Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bo i leiligheter uten balkong/uteplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I byer så er det jo mange leiligheter uten balkong, og de er svindyre. Men hvordan klarer folk å bo sånn? Kjedelig å måtte gå ut med pledd + masse utstyr og finne en park hvis man vil sitte ute i sola for eksempel. Som Grünerløkka/Gamlebyen i Oslo og sånn, jeg hadde aldri betalt 5-6 mill for en leilighet uten balkong. 

Anonymkode: 661ad...262

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint. Har aldri tenkt at jeg savnet en balkong.

Hadde balkong før, og tipper jeg brukte den til sammen 2 timer i året.

Anonymkode: e18cd...202

• Liker 7
Skrevet

Jeg har leilighet med balkong, men bruker den aldri fordi jeg ikke liker å sitte i sola. Kjøpte kun med balkong fordi mamma sa det var så dumt å ha en leilighet uten balkong. 

Anonymkode: e30e7...a38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går helt fint. Har aldri tenkt at jeg savnet en balkong.

Hadde balkong før, og tipper jeg brukte den til sammen 2 timer i året.

Hvordan får du tan på sommeren da? Bruker balkongen min masse, har alltid hatt balkong alle steder jeg har bodd. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan får du tan på sommeren da? Bruker balkongen min masse, har alltid hatt balkong alle steder jeg har bodd. 

Lol, jeg bryr meg ikke om "tan". Er likblek hele året og lever kjempefint med det. Finnes det noe kjedeligere enn å ligge i sola?

• Liker 25
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lol, jeg bryr meg ikke om "tan". Er likblek hele året og lever kjempefint med det. Finnes det noe kjedeligere enn å ligge i sola?

Drar du på Spraytanhuset da? Er jo digg å være ute i sola. Lese en bok, grille, se på dyrelivet i skogen. Ren meditasjon. Ikke så mye skog i sentrum da, men bare å ha muligheten til å sitte litt ute ville jeg satt pris på. 

Skjønner vi er forskjellige der gitt.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Drar du på Spraytanhuset da? Er jo digg å være ute i sola. Lese en bok, grille, se på dyrelivet i skogen. Ren meditasjon. Ikke så mye skog i sentrum da, men bare å ha muligheten til å sitte litt ute ville jeg satt pris på. 

Skjønner vi er forskjellige der gitt.

Troller du? Lagde du tråden for å tulle med "taning"?

Nei, jeg drar ikke på Spraytanhuset. 😂

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Troller? Hvorfor sier du det? En av grunnene til å ha balkong er jo at man kan nyte sola. De fleste liker jo det. Men jeg nevnte jo flere ting man kan gjøre på balkongen da.. Hvis man skal grille f.eks så er det jo ganske mye styr for å finne et sted man kan gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, her sporet tråden raskt av, gitt. Og det av Trådstarter selv. 

TS: skal du trolle om å bli brun, så skriv det i trådtittelen.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I byer så er det jo mange leiligheter uten balkong, og de er svindyre. Men hvordan klarer folk å bo sånn? Kjedelig å måtte gå ut med pledd + masse utstyr og finne en park hvis man vil sitte ute i sola for eksempel. Som Grünerløkka/Gamlebyen i Oslo og sånn, jeg hadde aldri betalt 5-6 mill for en leilighet uten balkong. 

Fordi mange ikke har behov for balkong. De har ingen interesse av å sitte ute i sola bare for å sitte ute i sola. 
De ønsker heller å bo sentralt i byen for å kunne benytte seg av fortauskafeer og barer og restauranter og museer og slike ting? 
Og når de er hjemme så klarer de seg fint med å sitte innendørs. 

Jeg har bodd uten uteplass selv, i en periode i livet. Dvs jeg kunne nok sitte ute, men da rett ved oppkjørselen til huseier. Så det føltes ikke som et OK sted å sitte og lese. Så da var jeg inne når jeg var hjemme. Og det opplevdes ikke egentlig som noe problem. 

Har brukt uteplass når jeg har hatt det, men mye mindre enn jeg gjerne tror når jeg ser for meg alt jeg skal bruke uteplassen til. 
For meg er det mest for å sitte ute og se på naturen og lese bok i skyggen. Før lå jeg gjerne i sola og leste. Og så har jeg brukt uteplassen til å dyrke planter på. Og det vil jeg nok ikke være foruten. 
Men det betyr ikke at dette er et behov alle andre har, bare for at jeg liker det. 

Anonymkode: 9d9b3...e09

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var ung brydde jeg meg ikke noe om dette. Nå godt oppi 40-årene er en liten uteplass viktig og jeg kunne aldri bodd uten.

Anonymkode: c24b5...f61

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Enig, her sporet tråden raskt av, gitt. Og det av Trådstarter selv. 

TS: skal du trolle om å bli brun, så skriv det i trådtittelen.

Hvis du ikke har noe å bidra med i tråden, pell deg ut av den og finn på noe annet. Du bestemmer ikke hva folk skal skrive her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi mange ikke har behov for balkong. De har ingen interesse av å sitte ute i sola bare for å sitte ute i sola. 
De ønsker heller å bo sentralt i byen for å kunne benytte seg av fortauskafeer og barer og restauranter og museer og slike ting? 
Og når de er hjemme så klarer de seg fint med å sitte innendørs. 

Jeg har bodd uten uteplass selv, i en periode i livet. Dvs jeg kunne nok sitte ute, men da rett ved oppkjørselen til huseier. Så det føltes ikke som et OK sted å sitte og lese. Så da var jeg inne når jeg var hjemme. Og det opplevdes ikke egentlig som noe problem. 

Har brukt uteplass når jeg har hatt det, men mye mindre enn jeg gjerne tror når jeg ser for meg alt jeg skal bruke uteplassen til. 
For meg er det mest for å sitte ute og se på naturen og lese bok i skyggen. Før lå jeg gjerne i sola og leste. Og så har jeg brukt uteplassen til å dyrke planter på. Og det vil jeg nok ikke være foruten. 
Men det betyr ikke at dette er et behov alle andre har, bare for at jeg liker det. 

Anonymkode: 9d9b3...e09

Den er grei, jeg bare lurte litt på hva andre folk gjør om de ikke har uteplass. Det er ikke kun å sitte i sola som er viktig for meg, jeg nevner også grilling/lese bok etc. Også liker jeg å ha litt planter å styre med. Syns bare det er så sykt å betale flere millioner også er det ikke balkong en gang. 

• Liker 1
Skrevet

Alt man skal lure på.... Noen liker å ha kjempestor hage med masse planter og diverse,andre kunne ikke tenkt seg noe verre enn å luke og å jobbe i hagen. Vi er forskjellige... 

Anonymkode: 3e265...bd4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg trenger uteplass, men ikke for å bli brun. Jeg liker bare å sitte ute og kjenne den friske lufta. Å tusle ut med en bok i finværet er uhyre viktig for meg, og da også det å kunne tusle inn igjen uten problem når jeg blir lei. Å gå til en park i gresset som jeg er allergisk mot og hvor det for eksempel ikke er toaletter tilgjengelig, blir bare styr. I tillegg har jeg barn, så om jeg ville tatt en tur ut for litt luft på kveldstid mens han sover så hadde jeg jo overhodet ikke hatt mulighet til å dra til noen park. 

Men jeg vet folk er forskjellige, jeg kjenner mange som ikke trenger uteplass og :)

Anonymkode: e80ba...9a2

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker heller ikke å sole meg, men bruker balkongen mye likevel, og ville aldri bodd uten. Jeg sitter gjerne ute når det ikke er sol på den, for å få frisk luft og stueforandring, jeg griller der og sitter der med venner, jeg tørker klær der (de lukter godt, jeg sparer tørketrommelstrøm, ikke alt kan tromles og innetørking er ikke bra for leiligheten), jeg dyrker urter og blomster der om sommeren, hvis jeg blir for varm (har hetetokter) er det deilig å gå ut der å avkjøle seg mesteparten av året. Klart man ikke  ha balkong eller uteplass, men for meg er den helt uvurderlig.  

Anonymkode: 510e0...33d

• Liker 5
Skrevet

Flere og flere nye bygg har takterrasse, da er det ikke like viktig med egen uteplass. Fordelen er at de fleste tross alt fortsatt har balkong slik at man ofte har takterrassen nesten for seg selv 😄Mange balkonger er også så små at men nesten kan droppe den. Den jeg har nå er 4 kvm, det er ikke mye jeg sitter der, selv med fin skog rett utenfor. Vi har marka ett min. unna og 15 min. gange til kjempefin badeplass så da går vi like så godt dit om vi vil ha frisk luft på sommeren.

Anonymkode: 18ee7...161

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er så harry med alle disse boksene med en svær tytende veranda som selges som "balkong". Du har ikke balkong, du har en veranda. Og den hører ikke i bynære strøk. Hvis du absolutt skal ha det så får du flytte til gokk. Denne harrytass stilen med folk fra bøgda og småsteder som vil ha leiligheter med "balkong" inn i byen er en urban perversitet. Det er bare å se hvor stygt det er i småbyer og utenfor plasser kontra fine bygård strøk i de store byene. Hus som er tilbaketrukket fra veien, ingen tilbud i førsteetasjen, verandaer og klesvask som tyter ut til alles sjenanse. SOm regel bygger man bare bilvei ved siden av, siden alt skriker "MEG MEG MEG og MITT!" fra beboere i leilighetskompleksene

Anonymkode: aa333...ed9

Nå vet vi som bor i byen forskjell på balkong (henger på veggen/utkraget), veranda (søyler til bakken) og terrasse (på tak/bakken). 

Jeg liker balkong/veranda, mest fordi jeg får god lufting, og enkelt kan sette meg ut. Jeg foretrekker ellers turer i skog/sjø/strand hvis jeg skal se fugle- og dyreliv, og leser gjerne bøker på cafeer og i parker.

Vi griller både i parken, i skogen og på stranda, eller i bakgården.  

Anonymkode: 105d7...9ca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er så harry med alle disse boksene med en svær tytende veranda som selges som "balkong". Du har ikke balkong, du har en veranda. Og den hører ikke i bynære strøk. Hvis du absolutt skal ha det så får du flytte til gokk. Denne harrytass stilen med folk fra bøgda og småsteder som vil ha leiligheter med "balkong" inn i byen er en urban perversitet. Det er bare å se hvor stygt det er i småbyer og utenfor plasser kontra fine bygård strøk i de store byene. Hus som er tilbaketrukket fra veien, ingen tilbud i førsteetasjen, verandaer og klesvask som tyter ut til alles sjenanse. SOm regel bygger man bare bilvei ved siden av, siden alt skriker "MEG MEG MEG og MITT!" fra beboere i leilighetskompleksene

Anonymkode: aa333...ed9

Jeg leste dette innlegget med stemmen til Oslo-losen. 

Anonymkode: d99b9...aa3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flere og flere nye bygg har takterrasse, da er det ikke like viktig med egen uteplass. Fordelen er at de fleste tross alt fortsatt har balkong slik at man ofte har takterrassen nesten for seg selv 😄Mange balkonger er også så små at men nesten kan droppe den. Den jeg har nå er 4 kvm, det er ikke mye jeg sitter der, selv med fin skog rett utenfor. Vi har marka ett min. unna og 15 min. gange til kjempefin badeplass så da går vi like så godt dit om vi vil ha frisk luft på sommeren.

Anonymkode: 18ee7...161

Dere mangler utsikt! Det har jeg fra min veranda, eller balkong, eller hva man skal kalle det.

Jeg liker en god utsikt, og ikke se rett inn i en skog. Her ser jeg hav og fjell.

Anonymkode: 2d7b7...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...