Gå til innhold

Er min løpekarriere over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne, midt i 50-årene som har likt å løpe i mange år. Nå får jeg diverse vondter hver gang jeg løper, verst er det i korsryggen og nedover i beina. Jeg har vært til lege med dette, men får bare diffuse svar. Det virker litt overstyrt å dra til idrettslege for en mosjonist som meg.

Må jeg bare godt at kroppen ikke lenger tåler å løpe? Litt trist i så fall, men må kanskje bare akseptere det?

Anonymkode: 981bb...4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært hos naprapat eller manuellterapeut? Kanskje det er noe du kan trene kroppen til igjen, kanskje noe styrke/kjernemuskulstur som må styrkes før fu kan løpe igjen?

Anonymkode: 60e9f...ac1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kvinne, midt i 50-årene som har likt å løpe i mange år. Nå får jeg diverse vondter hver gang jeg løper, verst er det i korsryggen og nedover i beina. Jeg har vært til lege med dette, men får bare diffuse svar. Det virker litt overstyrt å dra til idrettslege for en mosjonist som meg.

Må jeg bare godt at kroppen ikke lenger tåler å løpe? Litt trist i så fall, men må kanskje bare akseptere det?

jeg har, helt tilfeldig, en idrettslege som fastlege - kjempe hjelpsomt på diffuse vondter og belastninger - og jeg trener ikke.

Dra til noen med kompetanse på det du trenger hjelp til.

Anonymkode: 24003...ab8

• Nyttig 2
Skrevet

Har du vurdert om det kan ha noe med overgangsalderen å gjøre?

Anonymkode: 59d5f...554

Skrevet

Har du forsøkt løpsspesifikk styketrening og yoga eller pilates? søk opp på YouTube; eks. pre og post running yoga)

Anonymkode: 7a0df...56f

Skrevet

Jeg er også vanlig mosjonist, men kan anbefale naprapat, manuellterapeut eller kiropraktor. Kan være låsninger eller skjevheter/feilbelastniger fra hofte/skulder eller svake ankler e.l.

Skrevet

Får du smerter ved rolig jogging i 6km/t eller er det bare når du løper raskt?

Skrevet

Trener du styrke?

Anonymkode: d82d1...34a

Skrevet

Klart at jeg har fått mer vondter av løpingen når jeg selv er blitt eldre (bli 50 om noen år), men det er ingenting mot de vondtene jeg får i perioder hvor jeg ikke løper. I tillegg så veier de positive effektene løpingen gir på hjerte og kar, blodtrykk, blodsukker, generell metabolisme tyngre enn at et kne skurrer i ny og ne. 

Studier har bekreftet at en høyere VO2 max er den viktigste biomarkøren for sunn alderdom, det gjør at jeg vil løpe til jeg blir 80. Til tross for små vondter. 

Men gjør det riktig. Styrketrening, innsjekk med fysio, strekking i tillegg 👍

Anonymkode: 8bfcb...b48

• Liker 1
Skrevet

Kan virke slik 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er også vanlig mosjonist, men kan anbefale naprapat, manuellterapeut eller kiropraktor. Kan være låsninger eller skjevheter/feilbelastniger fra hofte/skulder eller svake ankler e.l.

Skriver under her. Kost på deg en privat behandler, gjerne noen med idrettsbakgrunn. Jeg begynte ikke å løpe før jeg fylte 50, og jeg håper det kan vare lenge. Hvis det er tungt for skjelettet, så fokuser på motbakke, og terrengløping. 

Anonymkode: 936f3...5ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan løper du da? Hvor? Asfalt, skog? Grus? Løper du kortere, lenger? Nye sko? For gamle sko? For lite styrketrening? 

Anonymkode: 7d3b8...707

Skrevet

Vond rygg og vondt nedover i beina kan være spinal stenose

"Spinal stenose er en innsnevring av spinalkanalen, oftest i korsryggen, men det kan også forekomme i nakken.  Innsnevringen medfører risiko for trykk på ryggmargen og/eller nerverøtter, noe som kan føre til ryggsmerter med utstråling til sete, lår og/eller legger - og til armene dersom det trange partiet er i nakken. Man kan også få forstyrret følesans og muskelsvakhet i bena. I de fleste tilfeller skyldes spinalstenosen slitasjeforandringer i ryggen. Forkalkninger og sammenfall av mellomvirvelskiver gjør spinalkanalen trangere.

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ryggmargssykdommer/spinal-stenose

Anonymkode: fdbb3...712

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...