Gå til innhold

Hvordan sikre seg god økonomi i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

Jeg trenger hjelp av dere kloke hoder her inne som har et langt liv og mange erfaringer bak dere, til å gjør et best mulig valg for min økonomiske fremtid. Jeg studerer medisin i utlandet nå og har bare 1 år igjen før jeg er ferdig, da er planen å flytte tilbake til hjembyen. Har da mulighet til å bo hjemme gratis en stund, men tenker at det beste er å skaffe seg noe eget så fort som mulig. Jeg har per nå rundt 1 mill i studiegjeld og 300.000 i egenkapital, men får forhåpentligvis fort bygt opp egenkapital når jeg starter å jobbe. Og da er spørsmålet, hvordan skal jeg bruke pengene mine.

Er det smart å kjøpe seg noe lite, og ikke trenge å låne så mye for å slippe høye renter? Da kan jeg betale tilbake på kort tid før jeg selger noen år senere når jeg finner drømmemannen og får barn? Eller er det lurt å låne så mye som mulig for å kjøpe et dyrest mulig hus som øker mer i verdi? Kunne minihus vært en god idé? Noe med utleie-leilighet? Kanskje en veldig lite, men som skiller seg veldig ut som kunne vært attraktivt å leie ut på Airbnb? 

Hvis dere kunne ha startet fra scratch, hva hadde dere gjort annerledes i deres investeringer i boligmarkedet? Og hva er den beste løsningen? Alle tips tas i mot med stor takk!:)

Anonymkode: 867a3...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minihus vil ikke øke i verdi, det ville jeg unngått. Det kommer veldig an på hvor du får jobb hva du har råd til, så ville ikke planlagt for mye nå. Større er bedre vil jeg si, men igjen kommer an på hvor, hvor lettsolgt er det etc. Jeg angrer ikke på at jeg gikk for 3 roms sentralt og leide ut et rom mens jeg bodde der, men prisene var noe helt annet i 2010 enn nå, i Oslo er det vanskelig å få seg leilighet uavhengig av hvor liten den er nå på en lønning. Og du har såpass stort lån at det kommer til å begrense lånemulighetene dine drastisk. 

Skrevet

Jeg ville bodd hjemme lenge nok til å iallefall ha råd til en borettslagsleilighet med relativt lave fellesutgifter og minst ett, helst to, soverom. Da har du noe du er komfortabel med å bo i i 10 år, og når du finner drømmemannen kan du leie ut leiligheten og ha den i bakhånd ved behov.

Skrevet

Jeg kjøpte mye større og dyrere enn hva jeg hadde behov for og hva som er vanlig. Det var bevist for utnytte gearing effekten. 

Jeg og min søster kjøpte samme år og jeg har fire ganger så mye egenkapital i bolig som henne i dag. Har hatt høyere lånekostnader, mer vedlikeholdsutgifter og høyere leieinntekter. Gjerne høyere skuldre også, men jeg ville valgt det samme igjen. 

Anonymkode: b6802...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men som ett generelt råd ville jeg ventet med å justere utgiftene til inntektene ett par år mens du sparer så mye du er komfortabel med. 

Skrevet
IkkeStudentLenger skrev (41 minutter siden):

Minihus vil ikke øke i verdi, det ville jeg unngått. Det kommer veldig an på hvor du får jobb hva du har råd til, så ville ikke planlagt for mye nå. Større er bedre vil jeg si, men igjen kommer an på hvor, hvor lettsolgt er det etc. Jeg angrer ikke på at jeg gikk for 3 roms sentralt og leide ut et rom mens jeg bodde der, men prisene var noe helt annet i 2010 enn nå, i Oslo er det vanskelig å få seg leilighet uavhengig av hvor liten den er nå på en lønning. Og du har såpass stort lån at det kommer til å begrense lånemulighetene dine drastisk. 

Det er mulig å leie en enebolig innenfor tbane/trikkeavstand for 25.000-35.000. Hvis denne har mange soverom så kan man bo mange der.

Det ville være min foretrukne bo-form fra nyutdannet til 30. Spar penger i bank eller fond.

Dette basert på at det er billigere å leie enn å eie akkurat nå. Til sommeren kan det snu seg. Eller ikke.

Anonymkode: e5c2e...2ae

Skrevet

Det beste rådet er å ha forbruk som en student i et par år til, uavhengig av inntekten din.

Anonymkode: 65458...0fa

Skrevet

Takk for gode tips!:)

Ts

Anonymkode: 867a3...29a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte mye større og dyrere enn hva jeg hadde behov for og hva som er vanlig. Det var bevist for utnytte gearing effekten. 

Jeg og min søster kjøpte samme år og jeg har fire ganger så mye egenkapital i bolig som henne i dag. Har hatt høyere lånekostnader, mer vedlikeholdsutgifter og høyere leieinntekter. Gjerne høyere skuldre også, men jeg ville valgt det samme igjen. 

Samme her. Jeg har bevisst valgt å kjøpe så dyrt som jeg kan håndtere økonomisk, fordi jeg har ansett det som investering for fremtiden. Det har det også vært. 

Om mulig ville jeg anbefale ts å bo hjemme hos foreldrene for å spare egenkapital en stund. Jeg gjorde dette et halvår før jeg kjøpte første egne bolig. Det var den hjelpen jeg fikk økonomisk, men den var til stor hjelp. Var ikke veldig gøy å flytte hjem igjen etter å ha bodd alene en stund, men absolutt verdt det. Jobbet og sparte det jeg kunne, og det ga meg betydelig bedre startkapital. 

Skrevet

Det er veldig dyrt å bytte bolig, ikke kjøp før du vet hva du vil ha, og kjøp så mye du har råd til så du slipper å oppgradere fort.

Anonymkode: 6e8b6...4fe

Skrevet

Jeg ville helt klart bodd hjemme en periode, så lenge det fungerte for alle parter. Beholdt studentutgiftsnivået og spart alt jeg kunne. Sett opp autotrekk på lønningsdag så du ikke har mer på konto. Høyrentekontoer i dag har ikke all verden til høy rente, men det er jo noe, og er tryggere når du skal kjøpe ganske raskt. 

Hvis du har mulighet til å kjøpe med to soverom og leie ut så er det og en grei måte å hjelpe med finansiering på, når sen tid kommer 😊

Du kan jo og ta deg et par år i Finnmark for å få vekk litt studielån. Lave leiepriser på rett sted, og du kan få en veldig variert hverdag 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...