AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #21 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er nå i midten av 30-årene. Har fast, greit betalt jobb. Jeg skriver ikke dette for å få hjelp, men for en liten utblåsning! I midten av 20-årene rota jeg det skikkelig til økonomisk pga akutt psykisk sykdom, og greide ikke betale regningene mine i noen år. Dette gjorde at jeg fikk enda mer angst, og den angsten har bare blitt verre og verre med årene, selvom jeg er friskmeldt fra den opprinnelige psykiske sykdommen. Da jeg var på mitt sykeste hadde jeg nok med å holde meg i live. I mange år har dette økonomiske rotet vært som en verkebyll i livet mitt. Hver gang jeg får til en betalingsavtale med ett inkassoselskap vokser det i andre enden i et annet inkassoselskap. Det kryr også av inkassoselskaper i Norge, og å få fullstendig oversikt er nesten umulig. Man kan bestille oversikter, men så finnes det inkassoselskaper som ikke er en del av disse oversiktene så man veit aldri uansett. Nå har jeg tatt meg sammen og brukt noen uker på å skaffe meg en fullstendig oversikt der jeg har skrevet ned totalt beløp og originalbeløp og jeg er faktisk helt sjokkert. På to av sakene har jeg allerede betalt originalbeløpet, men renter og gebyrer har fortsatt å løpe, så de er begge fire ganger så høye som originalbeløpet. Ene var på 2200 kroner, har betalt alt, nå skylder jeg 8800! Dette fordi jeg tydeligvis har betalt litt for sent. Kravene er forøvrig misligholdt studielån, nrk-lisenser (selvom jeg bodde hos moren min i den perioden, men klagen min ble henlagt), legeregninger, psykologtimer, NAV innkrevning (jeg fikk visst for mye betalt AAP en periode), strømregninger (de har vokst vannvittig), rørlegger (i leid bolig fordi jeg ikke turte spørre huseiere om hjelp for jeg har livredd dem), riks-TV og en del annet dritt som garantert skulle vært unngått. Av ca 150.000 i originalgjeld er jeg nå oppe i å skylde 440.000 kroner til diverse inkassobyråer. Jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv, men herregud så urettferdig det føles! Jeg har kontaktet samtlige inkassobyråer for å få til nedbetalingsplaner, men til sammen blir det så mye penger at jeg ikke har råd hver måned etter husleie og faste utgifter er betalt. Så jeg kunne ha valgt noen av dem, men da hadde de andre bare vokst. Det er helt klin umulig å komme seg ut av på egenhånd. Eneste muligheten min, som nå ser ut til å komme i boks, er å låne penger privat - betale ned alt - låne penger av banken og betale tilbake det privatlånet. Ett lån av banken på 440.000 kroner kan jeg lett betjene. 30 inkassosaker i 20 forskjellige selskaper er umulig. Jeg har også forøvrig prøvd å snakke med inkassoselskapene om psykdommen og sagt jeg kan sende diagnosepapirer for å kanskje bli kvitt noe renter og salærer, men det hjelper ikke. Søknaden for gjeldsordning ble avslått av namnmannen. Moralen i historien er: Om du blir så psykisk syk at du er ute av stand til å håndtere livet ditt - få noen andre til å ta seg av økonomien, hvis ikke blir det dyrt. Anonymkode: e089a...30c Alvorlig psykisk sykdom er brutale saker og økonomien lider som følge av det. Du har faktisk ikke kontroll over deg selv når hjernen ikke er med på resten av laget (kroppen). Sånn er det bare. Du må slutte å trykke deg selv ned, med den typiske "jeg vet at det er min skyld blah blah". NEI, det er ikke din skyld. Du var SYK. Punktum. For det andre: Det skal TO for å "danse tango", og motparten, de du skylder, er de som ga deg grønt lys til å ta opp lån, altså de hadde det siste ordet. Forbrukslån- og kredittselskaper var veldig lenge, helt inntil nå nylig, skikkelig Predatory Lending Practice, og det er en grunn til at Stortinget har måttet blande seg så hardt inn at de har strammet til helt jævlig på absolutt alt, inkludert billån som til og med har pant i bilen. Man skal ALDRI synes synd på kapitalistiske terrorister som har kontor på Oslo Vest, runker hardt i pausen på luksuskontorene sine der de håver inn massiv profitt ved å sitte på ræva og låne ut penger til 20-25%+ rente. Kvalmiser hele gjengen, noe som er grunnen til at Stortinget har strammet brutalt over hele fjøla. 3) Grunnen til innstrammingen er nettopp for å hindre Predatory Lending som disse kapitalist-svina har drevet med i altfor mange år. Meningen bak innstramningene er også det at når man struper Predatory Practice, så vil man hindre at flere får behov for gjeldsordning, for det er nettopp Predatory Lending som fører til at man kan havne i gjeldsspiral i tillegg til brutal sykdom, både psykisk og fysisk. 4) Alle folk skal ha rett til å komme seg ut av gjeldshelvete en gang i løpet av livet sitt, og hvis man kvalifiserer til det, så skal man få gjeldsordning. Jeg ser at grunnen til at du mest sannsynlig fikk avslag hos namsmannen er nettopp fordi du har fast jobb som er greit betalt. Men så var det de jævla rentene og innkasso-terroristene sine gebyrer som er helt syke. Sånn skal det ikke være at man plutselig skylder 3 ganger mer fordi man ikke kan betale. Men hvem kan låne deg 440.000 kr privat er det som er det store spørsmålet. Veldig kjedelig at du studielånet ditt er også til innkasso, for hvis det ikke var tilfelle, så kunne du lånt penger av Lånekassen og betalt ned på forbruksgjelda og bakt heller alt inn i studielånet. Hadde vært mye billigere og bedre. Har du forsøkt sånn Folkefinans greier, hvor private folk låner ut under ordnede forhold? Hvis du ikke har familie som kan låne deg pengene. Anonymkode: d57cf...e62 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #22 Skrevet 22. februar 2024 Betal ned hovedstol først, så stopper rentene! Det kan du gjøre når saken er hos inkasso Nå er det påtide å forstå at kassa er tom, ikke å lån mer penger som anbefalt av flere Der intet er, har selv keiseren tapt sin rett, sånn er det for dine kreditoer og. Anonymkode: 73aad...10b 2
Helene Skrevet 22. februar 2024 #23 Skrevet 22. februar 2024 Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #24 Skrevet 22. februar 2024 Helene skrev (52 minutter siden): Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie. Ta og slutt med dette. Anonymkode: 41737...45d 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #25 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvem kan låne deg 440.000 kr privat er det som er det store spørsmålet. Veldig kjedelig at du studielånet ditt er også til innkasso, for hvis det ikke var tilfelle, så kunne du lånt penger av Lånekassen og betalt ned på forbruksgjelda og bakt heller alt inn i studielånet. Hadde vært mye billigere og bedre. Det er moren min som skal låne meg disse pengene. Når alt er betalt med dette lånet så vil jeg få lån hos banken til å betale henne igjen. Jeg er fryktelig heldig som har henne. Hun har jo sett hvordan jeg har prøvd i mange år å bli kvitt dette på egenhånd, men innså nå at jeg må ha hjelp. Ellers tusen takk for et nydelig innlegg ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det påtide å forstå at kassa er tom, ikke å lån mer penger som anbefalt av flere Jeg skjønner hva du mener, men dette lånet tar jeg for å betale kreditorer. Det blir en måte å samle det til én utgift som er enklere å håndtere. Anonymkode: e089a...30c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #26 Skrevet 22. februar 2024 Helene skrev (56 minutter siden): Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie. Ikke alle har mulighet til å kjøpe. Fryktelig mange må dessverre leie. Om du ikke har annet å tilby denne tråden enn å fremheve deg selv så foreslår jeg at du slutter kommentere. Virker ikke som noen i tråden blir særlig imponert over deg uansett Anonymkode: e089a...30c 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #27 Skrevet 22. februar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Urettferdig er det ikke, sånn egentlig. Det er konsekvensen av å ikke betale for seg, det er jo egentlig helt på sin plass at den som har lånt deg penger/ gitt deg en tjeneste skal få ekstra betalt når du velger å ikke betale. Det er også forventet av forbruker å sette seg inn i vilkårene/avtalen og dermed være inneforstått med konsekvensene. Men den er lei, kjip og en dyr lærdom. Anonymkode: 226ad...eef Enig med deg. Skjønner at det er vondt å måtte betale enorme renter og gebyrer fordi man tok noen dumme valg. Men det er også ekstremt vondt for alle de som ikke får tilbakebetalt det de har lånt ut. Og det hjelper ikke at man 10 år etter man skulle betalt en regning kommer og sier "jeg var syk da regningene skulle betales". Har sympati for trådstarter. Har selv slitt psykisk og ikke betalt regninger. Lånekassen krevde inn studielånet mitt fordi jeg ikke hadde betalt regningene mine. Men jeg har også vært i andre enden og fått økonomien min ødelagt fordi andre ikke har betalt sin gjeld til meg. Jeg har tatt dem til inkasso og krevd lønnstrekk, men ikke fått noe som helst fordi de da ikke hadde nok til at namsmannen kunne trekke. Håper trådstarter får kontroll på gjelden og håper hun klarer å få lånet til overkommelig rente. Eventuelt at hun får til gjeldsordning. Har absolutt lust til at hun skal klare å komme seg ut av situasjonen. Men at gjelden øker drastisk når man ikke har betalt på den på lang tid er ikke rart. Det er ikke slik at regningen går fra 2200 til 8800 fordi man "betalte litt for sent". De som låner ut penger har også utgifter. Det koster å kreve inn penger. Det er bare rett og rimelig at den som ikke betaler gjelden sin må betale for kostnadene ved innkreving. Anonymkode: 19c36...b57 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #28 Skrevet 22. februar 2024 Hvorfor fikk du avslag på gjeldsordning ? Du kan klage . Det gjorde jeg og da fikk jeg medhold Anonymkode: d492a...9e9
Helene Skrevet 22. februar 2024 #29 Skrevet 22. februar 2024 Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer. Men har hatt venninne med dette . Jeg har alltid betalt . Hva andre gjør får stå får dem.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #30 Skrevet 22. februar 2024 Helene skrev (1 time siden): Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie. Helene skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer. Men har hatt venninne med dette . Jeg har alltid betalt . Hva andre gjør får stå får dem. Ja, dette vet vi. Hvorfor gjentar du deg selv når du ikke har noen råd å gi? Anonymkode: 5a415...259 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #31 Skrevet 22. februar 2024 Har selv fått en forverring på en kronisk sykdom og "plutselig" var aap borte. Garantert et brev jeg ikke hadde åpnet. Uansett. Krav kom og jeg fikk ordnet avtaler og ble ajour etter noen år. For hver betaling så tekster du at betalingen skal gå til hovedstol/opprinnelig skyldig beløp så dette nedbetales først. Renter og salær kan forhandles ned. Jobbet som mellomledd mellom leverandør og inkassoselskap og ofte ga vi avkall på renter om skyldig beløp ble betalt. Anonymkode: eef7e...746 1
Petra200 Skrevet 23. februar 2024 #32 Skrevet 23. februar 2024 Helene skrev (9 timer siden): Jeg har passert 50. Har aldri hatt inkasso. Lever på uføre. Men ha fortsatt aldri hatt inkasso. Ryddig og oversiktelig økonomi alltid. Hjelpsomt for ts dette da ..
Petra200 Skrevet 23. februar 2024 #33 Skrevet 23. februar 2024 Helene skrev (4 timer siden): Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie. Kan du slutte å oppføre deg så stygt mot ts?? 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #34 Skrevet 23. februar 2024 Men hvorfor ble søknaden din om gjeldsordning avslått??? Er det forskjellsbehandling? Jeg forstår ikke sånt. Har sett mange få gjeldsordning og dette du har er gammel gjeld så du kvalifiserer automatisk. Er det noe du unnlater å fortelle her? Anonymkode: 10000...43d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #35 Skrevet 23. februar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor fikk du avslag på gjeldsordning ? Du kan klage . Det gjorde jeg og da fikk jeg medhold Anonymkode: d492a...9e9 Ja, det er vel som med forsikringssakene. De avslår alltid første søknad og gjerne 2. gang. Skikkelig drittsystem, men sånn er det når det drives av mennesker uten moralsk kompass. Anonymkode: 10000...43d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #36 Skrevet 23. februar 2024 Helene skrev (12 timer siden): Jeg har passert 50. Har aldri hatt inkasso. Lever på uføre. Men ha fortsatt aldri hatt inkasso. Ryddig og oversiktelig økonomi alltid. Helene skrev (6 timer siden): Dette handlet om å ha ryddig økonomi. Å leie har alltid kostet mere enn å eie. Helene skrev (5 timer siden): Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer. Men har hatt venninne med dette . Jeg har alltid betalt . Hva andre gjør får stå får dem. Glemmer du at du har svart i tråden tidligere, eller hva er greia? Anonymkode: 37451...02a 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #37 Skrevet 23. februar 2024 Helene skrev (14 timer siden): Jeg har passert 50. Har aldri hatt inkasso. Lever på uføre. Men ha fortsatt aldri hatt inkasso. Ryddig og oversiktelig økonomi alltid. Jada, vi er flere som er der, men hva har denne infoen i 'den store inkasso-tråden' å gjøre? Anonymkode: 9ae12...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #38 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor ble søknaden din om gjeldsordning avslått??? Er det forskjellsbehandling? Jeg forstår ikke sånt. Har sett mange få gjeldsordning og dette du har er gammel gjeld så du kvalifiserer automatisk. Er det noe du unnlater å fortelle her? Anonymkode: 10000...43d Kan komme med litt tilleggsinfo! For snart 2 år siden, rett etter jeg fikk litt kontroll og begynte på nedbetaling så gikk arbeidsplassen min konkurs. Da ble jeg også sykemeldt, for hele livet mitt gikk opp i røyk. Det tok hele 3 måneder før jeg fikk sykepenger fra NAV. Den sommeren fikk jeg heller ikke feriepenger pga konkursen, så var uten noe inntekt i 4 måneder. Da ble det kaos igjen, og selvom jeg kontaktet inkassobyråene så ble nedbetalingsavtalene sett på som misligholdt, og nå blir det, ifølge namnmannen, sett på som nyere gjeld. Det var også en strømregning som gikk til inkasso, og selvom den ble betalt blir den sett på som nyere gjeld. Sykepengene i måneden etterpå kom også hulter til bulter. Kunne gå 2 uker mellom hver gang, men også plutselig 5-6. Vanskelig å forholde seg til med faste utgifter, men bortsett fra den ene strømregningen så gikk det fint. Bodde også veldig billig. Fun fact: NAV brukte 13 måneder på å godkjenne lønnsgarantien. Saksbehandlingstid er 2-8 mnd. Og når jeg først fikk var det under halvparten av kravet mitt. Sendt inn nytt krav via bostyrer, men det tar nok et nytt år før svaret der og. Petra200 skrev (6 timer siden): Kan du slutte å oppføre deg så stygt mot ts?? Jeg tar meg ikke nær av det. Enten er det et troll eller så er det en som ikke har det så bra med seg selv. Anonymkode: e089a...30c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #39 Skrevet 23. februar 2024 Helene skrev (9 timer siden): Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer. Men har hatt venninne med dette . Jeg har alltid betalt . Hva andre gjør får stå får dem. Å skryte av seg selv i en tråd hvor folk forteller om problemene sine er ganske frekt. Anonymkode: 56b40...0e7 3
Helene Skrevet 23. februar 2024 #40 Skrevet 23. februar 2024 Jeg ber om unnskyldning. Joda, jeg var frekk. Jeg glemte Ts sitt problem. Jeg var for opptatt av meg selv. Men jeg lærer fortsatt. Det at dere setter meg på plass hjelper. Dere er ærlige. Trenger sånne innputt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå