Gå til innhold

Overnatte uten foreldre hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt begynner på videregående til høsten. I helgen skal han overnatte hos en kompis og foreldre hans er på hytte. Min søster synes ikke at det er greit. Vet jo ikke hva de finner på. Kanskje jeg er naiv, men jeg stoler på de 100%. De er rolige og fornuftige gutter. Hva synes dere? Må legge til at min søster ikke har barn..

Anonymkode: cf06f...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener hun at mamma og pappa skal sitte hjemme og holde guttene i hånden? Tenåringer trenger litt fri fra foreldrene sine.

Anonymkode: fc4c2...1cf

• Liker 1
Skrevet

Men herregud, når skal egentlig ungdommen få teste vingene? Ifølge KG må alle unge følges opp frem til minst 25 års alder, og da klager man på at de ikke får til noen ting.

Kjør på, regner med det går helt fint 🫶

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren min har overnattet hos venner alene hjemme siden hun var 14, aldri vært noen problemer. Vært alene hjemme I hele helger også, helt normalt her for de fleste familier

Anonymkode: b410d...474

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Datteren min har overnattet hos venner alene hjemme siden hun var 14, aldri vært noen problemer. Vært alene hjemme I hele helger også, helt normalt her for de fleste familier

Anonymkode: b410d...474

Jeg har en veldig sosial jente, og ingen i hennes store vennekrets har vært alene på natten - med unntak av ei.. (da de var 14.år) Men hun var ikke hjemme da, hun hang nede i sentrum nattestid sammen med hun som overnattet hos henne. 

Min 16.åring hadde ikke fått lov til å være alene hjemme på natten eller i helgen. Hun er alt for eventyrlysten og glad i å være med på det som skjer. For all del, kanskje overnattet hos andre - men jeg hadde ikke latt det skjedd hos oss av flere grunner. 1.er alt for redd for huset vårt, og har mange verdifulle ting hjemme. 2.vil ikke sette henne i den situasjonen å skulle få mengder med ungdom på døren som ville inn fordi de var glade for et sted å feste. Hvor hun ikke skulle klare å si nei.

Heldigvis trenger ikke ungdommen å være alene hjemme på natten og helger for få brettet ut vingene sine. 

Anonymkode: 9de94...e13

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en sønn på tretten og jeg lurer også på når han er stor nok til å være hjemme natten over.

Jeg har ikke behov for det, men han uttaler et ønske om det. Han er rolig og jeg er hundre prosent sikker på at han tilbrakt natten foran pcen og nytt at han kunne gå i stuen og på kjøkkenet uten andre tilstede.

Jeg tenker at tretten er for ungt, men at han hadde klart det med glans er jeg ikke tvil om.

Skrevet

Dette kommer jo veldig an på hva slags personer de er.

Min gutt på 15 har vært hjemme alene om natten. Han er en veldig (altfor!) hjemmekjær, rolig og fornuftig fyr. Han spiste en frossenpuzza og gamet på rommet sitt. Som han alltid gjør.

(Hadde en avtale med naboen om å holde et øye med huset og at det var rolig)

Hadde han vært en småkriminell som pleide å henge i sentrum med feil folk, ikke komme hjem om natta, drikke øl, feste hos eldre ungdom, trasse og nekte å si hvor han drar osv, hadde vi selvsagt ikke latt han være hjemme alene en hel natt. 

Skrevet

Jeg var ofte hjemme alene i helgene fra jeg var 14 år. Hadde overnattingsbesøk av venninner og vi fant aldri på noe dumt. Tror det kommer veldig an på ungdommene. Vi skulle jo alle på jobb lørdag og søndag, så det ble ikke noe festing på oss. 

Anonymkode: a0a3e...78f

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt her , hører på politiet på det ser og de anbefaler det ikke

Anonymkode: 7f2d4...467

• Liker 5
Skrevet

Er du seriøs? Vi hadde helge-overnattinger uten foreldre da vi var 13-14. Vi ringte jo hvis det var noe, og hadde naboer om noe skulle skje.

Mange VGS elever bor på hybel, uten mamma og pappa. Dette MÅ være troll.

Anonymkode: b3c62...0c0

• Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Dette kommer jo veldig an på hva slags personer de er.

Min gutt på 15 har vært hjemme alene om natten. Han er en veldig (altfor!) hjemmekjær, rolig og fornuftig fyr. Han spiste en frossenpuzza og gamet på rommet sitt. Som han alltid gjør.

(Hadde en avtale med naboen om å holde et øye med huset og at det var rolig)

Hadde han vært en småkriminell som pleide å henge i sentrum med feil folk, ikke komme hjem om natta, drikke øl, feste hos eldre ungdom, trasse og nekte å si hvor han drar osv, hadde vi selvsagt ikke latt han være hjemme alene en hel natt. 

Ja for det kam jo ikke være at andre finner ut og bare dukker opp🙄

Skrevet

Hvorfor skal søster legge seg oppi det? Har du ingen umiddelbar grunn til å ikke stole på dem, er det greit at de får prøve, tenker jeg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du seriøs? Vi hadde helge-overnattinger uten foreldre da vi var 13-14. Vi ringte jo hvis det var noe, og hadde naboer om noe skulle skje.

Regner med at dette var i en tid uten sosiale medier, der noen titusener ungdommer får med seg at 14-åringen har huset for seg selv og skal ha en liten fest ...

Anonymkode: b5d73...367

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke vært aktuelt her , hører på politiet på det ser og de anbefaler det ikke

Kommer vel an på hvor man bor også, tenker jeg. 

Skrevet

Husk at selv om man stoler på egne barn, kan man ikke stole på alle andre. Her var det mange historier om fyllefester på ungdomstrinnet - hjemme hos de som var alene hjemme. Det er veldig vanlig med fyll og alkohol helt ned i åttende klasse -dessverre - selv om mange foreldre tror at det kun gjelder alle andre. 
Har selv 17-åring som selvsagt klarer fint å være alene hjemme over natta. Hun får lov nå, under forutsetning at det ikke er fest her. Men ville ikke fått huset for seg selv i 10. klasse. De som lar ungdomsskoleelever være hjemme alene, legger til rette for at tenåringene drikker og fester. 

Anonymkode: d185b...839

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Min gutt begynner på videregående til høsten. I helgen skal han overnatte hos en kompis og foreldre hans er på hytte. Min søster synes ikke at det er greit. Vet jo ikke hva de finner på. Kanskje jeg er naiv, men jeg stoler på de 100%. De er rolige og fornuftige gutter. Hva synes dere? Må legge til at min søster ikke har barn..

Anonymkode: cf06f...ea4

Du må jo gi han en sjanse tenker jeg. Går det jo ikke bra så må han jo vente en stund til neste gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Regner med at dette var i en tid uten sosiale medier, der noen titusener ungdommer får med seg at 14-åringen har huset for seg selv og skal ha en liten fest ...

Anonymkode: b5d73...367

vi hadde internett og kunne lett fortelle hele verden at vi var alene hjemme, ja.

men vi gjorde jo ikke det. og de som visste det brydde seg jo selvsagt ikke. vi festet ikke. vi gamet, så film, satt på internett, osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg igjen. Vi homset hele helgene.

En herlig tid.

Anonymkode: 784c6...343

Skrevet

Ingen av våre har fått lov å være alene over natta før de har fylt 16 år. 

Anonymkode: 40305...5d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Vi homset hele helgene.

En herlig tid.

Anonymkode: 784c6...343

Vet ikke om du kødder engang, men da jeg gikk på u.skolen fortalte guttene i 9. klasse oss stolt om at de hadde vært på hyttetur uten foreldre, og der var det jo rett og slett fellesronking hele helga. Men gikk jo fint uten foreldre sånn utover det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...