Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bo i leiligheter uten balkong/uteplass?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt fint da jeg bodde i leilighet i Oslo . Det livet innbydde mer til et aktivt liv ute, altså enten møte venner ute, mye jobb, skole etc.. syns det var et kjempefin måte å leve livet på. Gåturer fikk jeg gjort masse av og naturen ble inntatt i parker og i gatene. 

Skjønner ikke mas om balkong og terrasse.. 80% av tiden i Norge brukes jo innendørs uansett mtp klima vi har her

Anonymkode: 0ee32...eac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så harry med alle disse boksene med en svær tytende veranda som selges som "balkong". Du har ikke balkong, du har en veranda. Og den hører ikke i bynære strøk. Hvis du absolutt skal ha det så får du flytte til gokk. Denne harrytass stilen med folk fra bøgda og småsteder som vil ha leiligheter med "balkong" inn i byen er en urban perversitet. Det er bare å se hvor stygt det er i småbyer og utenfor plasser kontra fine bygård strøk i de store byene. Hus som er tilbaketrukket fra veien, ingen tilbud i førsteetasjen, verandaer og klesvask som tyter ut til alles sjenanse. SOm regel bygger man bare bilvei ved siden av, siden alt skriker "MEG MEG MEG og MITT!" fra beboere i leilighetskompleksene

Anonymkode: aa333...ed9

Kanskje du skal lese litt her om hva som er balkong og hva som er veranda før du uttaler deg så bombastisk.

Altan

En utendørs høy bygningsdel som hviler på søyler, stolper eller tilbygg heter en altan. Altaner er fundamentert til bakken og har ikke tak. En uteplass over en garasje eller et inngangsparti er en altan.

Altan betyr høy, og kommer fra det latinske ordet altus.

Balkong

En balkong henger fritt på bygningens fasade, og er ikke fundamentert i bakken. Ofte ser man balkonger på høye boligblokker. En balkong er ofte mindre enn en veranda, og er gjerne en fortsettelse på gulvet i rommet innendørs.

Balkong kommer fra det franske ordet balcon, og betyr bjelke.

En fransk balkong er ikke et uteområde, men består av doble balkongdører i glass som vender innover i rommet eller en skyvedør. Den franske balkongen har dermed ikke gulv, men kun et rekkverk som stikker minimalt ut fra fasaden. Det er vanlig med franske balkonger på bygninger i Italia, Portugal, Spania og Frankrike.

Anonymkode: 07981...ca3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den er grei, jeg bare lurte litt på hva andre folk gjør om de ikke har uteplass. Det er ikke kun å sitte i sola som er viktig for meg, jeg nevner også grilling/lese bok etc. Også liker jeg å ha litt planter å styre med. Syns bare det er så sykt å betale flere millioner også er det ikke balkong en gang. 

Anonymkode: 661ad...262

Hvis man uansett skal bo så sentralt, så er jo det for å nyte god mat og drikke på nærliggende caféer/restauranter (gjerne sittende i sola ;)), kunne nyte å sitte på plenen i en park med en bok, uten at du har måtte stelle den plenen selv. Om man vil styre med planter kan man gjøre mye i vinduskarmen også, eller det finnes hageparseller å kjøpe.

Nå har vi uteplass selv, sentralt i Oslo, men vi bruker den ganske lite. Jeg liker rett og slett ikke å "sitte på utstilling", og koser meg like mye med bok innendørs. Men det er ålreit når det er fint vær og man har besøk og skal grille, selv om ikke det skjer hele tida akkurat

Anonymkode: 654c8...309

Skrevet

Jeg drar heller på tur i fjellet/marka når det er fint vær, aldri savnet balkong/utegård. Ikke har jeg brukt parken rett utenfor heller, siden jeg foretrekker naturlig natur 🥰

Anonymkode: cf75d...75e

Skrevet

To ting kunne jeg ikke bodd uten ; mulighet for vedfyring og stor uteplass. Jeg har veranda, som egentlig er terasse men jeg kaller den altså veranda, og stor eiendom og skogen rett ved. Jeg kan ta med meg kaffen og sette med på verandaen eller på en stubbe i skogen. Beste med hele tilværelsen og det kunne jeg ikke levd uten. 

Anonymkode: aa5bc...044

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en 50 kvm veranda og 1 måls tomt utenfor der, og masse natur deretter, og forstår jo ikke at folk greier å bo i by. Jeg holder pusten i byen til jeg kommer hjem, og da senkes skuldrene. 

Så det er mye vi ikke forstår. Bo dyrt og trangt, med mange mennesker og støy. Dårlig luft og ja....neii takk. Ikke om jeg hadde fått betalt for det. Men enig i at jeg hadde iallefall fått klaus uten en veranda. Men jeg gjorde jo det som ung da. ...men ikke nå. 

Anonymkode: b5cf0...ccd

Skrevet

Jeg hadde ikke klart meg uten uteplass. Om sommeren "bor" jeg ute, ikke for å bli brun, men fordi det er så deilig. 

Anonymkode: edced...75a

• Liker 3
Skrevet

Alt går. Bodde sånn i mange år da jeg var på et dårlig sted i livet psykisk og jeg brydde meg ikke så mye om meg selv. Men bosituasjonen gjorde ikke akkurat ting noe bedre. Syns det virkelig tæra på psyken å være "innestengt" hele tiden. 

I tillegg ble det så jævla støvete. Kunne jo ikke lufte noe. Hadde i tillegg sånne store vinduer hvor jeg aldri fikk til å henge opp noe solskjerming pga. murvegg. 

Er så sykt glad for at jeg ikke bor sånn lenger. Selv om jeg ikke akkurat sitter ute så mye her jeg bor nå, så har jeg vertfall mulighet. 

Anonymkode: 76ac4...3d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker heller ikke å sole meg, men bruker balkongen mye likevel, og ville aldri bodd uten. Jeg sitter gjerne ute når det ikke er sol på den, for å få frisk luft og stueforandring, jeg griller der og sitter der med venner, jeg tørker klær der (de lukter godt, jeg sparer tørketrommelstrøm, ikke alt kan tromles og innetørking er ikke bra for leiligheten), jeg dyrker urter og blomster der om sommeren, hvis jeg blir for varm (har hetetokter) er det deilig å gå ut der å avkjøle seg mesteparten av året. Klart man ikke  ha balkong eller uteplass, men for meg er den helt uvurderlig.  

Anonymkode: 510e0...33d

Må legge til: Bare det å våkne og tusle rett ut på balkongen med dagens første kaffekopp, barbent og i morgenkåpe, det er en av sommerhalvårets små men fine gleder, det samme er å ta et glass vin i solnedgangen uten å måtte stelle seg og gå ut. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Helt enig med ts.

Jeg har ikke klart å kjøpe meg leilighet de siste to årene fordi jeg ikke har råd til de boligene som har balkong,så da venter jeg til det kommer emne balkong og leier imens med balkong.

Er ferdig med den tiden da jeg måtte sole meg i parken og dra med meg halve garderoben, gå hjem for å gå på do osv.

Vil ha det enklest mulig og elsker å sitte ute på balkongen meg en kopp te i morgenkåpe=LIVSKVALITET.

Anonymkode: a7eda...19b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke at folk kan bo i en leilighet midt i byen uavhengig av balkong 🤣 Vi har enebolig med flere terasser og en plen jeg bare kan legge meg strakt ut på i sommersola ❤️ Bygdelivet anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: dcfdc...835

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke orket. Elsker å tusle ut på veranda eller i hage i morgenkåpen for å plukke inn f.eks gressløk, tomater og agurk til frokosten, drikke morgenkaffe osv. Elsker drivhus og blomsterdyrking. Men da jeg var tidlig i 20-årene brydde jeg meg ikke om sånt. Hadde en stund en balkong på 3 kvm.

Anonymkode: 60993...f25

• Liker 4
Skrevet

Må legge til: Bare det å våkne og tusle rett ut på balkongen med dagens første kaffekopp, barbent og i morgenkåpe, det er en av sommerhalvårets små men fine gleder, det samme er å ta et glass vin i solnedgangen uten å måtte stelle seg og gå ut. 

Det er en av livets største gleder, helt nydelig ! :) Og i tillegg bo så landlig til at man ikke trenger å kle seg, da trenger man ikke stort mer i livet. :)

Anonymkode: aa5bc...044

• Liker 2
Skrevet

Bor i Gamlebyen i Oslo og fikk balkong for noen år siden. De fleste lelighetene inn mot bakgården har balkong. Det som slår meg er hvor lite de er i bruk. Selv på fine dager. Selv bruker jeg mest om våren og i vårsola, som står rett på. Midt på sommeren får man som regel nok ved å gå til og fra jobb og være ute ellers. Det kjekkeste er at det føles litt som et "ekstra rom" om sommeren. Kunne klart meg uten, men kjekt å ha. Det blir jo litt som å bo så sentralt også det - det er ikke det at man bruker byen hele tiden og hver dag. Men det er kjekt å ha gåavstand til det meste. Og det er kjekt å ha en balkong når man vil litt ut. Man blir jo også eldre etter hvert, og som pensjonist om noen år, vil det nok være ekstra fint å ha en.

Anonymkode: a7259...7c2

• Liker 1
Skrevet

Å  bo uten veranda er totalt uaktuelt her. Selv i dag satt jeg i sola på verandaen. Den brukes så fort den er snøfri og til vinteren igjen.

Anonymkode: d5fe0...a75

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke at folk kan bo i en leilighet midt i byen uavhengig av balkong 🤣 Vi har enebolig med flere terasser og en plen jeg bare kan legge meg strakt ut på i sommersola ❤️ Bygdelivet anbefales på det sterkeste. 

Her kan jeg også legge meg på plenen og sole meg selv i min by.

Anonymkode: d5fe0...a75

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flere og flere nye bygg har takterrasse, da er det ikke like viktig med egen uteplass. Fordelen er at de fleste tross alt fortsatt har balkong slik at man ofte har takterrassen nesten for seg selv 😄Mange balkonger er også så små at men nesten kan droppe den. Den jeg har nå er 4 kvm, det er ikke mye jeg sitter der, selv med fin skog rett utenfor. Vi har marka ett min. unna og 15 min. gange til kjempefin badeplass så da går vi like så godt dit om vi vil ha frisk luft på sommeren.

Anonymkode: 18ee7...161

Mange nybygg er bygget så tett på hverandre at man får naboen på motsatt side omtrent rett i fleisen nåe begge er ute på balkongen. Tror jeg ville følt det enda mindre privat enn å sitte i en park.

Anonymkode: fed63...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den er grei, jeg bare lurte litt på hva andre folk gjør om de ikke har uteplass. Det er ikke kun å sitte i sola som er viktig for meg, jeg nevner også grilling/lese bok etc. Også liker jeg å ha litt planter å styre med. Syns bare det er så sykt å betale flere millioner også er det ikke balkong en gang. 

Anonymkode: 661ad...262

Jeg liker ikke å sitte i sola - med eller uten bok.

Jeg liker ikke å grille.

Jeg liker ikke planter. 

Hva skal jeg da med uteplass? 

Anonymkode: e42c8...db0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bor nært sentrum i Trondheim og kan sole meg naken uten at noen ser meg 😊 Hadde blitt skikkelig ensom på bygda. 

Anonymkode: e80ba...9a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 12.37):

Lol, jeg bryr meg ikke om "tan". Er likblek hele året og lever kjempefint med det. Finnes det noe kjedeligere enn å ligge i sola?

Anonymkode: e18cd...202

Fint å sitte i sola når man leser f.eks. Viktig med D-vitaminer også... 

Anonymkode: 15e50...d4a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...