Stoltskeiv Skrevet 22. februar 2024 #1 Skrevet 22. februar 2024 Jeg har selv angst og merker angsten blir trigga av koffein. Men hører mange slutter med kaffe nettopp pga. det. Men forteller man ikke da at kaffe er farlig for angsten? Er det ikke bedre å prøve å overvinne angsten?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #2 Skrevet 22. februar 2024 Tenker at dette går jo mer på kroppens fysiske reaksjon på koffein, og ikke psykiske, som hvis man for eksempel eksponerer seg for en frykt som høyde, i trygge omgivelser. Kaffe kan man leve helt fint uten, uten at det skaper utfordringer i livet. Så tenker fint man kan slutte med kaffe, uten at angsten «vinner». Anonymkode: 03fa3...b0b 5 2
Arild37 Skrevet 22. februar 2024 #3 Skrevet 22. februar 2024 Stoltskeiv skrev (10 minutter siden): Jeg har selv angst og merker angsten blir trigga av koffein. Men hører mange slutter med kaffe nettopp pga. det. Men forteller man ikke da at kaffe er farlig for angsten? Er det ikke bedre å prøve å overvinne angsten? Jeg reagerer også sånn, jeg er nok veldig sensitiv til koffein, for det føles som om jeg har fått i meg amfetamin
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #4 Skrevet 22. februar 2024 Overvinne angsten? Du tar et sentralstimulerende middel som setter nervesystemet ditt i høygir. Du kan ikke overvinne denne angsten, det er en fysisk reaksjon i kroppen din. Hjernen din er en fysisk maskin, og tilsetting av kjemikalier vil endre hvordan den oppfører seg og kan triggere psykiske symptomer som angst. Det er ikke en situasjon du kan tenke deg ut av. Men det du kan gjøre er å tilsette enda et kjemikalie som har en synergisk effekt med koffein og reduserer de negative bivirkningene. I te, både svart og grønn, finner du et kjemikalie som heter L-Theanine, eller L-Teanin på norsk. Dette er er grunnen til at te kan gi en roligere fokus. Det demper de fleste negative effekter koffein, spesielt angsten og følesen av du er overstimulert. Du får kjøpt det som tilskudd. Anbefales på det sterkeste! Det er et helt naturlig stoff og er ikke farlig for kroppen. 200mg med en kopp kaffe er det jeg pleier å bruke. Du kan lese mer her: L-Theanine: Dosage, Benefits, and Side Effects (healthline.com) Anonymkode: e55fa...adb 4
Baktus2024 Skrevet 22. februar 2024 #5 Skrevet 22. februar 2024 Jeg drikker ikke kaffi dagen derpå, det forverrer.. sånn er den saken for mitt vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #6 Skrevet 22. februar 2024 Jeg drikker ikke alkohol nettopp fordi det er å kaste bensin på angsten det, for min del. Jeg merker ingenting ang kaffe men tenker at alle må finne ut av hva som fungerer for seg. Viss jeg hadde kjent at angsten blir trigget av kaffe på den måten det gjør av alkohol så hadde jeg kanskje redusert kaffen selv om jeg elsker kaffe. Hver og en må finne ut av hva som gir mest fordeler versus å gi avkall på noe. Men jeg ser også poenget i hvor mye en gir angsten makt til å bestemme over seg selv men det gjelder jo mange ting i livene våre. Hva får en og hva gir en slipp på? Viss de posetive gevinstene veier mest i vektskålen så er jo ikke det så vanskelig. Anonymkode: 58f5f...955 1
Stoltskeiv Skrevet 22. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overvinne angsten? Du tar et sentralstimulerende middel som setter nervesystemet ditt i høygir. Du kan ikke overvinne denne angsten, det er en fysisk reaksjon i kroppen din. Hjernen din er en fysisk maskin, og tilsetting av kjemikalier vil endre hvordan den oppfører seg og kan triggere psykiske symptomer som angst. Det er ikke en situasjon du kan tenke deg ut av. Men det du kan gjøre er å tilsette enda et kjemikalie som har en synergisk effekt med koffein og reduserer de negative bivirkningene. I te, både svart og grønn, finner du et kjemikalie som heter L-Theanine, eller L-Teanin på norsk. Dette er er grunnen til at te kan gi en roligere fokus. Det demper de fleste negative effekter koffein, spesielt angsten og følesen av du er overstimulert. Du får kjøpt det som tilskudd. Anbefales på det sterkeste! Det er et helt naturlig stoff og er ikke farlig for kroppen. 200mg med en kopp kaffe er det jeg pleier å bruke. Du kan lese mer her: L-Theanine: Dosage, Benefits, and Side Effects (healthline.com) Anonymkode: e55fa...adb AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker at dette går jo mer på kroppens fysiske reaksjon på koffein, og ikke psykiske, som hvis man for eksempel eksponerer seg for en frykt som høyde, i trygge omgivelser. Kaffe kan man leve helt fint uten, uten at det skaper utfordringer i livet. Så tenker fint man kan slutte med kaffe, uten at angsten «vinner». Anonymkode: 03fa3...b0b Absolutt gode poeng her! Jeg skjønner det påvirker det fysiske veldig. Det påvirker både psykisk og fysisk på meg. Man går jo på høygir. Men samtidig vet jeg at det er angsten og har noen teknikker jeg kan bruke. Jeg har redusert kaffe, men jeg har ikke sluttet med det. For meg føles det ut som enda et nederlag om jeg må ta farvel til kaffe med koffein også. Fordi det er så mange ting som allerede er vanskelig. Så jeg fortsetter med kaffe og jobber med roten til hva som faktisk er problemet. Men det er nok bare pga. trass også. Fordi jeg føler meg så dum og at jeg en gang ikke klarer å drikke kaffe uten å føle ekstra på angsten. Men det er meg. Jeg forstår absolutt at noen kutter det ut. Var mer bare et reflekterende spm. jeg kom med. Men dere kommer absolutt med gode poeng! Endret 22. februar 2024 av Stoltskeiv 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #8 Skrevet 22. februar 2024 Du er ikke dum som ikke klarer å drikke kaffe uten å kjenne på angst - det er et sentralstimulerende middel. 😅 Det kan ikke du eller kroppen din noen ting for. Annet enn å la være å drikke det, da. Jeg har byttet til koffeinfritt. Man kan si at det ikke er like godt, men det er bare en tilvenningssak. Gir man det en uke så savner man ikke den vanlige kaffen lenger. Jeg har holdt på mitt vanlige kaffe-ritual, kjøper bønner som jeg kverner, steamer melk og koser meg med det, uten at det straffer seg i form av angst og hjertebank. Anonymkode: 1ff29...d14 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #9 Skrevet 22. februar 2024 Føler heller at det minste jeg kan bidra med selv er å unngå triggere som koffein og nikotin, både for min egen og andres del. Anonymkode: bb754...76e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå