Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er ganske opptatt av likestilling, at det skal være 50/50 fordeling på alt. Og veldig opptatt av økonomi. 

Dette er han opptatt av at jeg skal kunne betale 50% på huslånet og kostnader for vedlikehold av huset.

Selv om jeg og han har samboerkontrakt på 30/70% eiendel av huset. Likevel ønsker han at jeg skal kunne bidra mer.

Matlaging, rydding og holde boligen rent. Her jobber vi ulike tider, og nesten aldri hjemme samtidig. Dette blir aldri 50/50. 

Vedlikehold av bil. Der mener han at jeg skal skifte bremser,skiver ny olje osv på min egen bil, slik jeg kan spare penger og heller bidra mer i boligen. 

Små oppgraderinger i bolien som maling, interiør, justeringer, bestilling evt av materialer osv mener han at kvinnen skal kunne gjøre dette selv uten å måtte spørre om hjelp. 

Vi har ikke hatt en ordentlig ferie på flere år. da jeg ikke har hatt økonomi til å kunne reise. Jeg ofte må låne penger av han hvis ting på boligen må fikses. Har da gitt alt av ferie pengene til han. 

Vet ikke helt hva jeg får ut av å skrive dette her, men synes det er stor forskjell på hvordan man fordelte arbeidsoppgaver i hus og hjem på 90-tallet annerledes. Mamma og pappa hadde alltid samlet økonomi. Og var det slik pappa tjente noe mer, klart han har brukt mye mer tid på vedlikehold av huset. Vedlikehold av bil, plenklipping, snømåking og andre "maskuline" ting.

Min samboer har sagt at å gifte seg er bare tull, og ingen goder kommer ut av dette. Isåfall skal det være særeie på huset, evt bil eller andre ting som sparekonto og aksjer. 

Kanskje jeg er utdatert🤔 

Hvordan gjør dere det? Tanker?  

Anonymkode: 4dff8...c6b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dett er en kjip måte å leve på, jeg hadde aldri orket det. Men når dere først har 30/70 eierdel på huset skal utgiftene tilknyttet huset også fordeles slik. Lån, oppussing, og løpende utgifter. Rett skal være rett.

Anonymkode: d425e...cb2

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal i alle fall ikke betale 50 % på en bolig du bare eier 30 % av. Er din eierandel tinglyst?

Anonymkode: 4b68a...f8e

50/50 tinglyst.  Banken krevde dette ellers fikk ikke vi lånet.

• Liker 1
Skrevet

Er det 30/70 på huslånet, så.er det det man skal betale.

Ønsker han at du skal betale 50/50 på jus, så må dere ra det med banken slik at du får 20% av den delen han eier. DET er likestilling 

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde ikke orket. 

Jeg er gift, med felles økonomi, og likestilt.

Han fikser bilene. Jeg lager mest mat, og jeg vasker klær. Han vasker badene, jeg har ansvar for alt av økonomi, sparing og forsikringer. Vi har bare fordelt etter oppgaver vi liker, og kapasitet. 

Og vi er gift, slik at vi juridisk sett er hverandres nærmeste når vi først har valgt å være familie. Vi har heller justert skjevdeling ved brudd i ektepakt når det gjelder arv og enkelte eiendeler. 

Anonymkode: 20308...4f0

• Liker 10
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden):

Er det 30/70 på huslånet, så.er det det man skal betale.

Ønsker han at du skal betale 50/50 på jus, så må dere ra det med banken slik at du får 20% av den delen han eier. DET er likestilling 

Det ønsker han, men jeg tjener dårligere. Litt under gjennomsnitt. Og har ikke råd til 50/50. Derfor han ønsker at jeg feks kan spare på å fikse bilen selv, ingen spontane kjøp. Feriepenger osv.

Skrevet (endret)
staffordshire87 skrev (19 minutter siden):

Det ønsker han, men jeg tjener dårligere. Litt under gjennomsnitt. Og har ikke råd til 50/50. Derfor han ønsker at jeg feks kan spare på å fikse bilen selv, ingen spontane kjøp. Feriepenger osv.

Da må jeg nesten spørre, har han andre gode kvaliteter?

Han virker ekstremt gjerrig og opptatt av økonomi, med lite forståelse om han mener du som tjener mindre skal betale mer og spare, samtidig som han har mer penger.

Vet helt ærlig ikke om jeg hadde giddet å vært sammen med noen hvor alt skal handle om penger og økonomi, hvor det er det viktigste i forholdet. Det blir overfladisk og slitsomt i lengden.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
staffordshire87 skrev (1 minutt siden):

50/50 tinglyst.  Banken krevde dette ellers fikk ikke vi lånet.

Hva er begrunnelsen for at du skal betale 50 %, men ha samboerkontrakt som sier du eier 30 %? 

Synes det er flere av kravene som ikke henger på greip, som at det er ditt ansvar og din utgift å gjøre små oppgraderinger, mens annet vedlikehold skal du betale 50 % av. Det høres ut som likestilling for ham betyr at du betaler halvparten av utgiftene, men eier mindre og gjør størsteparten av jobben. Klart det ikke er noen fordeler for ham å gifte seg når han har ordnet seg så greit.

Jeg ville heller ikke giftet meg i denne situasjonen, men heller tenkt nøye gjennom om dette er et forhold å bli værende i. Få i alle fall ikke barn med ham slik situasjonen er nå. Barnet blir fort "din" utgift og din oppgave med de holdningene han viser. 

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet

Likestilling er greit nok, men vi er mennesker også. Dvs flinke til ulike ting. Jeg er kvinne, hater matlaging, så min mann gjør som oftest den jobben. Jeg tapetserer, fordi det gjør jeg bedre enn ham. Din kjæreste høres vrang og gnien ut. Samarbeid er løsningen, ikke " å stå på krava". 

Anonymkode: c47b2...f1f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er begrunnelsen for at du skal betale 50 %, men ha samboerkontrakt som sier du eier 30 %? 

Synes det er flere av kravene som ikke henger på greip, som at det er ditt ansvar og din utgift å gjøre små oppgraderinger, mens annet vedlikehold skal du betale 50 % av. Det høres ut som likestilling for ham betyr at du betaler halvparten av utgiftene, men eier mindre og gjør størsteparten av jobben. Klart det ikke er noen fordeler for ham å gifte seg når han har ordnet seg så greit.

Jeg ville heller ikke giftet meg i denne situasjonen, men heller tenkt nøye gjennom om dette er et forhold å bli værende i. Få i alle fall ikke barn med ham slik situasjonen er nå. Barnet blir fort "din" utgift og din oppgave med de holdningene han viser. 

Begrunnelse er at han ikke får spart penger like raskt dersom han må ut med mer. Han legger mye av disse pengene på en høyrentekonto eller flere aksjer. Blir irritert hvis det må gjøres noe med huset. Selv vi har en samboerkontrakt med 30/70. Er han likevel ikke fornøyd.  Vi har ikke barn sammen. Han har ett barn fra tidligere forhold. Vi deler utgiftene 50/50 på mat, strøm og kommunale. 

Skrevet

Vel.

Enten så godtar du dette eller så sier du nei.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
staffordshire87 skrev (5 minutter siden):

Begrunnelse er at han ikke får spart penger like raskt dersom han må ut med mer. Han legger mye av disse pengene på en høyrentekonto eller flere aksjer. Blir irritert hvis det må gjøres noe med huset. Selv vi har en samboerkontrakt med 30/70. Er han likevel ikke fornøyd.  Vi har ikke barn sammen. Han har ett barn fra tidligere forhold. Vi deler utgiftene 50/50 på mat, strøm og kommunale. 

Men hadde jeg vært deg hadde jeg sakt at dette går ikke, du har ikke råd til den bostituasjonen dere har nå. Du må derfor selge og kjøpe noe billigere. Så får du se om han bryter forholdet, går med på nedgradering eller betaler større del. Hva han gjør sier mye om han og hva han føler for deg. 

Men så lenge du eier mindre enn han skal du uansett ikke betale mer enn prosenten du eier, uansett om dere bor der dere bor nå eller flytter.

Anonymkode: d425e...cb2

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Hva som er bra med denne mannen? Kan du se for deg å leve resten av livet på denne måten? For meg høres det bortkastet ut, for en gjerrig og grådig person vil aldri endre seg, de vil evt bare bli verre med årene.

Selv er vi gift, men helt fra begynnelsen av hadde vi "felles" økonomi. Mannen har alltid vært raus, det samme har jeg vært, og vi er fremdeles rause med hverandre. Helt i starten av forholdet vårt, fikk jeg en ekstrautgift på nesten 10 000 som jeg umulig hadde klart å betale, og da "tvang" han meg til å la han få betale det for meg. Jeg ville ikke, jeg var ganske selvstendig, men han insisterte til jeg ga etter. Vi har aldri diskutert penger, ikke kranglet om dem, men alltid vært enig i at det er våre penger, ikke hans og mine. Vi kjøper oss det vi vil uten å måtte spørre om lov, men vi snakker om det på forhånd om det er noe som er dyrt.

Jeg bodde tidligere sammen med en gjerrig mann, og det var helt forferdelig, og jeg har aldri vært så blakk og fattig som da. Selvsagt skulle jeg betale for meg, men han mente at vi skulle leve etter hans økonomi, som var mange, mange ganger bedre enn min. Jeg jobbet i et lavtlønnsyrke den gangen og han hadde egen bedrift der han tjente millioner. Jeg har aldri hatt det så miserabelt og kjipt som da. Han drev med psykisk vold og brukte bla økonomien i mot meg. Han tvang meg til å betale for ting jeg ikke hadde råd til. Jeg sto for all handling da jeg hadde et lite barn, og han kunne fint spise feks en hel pakke med skinke, altså uten brød til, men bare skinken rett fra pakken, uten at han kjøpte ny, for såpass måtte jeg jo ha råd til. Det var ofte jeg måtte be mine foreldre om å få låne penger til mat, utrolig flaut når jeg bodde med en millionær.

Det er pga han at jeg ble så oppsatt på å være selvstendig, jeg skulle aldri inn i noe sånt igjen. Jeg fikk meg også en utdannelse, og dermed en bedre inntekt. 

Så tenk deg om, om du virkelig vil leve livet på denne måten. Du kan få det så mye bedre.

Anonymkode: d5dd9...2b0

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
staffordshire87 skrev (7 minutter siden):

Begrunnelsen for at du skal betale mer er fordi han skal kunne spare mer, når han vet det betyr at du ikke har noe igjen på konto da. Det er helt 🤯

Nei, det er en altfor svak grunn. Viser jo at han ikke bryr seg og ikke har noe forståelse for din økonomiske situasjon. Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg hadde bedt han om å svare på hva som er viktigst i forholdet, om det er deg eller de ekstra kronene på konto. Da får du fort svaret ditt på om dette er et forhold å satse på.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Siden dere har 30/70 som eierbrøk, går jeg utfra at han har gått inn med mer egenkapital (40%?).  Lånet, som dere deler likt, er det som gir deg eierandel.

Du delvis "leier" da 20% av boligen av ham. Det er naturlig at dere deler drifts- og vedlikeholdsutgiftene likt, da dere begge bor der. 

En hver familie må finne ut hvordan de deler oppgavene i hjemmet mellom seg, utfra tid, kompetanse og interesse. 

Anonymkode: c9f84...b5c

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke giddet. Hadde en lignende situasjon med min mann. Sa at når vi tjener ulikt og jeg betaler 50% for alt så er det ikke rettferdig at jeg i tillegg skal gjøre noe som helst mer enn han hjemme. Hvis jeg fungerer som en slags hushjelp og han føler at han da kan være mer slapp med vasking og rydding, så jobber jeg faktisk flere timer enn han, men hvem skal betale meg for disse??? Jeg skal da også kunne disponere 50% av all plass i hus og hage. Hvis jeg jobber mer enn han og er mer sliten kan han også glemme å forvente at jeg har like mye tid til han som til vanlig. For meg er det faktisk å ikke ha respekt for meg at jeg skal bo i et hus som er dyrere enn jeg hadde vært komfortabel med å betale for også. Vi kan gjerne selge og finne oss noe som jeg synes jeg har råd til, men det var HAN som ville ha mer plass. 

I alle fall: nå fordeler vi ca % ut ifra hva vi tjener, tar relativt like mye husarbeid og tid med barna.

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
staffordshire87 skrev (12 minutter siden):

Han har mye penger, du har lite.

Han vil at du skal eie 30%, men betale for 50%

Han vil spare masse og ha den tryggheten, mens du skal gå skrapa. 

Når feriepengene kommer tar han de slik at du aldri får dra på noe ferie....

En fantastisk mann, skjønner at du liker han ja 🤮

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Kvinner ønsker likestilling i teorien, i praksis derimot, så er dere ikke så glad i det, spesielt ikke i relasjoner til menn 

Anonymkode: 6ade0...e4d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner ønsker likestilling i teorien, i praksis derimot, så er dere ikke så glad i det, spesielt ikke i relasjoner til menn 

Anonymkode: 6ade0...e4d

Dette er ikke likestilling. Bare en mann som er ego, gjerrig, lite raus og tenker kun på sin egen sparing og økonomi. 

Anonymkode: 1dcd6...84c

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...