Gå til innhold

Underernæring tenåring som ellers virker helt frisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger å høre deres tanker rundt dette; har en 13 år gammel datter som er 156cm høy og veier 34 kg. Vi er under oppfølging på barneavdelingen på sykehuset. 
De sier hun er underernært grad 2. Frem til nå har det vært vi foreldre som har hatt dialogen med sykehuset. Vi har da diskutert situasjonen og fått råd og veiledning til hvordan øke kalorier etc i kostholdet. Vi leverer kostholdskjema hvor det er oppført hva hun spiser. Utregninger viser at hun får i seg nok i løpet av et døgn. Hun legger alikevel ikke på seg. 
Hun drikker også næringsdrikker uten at dette hjelper noe særlig på vekten. 
Det siste året har hun lagt på seg tre kg. 

MEN hun er kvikk og rask, aktiv og aldri syk. Hun har masse energi og virker absolutt ikke dårlig på noen som helst måte. Jeg er derfor veldig skeptisk til at sykehuset skal kalle inn henne til et møte om at hun veier så lite??? Er redd for å skape andre typer problemer/spiseforstyrrelser for henne. 
Sånn som det er nå er det vi voksne som har hatt fokus på dette med vekt og mat og ikke henne. 
Ernæringsfysiologen på sykehuset sier at nå vil de prate med henne. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 8655a...eb0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme høyde og veide rundt rundt 45-47 kg fra tenår til etter jeg fikk barn. Da lå vekten mellom 48-52kg.

Så det er noe som skurrer. Lurt å få hjelp, du må ikke se på det som et nederlag. 

Anonymkode: 4e8aa...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være medisinsk årsak til at ho ikke går opp

Men følger ho sin egen kurve eller har den stoppet opp

Her har vi ei som har gått under undervektig hele oppveksten. Først nå når ho er 17 at ho nå er akurat over undervektig. Men her har ikke legene vært urolig siden ho hele tiden har fulgt sin kurve. Men det ble tatt mye blodprøver og sjekk av tarm for å utelukke diabetes , tarmsykdom og en ting jeg ikke husker

Anonymkode: 64e1e...ba9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringen går vel på at hun har såpass lite på kroppen at det kan skade organer over tid. Blir hun skikkelig syk en dag har ikke kroppen mye å jobbe med. 

Min 7 åring veier mer enn din datter. Å hun er allerede såpass slank at en runde med sykdom gjør hun blålig i huden fordi hun har lite reserver å gå på. 

Snakk heller med legen før du drar med datteren din på en time. Ikke alt barn trengee å høre. Er nok at dere foreldre legger til rette for mer kaloririktig mat og passe på at det ikke er en skjult spiseforstyrrelse her.

Anonymkode: 93423...bf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel ikke noen fasit, men hvis hun faktisk spiser det hun sier hun gjør (les:uten å kaste det opp/gjemme unna mat), så er det jo greit å sjekke at det ikke er noe fysisk galt i alle fall.

Så er det den andre siden: Jeg er en sånn som bare er tynn, uansett hvor mye jeg spiser. Er noen kg unna å være normalvektig på BMI. Skulle jeg gått noe særlig opp, må jeg ha et regime som bare ville skapt et anstrengt forhold til mat tror jeg. Jeg har overhodet ikke det i dag. Og jeg har SÅ mange ganger måttet «forsvare» meg i møte med helsevesenet. Greit at de passer på, altså, men jeg blir litt lei. Det kan jo være at datteren din også bare er sånn?

Anonymkode: 80d8e...6fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er det vel ikke noen fasit, men hvis hun faktisk spiser det hun sier hun gjør (les:uten å kaste det opp/gjemme unna mat), så er det jo greit å sjekke at det ikke er noe fysisk galt i alle fall.

Så er det den andre siden: Jeg er en sånn som bare er tynn, uansett hvor mye jeg spiser. Er noen kg unna å være normalvektig på BMI. Skulle jeg gått noe særlig opp, må jeg ha et regime som bare ville skapt et anstrengt forhold til mat tror jeg. Jeg har overhodet ikke det i dag. Og jeg har SÅ mange ganger måttet «forsvare» meg i møte med helsevesenet. Greit at de passer på, altså, men jeg blir litt lei. Det kan jo være at datteren din også bare er sånn?

Anonymkode: 80d8e...6fd

Vi så det på ho våres. Vi fikk faktisk beskjed å ikke gjøre så mye ut av ting. Men at vi laget mat som ho fikk med mer protein og fett. For å holde ting på plass. Legen sa her at hvis det ble for mye fokus kunne en få store problemer enten at sluttet helt å spise eller risikere overspising.  Nå er ho akurat så vist på normal. Men gikk ikke opp ditt før ho kom i puberteten. Men alle syns ho er for tynn rundt oss

Anonymkode: 64e1e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bekymringen går vel på at hun har såpass lite på kroppen at det kan skade organer over tid. Blir hun skikkelig syk en dag har ikke kroppen mye å jobbe med. 

Min 7 åring veier mer enn din datter. Å hun er allerede såpass slank at en runde med sykdom gjør hun blålig i huden fordi hun har lite reserver å gå på. 

Snakk heller med legen før du drar med datteren din på en time. Ikke alt barn trengee å høre. Er nok at dere foreldre legger til rette for mer kaloririktig mat og passe på at det ikke er en skjult spiseforstyrrelse her.

Anonymkode: 93423...bf8

Hvor høy er egentlig denne sjuåringen som veier mer enn 34 kg? 

Det er ikke positivt med ekstremtilfeller i den andre enden av skalaen heller.

Anonymkode: fff54...84e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn selv. Undervektig grad 2 til jeg ble voksen. Som 16 åring var jeg 45 kg og 169 cm høy. Frisk og rask med et normalt forhold til mat.

Var småspist som barn, men som tenåring spiste jeg MYE. Mer enn flere av mine jevnaldrende guttevenner, men ikke noe festet seg. Det var aldri snakk om noe legeoppfølging på grunn av undervekten. Undervekt i barne- og tenårene ligger i slekten både på fars og morssiden. Ingen av oss er undervektige som voksne.

Så jeg hadde ikke vært bekymret så lenge dere ser at hun forholder seg normalt til mat.

Anonymkode: c6a7d...e8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er frisk, hadde jeg bekymret meg. Jeg veide 42 kg da jeg var 13, men 168 høy. Jeg har aldri hørt at noen vurderte meg som undervektig. Spiste godt til alle måltider, men var også veldig aktiv. 

Dette er 40 år, 14 cm og 25 kg siden.

Anonymkode: 41e44...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun ikke legger på seg, og ikke følger sin egen kurve, bør man finne ut hvorfor. 

Om hun følger sin egen kurve ville jeg ikke vært bekymret. Noen er naturlig tynne. 

Min sønn er 13 år, 154 cm og 33.5 kg. Alltid vært veldig undervektig. Men frisk, rask, masse energi og sjelden syk. Spiser bra gjør han også.  Og så lenge han følger sin egen kurve, sånn i det store og hele, så er jeg ikke bekymret. 

Følges forøvrig opp av fastlege, med vektkontroller et par ganger i året. Lege snakker med han om vekt og kosthold,  det samme gjør vi, innimellom. At det er viktig å spise godt, regelmessig osv. Han vet at han er tynn, men at det er ok å være det. Plager han lite å være tynn, bortsett fra på fotballbanen og at han blir skubbet lett unna 😅 

Tror ikke du skal være redd for åpenhet overfor din datter, så lenge det ikke blir mye fokus på vekt og kropp i det daglige. Eller skam rundt dette. Naturliggjør kropp. Hun har garantert tanker om det selv også, men fokus bør være på at vi alle er forskjellige, og at det er ok! Men at man feks sier til henne at om man ikke legger på seg, så er det naturlig å undersøke dette, akkurat som man hadde undersøkt om man hadde gått rundt og hatt vondt i foten. Trenger ikke være noe galt, men greit å sjekke. 

Anonymkode: 3e104...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun

1) føler seg bra fysisk og mentalt, ikke har symptomer eller plager

Og

2) har en positivt utvikling/vokser (selv om det kanskje går langsommere enn hos andre): fortsetter å bli høyere, går ikke ned i vekt, blir sterkere og ikke svakere

behøver ikke undervektig å være et problem, selv om det ikke er "optimalt". Det er også forskjell på undervekt og underernæring. Spiser hun nok og får i seg det som behøves av næringsstoffer, er hun ikke underernært,.selv om hun har undervekt.

Hvordan var du og mannen som ung? Genetikk kan ha mye å si. Og, når puberteten etterhvert kommer, vil nok hormoner medføre vektøkning 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høy er egentlig denne sjuåringen som veier mer enn 34 kg? 

Det er ikke positivt med ekstremtilfeller i den andre enden av skalaen heller.

Anonymkode: fff54...84e

Min 7 åring er 123 og veier 25 og er normalvektig. Om en syvåring er nesten 10 kg mer og undervektig så de blir blå i ansiktet må dette barnet være skikkelig, skikkelig høy. 

Anonymkode: 851d4...44c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er voksen. Er 182 høy og veier fortsatt mellom 50 og 55 kg. Alltid vært frisk og fin og fine blodprøver. Ingen som har stresset med det. 

Anonymkode: 70026...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 155 cm og veide 35 kg når jeg var 13. Var ellers frisk, bare veldig tynn. Var aldri noe snakk om spesiell oppfølging. Jeg kom i puberteten, vokste 20 cm og la på meg 15 kg. Er nå sla k, men normalvektig.

Tror ikke det er sunt å sykeliggjøre noen som ikke er syk.

Anonymkode: 981e2...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke frisk med en BMI på 13.

Hvis både utregninger og beregninger er riktige, kaster hun opp.

Anonymkode: b103f...4e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert tatt blodprøver, og massivt oppkast vil mest sannsynlig avdekkes da. Men er hun veldig aktiv? Som i overdreven trening?

Anonymkode: 11202...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange andre grunner til at man er undervektig da, trenger ikke ha noe med spiseforstyrrelse å gjøre…

Anonymkode: 3266b...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trenger å høre deres tanker rundt dette; har en 13 år gammel datter som er 156cm høy og veier 34 kg. Vi er under oppfølging på barneavdelingen på sykehuset. 
De sier hun er underernært grad 2. Frem til nå har det vært vi foreldre som har hatt dialogen med sykehuset. Vi har da diskutert situasjonen og fått råd og veiledning til hvordan øke kalorier etc i kostholdet. Vi leverer kostholdskjema hvor det er oppført hva hun spiser. Utregninger viser at hun får i seg nok i løpet av et døgn. Hun legger alikevel ikke på seg. 
Hun drikker også næringsdrikker uten at dette hjelper noe særlig på vekten. 
Det siste året har hun lagt på seg tre kg. 

MEN hun er kvikk og rask, aktiv og aldri syk. Hun har masse energi og virker absolutt ikke dårlig på noen som helst måte. Jeg er derfor veldig skeptisk til at sykehuset skal kalle inn henne til et møte om at hun veier så lite??? Er redd for å skape andre typer problemer/spiseforstyrrelser for henne. 
Sånn som det er nå er det vi voksne som har hatt fokus på dette med vekt og mat og ikke henne. 
Ernæringsfysiologen på sykehuset sier at nå vil de prate med henne. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 8655a...eb0

Hun er jo særdeles undervektig, barns kropper kompenserer veldig godt frem til kroppen ikke orker mer, å da går det raskt nedover. Synes det er rart at dere ikke har snakket med henne om dette? Eller har du skrevet noe om det å jeg har oversett det? Hadde min 13 åring inne til bup, hun var 158 og veide 56 kg men ønsket oppfølging for spiseforstyrrelse. Jeg ga min 13 åring beskjed at nøkler til bad kom til å bli fjernet, å jeg kom til å følge henne på toalettet om hun gikk mer ned i vekt. Klarte å endre trenden, å fra å hun endret kosthold å har holdt en stabil normalvekt etter det.

ungdommer endrer sannheten for at det skal gagne di, jeg hadde fulgt henne svært tett opp, med det du beskriver ville jeg gjerne sett vektøkning, hva spiser hun gjennom dagen? Hvor mange måltider? Å følger di med på skolen at hun spiser å hva hun gjør etter hun har spist?

Anonymkode: 0940c...b87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun er jo særdeles undervektig, barns kropper kompenserer veldig godt frem til kroppen ikke orker mer, å da går det raskt nedover. Synes det er rart at dere ikke har snakket med henne om dette? Eller har du skrevet noe om det å jeg har oversett det? Hadde min 13 åring inne til bup, hun var 158 og veide 56 kg men ønsket oppfølging for spiseforstyrrelse. Jeg ga min 13 åring beskjed at nøkler til bad kom til å bli fjernet, å jeg kom til å følge henne på toalettet om hun gikk mer ned i vekt. Klarte å endre trenden, å fra å hun endret kosthold å har holdt en stabil normalvekt etter det.

ungdommer endrer sannheten for at det skal gagne di, jeg hadde fulgt henne svært tett opp, med det du beskriver ville jeg gjerne sett vektøkning, hva spiser hun gjennom dagen? Hvor mange måltider? Å følger di med på skolen at hun spiser å hva hun gjør etter hun har spist?

Anonymkode: 0940c...b87

Håper du skrev feil tall her, eller så troller du. 56 kg på 158 cm er jo helt normalt for selv en voksen kvinne. Jeg er flere cm høyere og et par kilo lettere, i tillegg til synlige muskler, men blir allikevel alltid kalt formfull og er klart "tjukkere" enn de fleste ungdommene jeg ser henge på senteret. 

Anonymkode: 82373...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...