AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #1 Del Skrevet 22. februar 2024 Men hva planter man det i? Ser de anbefaler potte på 20 liter, noen som har en potte som er ca. så stor som vil vise? Hvilken type jord bruker man? (Si gjerne en helt spesifikk type som er godt egnet, for jeg er totalt nybegynner). Planter man en løk per 20 liters potte, eller flere? Takk for svar på forhånd 😊 Anonymkode: c4a42...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Del Skrevet 22. februar 2024 Jeg planter de rett i bakken. Knollene mine er over årene blitt så store av 20L høres lite ut. Planta blir jo også såpass stor at den fort blåser overende hvis de står i potter. Anonymkode: 69198...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #3 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg planter de rett i bakken. Knollene mine er over årene blitt så store av 20L høres lite ut. Planta blir jo også såpass stor at den fort blåser overende hvis de står i potter. Anonymkode: 69198...8d6 Veldig lite vind her vi bor heldigvis. Har egentlig ikke bed til å plante i, eller det vil si, det lille bedet vi har er fullt, så det må nok bli potter 😊 Anonymkode: c4a42...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 23. februar 2024 #4 Del Skrevet 23. februar 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Men hva planter man det i? Ser de anbefaler potte på 20 liter, noen som har en potte som er ca. så stor som vil vise? Hvilken type jord bruker man? (Si gjerne en helt spesifikk type som er godt egnet, for jeg er totalt nybegynner). Planter man en løk per 20 liters potte, eller flere? Takk for svar på forhånd 😊 Anonymkode: c4a42...6d8 Det er knoller, ikke løk Generelt vil blomstringen vare helt til frosten kommer om du klipper vekk visne blomster. Jeg starter derfor mine innendørs i første halvdel av april i ganske små potter og lar de stå inne til jeg ser skudd. Før de kommer i jord i pottene lar jeg de ligge i vann i en time tid. Etter det settes de ut på dagen (og kanskje natten) når det er mer enn 6-7grader for å herde dem. Jo varmere jo bedre. Alt av planter som startes inne må solherdes (herdes mot UV) så det er greit å få i gang denne prosessen med en gang skuddene kommer. Overskyet vær fungerer også fint. Venter man med det må hedringen skje i skygge og gradvis i mer i sol over et par uker som er litt mer jobb iom at man må passe på solen. De tåler absolutt ikke frost. Jeg planter min ut permanent i større potter og rett i jord i slutten av mai (rett ved Oslo). Generelt blir det større planter og mer blomstring jo større pottene er. Jeg merker at planter som står i potter men på jord trives bedre (blir større) enn de som står i potter der det ikke er jord under. Røtter i pottene finner fram til jorden under. Dahlia (georginer) er sneglemat så plassér plantene med det i bakhodet. Jeg tar opp knollene på høsten før jorden fryser. Ikke noe av plantene tåler frost. Det grønne over bakken faller sammen etter første frostnatt, men knollene klarer seg fint der de er til jorden fryser. Jord i potter over bakken vil fryse raskere enn i bakken som man må passe mer på dem. Jeg graver opp, renser og vasker og lagrer mørkt og frostfritt i kjeller. Den hender jeg dusjer dem litt med vann for å hindre at de skal tørke inn for mye under overvintringen. Om man velger å ta vare på knollene og overvintrer på rett måte så vil man se at klyngen med knoller vil bli større for hvert år. Den bør deles opp når den blir for stor (mange filmer på nett om dette). Så man vil etterhvert få veldig mange planter om man ønsker det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Del Skrevet 23. februar 2024 skrue skrev (9 minutter siden): Det er knoller, ikke løk Generelt vil blomstringen vare helt til frosten kommer om du klipper vekk visne blomster. Jeg starter derfor mine innendørs i første halvdel av april i ganske små potter og lar de stå inne til jeg ser skudd. Før de kommer i jord i pottene lar jeg de ligge i vann i en time tid. Etter det settes de ut på dagen (og kanskje natten) når det er mer enn 6-7grader for å herde dem. Jo varmere jo bedre. Alt av planter som startes inne må solherdes (herdes mot UV) så det er greit å få i gang denne prosessen med en gang skuddene kommer. Overskyet vær fungerer også fint. Venter man med det må hedringen skje i skygge og gradvis i mer i sol over et par uker som er litt mer jobb iom at man må passe på solen. De tåler absolutt ikke frost. Jeg planter min ut permanent i større potter og rett i jord i slutten av mai (rett ved Oslo). Generelt blir det større planter og mer blomstring jo større pottene er. Jeg merker at planter som står i potter men på jord trives bedre (blir større) enn de som står i potter der det ikke er jord under. Røtter i pottene finner fram til jorden under. Dahlia (georginer) er sneglemat så plassér plantene med det i bakhodet. Jeg tar opp knollene på høsten før jorden fryser. Ikke noe av plantene tåler frost. Det grønne over bakken faller sammen etter første frostnatt, men knollene klarer seg fint der de er til jorden fryser. Jord i potter over bakken vil fryse raskere enn i bakken som man må passe mer på dem. Jeg graver opp, renser og vasker og lagrer mørkt og frostfritt i kjeller. Den hender jeg dusjer dem litt med vann for å hindre at de skal tørke inn for mye under overvintringen. Om man velger å ta vare på knollene og overvintrer på rett måte så vil man se at klyngen med knoller vil bli større for hvert år. Den bør deles opp når den blir for stor (mange filmer på nett om dette). Så man vil etterhvert få veldig mange planter om man ønsker det. Tusen takk for tips! 😊 Anonymkode: c4a42...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra85 Skrevet 23. februar 2024 #6 Del Skrevet 23. februar 2024 Jeg planter mine rett i jorda, når det er frostfritt. Bor på Sørlandet, ved kysten. Pleier å gjøre det i mai, men kan sikkert gjøre det før. Jeg har to typer, som begge blomstrer fra august til frosten kommer. De vokser voldsomt, og knollene blir bare fler og fler. Har prøvd krukke, men da har de ikke blitt så høye. Jeg glemmer også å vanne dem😅 Graver dem opp etter første frostnatt, da har bladene blitt brune. Lagres frostfritt i garasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #7 Del Skrevet 23. februar 2024 Mange gode råd her 🌸 Georginer er enkle å få til om man vet hva de vil ha. Rikelig med sol, vann og gjødsel og knip blomstene når de er ferdige. Da vil de kvittere med enda mer blomster. Georginer er veldig følsomme for kulde så om man har dem i potte kan man ta dem inn hvis det blir en kald natt. På den annen side holder de bedre varmen om de plantes i bakken. Går også an å legge et teppe over om det skulle komme en litt kald natt. Jeg bor nærme Oslo og sjekker nattetemperaturen helt til et stykke ut i juni før jeg stoler på det ikke blir for kaldt. Pass for brunsnegler. De elsker (også) georginer 😡 Som @skrue skriver over så start gjerne i små potter og plant over i større eller ut når det er vær til det. I potter bruker gjerne sånne gjødsel-pellets jeg legger sammen med jorden ved planting. Det holder hele sommeren. Ikke gi gjødsel når det nærmer seg høst - da skal de ikke stimuleres til mer vekst men vinterdvale. Vinterlagring kan være litt tricky for der vil de ha det kaldt og mørkt men for al del ikke frost. Ikke alle hjem har slike steder, men jeg har de senere årene hatt god suksess med en pappeske med avispapir som jeg sjekker av og til for uttørking. Det blir lange lysegrønne spirer (for rommet er egentlig for varmt) men jeg klipper dem av når de plantes på våren og de kommer seg fort. Og så har jeg innsett at etter jeg ikke lengre har frostfri råkjeller i huset vil noen knoller gå til - men da kan jeg få lov å kjøpe nye spennende sorter. 😁 Tenk over høyder når du velger dine første knoller. Noen blir veldig store 😅Lykke til. Anonymkode: a6a73...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modni Skrevet 23. februar 2024 #8 Del Skrevet 23. februar 2024 Jeg forkultivere inne fra mars og planter ut i bakken i slutten av mai ( innlandet sone 4). Pottene tar en del plass så startet i fjor med nedrullede brødposer med jord på et skobrett- funka knall- lettere å ta ut og inn under herding før utplanting også og som over her- grav de opp og lagre i pappeske i kjelleren etter første frostnatt - de formerer seg og du før flotte bedd lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå