Gå til innhold

2 hunder- hvilke raser passer sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi har en snart 3 år gammel belgisk fårehund tervuren jente, og vi har etterhvert lyst på en hund til. Vi kunne tenke oss en mindre rase denne gang, men lurer på om vi må tenke på noe rundt om rasene er like eller kan alle raser gå sammen?

Det er så klart en fordel at de har samme aktivitetsnivå så turer kan sammenkjøres, så tenker mest på lynne og bruksområde. 

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Malinois eller schäfer?

Anonymkode: 1f8f1...893

Skrevet

Cocker spaniel eller mellompuddel? Nkk har en oversikt over raser der man kan sortere ut i fra aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 8f393...373

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Malinois eller schäfer?

Anonymkode: 1f8f1...893

Ts ville ha en mindre hunderase..

Begge de der to er krevende hunder som kanskje ikke alltid går sammen med andre hunder.

Toller er en godlynt rase som også kan være med på aktiviteter, og som er lett å trene, men noe mindre i størrelse.

Anonymkode: f21e4...ace

• Nyttig 2
Skrevet
MissDesiree skrev (19 timer siden):

Hei! 

Vi har en snart 3 år gammel belgisk fårehund tervuren jente, og vi har etterhvert lyst på en hund til. Vi kunne tenke oss en mindre rase denne gang, men lurer på om vi må tenke på noe rundt om rasene er like eller kan alle raser gå sammen?

Det er så klart en fordel at de har samme aktivitetsnivå så turer kan sammenkjøres, så tenker mest på lynne og bruksområde. 

Noen med erfaringer?

Hvor stor hund tenker du?
Og hva slags aktiviteter vil du ha med den andre hunden på? 

De fleste mellomstore hunder jeg kjenner, kan helt fint være med på lange turer uten problemer. Så det handler i grunn om hvilke andre egenskaper du tenker er viktig for dere? Personlig, siden jeg har mellompuddel, ville jeg for eksempel ikke valgt det om man ikke ønsker å drive med en eller annen form for trening som gir hjernetrim. Nå er min etter brukslinjer, men han blir fryktelig oppfinnsom hvis han kjeder seg altfor mye, og det er ikke alltid spesielt gøy :laugh:

Anonymkode: d55fc...f46

• Nyttig 1
Skrevet

MAS eller sheltie, da har du i alle fall samme aktivitetsnivå og bruksområde. Lynne kommer an på om du har en sosial belger eller ikke, jeg synes MAS og sheltie ofte er mindre reservert enn en del belgere. Sheltie synes jeg ofte er litt 50/50 om det er mye lyd i eller ikke, så det kan være greit å være klar over. Jeg ville nok holdt meg i gjeterkategorien, de kan ofte ha et kroppsspråk som kan provosere andre, like barn leker best. 

Anonymkode: 4ecc6...2cf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

MAS eller sheltie, da har du i alle fall samme aktivitetsnivå og bruksområde. Lynne kommer an på om du har en sosial belger eller ikke, jeg synes MAS og sheltie ofte er mindre reservert enn en del belgere. Sheltie synes jeg ofte er litt 50/50 om det er mye lyd i eller ikke, så det kan være greit å være klar over. Jeg ville nok holdt meg i gjeterkategorien, de kan ofte ha et kroppsspråk som kan provosere andre, like barn leker best. 

Takk for gode innspill! Belgeren vår er av den sosiale sorten. MAS er jo helt nydelig, kjenner ikke så mye til rasen, men så noen bilder nå og wow! 

Skrevet
MissDesiree skrev (5 timer siden):

Takk for gode innspill! Belgeren vår er av den sosiale sorten. MAS er jo helt nydelig, kjenner ikke så mye til rasen, men så noen bilder nå og wow! 

Ja, jeg hadde egentlig ikke så mye erfaring med MAS før en oppdretter begynte å trene i klubben. Tidligere har jeg stort sett kun møtt dem på utstilling og konkurranser, og der møter man ikke de med mest utfordringer. Men de er stort sett positive og sosiale, absolutt en rase jeg vurderer selv når belger blir for stort. 

Skrevet

Hva med en Kelpie? De er ikke så store. Mas og sheltie er nydelige også.

Skrevet

Corgien sammenlignes gjerne med schæfer hvertfall vet jeg, for de som ønsker mindre hund. 

Anonymkode: 50753...0be

Skrevet
11 hours ago, Gine said:

Hva med en Kelpie? De er ikke så store. Mas og sheltie er nydelige også.

Alle disse er fine. Du kan også sjekke ut heeler/kveghund. En litt annen sype gjeter, men de er jo gjetere de også og gode hunder

Anonymkode: 676db...f5a

Skrevet

Whippet! Enkel, mildt gemytt, fin størrelse og kjapp.

• Liker 1
Skrevet

Vi har woodshines terv og JRT som er en omplasseringshund, de er ganske ulike i mye men også ganske like på en del - begge er hannhuner, de er kjappe, lærer fort både noter og unoter :D og begge er aktive ute men rolige inne, de går godt overens.

Anonymkode: 4947a...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...