AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Hei. Skriver her som anonym fordi jeg skammer meg så mye. Er ca 5 mnd på vei og sist uke kjøpte jeg meg en snusboks og har snust opp hele. Sluttet p snuse med en gang jeg fant ut jeg var gravid og ikke snust noe før sist uke. Ikke kjøpt noe siden og ikke hatt lyst på heller. Vet ikke helt hva som gikk av meg og jeg skammer meg så inderlig. Ingen unnskyldning er god nok for at jeg gjorde det og skal absolutt ikke gjøre det igjen. Er veldig overrasket over meg selv og dypt skuffet. Er det noen andre som har vært i samme båt? Anonymkode: ed899...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Går nok bra skal du se.En boks er ikke all verden. Anonymkode: d51c0...8cc
Numii Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Du kan jo prøve nikotinfri snus fra apoteket? Mye av avhengigheten er psykisk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Bra du skammer deg. Ikke gjør det igjen, så går det fint Anonymkode: 5fe21...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Jeg knakk uke 18-20. angrer så sykt. Fødte for tidlig og fikk kolikkbsrn med masse forstoppelse. Vet ikke om det var snusen, men man angrer seg jo. uansett ikke noe man kan snu om. Men bare slutt. Anonymkode: 8c271...c80
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #7 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei. Skriver her som anonym fordi jeg skammer meg så mye. Er ca 5 mnd på vei og sist uke kjøpte jeg meg en snusboks og har snust opp hele. Sluttet p snuse med en gang jeg fant ut jeg var gravid og ikke snust noe før sist uke. Ikke kjøpt noe siden og ikke hatt lyst på heller. Vet ikke helt hva som gikk av meg og jeg skammer meg så inderlig. Ingen unnskyldning er god nok for at jeg gjorde det og skal absolutt ikke gjøre det igjen. Er veldig overrasket over meg selv og dypt skuffet. Er det noen andre som har vært i samme båt? Anonymkode: ed899...eb6 Det går helt fint ❤️ Holdt meg halve første svangerskap - fødte 1 uke før termindato, 4kg baby. Med nr 2 sluttet jeg aldri helt - men reduserte kraftig - 2 snus om dagen max, og gikk ofte mange dager mellom. Fødte 2 dager etter termindato. Jordmor sa det var helt ok da jeg fikk høyt blodtrykk av å slutte helt tidlig i svangerskapet. Nå med 3 har jeg sluttet helt før jeg ble gravid. Kjenner du trangen - prøv nikotinfri snus ❤️ Det er ikke krise, du har ikke skader barnet, det går helt fint! Du er flink som sluttet. Anonymkode: 99f2a...750 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #8 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke krise, du har ikke skader barnet, det går helt fint! Du er flink som sluttet. Anonymkode: 99f2a...750 Jo, det er absolutt skadelig å snuse i svangerskapet. Nå tok hun kun en boks, og forhåpentligvis blir det med det. Men ellers så føde et barn med nikotinavhengighet, og det øker også faren for dødfødsel. Anonymkode: d35e4...694 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jo, det er absolutt skadelig å snuse i svangerskapet. Nå tok hun kun en boks, og forhåpentligvis blir det med det. Men ellers så føde et barn med nikotinavhengighet, og det øker også faren for dødfødsel. Anonymkode: d35e4...694 Det skal MYE MER til enn den boksen hun tok.. Og mye mer til enn jeg snuste i mine svangerskap. JA det er økt risiko. Helt enig i det, men vet du.. Min mor røykte igjennom alle sine 7 svangerskap.. Ikke en eneste av oss har noe form for skader, avhengighet ved fødsel, lav vekt eller for tidlig født... 4 av 7 er født på overtid og ingen av oss var under 3.5kg. Hadde det vært så ille som du legger det frem ville aldri leger eller jordmødre godtatt at noen gravide røykte eller snuste i svangerskapet sitt, vi hadde hatt ett mye høyere antall dødfødsel både før og nå enn man har, og Barnevernet ville blitt koblet inn umiddelbart på lik linje som ved rusmisbruk. Men det blir de ikke... Ja det kan være skadelig. Ja man bør slutte.. Men nei! Det er ikke krise, verdens undergang eller en dødsdom at man ikke slutter 100%, at man har en smell her og der igjennom 9 mnd. Anonymkode: 99f2a...750 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 Rundt 60 barn fødes med abstinenser i året i Norge - taller varierer fra pr til år mellom rundt 50 og 60. Over 50% av disse barna er født av kvinner som er under LAR behandling. Da gjenstår det under 50% (25-30 barn) som fødes med en form for abstinenser. Herunder faller alkohol, ulovlig rusmisbruk, nikotin, koffein. Taller for dødfødsel ligger på 3 av 1000 i Norge, og tallet synker stadig, og vil ligger lavere enn mange andre land. 10-15% av disse er det ikke mulig å identifisere årsak. Ca 50% skyldes årsaker som morkakesvikt, morkakeløsning, infeksjoner, misdannelser, kromosomfeil eller navlestrengskomplikasjoner. 1 av 4 - altså 25%av kvinner - eller ca 3000 kvinner slutter ikke å røyke eller snuse i svangerskapet.. Jeg er IKKE for snusing/røyking eller noe annet under svangerskap, men jeg syns heller ikke svartmaling og skremselspropaganda er nødvendig. Tall og forskning viser helt andre virkeligheter enn hva som skrives og kommenteres her inne. Anonymkode: 99f2a...750 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 Jeg tenker på snus hver eneste dag, men nei - er ikke i samme båt. Kjøper meg Onico pepparmint når suget er som verst, synes det minner litt om skruf fresh. Når det er sagt - den boksen du har snust har nok ikke gjort noen skade, så det kommer til å gå helt fint med mindre du sprekker flere ganger Anonymkode: e6e3a...244 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 Kjenner flere som aldri klarte å slutte å snuse helt. Kjenner også to som snuste vanlig med sterk snus gjennom hele svangerskapet - alle er friske. I min mors generasjon røykte de fleste gjennom svangerskapene sine og de ungene er også normale. Selvfølgelig er det en risiko med alt, men syns den svartmalingen av de som sliter med å slutte er ganske grov. Snakk med jordmor og lege hvis du sliter veldig❤️ Anonymkode: 02241...508 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 Jeg tenkte på at barnet kan få søvnapné og at risk for krybbedød derfor er forhøyet. Klarte å holde meg unna snus på tross av et enormt sug etter snus. Det har jeg fortsatt nærmest daglig, men holder meg i skinnet siden baby ammes. Anonymkode: 89396...49f 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 Jeg snuste fra uke 9 til uke 29, og angrer veldig. Baby er frisk og rask, men endte i svangerskapsforgiftning Anonymkode: 039c1...88a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 Alle barn av snusende mødre får en eller annen grad av nikotinabstinenssyndrom. Hva tror dere, at babyer er immune mot avhengighet? Vi bare pakker det inn til foreldrene på barsel fordi gjort er gjort, men vi ser dem ligge der å kave, være irritable, bleke, høy puls, hylende gråt, abstinensscorer dem i skjul fordi det er ikke greit å «shame» foreldre. Ikke engang når shamingen er å opplyse om barnets reelle plager. Også er det tre ganger så mye nikotin i morsmelk som de er vant til intrauterint, så da blir de jaggu enda dårligere når det begynner å komme melk. Nikotinforgiftning er så ubehagelig for de små at det er ubegripelig for meg at vi likevel anbefaler amming (pga en minimal reduksjon i sids). Jeg orker ikke lenger jobbe på barsel fordi jeg ikke orker å forholde meg til foreldre som ikke evnet å gjøre gode valg for barna sine. Synes det er greit å skamme seg jeg, så kanskje man velger annerledes. Anonymkode: 76639...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle barn av snusende mødre får en eller annen grad av nikotinabstinenssyndrom. Hva tror dere, at babyer er immune mot avhengighet? Vi bare pakker det inn til foreldrene på barsel fordi gjort er gjort, men vi ser dem ligge der å kave, være irritable, bleke, høy puls, hylende gråt, abstinensscorer dem i skjul fordi det er ikke greit å «shame» foreldre. Ikke engang når shamingen er å opplyse om barnets reelle plager. Også er det tre ganger så mye nikotin i morsmelk som de er vant til intrauterint, så da blir de jaggu enda dårligere når det begynner å komme melk. Nikotinforgiftning er så ubehagelig for de små at det er ubegripelig for meg at vi likevel anbefaler amming (pga en minimal reduksjon i sids). Jeg orker ikke lenger jobbe på barsel fordi jeg ikke orker å forholde meg til foreldre som ikke evnet å gjøre gode valg for barna sine. Synes det er greit å skamme seg jeg, så kanskje man velger annerledes. Anonymkode: 76639...f8c Jeg tror de fleste burde få en eller annen erfaring på barn født med abstinenser. Jeg har søsken født med abstinenser, har ikke vært i nærheten av nikotin, koffein eller andre ting så lenge jeg har gått gravid. Nei, ikke en gang brus, jeg drikker vann når jeg går gravid. Siste graviditet var uplanlagt, men den dagen jeg fikk positiv test så kastet jeg boksen med snus. Jeg dro tvert for å sjekke hvor langt jeg var på vei for jeg var så redd for mulige skader på babyen. Jeg har hatt 3 graviditeter og klart å holde meg, uansett om jeg tenker på snus i ny og ne så gjør man det ikke. Anonymkode: 32380...678
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle barn av snusende mødre får en eller annen grad av nikotinabstinenssyndrom. Hva tror dere, at babyer er immune mot avhengighet? Vi bare pakker det inn til foreldrene på barsel fordi gjort er gjort, men vi ser dem ligge der å kave, være irritable, bleke, høy puls, hylende gråt, abstinensscorer dem i skjul fordi det er ikke greit å «shame» foreldre. Ikke engang når shamingen er å opplyse om barnets reelle plager. Også er det tre ganger så mye nikotin i morsmelk som de er vant til intrauterint, så da blir de jaggu enda dårligere når det begynner å komme melk. Nikotinforgiftning er så ubehagelig for de små at det er ubegripelig for meg at vi likevel anbefaler amming (pga en minimal reduksjon i sids). Jeg orker ikke lenger jobbe på barsel fordi jeg ikke orker å forholde meg til foreldre som ikke evnet å gjøre gode valg for barna sine. Synes det er greit å skamme seg jeg, så kanskje man velger annerledes. Anonymkode: 76639...f8c 💔 Det er så vilt at det ikke skal være mulig å skjerpe seg for sitt ufødte barns skyld. Jeg vil strekke meg så langt som å si at man til en viss grad er uegnet som forelder når man ikke klarer å sette egen egoisme til side for barnet i magen. Jeg ble uplanlagt gravid og snuste selv, men kastet selvsagt(!!) boksen ved første positive test, og kommer ikke til å eventuelt ta det opp igjen før jeg er ferdig å amme, selv om det i så fall kan være veldig lenge til. Det ER ikke så vanskelig som folk skal ha det til, det er bare å skjerpe seg. Har jeg lyst på snus? Ja, men kommer jeg til å sprekke? SELVSAGT ikke. Skulle ønske jordmødre og leger hadde skikkelig fokus på dette og skrev det du skriver her. Jeg sier er rungende ja til shaming av snusende og røykende mødre!! Anonymkode: 5fe21...5c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå