Gå til innhold

Dere med IBS, tåler dere mat bedre når dere tar imodium?

Anbefalte innlegg

Har slitt med IBS i mange år, dårligere perioder, bedre perioder.. sliter med mageknip etter mat, løs avføring, plutselig urolig mage, diaré..  

Nå skal jeg reise til Nice med familien, i anledning min fars bursdag. Jeg vet vi skal på pizzeria, men jeg tåler egentlig ikke smeltet ost så bra.. gruer meg veldig pga dette. Jeg har loperamid/ imoduim jeg bruker når jeg skal noe, men vil dette funke selv om jeg spiser noe jeg egentlig ikke tåler? 

Noen med erfaring? Hva hjelper deg? 

Anonymkode: ecaa7...417

Fortsetter under...

Grüner skrev (2 minutter siden):

Imodium er for akutt diaré og er ikke noe du bør overforbruke.

Var hos ernæringsfysiolog i går. Da var Imodium det som ble foreslått ved IBS og medisin for å tåle hverdagen.  

Jeg er til utredning og vil nok tro hun ikke hadde foreslått Imodium til en på utredning om det er farlig ? 

Lolleren skrev (3 minutter siden):

Var hos ernæringsfysiolog i går. Da var Imodium det som ble foreslått ved IBS og medisin for å tåle hverdagen.  

Jeg er til utredning og vil nok tro hun ikke hadde foreslått Imodium til en på utredning om det er farlig ? 

Ts her. Jeg har også fått anbefalt imodium/ loperamid mot IBS. hadde helt sikkert ikke sagt det om det er farlig.. 

• Liker 2

Jeg får Immodium på resept nettopp for å holde avføringen under kontroll (eksplosiv diare uten forvarsel, kronisk flytende avføring, mye smerter, til dels ganske brutale når tarmbevegelsene trer inn osv) . Dette i sammenheng med et svært fiberfattig kosthold gjør at jeg fungerer i hverdagen.

MEN.... Dett er testet og utredet i "hue og r*va" gjennom mange mange år så det er ikke noe du bør starte med på egen hånd. Menger/doseringer etc må du utrede samen med legen din hvis det blir aktuelt og du bør definitivt teste mildere varianter som melkesyrebakterier, Idoform, mindre fiber og lignende først hvis du ikke allerede har gjort det.

Anonymkode: 7071d...53e

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg får Immodium på resept nettopp for å holde avføringen under kontroll (eksplosiv diare uten forvarsel, kronisk flytende avføring, mye smerter, til dels ganske brutale når tarmbevegelsene trer inn osv) . Dette i sammenheng med et svært fiberfattig kosthold gjør at jeg fungerer i hverdagen.

MEN.... Dett er testet og utredet i "hue og r*va" gjennom mange mange år så det er ikke noe du bør starte med på egen hånd. Menger/doseringer etc må du utrede samen med legen din hvis det blir aktuelt og du bør definitivt teste mildere varianter som melkesyrebakterier, Idoform, mindre fiber og lignende først hvis du ikke allerede har gjort det.

Ts her. Har ikke testet det. Bare funnet ut at loperamid er det eneste som fungerer, både forebyggende og når magen et vrang.. brukt det i mange år.. pleier ta så jeg er sikker på jeg ikke har avf når jeg skal noe..

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts her. Har ikke testet det. Bare funnet ut at loperamid er det eneste som fungerer, både forebyggende og når magen et vrang.. brukt det i mange år.. pleier ta så jeg er sikker på jeg ikke har avf når jeg skal noe..

Ser absolutt den, det var jo sånn jeg eksprimenterte i starten og men hvis det blir snakk om mer regulær bruk som det jeg bruker så bør du absolutt følges opp tettere.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ser absolutt den, det var jo sånn jeg eksprimenterte i starten og men hvis det blir snakk om mer regulær bruk som det jeg bruker så bør du absolutt følges opp tettere.

Hvordan bruker dere Imodium? Kun etter avføring eller også som forebyggende? Hvor lenge virker 1 tablett Imodium på tarmene før den blir overaktiv igjen?

Anonymkode: 8d48e...203

Jeg tar Imodium forebyggende (får på resept), avklart med lege for jeg tåler "ingenting". 

Du må nesten prøve deg frem. Jeg tar på kvelden et par timer før jeg legger meg (for å ikke bli dårlig når jeg skal sove) og midt på dagen. Og ellers hvis behov. 

Jeg har fortsatt løs avføring, det endrer ikke Imodium på, men med mindre hyppighet. 

Loperamid synes jeg virker raskere fordi det er kapsler som løser seg opp og ikke tabletter. 

Anonymkode: acb4a...974

• Liker 1
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tar Imodium forebyggende (får på resept), avklart med lege for jeg tåler "ingenting". 

Du må nesten prøve deg frem. Jeg tar på kvelden et par timer før jeg legger meg (for å ikke bli dårlig når jeg skal sove) og midt på dagen. Og ellers hvis behov. 

Jeg har fortsatt løs avføring, det endrer ikke Imodium på, men med mindre hyppighet. 

Loperamid synes jeg virker raskere fordi det er kapsler som løser seg opp og ikke tabletter. 

Takk for at du deler ❤️  Hvilken dose tar du? Er det hver dag?

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er dere slanke?

Anonymkode: a1257...100

Ja, men er det noe relevans?

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du deler ❤️  Hvilken dose tar du? Er det hver dag?

Dose? Imodium er vel bare èn dose? Står 2mg på pakken.

Ja, jeg tar det hver dag. Jeg får ikke hard avføring eller blir forstoppet av det, men det er som jeg sa at du må prøve deg frem. 

Og ja, til ab100. Jeg er normalvektig, uten at jeg ser hva det har med saken å gjøre. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dose? Imodium er vel bare èn dose? Står 2mg på pakken.

Ja, jeg tar det hver dag. Jeg får ikke hard avføring eller blir forstoppet av det, men det er som jeg sa at du må prøve deg frem. 

Og ja, til ab100. Jeg er normalvektig, uten at jeg ser hva det har med saken å gjøre. 

Ja, det står at man skal ta 2 tabletter, og så 1 osv. Hva er best, Imodium eller Imodium Comp?

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her. Jeg har også fått anbefalt imodium/ loperamid mot IBS. hadde helt sikkert ikke sagt det om det er farlig.. 

Det er forskjellig typer ibs, for de som ofte har diare så er dette supert. 

For min del kunne jeg tåke mer mat om jeg tok en allergitablett, en loperamid og en paracet. Jeg kunne likevel bli dårlig, men ikke så dårlig at jeg ble gjennomsvett og besvimte av smertene.

Anonymkode: 37a20...0db

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjellig typer ibs, for de som ofte har diare så er dette supert. 

For min del kunne jeg tåke mer mat om jeg tok en allergitablett, en loperamid og en paracet. Jeg kunne likevel bli dårlig, men ikke så dårlig at jeg ble gjennomsvett og besvimte av smertene.

Jeg var så plaget av diare at loperamid førte kun til normal avføring.

Jeg har venner som er forstoppet i evigheter om de tar en. Andre med ibs lever med på lakserende tabletter.

23 hours ago, AnonymBruker said:

Har slitt med IBS i mange år, dårligere perioder, bedre perioder.. sliter med mageknip etter mat, løs avføring, plutselig urolig mage, diaré..  

Nå skal jeg reise til Nice med familien, i anledning min fars bursdag. Jeg vet vi skal på pizzeria, men jeg tåler egentlig ikke smeltet ost så bra.. gruer meg veldig pga dette. Jeg har loperamid/ imoduim jeg bruker når jeg skal noe, men vil dette funke selv om jeg spiser noe jeg egentlig ikke tåler? 

Noen med erfaring? Hva hjelper deg? 

Jeg har problemer med magen, men ikke fått en diagnose ennå . Jeg er under utredning. Jeg tar iblant imodium /loperamid for å lindre ubehaget. Jeg tåler å spise og drikke ting som jeg reagerer på når jeg tar imodium / loperamid.  Men uansett det er nok ikke anbefalt. 

Endret av Eloise12345
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 21.36):

Er dere slanke?

Anonymkode: a1257...100

Det skal vel nesten si seg selv? 

Vi lever jo så og si på toalettet. Dessuten bør jo også vi få i oss næring? 

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 0.38):

Ja, det står at man skal ta 2 tabletter, og så 1 osv. Hva er best, Imodium eller Imodium Comp?

Jeg tror man kun får vanlig Imodium på resept, men jeg kan ta feil 

Jeg har aldri brukt comp så det vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve. 

Jeg tar som sagt 2 tabletter før jeg legger meg og to rundt lunsj. Og kanskje midt mellom om det er noe ekstra. Tar det etter behov, daglig, flere ganger for dag :)

Men det er som jeg sier at jeg får ikke hard avføring av det, eller blir dårlig. Det blir bare litt mindre hyppighet, lettere å finne seg et toalett. Det som kommer ut er fortsatt like flytende og surt. Som da jeg skulle få jerntabletter etter en operasjon for jeg mista en del blod (etter overføring, vedlikehold en periode etterpå) så ble det sagt at jeg kunne få hard mage og måtte spise mye fiber. Det skjedde ikke :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...