Gå til innhold

Folk som bruker beskyttede titler når de ikke trenger det. Mindreverdighetskomplekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La oss si man har en bachelorgrad i sykepleievitenskap (eller hva det heter) og jobber som kunderådgiver i NAV. Da er det mer naturlig å si man er kunderådgiver enn sykepleier. 

La oss si man er prosjektleder og har bachelorgrad i ingeniørfag. Da er det idiotisk å kalle seg ingeniør så lenge man ikke jobber som ingeniør. Ingeniør er dessuten ikke en beskyttet tittel så da blir det som om en med bachelor som barnehagelærer og jobber som prosjektleder i den samme bedriften skulle kalt seg ingeniør. 

Hvorfor skal en med mastergrad i økonomi og administrasjon som jobber i banken si han er siviløkonom? Alle vet at det er master i økad som kreves uansett. Dersom stillingen i banken også kunne gått til en samfunnsøkonom gir det enda mindre mening. Da kan man like så godt kalle seg økonom og eventuelt si hvilken master man har tatt om man absolutt ønsker det. 

Har man en jobb som faktisk krever master i ingeniørfag så er det i og for seg riktig at man jobber som sivilingeniør, men da er det like greit å si man jobber som ingeniør. Jeg har en venninne som har master i klinisk sykepleievitenskap eller noe i den duren og hun sier bare at hun jobber som sykepleier, eventuelt at hun er sykepleier med master. 

Hvorfor er det så mange som bruker unødvendig titler og hvorfor har vi de egentlig? Er det fordi vi ikke har noen adel i Norge? Er det pga mindreverdighetskomplekser? Er det fordi skoler som NHH og NTNU egentlig er rangert som ekstremt dårlige, men har lyst til å fremstå som bedre enn de er?

Jeg sanser alltid "small dick energy" når folk bruker sånne betegnelser om seg selv. Hvorfor ikke bare være fornøyde med den de er? Jeg er ikke konge så lar være å kalle meg det ute på byen eller i lystige lag. Jeg skriver det ikke engang på CVen

Endret av Majer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en beskyttet tittel, og en annen stillingskode. Jeg bruker vanligvis stillingskoden min når jeg underskriver e-post og lignende, men av og til er grunnutdanningen min relevant for meldingen, slik at jeg tar med begge. Typisk hvis mottaker har samme bakgrunn som meg, da blir kommunikasjonen enklere siden mottaker vet hvilke kompetanse jeg har (den er ganske spesifikk). 
Er ikke sykepleier, btw. Og det har ikke noe med mindreverdighetskomplekser å gjøre. Stillingskoden min tilsier kompetanse på et høyere nivå enn min beskyttede tittel.

Anonymkode: fb9c1...84e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en beskyttet tittel, og en annen stillingskode. Jeg bruker vanligvis stillingskoden min når jeg underskriver e-post og lignende, men av og til er grunnutdanningen min relevant for meldingen, slik at jeg tar med begge. Typisk hvis mottaker har samme bakgrunn som meg, da blir kommunikasjonen enklere siden mottaker vet hvilke kompetanse jeg har (den er ganske spesifikk). 
Er ikke sykepleier, btw. Og det har ikke noe med mindreverdighetskomplekser å gjøre. Stillingskoden min tilsier kompetanse på et høyere nivå enn min beskyttede tittel.

Interessant! Når du formulerer deg på den måten tenker jeg med en gang adjunkt med opprykk. Det var noe jeg ikke tenkte på. Da er opprykket relevant, men da kan man eks også si kontaktlærer/faglærer med videreutdanning? Dersom det ikke går forstår jeg at man bruker tittelen i den aktuelle sammenhengen

Altså jeg forstår hvorfor en psykiater sier hun er psykiater og ikke lege med videreutdanning i psykiatri dersom det er psykiater hun jobber som, men jobber hun som kommuneoverlege gir det sjeldent mening å si man er psykiater 

Endret av Majer
Skrevet
Majer skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal en med mastergrad i økonomi og administrasjon som jobber i banken si han er siviløkonom? Alle vet at det er master i økad som kreves uansett. Dersom stillingen i banken også kunne gått til en samfunnsøkonom gir det enda mindre mening. Da kan man like så godt kalle seg økonom og eventuelt si hvilken master man har tatt om man absolutt ønsker det. 

Det er jo den tyngste, økonomiske utdannelsen man kan ta i Norge. Så er jo et greit kvalitetsstempel å inkludere Siviløkonom i mailsignaturen? 

Men ikke akkurat det du introduserer deg som dersom du jobber i butikk en periode, da høres det bare dumt ut. 

Anonymkode: 67177...107

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (5 minutter siden):

Interessant! Når du formulerer deg på den måten tenker jeg med en gang adjunkt med opprykk. Det var noe jeg ikke tenkte på. Da er opprykket relevant, men da kan man eks også si kontaktlærer/faglærer med videreutdanning? Dersom det ikke går forstår jeg at man bruker tittelen i den aktuelle sammenhengen

Altså jeg forstår hvorfor en psykiater sier hun er psykiater og ikke lege med videreutdanning i psykiatri dersom det er psykiater hun jobber som, men jobber hun som kommuneoverlege gir det sjeldent mening å si man er psykiater 

Jeg er ikke adjunkt med opprykk, nei. Jeg har en profesjonsutdanning som gir autorisasjon. Men adjunkt med opprykk må da være mye mer spesifikt enn «faglærer med videreutdanning». 
Forøvrig er jeg ikke enig i at det ikke nødvendigvis gir mening å skrive at man er psykiater når man er kommuneoverlege. Det kommer an på sammenhengen, og uansett er det en tittel hen har som hen har rett til å bruke. 

Skrevet

Det kreves ikke nødvendigvis økonomisk utdanning for å jobbe i bank. Mange som jobber som rådgivere(selgere) i bank for privatmarkedet uten utdanning, noe som er forståelig da en slik stilling har liten relevans til det man lærer på et økonomistudie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo den tyngste, økonomiske utdannelsen man kan ta i Norge. Så er jo et greit kvalitetsstempel å inkludere Siviløkonom i mailsignaturen? 

Men ikke akkurat det du introduserer deg som dersom du jobber i butikk en periode, da høres det bare dumt ut. 

Studenter på økonomi og administrasjon er blant de som bruker minst tid på studier i uka. De ligger langt under arkitekturstudenter og musikkstudenter. Mange indøkere vil nok også si seg uenige i det. Master i økad tilbys ved veldig mange lokale høgskoler mens samfunnsøkonomi stort sett er på universitetene.

Så man kan hverken si folk med økad jobber mer med studiene enn andre, også økonomer, eller at skolene er høyere rangert. Det eneste som skiller de fra andre økonomer er altså at de har en master i økad, og for å komme inn på den kreves det ca 120 stp i økad på bachelornivå. Da kan man like gjerne si man er økonom, har studert økonomi, har master i økonomi el😅

Sidetittelen er altså meningsløs. I nabolandet vårt blir man sivøk etter 3 år med økad. I de fleste andre land vet de ikke hva en sivøk er for noe. En som har gått 5 år på økonomi på Wharton eller Harvard er ikke sivøk mens en som har tatt de samme fagene i Hønefoss er det

Skrevet
Majer skrev (2 minutter siden):

Studenter på økonomi og administrasjon er blant de som bruker minst tid på studier i uka. De ligger langt under arkitekturstudenter og musikkstudenter. Mange indøkere vil nok også si seg uenige i det. Master i økad tilbys ved veldig mange lokale høgskoler mens samfunnsøkonomi stort sett er på universitetene.

Så man kan hverken si folk med økad jobber mer med studiene enn andre, også økonomer, eller at skolene er høyere rangert. Det eneste som skiller de fra andre økonomer er altså at de har en master i økad, og for å komme inn på den kreves det ca 120 stp i økad på bachelornivå. Da kan man like gjerne si man er økonom, har studert økonomi, har master i økonomi el😅

Sidetittelen er altså meningsløs. I nabolandet vårt blir man sivøk etter 3 år med økad. I de fleste andre land vet de ikke hva en sivøk er for noe. En som har gått 5 år på økonomi på Wharton eller Harvard er ikke sivøk mens en som har tatt de samme fagene i Hønefoss er det

Statistikk? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er siviløkonom, men jobber som noe annet. Presenterer meg som siv.øk når jeg introduserer meg etc(i settinger hvor det er snakk om jobb,bakgrunn etc) for da vet de at det er snakk om fagtyngde og kvalitet.

Anonymkode: 2f51e...6d4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er siviløkonom, men jobber som noe annet. Presenterer meg som siv.øk når jeg introduserer meg etc(i settinger hvor det er snakk om jobb,bakgrunn etc) for da vet de at det er snakk om fagtyngde og kvalitet.

Anonymkode: 2f51e...6d4

Mener du at en med master i samfunnsøkonomi ikke har fagtyngde og kvalitet? Det er vel kun de to økonomiske mastergradene vi har i Norge (mba kan diskuteteres)

For ordens skyld snakker jeg ikke ned utdanningen din. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg sannsynligvis tatt økad selv

Endret av Majer
Skrevet

Jeg er lektor med tillegg, men jeg presenterer meg jo ikke som det om noen spør, jeg sier at jeg er lærer 😅 Legger eventuelt til at det er på videregående. Hadde syntes noen var gammeldagse og litt opptatt av status om de presenterte seg som lektor.

Anonymkode: b1a83...c49

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Mange psykiatere signerer med lege, ikke psykiater. Så det stemmer ikke helt det du skriver, i min erfaring.

Anonymkode: ee550...0cc

• Liker 1
Skrevet

Jobber i staten og har stillingskode overingeniør. Det sier jo null om hva jeg har studert eller gjør. Så derfor sier jeg heller hva jeg har master i.

Anonymkode: 49dbe...337

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Statistikk? 

Og egen utdanning og arbeidserfaring?

Anonymkode: 2eb26...843

Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke problemstillingen. Jeg er jo jurist, og finner det ikke unaturlig å nevne det når folk spør om bakgrunnen min. Og selvfølgelig er det relevant for folk å vite det når de ønsker å diskutere juridiske problemstillinger. Det har med faglig kompetanse å gjøre, så jeg forstår ikke koblingen til mindreverdighetskomplekser? 

Majer skrev (3 timer siden):

Mener du at en med master i samfunnsøkonomi ikke har fagtyngde og kvalitet? Det er vel kun de to økonomiske mastergradene vi har i Norge (mba kan diskuteteres)

For ordens skyld snakker jeg ikke ned utdanningen din. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg sannsynligvis tatt økad selv

Selvfølgelig gir utdanning en annen faglig tyngde og kvalitet på utdanningens område sammenlignet med de som ikke har denne utdanningen. Hvis du havner i en trafikkulykke, vil du helst ta imot helsehjelp fra den tilfeldig forbipasserende sykepleieren, eller fra meg som er jurist? Hvis du trenger juridisk bistand, vil du heller spørre sykepleieren? 

Endret av Hippogriff
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er lektor med tillegg, men jeg presenterer meg jo ikke som det om noen spør, jeg sier at jeg er lærer 😅 Legger eventuelt til at det er på videregående. Hadde syntes noen var gammeldagse og litt opptatt av status om de presenterte seg som lektor.

Anonymkode: b1a83...c49

Lærere pleier å "tone ned" utdanningen. Lærer er jo ikke en utdanning lengre, den var treårig. Nå utdannes det bare lektorer. Likevel omtaler lærere seg som lærere. 

Er vel strengt tatt ikke så relevant for folk å vite om det er snakk om en adjunkt eller lektor heller

Anonymkode: 7a890...f9e

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Siviløkonom ble oppfunnet i Sverige, og gjenfinnes i Norden. Man kopierte sivilingeniør i valg av navn. Men i Sverige er ikke siviløkonom enn beskyttet tittel. Civilekonomexamen oversettes til "Degree of Master of Science in Business and Economics". Som du skriver (hvis du tenkte på Sverige) så aksepterer enn fagforening at medlemmer kaller seg siviløkonom også etter en bachelor. Men det er kun den fagforeningens interne regler.

I Danmark er det bachelor i bedriftsøkonomi som gjør noen til siviløkonom.

Ja, jeg vil gjerne vite om det er bedriftsøkonomi eller samfunnsøkonomi som har vært faglig fokus når jeg jobber sammen med enn økonom, når vi bruker ordet økonom for begge gruppene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt obskure problemstillinger. I dag var det en sånn artikkel om de ringene som symboliserer utdanning. Hva er greia med det? De som kjenner deg, vet jo hva du er utdannet som, og hva er poenget med å vise noen du ikke kjenner hva du er utdannet som? Absurd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øh, nei. Mannen min har master i samfunnsøkonomi fra universitetet, det er MYE tyngre fag i det profesjonsstudiet enn eksempelvis master i bedriftsøkonomi (siviløkonom) fra BI eller andre handelshøyskoler.

Det er en grunn til at samfunnsøkonomi på engelsk heter economics og bedriftsøkonomi heter business administration. En siviløkonom er altså ikke en økonom i det hele tatt i det engelske språk.

Anonymkode: b2e87...2fb

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...