Mildys Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 (endret) Jeg har 4 barn. 2 av dem går i 3 og 6 klasse. De er jenter. Den eldste jenta er alltid sint på lillesøster. Aldri en positiv tone, himler øyene eller sukker når lillesøster snakker. Lillesøster kan ikke åpne munnen uten hun får sinne tilbake. Det er bare henne hun snakker slik til. De andre to får fin behandling av henne. Dette har pågått i 8 måneder og jeg ser ingen bedring. Det er bare hun som gjør dette og de andre 3 knytter uenighet og sinne. Nå mistenker kanskje noen at jeg snakker sånt til barna og hun tar etter. Nei jeg gjør ikke det ognjeg behandler henne ikke som "problembarnet". Hun er like viktig for meg som de 3 andre. Jeg kommenterer alltid når hun snakker nedlatende eller svarer sint. Kanskje er dette feil gjort av meg å alltid kommentere. Det er vanskelig å høre på ufortjent sinne og spydige kommentarer uten å gripe inn. Vi to har en stund sammen 3 ganger i uken. Bare vi to ❤️ Erfaringer? Endret 22. februar 2024 av Mildys
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Er de to andre eldre? Evt gutter? Anonymkode: 52a31...d56
Mildys Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er de to andre eldre? Evt gutter? Anonymkode: 52a31...d56 Barnehagebarn, ja de er gutter. Endret 22. februar 2024 av Mildys
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Jeg har en søster som er 2 år yngre som jeg behandlet ganske dårlig (litt som du beskriver) i perioder på barneskolen. For min del dreide det seg nok om at siste halvdel av barneskolen var det mye «jenteintriger» med venninnene mine fra klassen. Det var da lett og «trygt» og hevde meg overfor lillesøster hjemme, med oppførselen jeg lærte på skolen. Mens jeg brukte nok mye energi på å henge med på den raske utviklingen i sosiale koder osv på skolen. 6-klasse er jo en god del jenter på vei full fart inn i puberteten. Vi er veldig nære og gode venner i dag. Men har dårlig samvittighet når jeg tenker over hvordan det må ha vært for henne. Anonymkode: 52a31...d56 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Mildys skrev (4 minutter siden): Barnehagebarn, ja de er gutter. Da tenker jeg det ikke er så rart at hun krangler og hevder seg mer med søsteren som er nærmere i alder (og samme kjønn). Anonymkode: 52a31...d56 1
Mildys Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en søster som er 2 år yngre som jeg behandlet ganske dårlig (litt som du beskriver) i perioder på barneskolen. For min del dreide det seg nok om at siste halvdel av barneskolen var det mye «jenteintriger» med venninnene mine fra klassen. Det var da lett og «trygt» og hevde meg overfor lillesøster hjemme, med oppførselen jeg lærte på skolen. Mens jeg brukte nok mye energi på å henge med på den raske utviklingen i sosiale koder osv på skolen. 6-klasse er jo en god del jenter på vei full fart inn i puberteten. Vi er veldig nære og gode venner i dag. Men har dårlig samvittighet når jeg tenker over hvordan det må ha vært for henne. Anonymkode: 52a31...d56 Takk for at du delte din erfaring. Det åpner for nye tanker her. Kanskje dette er noe min datter også opplever. Det var store endringer fra årene 1 - 4 klasse og fra 5 klasse. I 5 klasse sluttet flere med leker og begynte å kle seg i ungdomsklær. I 6 klasse har noen kommet i puberteten og noen er opptatt av sminke. Jeg var ikke forbredt på denne fasen som kommer før tenårene. Fint å lese at dere har et fint forhold i dag 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå