Gå til innhold

PANIKKANGST OG SUICIDAL ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan kan man ha panikk for å dø , samtidig som å bli vurdert som suicidal?

Panikk er overreaksjon der hjernen tolker signaler den egentlig ikke kjenner. Panikkanfall for å dø kan utløpe seg i en annen retning en overreaksjon mot noe annet. Jeg ble vitne til en person som hoppet over puddefjordsbroen. En politimann stod ved hoppstedet og jeg såg at vedkommende ikke hadde vært i nærhet av å tøtsje med beina på den andre siden av gelenderet, han hoppet rett over uten kontakt med andre siden av gelenderet. Han gikk rett ned på kaien og hjernemassen fløt rundt han , der amk kledde over han med plast.

Overreaksjoner kan medføre at man katastrofetenker og låser seg så grundig at en ikke ser andre utveier. Da er gjerne døden og selvutslettelsen den eneste tanken. 

For vanlig tenkende så er redsel for å dø og selvmord motstridende tanker, men i reaksjonsmønster er det ikke det. Hvordan unngå paniske reaksjoner ?  tell til 20 ? nei,å være klar over den mentale mekanismen. Slik kan en tolke seg selv bedre.en psykiater sa til meg engang at den vanlige feilen er at vi selv blir vår egen lege og tolker oss selv deretter. Vi programerer oss feil. Ved å justere så vil vi tolke hjernen og kroppens signaler mer riktig. Hva er riktig ?

Medisinen er i konstant utvikling, folk har sine meninger, det er ikke manko på digitale diagnoser om hverandre ? 

Hva mener du er riktig  ? skal vi stole på medisinen og åpne for alle kvakksalverne , eller er vi rett og slett for opptatt av å være trygda og ikke jobbe , dyrke lidelsene ? hva mener du , delta gjerne i debatten  .

Endret av Baktus
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når man er suicidal så har man ikke en reel ønske om å dø, men man ønsker en forandring til noe bedre. Og man er oftest ikke rasjonell om man er suicidal. Ikke uvanlig å ha dødsangst samtidig som man blir suicidal

Endret av Stoltskeiv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...