Polly Ester Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Jeg har i mange år med ujevne mellomrom laget kylling i ostesaus med brokkoli og bacon, gratinert med ost på toppen. Husker at jeg første gangen fikk til dette helt perfekt, men etter det har sausen blitt så rennende etter at retten er ferdig i ovnen. Det jeg gjør: Koker opp fløte og tilsetter ost og krydder. Tilsetter kylling (bruker kjøttet av en grillet kylling, uten skinn). Brokkoli (noen ganger sammen med blomkål) og bacon i en ildfast form. Heller over kyllingostesausen og drysser ost over. Steker i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader, til osten har blitt gyllen. Og når jeg da tar ut retten så smaker det veldig godt, men sausen er flytende. Jeg skulle gjerne hatt en litt mindre flytende. Noen med tips til hvordan jeg fikser dette med den sausen?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Lag ostesaus med en base av hvetemel og smør. Om du ikke spiser mel, kan du jevne med maisenna. Anonymkode: 38956...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Jeg lager hvithaien først. Så tar jeg i ost etterpå. Altså smør, mel og melk. Slik får jeg den tykk når jeg har i ost. Og krydder av det jeg måtte ønske. Drit godt synes jeg da. Anonymkode: daa78...2c0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Lag bechamel med ost i, tipper den får bedre konsistens da. Anonymkode: 0a37e...268
Rotemor Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Som over skriver: jevning med mel eller Maizenna.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lager hvithaien først. Så tar jeg i ost etterpå. Altså smør, mel og melk. Slik får jeg den tykk når jeg har i ost. Og krydder av det jeg måtte ønske. Drit godt synes jeg da. Anonymkode: daa78...2c0 Hvit saus😂😂😂😂 ikke hvithai. 🤣😇 Anonymkode: daa78...2c0 3 5
Polly Ester Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2024 Takk for svar. Jeg ser at jeg glemte å skrive at jeg lager dette uten mel eller maizenna.
Polly Ester Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2024 Jeg fant oppskriften for mange år siden på en lavkarboblogg, men finner ikke igjen akkurat den oppskriften nå. Tror det var lhcfbloggen den het.
Tobias001 Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 15 minutter siden, Polly Ester said: Jeg har i mange år med ujevne mellomrom laget kylling i ostesaus med brokkoli og bacon, gratinert med ost på toppen. Husker at jeg første gangen fikk til dette helt perfekt, men etter det har sausen blitt så rennende etter at retten er ferdig i ovnen. Det jeg gjør: Koker opp fløte og tilsetter ost og krydder. Tilsetter kylling (bruker kjøttet av en grillet kylling, uten skinn). Brokkoli (noen ganger sammen med blomkål) og bacon i en ildfast form. Heller over kyllingostesausen og drysser ost over. Steker i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader, til osten har blitt gyllen. Og når jeg da tar ut retten så smaker det veldig godt, men sausen er flytende. Jeg skulle gjerne hatt en litt mindre flytende. Noen med tips til hvordan jeg fikser dette med den sausen? Det er ikke rart denne blir flytende! Med denne oppskriften vil det ikke være mulig å få en tykk ostesaus! 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #10 Skrevet 22. februar 2024 Lag bechamel, og tilsett osten du ønsker. Bedre, og enkelt å styre hvor tykk sausen blir Anonymkode: b5f0c...09b
Polly Ester Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2024 Tobias001 skrev (12 minutter siden): Det er ikke rart denne blir flytende! Med denne oppskriften vil det ikke være mulig å få en tykk ostesaus! Jeg fikk det til før. Tenkte om jeg gjorde noe feil ift mengde eller om jeg hadde for varm ovn, eller ikke varm nok etc. Det er uansett ikke kjempeviktig, det smaker godt uansett.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #12 Skrevet 22. februar 2024 Polly Ester skrev (18 minutter siden): Jeg fikk det til før. Tenkte om jeg gjorde noe feil ift mengde eller om jeg hadde for varm ovn, eller ikke varm nok etc. Det er uansett ikke kjempeviktig, det smaker godt uansett. Siden du ikke vil bruke jevning, kan du prøve å koke fløten mer ned så den blir tykkere og/eller tilsette mer ost. Anonymkode: 38956...0fa 1 2
visp Skrevet 22. februar 2024 #13 Skrevet 22. februar 2024 Tilsett en god spiseskje smøreost. Det er et lavkarbotriks for å tykne sausen 1
Polly Ester Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #14 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden du ikke vil bruke jevning, kan du prøve å koke fløten mer ned så den blir tykkere og/eller tilsette mer ost. Anonymkode: 38956...0fa Takk for tipset, jeg prøvde det nå. Både kokte fløten litt lengre og tok i mer ost. Den var tykk da jeg var ferdig med osten og var fortsatt tykk da jeg helte det over i den ildfaste formen. visp skrev (9 minutter siden): Tilsett en god spiseskje smøreost. Det er et lavkarbotriks for å tykne sausen Det var lurt. Det har jeg lest om, men glemt. Baconost hadde vært godt i den sausen tenker jeg. Prøver det neste gang dersom sausen denne gangen blir tynn mens den er i ovnen. 1
Brunhilde Skrevet 22. februar 2024 #15 Skrevet 22. februar 2024 Bruker du fersk eller frossen broccoli? Frossen brokkoli kan gi fra seg mye væske, så den bør tines og "dryppes av" før bruk. 1
Tobias001 Skrevet 22. februar 2024 #16 Skrevet 22. februar 2024 49 minutter siden, Polly Ester said: Jeg fikk det til før. Tenkte om jeg gjorde noe feil ift mengde eller om jeg hadde for varm ovn, eller ikke varm nok etc. Det er uansett ikke kjempeviktig, det smaker godt uansett. Du har nok hatt i noe du har glemt! Uten stivelse så bil ikke denne tykne!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #17 Skrevet 22. februar 2024 Bruk creme fraiche i stedet for fløte. Anonymkode: d4596...6d3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #18 Skrevet 22. februar 2024 Johannesbrødkjernemel kan brukes til jevning i lavkarbo retter Anonymkode: d91bc...d04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå