AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 En fredag ettermiddag for ca et halvt år siden tryna fireåring en skikkelig på sykkel. Nesa hovnet opp og ble dobbelt så stor, masse mengder neseblod og litt knekk på hjelmen. Ingen kvalme eller typiske tegn på hjernerystelse. Vi dro til legevakten spesielt mtp evt nesebrudd og mulig hjernerystelse (selv om det var noe jeg tenkte jeg kunne håndtert og overvåket selv), men nesebrudd har jeg lite kunnskap om. Legen gjorde ikke stort. Sa egentlig at han trodde det nok ikke var et brudd og at man uansett ikke fikk gjort noe nå. Hvis nesa så skjev ut så kunne vi kontakte fastlegen til uken, men han trodde ikke det skulle være nødvendig, og ellers fikk vi generelle råd om hjernerystelse. Nesa så rett og fin ut når hevelsen var gått ned. På sengekanten for noen dager siden tullet vi litt og jeg strøk han i ansiktet og over nesa. Da kjente jeg et tydelig søkk inn på ene siden av "nesepyramiden". Brusken der har nesten forsvunnet, og brusken på motsatt side er på en måte forskjøvet så der er det veldig hardt. Altså helt bløtt på venstre side av nesetippen, mens veldig hardt på høyre side. Den ser lik ut. Men det er jo tydelige anatomiske forandringer. Jeg holdt for hvert nesebor og han klarer ikke trekke inn så mye luft gjennom det ene neseboret. Av hva jeg leser nå i legevakthåndboken så kan det jo tyde på brusknekrose pga blødning. Og at det kanskje burde vært tatt flere undersøkelser og henvist til spesialist der og da, særlig når det gjelder barn. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget men jeg føler meg jo litt mislykka som mor som bare stolte blindt på legevakten. Er det andre som har erfaring med nesebrudd hos barn? Jeg skjønner jo at mye er for seint å rette opp i nå, så lenge etter. Men er samtidig håpefull. Anonymkode: 4debc...e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå