Gå til innhold

Selger Findus bare gammel frossenfisk?

Anbefalte innlegg

Har i det siste året ofte spist frossen Findus Gourmet-torsk (til kr. 128,- for 420 g). Så til min forskrekkelse at den jeg kjøpte for et par uker siden hos Kiwi (Markveien i Oslo) var innfryst 11/3-2023, altså for nesten ett år siden!
Tok deretter en titt hos Rema 1000 (Fredensborgveien) og der var det ennå verre, med innfrysningsdato november 2022! 
Har spurt Findus Norge om disse tingene, og de svarer: «Vi prøver selvfølgelig ikke å holde produktene i fryselageret vårt i lang tid. Vi streber alltid etter å optimere produksjon, transport og oppbevaring og samtidig holde høy kvalitet på produktet.»
Spurte deretter om hvor i Oslo jeg kunne kjøpe fersk frossenfisk, men fikk ikke noe svar.
Er det noen som kan forklare hva som foregår?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1750859-selger-findus-bare-gammel-frossenfisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper ikke findus lengre. I 2020 kom det fram at en stor andel av fisken sendes til Kina for filetering. Rundturen tar vel litt tid. 

Kjøper heller fersk fisk og fryser ned selv. 

Anonymkode: 0f9be...081

• Liker 1
  • Nyttig 1

Det er flere år siden jeg sluttet å spise Findus-produkter, etter flere dårlige erfaringer med produktene deres og mail-kommunikasjon med dem.

Findus svarte meg at fisken fryses på fiskebåt. Så sendes all fisk til Kina. Der tines den, fileteres, fryses ned igjen med en tynt vannlag utenpå, før fisken så sendes tilbake til Norge. Dette skrøt de veldig av var veldig miljøvennlig, da transport gikk på båt.

Findus påstod også at de alltid leverte gode produkter, så hvis noen produkter var dårlige, så måtte det ha med transportør i Norge og matvarebutikkene i Norge - med andre ord, Findus tar null ansvar for produktkvaliteten.

Jeg skrev tilbake og sa at hvis en restaurant hadde fått tak i helt fersk fisk, så fryst den ned, etter noen uker tint den opp og filetert den og så fryst den ned igjen, så ville den restauranten ikke kunnet selge den fisken til kunder - derfor lurte jeg på hvorfor Findus mener det de gjør ikke går utover kvaliteten på fisken, da det er allment kjent at fisk er et produkt som raskt taper seg ved vekslende temperaturer. Fikk aldri svar på det siste spørsmålet...

Etter det har jeg ikke kjøpt ett eneste Findus-produkt!

Fisk som sendes halve verden rundt, så tines og fileteres før den fraktes samme vei tilbake - det er åpenbart ikke kvalitetsfisk og all denne unødvendige transporten sier seg selv er ekstremt lite bærekraftig miljømessig!

Findus har vært boikottet for min del siden de mailene med Findus!

Anbefaler at andre også boikotter Findus og andre fiskeprodusenter som sender fisken halve verden rundt for produksjon.

Anonymkode: a1591...787

• Liker 2
  • Nyttig 1

Det er dessverre veldig vanskelig å få tak i faktisk fersk fisk i Norge i disse dager. Selv såkalt "fersk" fisk som ligger i 4C' kjøledisk/skap på butikken, er ofte opptint fisk. Var på meny en gang og skulle kjøpe noe fisk i disken der, og de visste ikke om den hadde vært frosset.

Anonymkode: 48a63...4ec

• Liker 2
  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg tenker stadig på å kjøpe meg ei fiskestang og prøve fiskelykken på den måten. Det er mest småfisk å få fra land tror jeg, og makrell liker jeg kun litt av et par ganger i året.

Men huff, jeg må jo få med meg noen som kan lære meg kunsten fra bunnen. Jeg aner ikke hvordan man monterer og håndterer slikt engang. Eneste erfaring fra barndommen er da vi hadde båt, bunnsnøre eller garn.  Ønsker meg et kurs 😁 ser for meg sprellfersk nyfisket småfisk som krøller seg i stekepanna, godt renset fisk til gratenger og fiskekaker, suppe osv.  økonomisk bør det også bli når utstyret er betalt…. Bare drømte meg litt bort 😂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Rolf Odd skrev (1 time siden):

Takker for forklarende svar!

Men hvor blir det av den ferske fisken? Er det folk i andre land som får kjøpe den?

Fins det noen steder i Stor-Oslo der de selger skikkelig fersk fisk?

Gå på kaia. Der får du fersk fisk.  Skal du ha god fisk,så er det greit å kjenne noen som driver "utaskjærs"

Anonymkode: effdd...e53

• Liker 1
AnonymBruker

Hjelpe meg da. Er det ingen som handler i fiskebutikker lenger? Jeg bor selv i Bergen og kjøper fisk på Fisketorget, men et kjapt søk (og noen kjenninger fra IG) resulterte i følgende: 

https://www.instagram.com/fjelbergfiskogvilt/

https://www.vulkanfisk.no/fiskedisk

https://maschmanns.no/sjomat-2/

Anonymkode: 3caf5...d49

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå på kaia. Der får du fersk fisk.  Skal du ha god fisk,så er det greit å kjenne noen som driver "utaskjærs"

Anonymkode: effdd...e53

Selger dei verkeleg fersk fisk på kaien i Oslo endå? 
Så død og forureinsa som Oslo-fjorden er no, så trudde eg fisk derfrå var ubrukeleg som menneskemat.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får nesten ikke tak i fersk fisk selv i Oslo. Mesteparten er fryst og tint også i spesialbutikkene. 

Anonymkode: 7a35e...270

Det må du nesten finne en kilde på.

AnonymBruker

Det var nytt for meg at fisken reiser verden rundt for å fryses, tines, fileteres, fryses og tines igjen. Jeg kjøper ikke Findus men billigmerker. De er vel ikke bedre. Jeg visste at dette skjer med ihjelhøgd fisk i pinner og kaker og slikt men. Det er for dumt, ikke rart fiskespising går nedover. 

Anonymkode: 030f6...116

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må du nesten finne en kilde på.

Det er bare å spørre fiskebutikkene det så får du samme svar.
Mye fisk fryses for parsittbehandling, annen fisk filleteres og fryses om bord i trålerne, eller bløgges og fryses bare minutter etter at de er halt ombord, så sendes fisken til fiskebutikkene der den tines og selges. 

Om du ser på produktbeskrivelsene står det nesten aldri fersk på annet enn skalldyra de har i tanker.

• Liker 1
AnonymBruker

Mye fisk fryses for parsittbehandling, annen fisk filleteres og fryses om bord i trålerne, eller bløgges og fryses bare minutter etter at de er halt ombord, så sendes fisken til fiskebutikkene der den tines og selges. 

Om du ser på produktbeskrivelsene står det nesten aldri fersk på annet enn skalldyra de har i tanker.

Det er ikke en kilde.

AnonymBruker

For å følge opp: Gå til en god fiskebutikk (jf lenkene mine over), og kjøp hel fisk. Få den enten filetert på stedet, eller gjør det selv. Min fiskehandler på Fisketorget i Bergen fileterer den ferske fisken selv på stedet, så den er såvisst ikke opptint filet.

Fisk som har friske røde gjeller, blanke, klare øyne, frisk duft av hav og er slimete er fersk. Hvis du kjøper ting som breiflabb, kveite eller piggvar vil du for øvrig ikke ha den for fersk, men modnet minst i 3 døgn, ellers har den helt feil konsistens.

Selvsagt får man fersk fisk også i Oslo, selv om Oslofjorden er mer eller mindre død. Får man fersk fisk i Paris (det gjør man!), så får man fersk fisk i Oslo. Men det kan nok koste litt (det gjør det i Bergen også).

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en kilde.

Fiskebutikkene selv er ikke en kilde? 😄

Jeg sier jo at du må spørre selv.

Du kan jo sjekke produktbeskrivelsene deres og se at på mesteparten av produkta er ikke ordet fersk nevnt, ta det et steg videre og snakk med fiskehandleren så får du svar og det svaret er veldig ofte at fisken er fryst minutter etter at den er dratt opp fra havet, også på  Norsk fisk som torsk, hyse, kveite, rødfisk osv.

AnonymBruker

Fiskebutikkene selv er ikke en kilde? 😄

Jeg sier jo at du må spørre selv.

Du kan jo sjekke produktbeskrivelsene deres og se at på mesteparten av produkta er ikke ordet fersk nevnt, ta det et steg videre og snakk med fiskehandleren så får du svar og det svaret er veldig ofte at fisken er fryst minutter etter at den er dratt opp fra havet, også på  Norsk fisk som torsk, hyse, kveite, rødfisk osv.

Hvor er fiskebutikkene? Jeg ser bare påstandene til en anonym bruker på KG. :vetikke: 

I min egen fiskebutikk er fisken fersk.

Det er vanskelig å forstå hvorfor Findus har den såkalte «Gourmet»-torsken liggende på fryselager i ca. ett år før de selger den. Det må jo bety unødvendige utgifter til fryselager og strøm. 
Hvorfor selger de ikke frossenfisken med en gang?
Og hvor blir det av den ferskeste frossenfisken? 
Er det sånn at de selger den freskeste frossenfisken til utlandet – og ikke i Norge? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 22.14):

Helt greit om fisken fryses minutter etter at den er fanget, men da må den heller selges som frossen "ferskfisk" i stedet for å tines før salg. Fisk som fryses straks er "fersk" når den tines, men har den vært frossen og så tint så må den spises samme dag. Kvaliteten forringes ved ny frysing.

Selv i Nord-Norge er det vanskelig å finne fersk fisk i butikkene. Jeg foretrekker å fiske selv, og fryser ned så fort som mulig etter at vi har kommet på land. Mager fisk (f.eks. torsk) smaker da ferskfisk når den tines og tilberedes. Etter en god "fiskesommer" på hytta i nordnorsk skjærgård, har jeg da fisk for hele kommende vinter. Med riktig behandling er mager fisk holdbar i minst ett år i fryseren.

Anonymkode: 05e85...582

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...