Gå til innhold

Folk som bruker beskyttede titler når de ikke trenger det. Mindreverdighetskomplekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har master i noe helt annet enn det jeg jobber som, men masteren er det jeg er  i motsetning til jobben som er det jeg gjør.

Anonymkode: 8e3b0...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 20.23):

Øh, nei. Mannen min har master i samfunnsøkonomi fra universitetet, det er MYE tyngre fag i det profesjonsstudiet enn eksempelvis master i bedriftsøkonomi (siviløkonom) fra BI eller andre handelshøyskoler.

Det er en grunn til at samfunnsøkonomi på engelsk heter economics og bedriftsøkonomi heter business administration. En siviløkonom er altså ikke en økonom i det hele tatt i det engelske språk.

Anonymkode: b2e87...2fb

Jeg er siviløkonom, og på vitnemålet mitt står det: Master of science in Business and Economics. 

Det er litt av forskjellen på å være siviløkonom (beskyttet tittel), og «bare» ha en Master i øk.ad. Så her kommer du rett og slett med misvisende informasjon. Vi kan selvsagt også diskutere om din manns retning er så mye tyngre enn siviløkonom slik du hevder. 

Til HI: jeg bruker tittelen jeg har i arbeidskontrakten min i jobbsammenheng. Svært sjelden jeg sier at jeg er siviløkonom. Ser dog ikke ned på folk som gjør det. Det må være lov å være stolt av hva man har fått til i livet. 

Anonymkode: b55b4...6c2

• Liker 2
Skrevet
On 2/24/2024 at 12:59 AM, AnonymBruker said:

Selv synes jeg det er spesielt med folk som signerer leserinnlegg med "professor" når leserinnlegget handler om noe helt annet enn det de er professor i. Om du er professor i kvantefysikk og skriver leserinnlegg om bruk av utenlandske flagg i 17. mai-tog så er det tullete å signere artikkelen som professor. Det har ingen relevans for leserinnlegget du skriver. 

Mange forskere som klager over at folk ikke tar forskere seriøst. Men det er ikke rart folk ikke tar forskere seriøst  når de hele tiden bruker tittelen sin til å uttale seg om ting de ikke har noe faglig kompetanse på. 

Anonymkode: f8334...344

Edit: Mange professorer vil også prøve å få det til å fremstå som om leserinnlegget deres har faglig tyngde.  En jusprofessor kan uttale seg om jus uten å ha peiling på hva han snakker om. Enten fordi han ikke har satt seg godt nok inn i saken eller fordi han har kompetanse på et helt annet rettsområde enn det han uttaler seg om.  I tillegg kan juristprofessoren ha skjulte motiver. Kanskje kjenner han en av partene i saken uten å gjøre det klart eller kanskje er han en politiker i tillegg til jusprofessor uten å gjøre det klart. 

Anonymkode: f8334...344

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en beskyttet tittel men bruker kun stillingskoden jeg har på nåværende jobb. Men når jeg prater med folk om hva jeg er utdannet som, er det selvsagt helt naturlig å bruke den tittelen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...