeg noen gang har fått.

Hos oss var det "stilletid" fra klokken 22:00 (ukedager), altså at det da skulle være stille for urimelig støy som verktøy, høy musikk, støvsuging osv.

Anonymkode: c2204...c57

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk naboklage på at jeg gikk for mye i mitt eget hjem på kveldstid. Jobbet turnus og kom noen ganger hjem rundt 23:30.. Dummeste klagen jeg noen gang har fått.

Hos oss var det "stilletid" fra klokken 22:00 (ukedager), altså at det da skulle være stille for urimelig støy som verktøy, høy musikk, støvsuging osv.

Samme her. Noen dager står jeg opp 05.30 og andre dager er jeg hjemme kl. 23.30. Alle har ulike liv og rutiner. Men nettopp derfor er husregler jævlig viktig, så man har noe felles å forholde seg til.

At noen velger (og KAN) legge seg kl.21-22, er fint for dem! Men jeg har alltid vært en veldig hensynsfull leietaker, så det å få naboklage 5 dager ut i et leieforhold, gjør meg forbanna..

TS

Anonymkode: 2d374...887

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hørt podcasten, tror jeg ikke det minste på at hun har tenkt å virkelig benytte seg av hjelpen en eventuell psykolog kan tilby.

Anonymkode: a5f88...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter å ha hørt podcasten, tror jeg ikke det minste på at hun har tenkt å virkelig benytte seg av hjelpen en eventuell psykolog kan tilby.

Feil tråd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sikkert dårlig gulv, det kan være et helvete for dem som bor under.

Anonymkode: 224f1...b41

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er borettslag eller sameie kan du sannsynligvis finne husordensreglene på en nettside tilhørende borettslaget/sameiet. I mitt borettslag skal det være stille fra kl 22 til 07, men jeg har også bodd steder hvor stilletiden begynner kl 23 i hverdagen.

Anonymkode: 20195...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg bor under en kjempe av en mann som går inne med noe som kan minne om tresko, det er ganske drøyt. 
Gulvene her er elendige.

Anonymkode: 41229...e80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt, men det er ikke mitt ansvar. Jeg må få leve mitt liv i egen leilighet. Jeg kan ikke slutte å bevege meg fra sofaen til kjøkkenet, bare fordi at naboen under, kan høre meg gå. Jeg kunne forstått det dersom jeg spilte høy musikk eller så på tv'n på full guffe, til sent på kveld/langt på natt. Men om det plager naboen at jeg beveger meg i eget hjem, på kvelden, så er ikke det mitt problem å løse, for det regnes ikke som urimelig støy. Da får man bo i enebolig/rekkehus. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt, men det er ikke mitt ansvar. Jeg må få leve mitt liv i egen leilighet. Jeg kan ikke slutte å bevege meg fra sofaen til kjøkkenet, bare fordi at naboen under, kan høre meg gå. Jeg kunne forstått det dersom jeg spilte høy musikk eller så på tv'n på full guffe, til sent på kveld/langt på natt. Men om det plager naboen at jeg beveger meg i eget hjem, på kvelden, så er ikke det mitt problem å løse, for det regnes ikke som urimelig støy. Da får man bo i enebolig/rekkehus. 

Tror ikke du skjønner hvor mye gulvlyd kan høres fra etasjen under dersom konstruksjonen suger. Skaff deg noen myke tøfler, så høres du ikke ut som en elefant i taket for naboen din :)

Anonymkode: 47d29...e59

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun som bodde i leiligheten under oss valgte å flytte, med argumentet at det hadde vært så mye bråk oppe klokka 16.00… Det var ingen hjemme, så hun hørte robotstøvsugeren… :D

Anonymkode: 7b2dd...d3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skjønner hvor mye gulvlyd kan høres fra etasjen under dersom konstruksjonen suger. Skaff deg noen myke tøfler, så høres du ikke ut som en elefant i taket for naboen din :)

Anonymkode: 47d29...e59

For en klovn du er. Jeg bor selv i blokk, med naboer over meg, og vet hvor mye det kan "bråke" (lytt nok til at jeg hører naboens samtale) men det er ikke god nok grunn til naboklage. Hvis tråkking på gulv er plagsomt, så kan man ikke bo under noen, og får heller finne seg et annet sted å bo, eller gå med "sov i ro".. finnes grenser for hvor mye man skal tilpasse seg i eget hjem, for naboens skyld. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en klovn du er. Jeg bor selv i blokk, med naboer over meg, og vet hvor mye det kan "bråke" (lytt nok til at jeg hører naboens samtale) men det er ikke god nok grunn til naboklage. Hvis tråkking på gulv er plagsomt, så kan man ikke bo under noen, og får heller finne seg et annet sted å bo, eller gå med "sov i ro".. finnes grenser for hvor mye man skal tilpasse seg i eget hjem, for naboens skyld. 

Tja, den vesle nabodama hadde insomnia og brukte å "trimme" ved å gå fram og tilbake i leiligheten sin om natta, fram til klokka 04.

Ho bytta frå Birkenstock til pusetøfler. Så eg gjekk frå å ha eit nasehorn til grashoppe til nabo. Takk Gud for naboar som tar hensyn!! Endeleg kunne eg sove ei heil natt ❤️ 

Anonymkode: 00a70...9a9

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, den vesle nabodama hadde insomnia og brukte å "trimme" ved å gå fram og tilbake i leiligheten sin om natta, fram til klokka 04.

Ho bytta frå Birkenstock til pusetøfler. Så eg gjekk frå å ha eit nasehorn til grashoppe til nabo. Takk Gud for naboar som tar hensyn!! Endeleg kunne eg sove ei heil natt ❤️ 

Anonymkode: 00a70...9a9

Litt forskjell da, jeg fikk naboklage fordi jeg gikk i mitt eget hjem klokken 23:30 på kvelden, etter jeg kom hjem fra kveldsvakt, og det er noe helt annet, enn en nabo som går rundt omkring i leiligheten hele natten.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (4 timer siden):

Bare å leve livet som normalt. Det gjør vi. Selv om kjerringa under klager av og til, hu var helt ekstrem i starten, for hver minste ting. Alt innen normale tidsrom. Men at hu klipper gresset en søndagskveld kl 20 er helt innafor for hu. 

Har man valgt å bo nært andre folk så må man bare godta at det kan forekomme noe støy på dagen. 

Send politiet på henne for å bryte helligdagsfreden

Anonymkode: ff85e...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (4 timer siden):

Deilig å bo i enebolig 😊

Og med noen hundre meter til nærmeste nabo.

Anonymkode: 5ea85...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...